Van grote paarden naar shetlanders... en dat op je oude dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Van grote paarden naar shetlanders... en dat op je oude dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:43

Tja..al 52 en dus allang geen penny meer (hoewel???) overweeg ik na jaren niets dan pech met de grote paarden, verder te gaan met kleintjes.
Nu ben ik ook daarin niet onverdeeld succesvol in geweest tot dusver ... zes jaar geleden kochten we twee minies op de markt, waarvan een later een aangeboren afwijking in de gewrichten bleek te hebben en bij het volwassen worden zoveel problemen kreeg, dat we hem moesten laten inslapen. (tommy uit mijn profiel). Billy loopt nog rond, maar blijkt ook niet erg lekker in elkaar te zitten. Hij is pas 7 en heeft een chronische leverontsteking (oorzaak onbekend) en cushing syndroom. Door de cushing is zijn gedrag tegenwoordig zo onberekenbaar dat ik er niet meer echt iets mee kan doen. Voorheen deed ik met hem online agilitywedstrijden (hij heeft best wel wat prijzen gewonnen) en veel droog mennen en wandelen. Hij heeft ook wel voor een sleetje gestaan. Maar helaas.
Trulsa is een pony van een oude dame en staat hier voor levenslange verzorging. Ze is echter een dwerggroeipony met een erg onhandig lijf, dus ook niet erg geschikt om iets mee te doen (haar luchtwegen werken ook niet mee, als ze zich inspant)

Met de grote paarden heb ik de laatste jaren een historie van onverstandige aankopen van paarden die kapotgereden waren. Helaas is dat ook het geval met de twee die hier nu nog lopen. Nou ja, Hälga bleek 'kapot' toen ik haar kreeg en Silja heeft voor onze tijd een lelijke smak gemaakt en het littekenweefsel op de spieren van de achterhand hebben nu voor botwoekeringen gezorgd.
Ik heb dus alleen grasmaaiers.

Toch wil ik graag weer iets doen. Met rijden deed ik al erg rustig aan en ik was eigenlijk bezig met de voorbereiding van het inspannen van de kleintjes, wat dus uiteindelijk niets werd vanwege hun gezondheidsproblemen.
Nu had mijn man het over een ardenner, voor in te spannen en te rijden, maar ik trek steeds meer richting shetlander. Ik wil de andere twee grote pas in laten slapen als ze echt problemen krijgen en een shet erbij is dan toch wat makkelijker met stalruimte en hoeveelheden voer en het kapot lopen van alles. Het betekent op den duur (als de grote er niet meer zijn) ook minder zwaar slepen met hooi en mest. (bovendien heb ik er een zwak voor). Bovendien heb ik geen behoefte meer aan 'echt' rijden en heb ik wat lich probleempjes die niet meewerken. Erop zitten is wel nog leuk, maar goed... mennen ook.

Zijn er meer mensen die het rijden volledig hebben opgegeven en helemaal op mennen zijn overgestapt met kleintjes? Hoe beviel dat?

Als er shet(ten) bijkomen, is het nog de vraag of ik een mini of een gewone shet wil. De mini's zijn aandoenlijk, maar de gewone shet wellicht wat meer geschikt voor het mennen?
Ik hoop stiekem ooit op een tweespan, maar dat zal moeten wachten. Vooralsnog dus eentje, als ik met mijn echtgenoot eruit kom en definitief die beslissing neem.

Ik ben wel geinteresseerd in jullie argumenten in de keuze voor mini/gewone shet.(gebruik en gezondheid)

Met mijn markt-shetten had ik dus pech. Ik haal een volgende uiteraard niet op de markt. Maar is er ook verschil in gezondheid tussen de rasgefokte shetten en de shetten zonder stamboek (ik neem eigenlijk aan van wel, omdat stamboekshetten ouders hebben zonder erfelijke gebreken)?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:46

Als je wilt gaan mennen, zou ik absoluut niet voor de mini gaan!
Mijn voornemen is nog steeds om te gaan mennen, maar kan van het wandelen en uren in het weiland zitten (nu even niet dan :+ ) ook al zo ontzettend genieten!!

