kopen van een shetlander, waar let je op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxlotjex

kopen van een shetlander, waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 19:36

hee

ik vroeg me af waar je precies goed op moet letten als je een Shetlander gaat kopen. We gaan namelijk een Shetlander kopen binnenkort (eerste eigen pony, woehoe! *\o/* ) maar ik weet niet precies waar ik dan vooral op moet letten..

graag reactie! :)

Shirley

Re: kopen van een shetlander, waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:37

Misschien is het dan gewoon het gemakkelijkste om iemand mee te vragen die dat wel weet.
Het is zo via internet echt niet 1,2,3 uit te leggen en dan ook nog zo dat je het gelijk in de praktijk kunt brengen :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:38

Hetzelfde als bij een normale pony. :) Als je een gezonde, berijdbare shetlander wilt;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:43

Laten keuren door een da! Verder goede beenstand, hoeven, etc netjes opgevoed. Maar vooral het eerste al is het een pony van 20 euro altijd laten keuren!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:44

ga ook eens kijken bij een fokker heb ik gedaan

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:28

Dan wel bij een goede fokker met liefde voor de pony's. Zijn helaas nog zat mensen die gebreken verzwijgen.
Let iig op dat de tandjes netjes recht op elkaar staan, dat de beentjes goed recht staan, pak ieder hoefje op om te zien dat daar geen narigheid bij zit, controleer de vacht even op luizen, kijk goed dat de pony geen snotneus of prutoogjes heeft, laat hem ook even stappen en los draven. (sommige ponys lijken op het eerste gezicht helemaal goed en gaan na inspanning pas hoesten) en verder.. gebruik je gezond verstand en laat hem lekker staan als je ook maar iets van twijfels hebt.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:25

DeSa schreef:
Dan wel bij een goede fokker met liefde voor de pony's. Zijn helaas nog zat mensen die gebreken verzwijgen.
Let iig op dat de tandjes netjes recht op elkaar staan, dat de beentjes goed recht staan, pak ieder hoefje op om te zien dat daar geen narigheid bij zit, controleer de vacht even op luizen, kijk goed dat de pony geen snotneus of prutoogjes heeft, laat hem ook even stappen en los draven. (sommige ponys lijken op het eerste gezicht helemaal goed en gaan na inspanning pas hoesten) en verder.. gebruik je gezond verstand en laat hem lekker staan als je ook maar iets van twijfels hebt.

zeker te weten heb ik ook gedaan mijn dusty komt bij een super foker vandaag en daar ben ik op de dag van vandaag nog heel blij mee dat ik haar daar heb gevondne

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:37

okee dankjulliewel!
ik heb nog even tijd om alles goed te bestuderen, want de shetlander komt wrs pas rond 1 januari!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:57

Wat leuk dat je een shet gaat kopen :)
Zorg zeker dat de stalling en dergelijke in orde is voor je het diertje koopt. En hij/zij heeft natuurlijk een maatje nodig om mee te spelen op de weide.

Zoals al gezegd door anderen, letten op de gezondheid en het gedrag van de pony.
Altijd handig om een dierenarts of iemand anders die er ervaring mee heeft, mee te nemen.

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:59

Tegen mij werd vooral de na druk gelegd op de papieren, eventueel overbeet, stand van de benen en de vorm van het lichaam.

Naar een fokker gaan is inderdaad ook geen verkeerd idee. Die kennen de pony's vaak goed als ze er aandacht aan geven en kunnen ook advies geven wat bij je zou passen of als je iets specifieks zoekt je helpen met het maken van een keus :)

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:12

HermaMaria schreef:
Tegen mij werd vooral de na druk gelegd op de papieren, eventueel overbeet, stand van de benen en de vorm van het lichaam.

Naar een fokker gaan is inderdaad ook geen verkeerd idee. Die kennen de pony's vaak goed als ze er aandacht aan geven en kunnen ook advies geven wat bij je zou passen of als je iets specifieks zoekt je helpen met het maken van een keus :)

idd :j

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:14

ik zou eigenlijk ook een pony kopen op een betrouwbaar adres, een goede shetlandfokker met papier, je betaald misschien iets meer maar dan weet je zeker dat je een gezond dier hebt, weet je al wat je wilt? een merrie of hengst? grote of kleine maat? wil je erop rijden of moet hij voor de kar? en wat ik na alle tips nog niet heb gelezen, ik vind het zelf heel belangrijk dat je een klik met het dier hebt, het karakter moet je ook zeker aanstaan

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 23:21

jolandje schreef:
ik zou eigenlijk ook een pony kopen op een betrouwbaar adres, een goede shetlandfokker met papier, je betaald misschien iets meer maar dan weet je zeker dat je een gezond dier hebt, weet je al wat je wilt? een merrie of hengst? grote of kleine maat? wil je erop rijden of moet hij voor de kar? en wat ik na alle tips nog niet heb gelezen, ik vind het zelf heel belangrijk dat je een klik met het dier hebt, het karakter moet je ook zeker aanstaan

Bedankt voor je reactie! :D
Ik heb momenteel een shetlander op het oog. Het is een merrie van 4 jaar die beleerd is onder het zadel. Ik ga in de loop van december kijken. Zelf wil ik er niet op rijden, maar ik wil wel graag mijn broertje en zusje er op laten rijden, en ik wil graag gaan mennen.
Klopt, ik ga inderdaad goed opletten of ik een klik heb! :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:28

leuk, spannend hoor, als je geslaagd bent laat je dat dan ook even hier weten?

