Wormenkuurtip/ handigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Wormenkuurtip/ handigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:26

Het is altijd een strijd tussen mij en mn shet als ik hem een wormenkuur wil geven. Uiteindelijk lukt het me wel, maar het mormeltje wurmt zo met zn koppie uit mn houdgreep dat ik vaak meerdere malen een restantje nog moet geven.
Nu net een vitamineboost gegeven en hij draait dan zijn koppie in mijn zij zodat ik er niet meer bij kan :')
Ik houd hem bij zn neus of halster vast, maar heb eigenlijk gewoon te weinig grip :\

Ik pak hem normaal vast, leg de spuit langs zn mond en wip hem dan tussen zn lippen (waar het bit ligt) dit is zo'n beetje de makkelijkste manier voor hem en mij. Maar dan begint het, hij draait, hij loopt naar achteren (soms) en dan voordat ik klaar ben, sommige wormenkuren zijn wat dikker natuurlijk, is die spuit alweer uit zn mond.

Tips om hem de vitamineboost of kuur met eten te geven zijn uiteraard handig, alleen mijn shet is geen typische ik-eet-alles-shet. Hij is behoorlijk kieskeurig en laat gerust zn eten staan als er iets inzit wat hij niet moet.

Alicia2u

Re: Wormenkuurtip/ handigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:29

Geef hem vanaf 3 dagen van te voren twee maal daags een spuit appelmoes. Op dag 4 geen probleem meer met de vieze wormenkuur ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:31

Alicia2u schreef:
Geef hem vanaf 3 dagen van te voren twee maal daags een spuit appelmoes. Op dag 4 geen probleem meer met de vieze wormenkuur ;)

Dat werkt idd erg goed! :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:32

Is idd het proberen waard. Moet er alleen aan denken om nu de spuit te bewaren dan :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:34

Ik ben bij Hans in het begin een half uur bezig geweest om die spuit erin te krijgen, hij begon te stijgeren als ik die spuit op zijn hoofd gericht hield. Nu pak hem hem vast, houd de spuit evenredig aan zijn hoofd en laat dan met een polsbeweging de spuit in zijn mond. Snel drukken en klaar. Nu is het binnen 2 minuten gepiept.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:36

Misschien met z'n tweeen doen? Als iemand de pony goed vasthoudt en de ander de spuit erin doet?
Als het een shet is zou dat op deze manier moeten lukken, die kun je met z'n tween wel in bedwang houden denk ik ... ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:41

Ik heb er 1 waar ik al 13 jaar problemen mee heb, die krijgt het in slobber
Zelfs met appelmoes erin kom ik niet in de buurt van haar hoofd met die spuit

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:45

simodi schreef:
Misschien met z'n tweeen doen? Als iemand de pony goed vasthoudt en de ander de spuit erin doet?
Als het een shet is zou dat op deze manier moeten lukken, die kun je met z'n tween wel in bedwang houden denk ik ... ;)

Daar kan je je nog aardig in vergissen. Je hebt nauwelijks grip op zo'n klein koppie ;)
Bovendien vind ik het veel te bedreigend 2 mensen.

Laatste keer zn wormenkuur door zn eten gedaan, liet hij toch mooi zn eten staan. Dus dat is geen optie.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:00

IndianLady schreef:
Bovendien vind ik het veel te bedreigend 2 mensen.

Ik bedoel ook niet dat je er direct met 2 man op moet duiken en in de houdgreep moet nemen! :n

Je moet dat ook eerst oefenen, dus rustig met zijn tweeen bezig gaan met hem en hem vasthouden. Dat is sowieso het punt: dit gaat niet van het ene moment op het andere, maar zul je eerst uitgebreid moeten oefenen en opbouwen.
Kwestie van vertrouwen kweken.
Oefenen met vasthouden, eerst heel kort, als hij even rustig blijft staan direct belonen en dat verder uitbouwen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:56

Wormtabletten, ideaal. Heb ze dit jaar voor het eerst gebruikt.
Tip van mijn da en mijn paard het ze opgeten als snoepjes. Dit jaar dus geen strijd gehad :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 14:58

Het gaat me niet om de wormenkuur, ik geef ook een vitamineboost 1 a 2 keer per jaar.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:59

