Ik heb sinds kort een hele leuke shetlander als maatje voor mijn hafje, het is een 3,5 jarig ruintje en is best lief. Ik wil met hem aan de slag gaan om op de grond de gangen aan te leren en te leren longeren, zadelmak maken moet ook nog wel lukken maar hoe rij je zo'n ienieminie ding in? Ikzelf pas er niet op, ben niet zo groot maar ik vind dat gewoon not done voor hem. Mijn dochtertje rijd sinds een jaar op de manege en het is wel de bedoeling dat ze er op gaat rijden maar inrijden kan ze absoluut niet! Wil haar ook geen vliegles laten beleven dus wat dan? Hoe hebben jullie dat gedaan?
capopjekop
Geplaatst: 27-11-11 10:59
Hier zijn al meerdere topics over, dus als je de zoekfunctie gebruikt kom je genoeg tegen.
Ik heb mijn beide shetlanders zelf beleerd. Grietje daar ben ik zelf opgeklommen, aangezien ik toen nog lichter en kleiner was. Hans heb ik zelf nooit opgezeten. Dus ik kan wel vertellen hoe ik het heb aangepakt.
Toen hij 4 was ben ik begonnen met longeren. Eerst aan de enkele longe met alleen halster, later ook met hoofdstel en longeersingel. Toen de stemhulpen er goed inzaten heb ik hem eens voorzichtig bijgezet, zodat hij aan wat druk op het bit kon wennen. Toen dat ook goed ging heb ik hem aan de dubbele longe gepakt. Ook het sturen en halthouden meenemen. Daarna ben ik met de lange lijnen achter hem gaan lopen, om het sturen en halthouden nog extra te bevestigen. Daarna heb ik hem zadelmak gemaakt. Eerst goed laten snuffelen aan het zadeldekje. Daarna heb ik hem met het dekje geaaid tot ik het rustig op zijn rug kon leggen. Met het zadel deed ik dat hetzelfde. Daarna voorzichtig aangesingeld en met hem gewandeld. Toen dat goed ging heb ik hem met zadel en hoofdstel gelongeerd. Ik heb trouwens ook regelmatig over hem heen gehangen (niet met mijn volle gewicht uiteraard, maar wel dat ie op druk op de rug kon wennen).
Toen is er een 7 jarig meisje opgegaan zonder ervaring. Dat was niet de beste keus, maar ik had op dat moment niemand anders die erop past. In het begin hebben ze alleen aan de longe gereden. Ik gaf de stemhulp en het meisje de beenhulpen. Goed belonen wanneer hij reageert en gaat stappen. Daarna vond ik een nieuwe bijrijdster met meer ervaring. Samen met haar hebben we de draf en de galop meegenomen. Nu zijn we bezig met hem scherper aan de hulpen te krijgen en wijken voor druk. Over een tijdje gaan ze samen naar de ponyclub. Daar zullen ze vast veel van leren.
Ik heb trouwens al vaker op een groene pony gereden onder begeleiding, dus ik had er zelf wel al ervaring mee. Als je geen ervaring hebt met paarden inrijden is het mss handig om iemand erbij te hebben die dat wel heeft. Want het is wel handig om te weten hoe je moet reageren als het even fout dreigt te lopen.
Hahhaha ja mooi he dat vosbont Hans is ook een mooie shet! Je hebt ook een mooi zadel zeg! Jammer dat die dingen zo duur zijn..... Ben nog op zoek naar een zadeltje, maar twijfel nog wat ik doe..
Het is idd wel een uitgave, maar ik heb voor Grietje zoveel zadels gehad die niet goed lagen, ik was er helemaal klaar mee. Dus ik had het er graag voor over en het voordeel is dat je hem eerst een week kunt testen.
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-11 20:01
Dat is wel fijn ja..... Heb vanmiddag gelongeerd en geprobeerd om op stem te laten stappen draven en galoperen, ging redelijk goed! Had het hoofdstelletje voor het eerst in gedaan en een dekje van mijn haf op gedaan, zal dalijk wel eens een foto plaatsen.
Leuke shetlander Jolanda. Succes met het inleren. Lijkt me wel grappig om te doen. zo' n ukkie zadelmak maken.