__Do

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:32

Spannend! Ik ben benieuwd of het wat is..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:34

Afwijkingen die veel voorkomen bij shetlanders

-losse knieen of knieen die op slot slaan
-over- en onderbeten
-zomereczeem
-hoefbevangenheid

Daarnaast koop je geen zieke pony dus wil je een attente pony die goed uit zijn ogen kijkt. Bovenstaande 4 dingen zijn wel heeel belangrijk om op te controleren want ze kunnen een hoop narigheid en gebreken meebrengen. Laat het dier op het zachte en harde stappen en draven, ga ervoor en erachter staan. Raak het hele dier aan, ook onder de buik, staart optillen, voetjes optillen, bij de uier.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:40

Ik zou het beestje laten keuren door een dierenarts dan weet je meteen of het dier gezond is.(voor zover men dat kan bepalen op dat moment he)
Waar ook extra aandacht naar uit mag gaan is het gebit,veel shetjes hebben haken of een afwijking aan het gebit.
Dus eigenlijk even alles na laten kijken,een keuring zodat je meteen een leuke start hebt en niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

Veel succes met de zoektocht ik hoop dat je een heeeeeeeeeeele leuke lieve gave shet zult vinden!!! +:)+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:47

Vaak staan alleen de kosten van de keuring niet in verhouding tot de kosten van de pony. Ik heb geen van mijn pony's laten keuren. Ze zijn alle 4 correct, 2 ballen, goede knieen, goed gebit en een rechte stand.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:08

ja sap, maar jij hebt er verstand van, weet waar je op moet letten, toen ik net begon heb ik ook een ervaren paardenhouder/kenner meegenomen, ondertussen kan ik het wel zelf, maar ik kan me voorstelln dat TS dat niet zelf kan, dus idd , of iemand meenemen of keuren en dan kan dat gewoon een gezondheidsverklaring zijn

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:13

Mwa ik kan niet alles zien. Knie op slot is bijvoorbeeld vaak seizoensgebonden en kan door training weggaan. Losse knie hoef je niet te zien maar voel je wel. Ballen zijn makkelijk te voelen en tanden is ook snel te zien of ze goed of niet goed staan. Qua beenstanden, google op beenstanden en kijk wat normaal is en wat afwijkend is. Kijk welke afwijkende beenstanden er zijn en ga jezelf testen door bijv foto's van paarden te zoeken en dan te kijken wat de beenstanden zijn
Zomereczeem; staart moet mooi vol zijn, staartwortel mag niet op een "pleeborstel" lijken met korte haren. Ook de manen mogen er niet afgebroken of afgeschuurd uitzien. Het is nog niet volledig winter, in de winter of na de winter kan het alweer een deel aangegroeid zijn. In deze tijd is het dus nog goed te zien

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 00:16

dankjulliewel voor alle reacties! heb ik echt veel aan! :D

Ik zal inderdaad goed opletten hoe de shet loopt, en of ie goed alert is!
En ik neem mijn moeder mee die zo langzamerhand al ongeveer 40 jaar paarden ervaring heeft, is dat genoeg?

En ik zal het zeker laten weten als ik iets definitief weet! :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:21

Hopelijk is het een leuk dier!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:22

haha 40 jaar lijkt me wel voldoende :+

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:06

Vraag me af met wie je toekomstige shetje gaat staan :)
En inderdaad letten op de dingen die zijn genoemd, naast gezondheid is de klik het belangrijkste.
En niet meteen zeggen bij de 1e, ja als je het niet 100% zeker weet. :)

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:58

Zoals beloofd;

Vandaag zijn we gaan kijken bij een shetje van 4 jaar. Wat was dat een schatje zeg! Kusjes geven, heel braaf meelopen, keurig gebouwd, stamboek merrie, keurig blijven staan als je dat zegt. Echt een topper! Alleen een klein nadeel.. Ze was een beetje aan de kleine kant vond ik. Ze hadden gezegd dat ze 1.10 is, maar in het echt bleek ze een stukje kleiner te zijn, ongeveer 1 meter groot.. Dat vond ik wel echt een nadeel, want ik ben opzoek naar een lekker grote stevige shet.

Mijn zoektocht gaat dus gewoon verder! Ik krijg overigens wel heel veel aangeboden, dus daar moet vast wel wat tussen zitten! Binnenkort gaan we weer bij een volgende kijken, en zo gaan we door, totdat we mijn 'droomshet' tegenkomen!

@YamaSaki De shet zou samen komen te staan met een Haflinger en een andere shet!