Wat bedoel je? In je titel ben je opzoek naar een wormkuurtip nou Tadaaaa die gaf ik ;)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:08

Heb bij mijn paard ook altijd problemen gehad met wormenkuren / vitamineboost.
Ik hou de spuit altijd achter mijn rug, aai ik haar en pak het halster en dan heel snel de spuit in haar mond.
Als ze de spuit van te voren heeft gezien, of de eerste keer niet lukt, dan kan ik het vergeten, dat gaat het echt niet meer lukken. Dan probeer ik het de volgende dag weer opnieuw.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 00:26

AaronYve schreef:
Wat bedoel je? In je titel ben je opzoek naar een wormkuurtip nou Tadaaaa die gaf ik ;)

Dan blijft het probleem met de vitamineboost bestaan ;) Aangezien ze daar geen tabletvorm van hebben. Bovendien betwijfel ik het zeer of mijn shet zo'n tablet wel zou eten, hij is echt geen vuilnisbak :n (in tegenstelling tot mn fjord)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:57

Halster om, met 1 hand aan de onderkant het halster met je volle hand vastpakken en je hand zo 'ondersteboven' draaien dat het halster strakker om de neus zit als je snapt wat ik bedoel, met dezelfde hand hoofd omhoog, met de andere hand in 1 snelle beweging de wormenkuur in de mondhoek plaatsen en gelijk leegdrukken.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:20

Waarom geeft je geen vitamine brokjes of vitamine koek?
Laatst bijgewerkt door Tovie op 13-02-12 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:23

kort vastzetten?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:11

Tovie schreef:
Waarom geeft je geen vitamine brokjes of vitamine koek?

In de laatste zit teveel suiker en de eerste gaat over de datum := Shet heeft niet veel nodig en die ton is dan best groot.

Amalarab, vastzetten?! Dan gaat hij steigeren omdat hij niet weg komt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:19

misschien zijn de ontworm tabletten dan beter te doen voor jou

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:27

:')

IndianLady schreef:
Dan blijft het probleem met de vitamineboost bestaan ;) Aangezien ze daar geen tabletvorm van hebben. Bovendien betwijfel ik het zeer of mijn shet zo'n tablet wel zou eten, hij is echt geen vuilnisbak :n (in tegenstelling tot mn fjord)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:30

Die appelmoes tip is echt de beste! En volgens mij ligt het ook een beetje aan het shet zijn, want ik heb 9 paarden gehad, nu nog 7 en de enige die er echt een drama van maakte is de shet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:34

ik ken het probleem, ik moet een wormenkuur krijgen in drie belgische trekpaarden.
kort vastzetten trekken ze zich gewoon los.
over het algemeen krijg ik de spuit er wel in, maar voor die heel leeggespoten is is die weer de mond uit, en hant het overal rondgesmeerd.
maar mijn paarden hebben elk 1.5 spuit nodig, dus duw ik er gewoon 2 in per paard, die overdosering wordt toch wel uitgespuugd.
maar ik informeer me ook eens voor die wormtabletten, dat zou wel nog eens een uitkomst kunnen zijn

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:35

Hier is het met de shet van mn moeder ook altijd de grootste ellende zelf kan ze t niet
dus ik rijd 100 km om die wormenkuur te geven die doet echt alles eraan om m niet te krijgen stijgeren slaan bijten is gewoon niet meer grappig

doe je het ergens in vertikt hij t gewoon hij is super kies keurig en eet alleen maar muesli van cavalor verder hooi en dat is het

Ik pak t halster hengstenketting eronder door en dan met veel ellende en moeite toch maar dat ding erin duwen links naast zn mond houden en met n wip erin en dan snel leeg duwen in de hoop dat hij het door slikt zn hoofd omhoog houden maar hij houd zn lippen zo stijf op elkaar en slikt niet houd hij zo n half uur vol en met wat van die mueslie hoeft hij dan ook niet

Echte tip heb ik dus ook niet de tablet vorm eet die hier niet

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:39

Die van de appelmoes ga ik idd een keer proberen. Ik hoop alleen dat hij er de keer daarna ook weer intrapt :+
Heb mijn fjord ooit medicijnen met appelmoes moeten geven en die loopt hard weg als hij appelmoes ziet of ruikt _O-

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:05

Daarom oefen je een paar dagen alleen met appelmoes ;)