Karakter minipaarden tegenover Shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Karakter minipaarden tegenover Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 11:27

Vraagje:

Ik weet uit ervaring dat shetlanders nogal de gewoonte hebben vaak te bijten en dan vooral bij kinderen. Voor mij kids zou ik nooit een shetlander willen in toch wel vaak heftige karakter.

Nu vraag ik mij dit af hoe dat zit met minipaarden en qua gedrag?. Zijn die vergelijkbaar met paarden/ponys of toch meer shetlander.

Wat zou je ermee kunnen doen met dit tot betrekkig tot kinderen (tot 6 jr).

polleman

Re: Karakter minipaarden tegenover Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:29

een mini paardje mag over algemeen maar max 25 kilo dragen is mij toen verteld!
ze hebben karakter van een paard maar als ze iets niet willen denk ik soms wel dat het een schetlander is.
zo sterks als ze dan kunnen worden ja een hengst heeft natuurlijk ook hengsten streken zoals bijten enz,,

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:30

Lekker vooroordeel over shetlanders zeg :\ beetje kortzichtig.
Elke pony heeft opvoeding nodig, ook shetlanders. Alleen omdat ze door sommige gehouden worden als grasmaaier krijgen ze geen opvoeding = brutaal gedrag.
Ik heb twee stamboekmerries die ongelovelijk lief zijn, niet bijten en voorzichtig zijn met kinderen.

Denk dus dat je een héél verkeerd beeld hebt van shetlanders!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:34

Kan je denk ik niks generaliserends over zeggen. Ik heb de ervaring dat Shetlanders juist rustiger, gemoedelijker en braver zijn. Minipaardjes zijn vaak mini-volbloedjes, veel temperamentvoller, frisser, attenter en minder geschikt voor een kind om mee om te gaan.
Maar ook dat kan natuurlijk weer verschillen per minipaardje en per shetlander. Ik denk dat je het per ponietje moet gaan bekijken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 11:45

Evelli schreef:
Elke pony heeft opvoeding nodig, ook shetlanders. Alleen omdat ze door sommige gehouden worden als grasmaaier krijgen ze geen opvoeding = brutaal gedrag.
Ik heb twee stamboekmerries die ongelovelijk lief zijn, niet bijten en voorzichtig zijn met kinderen.

Ik heb er maar 1 van de vele gekend die niet beet maar toch het karakter is toch vaak erg eigenzinnig helaas heb ik na 33 jaar wel die ervaring dat er vaak een stuk onbetrouwbaarheid bij zit. Zelfs een shetlander die super wat opgevoed en shows liep werd ik voor gewaarschuwd dat die beet. Dus mijn opmerking is niet zo raar.

Nu vroeg ik mij af of dat erg verschilt met een minipaard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:47

Is hier echt andersom, ik heb een goudeerlijke, rustige, betrouwbare shetlander staan. Ik heb haar gedekt met een minipaardje en het veulentje (inmiddels ruin) is veel feller en hapt speels. Is nog wel jong natuurlijk maar toch is hij veel wakkerder en feller dan zijn moeder.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:51

deze hengst hier is ook braaf en heeft nog nooit gebeten
zal wel een uitzondering zijn ;-)
tis volgens mij gewoon het karakter sommige rijpaarden bijten ook en kids komen nu eenmaal sneller in de buurt van een shet dan een rijpaard hier althans wel

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:54

ik denk inderdaad dat je met een bepaald vooroordeel in je hoofd zit van een onopgevoede shetlander.
Bij deze ben je uitgenodigd om hier eens te komen mét kindjes. Mijn pony's zijn netjes opgevoed en daar zitten de kindjes zelfs bij in het land te spelen.
Kwestie van opvoeden en dat moet voor iemand met ervaring geen probleem zijn, gewoon niet anders behandelen als een 'groot' paard.
Shets zijn IMO een stuk sterker en robuuster waardoor kindjes er veel langer van kunnen genieten.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:55

Prisca schreef:
Evelli schreef:

Ik heb er maar 1 van de vele gekend die niet beet maar toch het karakter is toch vaak erg eigenzinnig helaas heb ik na 33 jaar wel die ervaring dat er vaak een stuk onbetrouwbaarheid bij zit. Zelfs een shetlander die super wat opgevoed en shows liep werd ik voor gewaarschuwd dat die beet. Dus mijn opmerking is niet zo raar.

Nu vroeg ik mij af of dat erg verschilt met een minipaard.

Helemaal eens met Eveli, het licht wel degelijk aan de opvoeding. Shetlanders zijn vaak een ondergeschoven kindje waar te weinig of niets mee gedaan wordt.
Bijten is frustratie of gebrek aan opvoeding, niet karakter.
Dat shetje die bij de shows liep wist waarschijnlijk ook niet beter dan te bijten.

verschil met mini paard vanuit mijn inzicht dus nul.
Als jij hem goed opvoed, doet het ras er niet toe.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:02

snap sowieso niet dat mensen daarvoor waarschuwen, als die van mij zn bek naar me open doet krijgt ie zo'n oplawaai dat ie zich de volgende keer wel 3x bedenkt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:07

Sorry dan is mijn ervaring anders dat kan toch?. Heb de nodige al meegemaakt in 33 jaar.

