Waarom geen geld uit willen geven aan shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Waarom geen geld uit willen geven aan shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:07

Ok, ze kosten geen drol, dat klopt, deels doordat er veel te veel zijn, en deels doordat mensen gewoon geen geld uit willen geven?

Ik zie net een gevraagd advertentie: grote maats pony, goed onder het zadel, kinderpony, graag ook voor de wagen, maar mag max 150 euro kosten :?

Waarom wil men niet betalen voor een pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:11

Joh, ponies zijn toch gewoon gebruiksvoorwerpen. Hup, je trekt zo´n ding uit de wei, pleurt er een kind op en hij moet gewoon lopen. Klaar. Doet ie het niet moet ie wel braaf zijn als het kind in de bek zaagt en schopt. Waarom zou je daar geld voor moeten betalen? Die dingen, dat zijn toch automaten?

}:0

Erg genoeg, op de boerderij waar mijn pony staat denken mensen echt zo over paarden. Er worden Shetlanders verhuurd dus er rennen in het weekend regelmatig mensen (met kinderen) over het erf die gewoon niet snappen dat een paard een dier is. Voorbeeldje: dit weekend rende een jochie van ongeveer 4 jaar al gillend over het erf, kijkt niet uit en botst tegen de achterbenen van mijn 2,5 jarige. Nou, dan mag ´ie blij zijn dat ik een Paint heb die nu al nergens van op kijkt en geen hittepetitterige KWPN-er maar anders had ´ie dus een dikke mep gehad. En als je de ouders erop aanspreekt (wat ik heb gedaan) zijn ze nog beledigd ook... want die pony´s dat zijn toch automaten? Hoorde ze bij het weglopen zeggen dat ze ook gaan kijken voor een pony voor de kids... dat soort mensen zetten nou bovenstaande advertenties!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:14

Omdat ze er gewoon domweg wel zijn voor die prijs..? Ik heb er deze zomer twee gekocht voor 100 euro waarvan 1 ruin en bereden en supermak en een heel mooi hengstje van een jaar; beide gechipt en wel met stamboekpapieren!

Waarom meer betalen als het niet hoeft?
Jij betaald ook geen 7000 euro voor een jong paard wat nog niks kan met een gemiddelde kwaliteit neem ik aan, maar dat heeft hij de fokker al wel gekost waarschijnlijk hoor. ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 02-10-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Summerfly

Ffortuna schreef:
Joh, ponies zijn toch gewoon gebruiksvoorwerpen. Hup, je trekt zo´n ding uit de wei, pleurt er een kind op en hij moet gewoon lopen. Klaar. Doet ie het niet moet ie wel braaf zijn als het kind in de bek zaagt en schopt. Waarom zou je daar geld voor moeten betalen? Die dingen, dat zijn toch automaten?

}:0

Erg genoeg, op de boerderij waar mijn pony staat denken mensen echt zo over paarden. Er worden Shetlanders verhuurd dus er rennen in het weekend regelmatig mensen (met kinderen) over het erf die gewoon niet snappen dat een paard een dier is. Voorbeeldje: dit weekend rende een jochie van ongeveer 4 jaar al gillend over het erf, kijkt niet uit en botst tegen de achterbenen van mijn 2,5 jarige. Nou, dan mag ´ie blij zijn dat ik een Paint heb die nu al nergens van op kijkt en geen hittepetitterige KWPN-er maar anders had ´ie dus een dikke mep gehad. En als je de ouders erop aanspreekt (wat ik heb gedaan) zijn ze nog beledigd ook... want die pony´s dat zijn toch automaten? Hoorde ze bij het weglopen zeggen dat ze ook gaan kijken voor een pony voor de kids... dat soort mensen zetten nou bovenstaande advertenties!

Ik word echt misselijk van dat soort mensen..

Daphne__

Typisch mensen die maar een shetlander nemen omdat een groot paard te duur is -O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:15

En waarom is die prijs zo? Juist, omdat je ze anders toch niet kwijt raakt, want mensen willen niet meer betalen (toch?)
Dus als de koper meer wil neerleggen.... maarja

Lante

Re: Waarom geen geld uit willen geven aan shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:16

Dat zie je verkeerd; ze zijn zo goedkoop, omdat er veel te veel van zijn, dus als men nu eens stopt met die overproductie, dan zullen de prijzen vanzelf weer omhoog gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:19

Ben ik toch niet met je eens.
De prijzen zijn ontstaan door overproductie, maar als dat stagneert, kan je niet ineens 500 voor een shet vangen.

