Shetlander vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Shetlander vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 16:58

Ik wil graag een shetlander kopen als ik alles kan regelen, ik had even een paar vraagjes:

Hoevaak moet een Shetlander bekapt worden als ik er ook mee wandel zonder hoefijzers??
Hoevaak moet een shetlander ontwormd worden??
Moet een shetlander ook ingeent worden? En zoja , hoevaak??
En als laatste, hoeveel grote balen hooi eet 1 shet in de winter ong. november tot maart??

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:00

Ik ben geen goede shetlander kenner, maar deze vragen kan ik wel beantwoorden :)

LoveSchleich schreef:
Hoevaak moet een Shetlander bekapt worden als ik er ook mee wandel zonder hoefijzers??
Licht aan je shetlander zelf. De een moet elke maand ander houd het een half jaar vol.
Ja natuurlijk! Om de 3/4 maand.
Ook, 1x/jaar
En als laatste, hoeveel grote balen hooi eet 1 shet in de winter ong. november tot maart??
Zou het niet weten....

_Balou

Re: Shetlander vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:04

Bedankt voor het supersnelle antwoord ! :D Enneh.. hoeveel kost een wormenspuit, en een inenting??

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:06

Wormenspuit hier 9.- volgensmij
Enting iets van 35.-

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:14

Dat valt nog reuze mee, en die wormenspuit bij jullie, voor welk gewicht is dat dan??

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:32

600 kg/1 wormenspuit
wij hebben 700kg nodig :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:36

wormenkuur hoeft niet meer elke 3 maanden, de dierenarts onderzoekt de mest en als hij het heeft hoeftie pas een wormenkuur.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:40

de mijne krijgt iedere 3 maanden een wormenkuur, maar die zijn wel iets duurder, en je moet ze op recept krijgen.
bekappen ja, ik heb het nu 2x gadaan in 2 jaar tijd.
bij mij eet ze 1 pak hooi in de 2 dagen maar daar doet mijn paard ook wel van

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:47

De prijs van de wormspuit ligt aan welk merk je neemt. Die van ons krijgen equest wormspuiten

Hoefsmid komt bij ons om de 8 à 9 weken. Soms vooral in de winter worden de shets nog wel eens een bekapbeurt overgeslagen. Maar meestal gaan ze met de rest van de paarden mee.

Hooi ligt er maar net aan wat je shet nodig heeft, heb 1 shet die van 1,5 tot 2 plakken op een dag het goed doet en de andere moet wel het dubbele op een dag.

Enten wordt elk jaar gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:50

Mijn pony gaat ong. 1x in de 2 maanden naar de hoefsmid (in de winter minder dan in de zomer)
In de winter eet mn paard samen met mn shet ongeveer 3 balen denk ik?
Ontwormen doe ik n.a.v. het mestonderzoek,en dat is al een tijdje niet gebeurd omdat ze wormvrij waren.
Inenten is bij haar nooit gebeurd,binnenkort krijgt ze haar basisenting en alles zodat ze mee kan op wedstrijd :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:57

tinkersjakie schreef:
De prijs van de wormspuit ligt aan welk merk je neemt. Die van ons krijgen equest wormspuiten

Let wel op met Equest bij kleine pony's. Het kan gevaarlijk zijn voor pony's tot ong 200 kg.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:07

LoveSchleich schreef:
Ik wil graag een shetlander kopen als ik alles kan regelen, ik had even een paar vraagjes:

In de winter groeien de hoeven vaak minder snel als in de zomer. Mijn pony's zijn half Maart voor het laatst bekapt en daarvoor 5 maanden niet. Ik vijl ze zelf bij. Nu zijn we 2 maanden verder op een andere(volle) wei en moeten ze toch wel weer gedaan worden. Gewoon zelf goed opletten.
Mijn shetten worden om de 3 maanden ontwormt.
Het is niet verplicht, ik doe het zelf wel. 1x per jaar en wanneer het de eerste keer is moeten ze eerst de basisenting en na 4/6weken de 2e enting. Daarna weer na een jaar.
Afgelopen winter aten mijn 6 shetlanders een grote baal kuil van minstens 600 kg per maand. Per pony omgerekend is dat 100 kilo per maand per shet.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 20:19