Ik vroeg mij dit af de meiden vinden het erg leuk maar nog te jong voor een pony en een shetlander pff durf ik dat aan en hoe weet je dat die betrouwbaar is enz.. Wat is handig een oude of een jonge enz..

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:10

het klopt wel ind elke paard heeft opvoeding nodig en het zijn en blijven toch vlucht dieren!!!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:12

Prisca schreef:
Sorry dan is mijn ervaring anders dat kan toch?. Heb de nodige al meegemaakt in 33 jaar.

Ik vroeg mij dit af de meiden vinden het erg leuk maar nog te jong voor een pony en een shetlander pff durf ik dat aan en hoe weet je dat die betrouwbaar is enz.. Wat is handig een oude of een jonge enz..

kopen bij een ervaren fokker, ik heb jarenlang shets gefokt die erom bekend stonden dat ze braaf en netjes opgevoed waren. Maar als je al 33 jaar ervaring hebt met paarden kan je toch wel een shet opvoeden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:26

Bij een minipaardje hangt het er helemaal vanaf wat er in gefokt is. Het NMPRS is een type fokkerij, daar kan je volle shetten treffen, maar ook amerikaantjes, kleine welshjes, kruizingen daar tussen en nog veel meer.

Hier niets anders voor een kind dan een shet. Een goed opgevoede shet is goud waard :j. Een shet is koel in het hoofd, als er wat gebeurd zal hij eerst denken en dan pas doen ipv meteen vluchten.
Probeer of een oudere pony met veel kinder/bixie ervaring te vinden (deze zijn hun gewicht in goud waard en komen zelden te koop). Of koop een jonge pony die je zelf op voed (moet lukken als je 33 jaar ervaring heb zou ik denken). De eerste optie is kant en klaar en niet de goedkoopste (brave kinderpony's blijven waarde houden), de 2e optie is een stuk goedkoper, maar gaat veel tijd kosten.

Ik heb 10 shetten lopen, allemaal braaf en eerlijk. Het blijven dieren dus zal er met kinderen altijd bij zijn, maar kleine kinderen kunnen er zo tussendoor rommelen zonder gekkigheid. Ze lopen braaf wat kinderlesjes. Maar lopen ook nog leuk in de sport (t/m ZZ nivo voor de wagen).
Er is er hier 1 die heel soms 'bijt' (lees: een jas vast pakt, hij heeft nog nooit een velletje gepakt of een echte hap uit gedeeld), dat is een jaarling hengst waar niet veel mee gedaan word.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:30

Hier ook een net opgevoede shetlanderruin,trapt niet,bijt niet en loopt met plezier voor de wagen.Lief voor kindjes,enige nadeel is dat ze wel moeten kunnen rijden anders laat hij ze zand happen.Maar ik denk dat er genoeg zijn die braaf genoeg zijn en anders ligt er een taak voor jou om aan de opvoeding te werken.
je krijgt het niet kado ;-)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:38

Evelli schreef:

Haha, over vooroordeel gesproken. Grasmaaier = geen opvoeding. Nou, heb hier 2 grasmaaiers lopen hoor en ze zijn gewoon opgevoed. Nee, ben er niet dagelijks uren mee bezig, heb ook geen schriktraining gedaan of vd, maar tussen de bedrijven door pakken ze heel veel qua opvoeding mee.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:41

Voor de leeftijd van jouw kinderen zou ik zeggen niet doen, zeker hoe zij gestald zullen zijn tenminste ik neem aan bij jouw paard. Jouw kinderen zullen niet dagelijks kunnen rijden en ze staan niet veel buiten paarden en ook shetlanders worden erg vervelend als ze veel binnen staan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:56

Zo, lekker kort door de bocht zeg! Het is zo dat 9 van de 10 shetlanders niet opgevoed zijn, maar dat heeft niets met het ras te maken, maar puur met de eigenaar. Vaak zijn het toch jonge meiden die met shetlanders omgaan en deze corrigeren die pony niet of nauwelijks, nou dan heb je zo een bijter of trapper. Maar opvoeden geldt voor elk ras. Ook een minipaard kan een bijter worden als je hem niet opvoed.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:17

Dennis schreef:
Bij een minipaardje hangt het er helemaal vanaf wat er in gefokt is. Het NMPRS is een type fokkerij, daar kan je volle shetten treffen, maar ook amerikaantjes, kleine welshjes, kruizingen daar tussen en nog veel meer.