Hoewel ik het er gerust voor neerleg

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:22

mm, ik snap ook nooit waarom er shetten van 500 euro op mp staan, en ook die gratis weg mogen..
Tja, waarom ze niet willen betalen? Het is toch maar een shetlander '' Geen echt paard waar je van alles mee kan noemen ze het.. ''

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:22

Er zijn idd veel te veel shetten, maar hoeveel zijn er ook daadwerkelijk betrouwbare kinderpony's? Ik denk dat dat nog best tegenvalt. Een kant en klare kinderpony waar op gereden kan worden en mee gemend kan worden dan moet je heel veel geluk hebben om die voor dat geld te vinden. Of je moet er zelf tijd in investeren om een braaf dier op te leren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:24

Alles waar minder van is dan dat er vraag naar is, is duur, dus als er ooit een tijd komt waarin shetlanders schaars worden en er komt meer vraag naar, dan worden ze ook duur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:24

Idd CK, maar waarom willen ze wel dat een pony van alles kan, maar mag het geen drol kosten?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:29

Waarom ik er bijvoorbeeld niet meer voor uit wilde geven?

Ik had geen tijd voor een extra paard wat rijden betreft en dan kost een paard me gewoonweg te veel, dus kies je voor een pony.
Handje biks, beetje hooi en weinig vlasverbruik, dus een stuk goedkoper.
En sorry, maar ik ga niet veel geld uitgeven voor een paard/pony, dat er alleen maar is voor de gezelschap....

150 euro was echt de max wel voor mij!!!

Kom maar op, wie vindt mij nu die dierenbeul?

Hoefsmid kwam overigens wel iedere 10 weken hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:32

Ja maar er zit verschil in tussen een gezelschapspony die niet hoeft te werken of een pony waar kinderen mee aan de slag gaan. In dat geval moet het dier betrouwbaar zijn en goed de basis beheersen zodat de kinderen zo veilig mogelijk hun sport kunnen beoefenen. Ik neem tenminste aan dat ouders dat graag zien, want kinderen zullen hen toch wel dierbaar zijn. Dan heb je dus al meer eisen dan een gewone shet die als gezelschap dient.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:32

Ik heb het niet over een grasmaaier tendance ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:37

Idd, als je een paard vraagt dat tip top in orde is kwa opvoeding en training (Basis) dan is het raar dat je weinig kwijt wilt voor zo'n paard... Maarja shetlanders worden zadelmak geboren, kunnen al voor de kar, zijn direct betrouwbaar en het zijn allemaal kinderpony's.

En dan gewoon het FEIT dat mensen (vooral kinderen) vaak een shetlander nemen/zoeken voor een prikkie, omdat die in onderhoud toch niks nodig hebben of kosten... Onzin, maarja.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:06

Omdat ze er inderdaad voor die prijs zijn. En niet geschoten is altijd mis toch? Iedereen wil een zo goedkoop mogelijke pony hebben. Echter moet je wel rekening houden met de mogelijke gevolgen, een goedkope pony is niet voor niets laag geprijst en kan gebreken hebben. Ook moet je van de kwaliteit niet al teveel verwachten.

Ik snap ook niet dat iedereen altijd begint over overproductie. Uiteraard zit er een kern van waarheid in maar de belangrijkste oorzaak ligt bij de consument. Doordat men altijd iedereen maar aanspreekt over bezuinigingen e.d. wordt men 'bang' en past daarom zijn koopgedrag aan. En, aangezien een paard een luxeproduct is, zal hier als eerste op bezuinigt worden.

Ik ben wel van mening dat er meer geselecteerd moet worden, ook bij de stamboekpony's. De kampioen van de HK er maar op zetten omdat het bewezen is dat dit een 'goede' hengst is vind ik 'verkeerd' fokken. Men zou meer naar de verbeterpunten moeten kijken en op basis daarvan een hengst kiezen.

Voor een pony met veel fok/rij/men kwaliteiten is men zeker bereidt geld te betalen. Voorbeeld:
- Wij hebben hier enkele nsps'ers lopen die allemaal in het tuig lopen. Zo nu en dan krijg ik een aanbod voor een van de pony's gezien het allemaal betrouwbare pony's zijn met veel ervaring. Drie maanden terug kreeg ik een aanbod van een menteam dat opzoek was naar een ervaren pony om de jonge aanwas mee te beleren en te starten in het vierspan. Ze boden €950,- voor deze 13 jarige ruin omdat deze zeer goed in hun span past, gezien het dé pony is waarmee ik mijn eerste wedstrijden reed en die mij zoveel heeft geleerd in de 8 jaar dat we hem hebben heb ik het aanbod afgewezen maar zo'n aanbod krijg ik niet snel weer dus wel even lang over nagedacht. Ook voor een span pony's heb ik een aanbod gehad waar velen van zullen dromen. Het zijn geen keuringspony's en dat zullen ze ook niet worden maar de ervaring, het doorzettingsvermogen en de betrouwbaarheid is onwaarschijnlijk, dié kwaliteiten zijn geld waard! Ook dit niet gedaan omdat het de pony's zijn waar eigenlijk alles mee is begonnen!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:06

