shetjes minderwaardig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kasiderambo

shetjes minderwaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 22:11

hoi bokkers,

Er zijn veel tieners op de manege die denken, thoh, zij met haar shetten da's maar niks ze!
Onze paarden zijn veel beter, daar kan je te minste mee rijden! '

Ik krijg vaak zo'n commentaren te horen, ook al kan je niet met een shet rijden er is toch zoveel meer waar je plezier aan kan hebben?
Alvast bedankt!

saskiakefie

Re: shetjes minderwaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:13

Helemaal met je eens hoor.. Natuurlijk zijn die niet minder waard, wat kunnen zij er aan doen dat ze zo klein zijn, ze mogen wel blij zijn dat niet al die kinderen op ze rijden :D Maar je kunt alles met shets doen.. behalve rijden. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:14

10 tegen 1 dat 99 van de 100 reacties hier zullen gaan in de trend: 'nee hoor shetjes zijn niet minderwaardig', 'mensen zijn stom als het ze alleen maar om rijden gaat', 'shetjes zijn ook leuk', 'ik heb zo veel lol met een shetje', 'ik heb een ontzettend leuk (verzorg)shet' etc.

Niemand gaat hier toegeven dat ze een shet minderwaardig vinden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:20

Vjestagirl schreef:
10 tegen 1 dat 99 van de 100 reacties hier zullen gaan in de trend: 'nee hoor shetjes zijn niet minderwaardig', 'mensen zijn stom als het ze alleen maar om rijden gaat', 'shetjes zijn ook leuk', 'ik heb zo veel lol met een shetje', 'ik heb een ontzettend leuk (verzorg)shet' etc.

Wat is dat nou weer voor onzin? :?
Sowieso, je geeft toch gewoon je mening?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:22

een shet is niets minder dan welk ander paard ook. Het belangrijkste is dat je plezier hebt samen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:22

Geen enkel paard is minderwaardig :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:59

Voor veel mensen te intelligent (dus frustrerend, want leren heel snel je zwakke plekken), watervlug (en doordat ze klein zijn erg lastig te pakken als ze niet willen) en lang niet altijd netjes opgevoed (kleintjes doen toch niet veel schade, kinderen die het ook nog moeten leren en toch enkel voor de fok/grasmaaier/gezelschap in gebruik), dus uitzonderingen daargelaten snap ik de reactie wel. Nu gelden bovenstaande dingen ook voor grotere paarden, al is de maat wel een reden om toch wat meer werk in een dier te steken.

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 23:03

friesiszwart schreef:
een shet is niets minder dan welk ander paard ook. Het belangrijkste is dat je plezier hebt samen.

Idd, ik heb twee verzorg shetten, ze hebben me enorm veel geleerd, dat rijden niet het belangrijkste is en dat je er moet van genieten van de dingen die je doet, als mijn shet zegt ' nee ' dan moet ik mij af vragen,wat doe ik fout, waarom zegt hij nee ... ze leren me dingen waar voor ik vroeger niet bij stil stond en nu wél, maar véél mensen snappen dit niet, en vinden rijden veel belangrijker helaas.'! :j

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 23:06

saskiakefie schreef:
Helemaal met je eens hoor.. Natuurlijk zijn die niet minder waard, wat kunnen zij er aan doen dat ze zo klein zijn, ze mogen wel blij zijn dat niet al die kinderen op ze rijden :D Maar je kunt alles met shets doen.. behalve rijden. :)

Feit, jammer genoeg zien veel mensen de positieve kanten er niet van in..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 02:07

Ik vind shetten voor hun formaat juist sterker en beter dan grotere paarden. Mijn shet draaft een pony van 1,50m eruit. Galloperen, 10min lang? Ze zou het zo doen als ik haar laat gaan.
Ze willen graag werken, hebben met wat training een super conditie en hebben weinig kwaaltjes. Het zijn sterke pony's, die je veel beter onder de duim moet kunnen houden dan een paard.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 02:17

Wat ik zelf ook altijd zo vreemd vind als men zegt, ik heb een paard en een pony en een Shetlander.
Of ik heb een A pony en een Shet.

Naar mijn weten is een Shet nog altijd een pony.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 03:38

Een Shet een pony noemen is een belediging voor de Shet hihi, een Shet is meer dan een pony.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 04:27

tamary schreef:
Voor veel mensen te intelligent (dus frustrerend, want leren heel snel je zwakke plekken), watervlug (en doordat ze klein zijn erg lastig te pakken als ze niet willen) en lang niet altijd netjes opgevoed (kleintjes doen toch niet veel schade, kinderen die het ook nog moeten leren en toch enkel voor de fok/grasmaaier/gezelschap in gebruik), dus uitzonderingen daargelaten snap ik de reactie wel. Nu gelden bovenstaande dingen ook voor grotere paarden, al is de maat wel een reden om toch wat meer werk in een dier te steken.