Hier niets anders voor een kind dan een shet. Een goed opgevoede shet is goud waard :j. Een shet is koel in het hoofd, als er wat gebeurd zal hij eerst denken en dan pas doen ipv meteen vluchten.
Probeer of een oudere pony met veel kinder/bixie ervaring te vinden (deze zijn hun gewicht in goud waard en komen zelden te koop). Of koop een jonge pony die je zelf op voed (moet lukken als je 33 jaar ervaring heb zou ik denken). De eerste optie is kant en klaar en niet de goedkoopste (brave kinderpony's blijven waarde houden), de 2e optie is een stuk goedkoper, maar gaat veel tijd kosten.

Ik heb 10 shetten lopen, allemaal braaf en eerlijk. Het blijven dieren dus zal er met kinderen altijd bij zijn, maar kleine kinderen kunnen er zo tussendoor rommelen zonder gekkigheid. Ze lopen braaf wat kinderlesjes. Maar lopen ook nog leuk in de sport (t/m ZZ nivo voor de wagen).

Er is er hier 1 die heel soms 'bijt' (lees: een jas vast pakt, hij heeft nog nooit een velletje gepakt of een echte hap uit gedeeld), dat is een jaarling hengst waar niet veel mee gedaan word.

Dank je hier heb ik wat aan. Idd ik kan hem best opvoeden is het probleem niet alleen wil ik dat nu even niet bijhouden is geen probleem. Anders had ik zo een veulen gekocht en stond hij er al. Wil ermee kunnen rijden voor de meiden en mennen voor mezelf en meiden.

Het is idd die brave ervaring pony/shet/mini die ik zoek voor over een jaar. Alleen die komen idd zelden te koop of betaal je idd de hoofdprijs.

Tja voor later droom ik nog altjd van die Welsh Pony en Dennis die ken je wel die van Pinky toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:22

Ik heb drie hele lieve kindershetten. Tuurlijk hebben ze een eigen willetje maar daar leren ze van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:23

O en er loopt nog een dekhengst bij in, zelfs die bijt niet

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:31

Ik heb 2 ponys, 1 volle shet en die bijt niet ik steek zo mn vinger in zijn mond :n

Die andere is shet x appaloosa x minipaardje oid? We weten het niet.

Maar die hapt nog wel eens, ze zijn even oud en hetzelfde opgevoed..

Shetjes zijn vaak wat rustiger..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:31

Balou_k schreef:
Voor de leeftijd van jouw kinderen zou ik zeggen niet doen, zeker hoe zij gestald zullen zijn tenminste ik neem aan bij jouw paard. Jouw kinderen zullen niet dagelijks kunnen rijden en ze staan niet veel buiten paarden en ook shetlanders worden erg vervelend als ze veel binnen staan.

Beter kijken zou ik zegen de shetten bij ons op stal staan het hele jaar buiten alleen bij slecht en nat weer binnen (ivm voeten). Deze zijn 19 en 21 jaar oud en staan hun hele leven al daar. Zijn alleen niet geschrikt voor kinderen of goed zadelmak.

Verder doet de inhoudelijk verhaal over stalling niet ter zake in dit topic.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:31

Als je ze echt voor het mennen en rijden wilt gebruiken zou ik toch eerder voor een grote shet gaan. Die kunnen doorgaans toch meer dragen/trekken dan een minipaardje. En ik ben het echt met Evelli enz eens, het is 95% opvoeding. Mijn shetten hebben af en toe wel eens wat streken als ze denken dat het kan, maar gemeen zijn ze niet. Bijten en schoppen zullen ze niet snel doen, Hans is soms alleen met rijden wat springerig, maar hij is nu eenmaal wat pittiger. Grietje is echt bomproof en daar durf ik iedereen die erop past op te zetten. Enige tik die ze heeft is dat ze liever gras gaat eten als ze de kans krijgt dan rondjes te lopen. Maar als de ruiter even aangeeft dat ze toch echt moet lopen dan doet ze dat ook braaf.

En opvoeding zul je bij ieder paard moeten bijhouden, je zult altijd consequent en duidelijk moeten zijn, want anders zal ieder paard op een gegeven moment zijn eigen zin doordrukken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:36

Prisca schreef:
Balou_k schreef:

Beter kijken zou ik zegen de shetten bij ons op stal staan het hele jaar buiten alleen bij slecht en nat weer binnen (ivm voeten). Deze zijn 19 en 21 jaar oud en staan hun hele leven al daar. Zijn alleen niet geschrikt voor kinderen of goed zadelmak.

Verder doet de inhoudelijk verhaal over stalling niet ter zake in dit topic.

Ik geef enkel mijn mening, als de shetten altijd buiten zouden staan zou ik geen probleem zien om het dier nu aan te schaffen al zou ik zelf een jaartje wachten. Er staat nog een stal in de polder in de buurt, daar hebben ze ook een paar shetters ik geloof dat dat ook op word gereden. Ik weet niet of deze te koop staan oid.