Afbeelding

Misschien dat je hier ook nog wat leuke ervaringen uit kunt wisselen?!
[SMP] 35 plussers met een mini?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:48

Oh maar tijd in de wei doorbrengen, doe ik toch wel :) Maar idd... nu niet zo heel erg veel. Maar ik wil toch ook actief iets ermee doen. Dat heb ik altijd gedaan en is een goede uitlaatklep als je zoveel als ik achter de computer zit. En wandelmateriaal is geen van hen meer. Helaas. Zelfs dat is afgeraden door de d.a. omdat silja in paniek raakt buiten, nu haar achterbeen een zwakke plek is en Hälga last krijgt van haar botten met wandelingen over de weg(en onzeker is geworden sinds ze meer last heeft)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:53

Fietsen en wandelen met de shets is ook heerlijk :D
Mennen gaat super! De eigenaar van de pony's heeft in het verleden enkel, dubbel en 4-span met de pony's gereden. Erg jammer dat we dat er niet in gehouden hebben :P

liljebo

Re: Van grote paarden naar shetlanders... en dat op je oude dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:54

Ja ok, heb ik ook altijd met die van mij gedaan, maar ik wil toch ook echt graag iets ter vervanging van het rijden doen. Wil trouwens ook lange teugelwerk gaan doen, maar toch ook mennen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:55

o.a. Dennis hier op bokt rijdt op hoog niveau aangespannen met haar shets!
Lange teugels is inderdaad ook heel leuk om te doen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:57

Ja dat weet ik. Ik ben haar in het verleden ook al her en der tegen gekomen. Als ik mij niet sterk vergis werkt ze met 'normale'shets. Ik hoef overigens niet op wedstrijd. Ben tevreden met een crosspony voor de landweggetjes en bossen :)
Lange teugelwerk is leuk omdat je dan zelf ook beweging krijgt :) en het lijkt een beetje op rijden. ook nooit verkeerd.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:06

Als je een gezonde, sterkte pony wil, moet je de normale slag shet nemen. Die staan dichter bij de natuur en zijn dus sterker. De luxe mini's zijn vaak wat meer doorgefokt en dus zwakker. (Dit hoeft uiteraard niet altijd!)
Als je wil mennen kan je het beste een shet boven de 80/85cm nemen. Deze trekken een karretje toch wat makkelijker. Mijn shet (1m) heeft er echt geen plezier in als ik een 4wieler er achter hang. Maar met sulky (1of 2personen) geen probleem.
Overigens mis ik het rijden totaal niet. Ik heb zoveel plezier met die kleine! (Die vraag heb ik op mijn stal ook al vaak gekregen haha). Maar voor mij is het ook erg makkelijk, als ik een keertje wil rijden hoef ik het maar te vragen aan iemand op stal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:14

Ik rij idd t/m ZZ nivo met hele simpele gewone (maar voor mij heel speciale ;) ) shetten :).
Die zelfde pony's lopen ook onder het zadel(vooral beginners lesjes), aan de lange teugel, lekker wandelen in het bos, kilometers maken naast de fiets. Verzin het maar en ze kunnen het :).

Ik ben als alle ponymeisjes als ruiter begonnen. Maar mis het rijden helemaal niet :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:11

Ik heb voor het mennen grote maat 100-107 cm en dan nog moet je er eigenlijk 2 voor hebben als je het bos in wil of het strand op

Shetten zijn leuk! Mocht ik de paarden niet meer kunnen houden dan had ik veel plezier aan de shetten

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:23

als je echt actief wil gaan mennen zou ik inderdaad voor een grote maat (meer dan 1 m) gaan. Ik heb zelf een vrij slank gebouwde shet van 93 cm voor de sulky staan en ik merk toch dat ze op bepaalde momenten met zwaar zand e.d. wat moeite heeft met trekken. Als je dus echt met een vierwieler door ruig terrein wilt rijden zou ik voor een grote maat shet gaan, als je dat met mini's wilt doen zul je denk ik echt op zoek moeten naar een lichte kar en het in tweespan moeten proberen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:51

Op het moment staan hier ook alleen 4 shetlanders en geen groot paard. Vermaak me prima hoor :D Het zijn zulke veelzijdige pony's!