Niet alleen in aanschaf ook in spullen zijn mensen zo..
Dan ben ik een heel ander voorbeeld haha ik geef juist geld aan mijn ventje uit!! Allemaal horseware dekens die al bijna duurder dan heb zijn, goed tuig goede wagen, alles goed. Past iets niet, weg ermee en goed spul kopen. Ik krijg vaak reacties op spul die ik te koop heb ik bied 5 euro want het is maar voor een shet, en anders is het duurder dan me pony...... tja.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:25

Omdat er genoeg (onbeleerde) pony's voor dat geld te koop staan denken mensen dat brave pony's dat ook kosten.

Daarom kan je ook een goed beleerde/betuigde pony nu niet meer voor een normale prijs verkopen. Zelfs allround pony's of echt hoog opgeleide pony's niet.

Maar mensen vergeten ook dat een echt brave kinderpony ook een stukje veiligheid (en plezier) voor hun kinderen betekend. En dat mag imo wel iets kosten (betekend niet dat duur meteen goed is natuurlijk, maar een goeie mag van mij best duur zijn).

@ FrieseMenner: Ik vind 950 euro voor een goed betuigde ruin een heel normale prijs :j.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:00

Men is er vaak van overtuigt het dier zelf wel 'even' te beleren. Meestal gaat dit redelijk, een kind kan er een rondje mee door het land lopen, tot het flink fout gaat. Dan kom je erachter dat het wel even anders werkt.

Ik moet eerlijk toegeven dat het bij mij vroeger ook zo ging. Mijn ouders hebben niets met paarden maar lieten ons altijd op de shetlanders rijden, wel met cap en alleen in de bak maar zonder echte begeleiding. Onverantwoord denk je achteraf maar gelukkig, dankzij de brave pony's, is het altijd goed afgelopen.

@Dennis Vind het wel een vrij flinke prijs voor een 13 jarige ruin. Wel volledig nsps papier, goed beleerd in enkel, dubbel en vierspan en ook onder het zadel (Heeft in zijn jongere jaren L dressuur gelopen) Zelf zou ik het er ook absoluut voor over hebben maar tegenwoordig staan er al ggk nsps hengsten tekoop voor €2000.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:12

Dat geld voor zo'n pony is geen koopje, maar imo wel een nette prijs voor een goed betuigde ruin :j.

Er staan idd hengsten voor bijna niets te koop, zelfde probleem, er zijn er zat. Mensen willen minder fokken omdat ze ook zat merries en jeugd hebben, dus heb je ook minder hengsten nodig.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:27

Ik heb mn shetlandhengstje als veulen al duurder gekocht.... mn merrie was dan wel gratis, maar had rekening gehouden met grofweg €500,- euro toen ik nog niet wist wat ze moest kosten en met 'spoed' weg moest. Heb onze ruin een keer verkocht gehad en kreeg toen die te koop stond ook de gekste reacties, ik wilde hem niet weg doen voor minder dan €500,- als 3-jarige net beleerde überbrave ruin om meer garantie te hebben op een goed thuis. Uiteindelijk als gezinspony voor meer dan die prijs verkocht en stond die met een half jaar weer te koop helaas, dus heb hem terug gekocht :+

Dus nee, ik snap het ook niet zo goed waarom mensen zo weinig vragen soms voor een pony (of paard!). Andere rassen net zo goed nl. Soms is er echt spoed en dan begrijp ik het wel, maar anders ben je ergens aan begonnen waar je beter niet aan had kunnen beginnen en niet mee door moet gaan.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:34

Ik kan echt niet over zulke mensen die dat denken, Mijn shet was 1500 door zn afstammeling goed bereden kinderpony etc. Staat hier met haar oude dag te genieten,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:48

Omdat shetten in overvloed aanwezig zijn en er zat brave kindershetten zijn, de kinderen groter groeien en de shetten niet, dus op gegeven moment over kompleet worden of blijven lopen...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:03

Zoveel brave kindershetten zijn er niet als je ze zoekt....