Hier ben ik het wel mee eens ja. Ik vind shetten niet minderwaardig, maar zou er zelf niet voor kiezen. Ze spreken me gewoon niet aan. Grotere warmbloeden spreken me trouwens ook niet aan. Shetten zien er wel echt enorm schattig uit... <3

Maarja, schijn bedriegt }>

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:36

Het karakter van een shetlander is voor mij goud waard!

Heel vaak voer ik zo gesprek:
'Wat voor een paard heb jij?'
'Een shetlandermerrie...'
'Rij je er nog op?'
'Dan kan ik mee lopen dus doe maar niet....'
Stilte...'Word het dan niet tijd voor een grotere...'

Ik ben toch verbaasd dat ik dit al meerdere keren heb gehoord. Maargoed shetlanders zijn voor mij net iets meer waard dan paarden waarop je kan rijden.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:58

ik vindt shetlanders alles behalve minderwaardig!
Ze zijn voor mij een paard maar dan heel mini, ik zou ook heel graag een shetje hebben.
je kan alles met ze doen behalve rijden, maar is rijden dan echt alles in de paardensport?
lol met je paard/pony/shetlander hoort er toch ook bij. een paard/pony/shetlander is een edel dier en we moeten er op alle mogelijke manieren zorg voor dragen . hoe groot of hoe klein ze ook mogen zijn.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:02

Vjestagirl schreef:

Nee ik hoef het ook niet toe te geven :')
Ik vind het namelijk ook niet.
Ik heb er niet voor niets zelf eentje :Y)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:03

Minderwaardig? nee.
Minder leuk? ja.
Ik weet dat je er gewoon even veel mee kan, behalve het rijden dan, maar het rijden vind ik ook gewoon heel leuk om te doen. Toch stiekem wel 1 van de leukste dingen (natuurlijk ook wel meer). En dat kan dan weer niet met shetjes. Daarom zou ik liever een groter paard willen dan een shet. En sws heb ik meer met grotere paarden/pony's dan mini's/shetjes/ kleinere pony's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:17

een shetlander is in andere opzichten leuker!
een groot paard kan rijden met iedereen....
een shetje kan mennen met iedereen!
ik zie nog geen kindje met een groot paard mennen
maar wel een volwassene met een shetje!
en shetjes zijn toch harstikke leuk voor de kleindere kinderen!?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:29

Mijn Shetlander is de enige op stal die iedere dag even los over het terrein mag struinen, die stukjes taart etc krijgt (niet teveel natuurlijk, maar het gaat om het idee), die samen met een andere weet door kindjes gepoetst mag worden omdat hij zo vriendelijk en goed opgevoed is.
Nou staan er op stal ook wat paarden (hengsten) die ook heel lief zijn, en waar Kids ook alles mee kunnen, maar vaak is de drempel te groot omdat dat grote paarden zijn. Mijn knolliebollie weet precies wanneer hij zij mag en kan misdragen, en wanneer niet..

Dus nee, ik ben blij met mijn kabouter, zou ook niet anders willen :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:45

dat is voor mij de hoofd reden waarom ik absoluut niet op een manege sta met mn beide shets.
Ik vind op maneges al gauw een sfeer hangen dat als je niet met anky of scapa rijd, je minder bent dan de rest, laat staan als je aan komt zetten met een shetlander

In mijn ogen is een shetlander niets meer en zeker niet minder dan een ander paard.
Als jij plezier met je ponys hebt is het prima toch? Ik zou de mijne niet ruilen voor een rijpaard <3
Hoevaak ik me ook moet verdedigen als mijn shet met een deken loopt in de winter.... soms word je er moe van.

Gelukkig sta ik op een kleinschalige pension stal waar ik lekker mijn gangetje kan gaan en iedereen ze juist leuk vind :D Niets van aan trekken is makkelijk gezegt, maar ik weet hoe vervelend het kan zijn zulke reacties en je steeds weer te moeten verdedigen :(:)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:50

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:51

Vjestagirl schreef:

nogal logisch in een shet topic, maar die mensen die shets wel minderwaardig vinden zullen er zeker zijn.
al ben ik dan wel benieuwd naar hun motivatie waardoor een shet in hun ogen minder waardig is, ieder hier zijn of haar mening

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:41

Daphne__ schreef:
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd ;)

_/-\o_

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:56

Ik krijg ook altijd van die stome opmerkingen.
En dan nog van die 'Penny'meisjes!
Ik vind ze absoluut niet minderwaardig en niet minder leuker.
Ze zijn echt top!

En zoals hier al vaker gezegd als je een gesprek emt iemand begint en die vraagt wat voor paard je hebt en je zegt
shetlander,zijn ze meteen weg...
Of zo'n stomme opmerking 'niet erop gaan zitten hé'
of 'hij is zeker een beetje gekrompen'

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:22

Bij ons op de manege is dat niet zo, iedereen is dol op de shetjes en wil er graag van alles mee doen :j