Zou wel echt absoluut voor een stamboekpony gaan. Zeker omdat ze echt niet veel kosten op het moment, een leuke ruin die als veulen is opgenomen in het stamboek betaal je echt de hoofdprijs niet voor en weet je wel wat je in huis haalt. Zou ook echt voor een grotere maat gaan, kun je net even wat meer kanten mee op, zeker als je actiever wilt gaan mennen.

Veel succes met de eventuele aankoop, en om evt. misere te voorkomen echt naar een gerenomeerde fokker gaan en het papier goed nakijken. Op papier kun je niet rijden zeggen ze altijd, maar je weet wel dat de ouders opgenomen zijn in het stamboek en aangeboren afwijkingen/ erfelijke aandoeningen niet voorkomen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:10

TS woont niet 'om de hoek'. Geen idee hoe de prijzen daar liggen voor stamboek pony's en niet-stamboek pony's. En weet niet hoe hoog de eisen daar zijn voor stamboek opname (neem aan minimaal een veterinaire keuring, net als in NL).
Weet wel dat er voldoende Nederlandse pony's die kant op gaan, dus een NL pony over laten komen is ook eventueel het overwegen waard.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:31

Weet dat TS in Zweden woont :j Maar naast Engeland, Denemarken en Duitsland is Zweden wel een van de Europese landen die goed in de Shetlanders zitten. Ook aardig wat Nederlandse Shetten daar idd, of waar weer verder mee gefokt wordt. Ik denk dat een Shetlander vinden/kopen in Zweden geen onmogelijke opgave is. Prijs verhoudingen weet ik inderdaad ook niet. Een goede stamboekpony is daar wellicht iets prijziger dan hier in NL. Maar je hoeft natuurlijk geen 1e premie merrie te hebben om lekker mee te mennen. Als ie iig maar goedgekeurd is voor het stamboek. Voor wat ik weet lopen de eisen van opname redelijk gelijk met NL. Dus koop je in Zweden net zo goed kwaliteit voor je geld.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:35

Hier sinds ruim een jaar volledig overgestapt naar Shetlanders én ik men niet eens! :o
Ik vermaak me prima met "alleen" lange teugelwerk, fietsen, wandelen, knuffelen, poetsen en dat soort dingen. Sommige mensen kijken me wel raar aan en vragen "wanneer ik een echt paard ga kopen", maar ach, ik heb plezier met m'n pony's en da's 't belangrijkste toch?

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:50

Bij ons hebben de grote paarden sinds 2 jaar ook ruimte moeten maken voor de kleintjes. Onze minipaarden zijn dan wel geen Shetlanders maar de stap "van groot naar klein" is hetzelfde. ;)
Ik ben van zeer gedreven dressuur-wedstrijd-amazone (onder het zadel) naar enthousiast menner met de minipaarden gegaan. (Ik mende al wel met grote paarden trouwens) Je staat versteld hoeveel je mee kan nemen van je ervaring onder het zadel met de grote paarden naar aangespannen met de kleintjes. Ik vind het heerlijk om met ze te werken aangespannen maar ook op de grond! :j
De kleinste waar wij aangespannen mee rijden is 82cm en de grootste is 1.03m. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de maat rond de 90cm tot rond een meter het fijnst vind om mee te werken aangespannen. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:53

Ik rijd ook niet meer wegens overstappen naar grondwerk/mennen/vrijheidsdressuur. Op mijn profiel zie je wel info over de shetjes die ik alweer 5 jaar verzorg!

Ik kan ze écht niet missen en rijden hoeft van mij niet persé.