Enneh.. hoeveel cm moet een shet hoef ongeveer zijn? En zou een shet in de winter rond kunnen komen met 1 grote baal hooi? (waar ik het over heb zijn echt hele grote)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:48

LoveSchleich schreef:
Enneh.. hoeveel cm moet een shet hoef ongeveer zijn? En zou een shet in de winter rond kunnen komen met 1 grote baal hooi? (waar ik het over heb zijn echt hele grote)

Nee! Een shet eet 100kg/maand (uitgaand op de post van DeSa). 1,5/2 balen moet het wel mee luken.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 20:53

Ok, dat gaat dan wel lukken, en een shet kan toch gwn het hele jaar door op weiland staan? En dan 's winters bijgevoerd worden.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:01

LoveSchleich schreef:

Hoevaak moet een Shetlander bekapt worden als ik er ook mee wandel zonder hoefijzers?? Voor mijn kleintje komt elke 3 maanden de hoefsmid.
Hoevaak moet een shetlander ontwormd worden?? Ik stuur iedere 3 maanden, dacht ik... krijg altijd een herinnering over de mail, mest op naar Het Woud. En naar aanleiding daarvan krijgt ze dan een wormkeur als dat nodig is.
Moet een shetlander ook ingeent worden? En zoja , hoevaak?? Ja zeker weten, mijn kleintje krijgt 2 keer per jaar Influenza inenting, 1 keer per jaar Tetanus inenting en 1 keer per jaar WestNijl inenting.
En als laatste, hoeveel grote balen hooi eet 1 shet in de winter ong. november tot maart?? Echt geen flauw idee!!!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:04

Dennis schreef:
tinkersjakie schreef:

Let wel op met Equest bij kleine pony's. Het kan gevaarlijk zijn voor pony's tot ong 200 kg.

Ze krijgen ook maar een halve hoor, krijgen ze al jaren. Hoezo zijn die gevaarlijk dan voor de kleintjes?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:48

LoveSchleich schreef:
Ok, dat gaat dan wel lukken, en een shet kan toch gwn het hele jaar door op weiland staan? En dan 's winters bijgevoerd worden.

Ja, de Shetlanders kunnen het hele jaar buiten blijven. In de winter hooi bijvoeren, eventueel aanvullen met een handje biks.

Verder ontwormen wij hier 2x per jaar, met wormspuiten van 22,- per stuk. Duur, maar wel werkzaam.
Op 1 spuit (700kg) kan ik alle 3 de shetten doen.

Bekappen gebeurt hier ook zo'n 2x per jaar, de rest vijlen we zelf bij en slijt op de weg.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:55

hou er wel rekening mee dat een grote hooi baal, zeker als je er eentje hebt die in plastic is verpakt niet de hele winter goed blijft. Na een dikke week komt er schimmel op waardoor je shet het niet meer kan eten.
Alleen heel drooi hooi wat niet in plastic heeft gezeten kan je de hele winter goed houden.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 10:14

Vreemd.. wij hebben in de zomer ook zulke balen gekocht voor andere paarden en die zijn nog steeds goed..

koekoekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:03

Ik krijg ook deze zomer een shet!X
Maar ik weet wel niet in welke stal ik hem zal kopen,
kennen julie enkele stallen waar ze shetjes verkopen???

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:04

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:06

Plastic balen zijn echt niet goed te houden met deze temperaturen. :n Tijdens de zomer gebruik ik kleine baaltjes hooi van 2011 en in de winter grote balen voordroog.
Koekoekske, wat voor kleur/maat shet zoek je?

koekoekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:54

Liefst in België, west-vlaanderen!Xx
mag ook ergens anders!Xx

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:31

Wij hebben ook van die grote ronde balen hooi. is wel verpakt maar het hooi is goed droog. nooi geen probleem met schimmel en we doen een klein maandje mee.
laatst hadden we kuil in zon baal en daar merken wel bij dat dat gaat broeien..