Ik zou idd een shet van boven de 1meter nemen die nog een beetje jong is.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:58

Ik heb 18 jaar een paard gehad en gereden. Nu sinds een paar jaar heel veel lol met mijn appaloosa van 95 cm en daar men ik mee. Het rijden missen nee helemaal niet. Je kan zoveel lol hebben met de ukkels.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:02

Heb eerlijk gezegd (al ben ik jong etc) ook enorm veel plezier aan de shet die ik verzorg af en toe, heerlijk beestje. Het speelse maakt je vrolijk, het koppige zorgt voor uitdaging en voor de rest kunnen ze veel, heel veel.
Zou persoonlijk gaan voor een of twee ponys van 1 meter (+10 cm...?) voor het mennen etc.
Ik zou liever geld uitgeven voor een pony, dus niet gauw gratis ponys nemen, dit om te voorkomen dat het iets is als de vorige paarden :)

Pony is wel volgroeid, goede vacht, geen verkeerde stappen, het liefst gecontroleerd door een DA, je weet maar nooit :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:02

Ik heb zelf een appaloosa grote maat, maar ben op de keuring en sportdag van het NAS geweest. Liepen super mooie en sport type kleine pony´s. Ook bij het mennen gekeken echt wauw!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:05

Heel eerlijk: ik vraag mij af of je niet spijt gaat krijgen van zo een kleintje, want je hebt dan geen keuze meer tot rijden. En ik denk dat je 'winst' qua mest en kapot land tegenvalt... Da ed is evengoed duur voor zo een kleintje...
Hoe ik jou ken is iemand zich kan vastbijten in onderwerpen, in theorie achter dingen, enz. Plus dat het bij jou misschien lastiger is om PN-minded instructeurs te vinden in de buurt...
Maar toch, zou ik het rijden niet uitvlakken... Als je daar eenmaal mee bezig gaat is het een uitdaging, wellicht merk je pas wat je mist als je weer eens wat R+ zou krijgen. :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:08

Maar met één wormenkuur doe je 2 pony's, de drollen zijn minder zwaar, het tuig meestal goedkoper, en de hoefsmeden zijn vaak (hier dan) de helft van de prijs van een gewoon paard.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:09

Ik heb hier een mini (82cm), waar ik mee men. Hij loopt voor de sulky. Ik ben niet helemaal overgestapt van rijden naar mennen maar mijn paard waar ik op rij mocht ong. 2 maanden niet rijden, en dan mis ik dat toch wel :o . Bij rijden heb ik toch meer het gevoel echt bij je paard te zijn je voelt je paard echt en niet alleen de leidsels. Bij het mennen vind ik dat wat afstandelijker je hebt alleen leidels. Maar als afwisseling vind ik het heel leuk, en ook heel vaak zoiets van 'ooh wat lekker dat je al die spullen mee kan nemen' met rijden kan dat natuurlijk niet. Vooral op buitenrit dat je dan even een flesje drinken mee kan nemen, iets lekkers voor onderweg en soms een halster zodat je pony ook even van de kar kan :). Misschien is een pony van 1m wel lekkerder om mee te mennen, omdat die net even meer kan trekken. Maar ik heb met mijn mini nog nooit een probleem daarmee gehad op een sulky passen toch maar 2 mensen en dat red hij makellijk!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:10

Goh Jiljebo je hebt wel pech gehad met je 'grote' paarden. Ik snap dat je wil gaan kijken of shetten wat voor je zijn, maar (ik KAN het niet laten) waarom kijk je niet uit naar een leuk haf? Daarop kan jij rijden en aangespannen rijden. Je bent net 2 jaar jonger dan ik. Ik men actief en laat anderen mijn hafje berijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:11

Ik gok dat ts niet zo vaak hoeft te ontwormen of de hoefsmid vaak laat komen. En tuig is in principe een eenmalige uitgave. En poepscheppen is poepscheppen. Ik denk dat het verschil op zoveel paarden nu niet gaat uitmaken... Maar dat denk ik. :)
Ik snap het idee wel hoor, ik denk alleen dat de 'opbrengst' zo klein is dat geen meerwaarde heeft tov de nadelen.