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-11 15:50
Hee Heidy, wat leuk je hier tegen te komen! Ja je lacht je rot als je dat kleine ding met zijn korte pootjes ziet lopen Inrijden doe ik zelf niet hoor, heb er niet genoeg verstand van en ik ben veel te groot.... Maar zadeltje er op doen en stemhulpen leren enzo dat gaat nog wel lukken.
Ja dat zal nog wel lukken, veel longeren dan komt alles goed
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-11 18:46
Heb vandaag het zadeltje op gedaan om te passen, helaas was de singel nog iets te groot dus heb er verder niks mee gedaan. Een klein stukje aan de hand gestapt, eerst maar een goed passende singel hebben voordat er iets fout gaat.... Hij kan in elk geval wel bokken
Het aan een klein iemand aanlaten, die kan rijden !
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-11 20:32
Change3x schreef:
Het aan een klein iemand aanlaten, die kan rijden !
Hmm oke......en je reactie voegt toe? Als je leest dan wist je al dat ik er zelf niet op ga....
Bazinga
Geplaatst: 06-12-11 20:36
Ik heb mijn shet van 78 centimeter gewoon zelfde zadelmak gemaakt als toendertijd mijn KWPN-merrie die net een jaartje ouder was. Hij was al het zadel gewend, ik had een pinokkio dus lekker licht zadeltje. Begonnen met longeren, eerst aan halster en daarna aan hoofdstel en daarna met hoofdstel en zadeltje. Ik had een leuk klein licht zeer rijvaardig meisje van 13 op stal, die erg klein en licht was voor haar leeftijd. eerste x gehangen en daarna erop. Die heeft er de 1e keren op gereden. Dat ging zo goed, dat er toen kleinere meisjes opgegaan zijn, die lekker konden sturen.
Succes!!
veerxsjimm
Geplaatst: 07-12-11 19:36
veel longeeren , daarna met zadeltje / dekje en singel proberen. beugels los doen. etc
Zadelmak maken, aan de lange teugel de knoppen erop zetten (gas en rem ) en dan kom je al een heel eind. Dan is het zelfs vaak zo dat het echte inrijden niet eens moet gebeuren, ze kennen de hulpen toch al
paddraigh
Geplaatst: 08-12-11 17:07
mijn dochtertje heeft hem beleerd samen met mij natuurlijk gewoon zadel erop hoofdstel in en rijden maar !! wel hjeeft ze er een aantal keer ervoor zonder zadel op gezeten (hij vomnd het goed ) ze is zelf bijna 5 jaar oud en bono is een hengstje van 3jaar hij is gewoon zo braaf ze rijd al aan delonge met hem stap draf en galop hij luisterd ook redelijk naar je stem, lange wandelingen door de bos hij hheeft vanaf het eerste moment helemaal niets gedaan en vind alles (tot nu toe) heel leuk om te doen !!
en een foto
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-11 19:18
Bedankt voor jullie tips! Ga er zeker mee aan de gang.
missanita, wat een leuk setje!
Gister zijn we wezen wandelen met de pony's, ik had de grote en mijn dochter de kleine vast. Ging echt super goed! Weer terug in de wei had ik de shet nog aan het touw en zette ik mijn dochtertje even op zijn rug, gewoon op de deken. Ging ook heel goed, hebben zelfs een stukje gestapt. Ik had mijn dochter wel vast hoor. Zal strak een foto plaatsen.
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-11 20:40
Wat voor singeltje hebben jullie? Ik heb een zadeltje en daar zat een singel van 75 cm bij maar die was te lang, had een nieuwe besteld van 40 cm en die vandaag geprobeerd maar ook die zit op zijn strakst nog een beetje te los.....
Ik heb een elastische singel van35 cm en 45 cm. En een dressuursingel van 30 cm,maar die gebruik ik niet meer.
nicky_rilana
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik
Geplaatst: 17-12-11 20:45
ik heb ook ooit een shet zadelmak gemaakt. ik was hier wel veelste groot voor. ik zou er iemand zoeken, die dan misschien dan iets te groot is, en die er 2x opzetten om te kijken of hij braaf is, en dan je dochter. ik zou eens even foto's zoeken. ik had mijn dressuur singel bij een shet, die kan ik wel verkopen als je wil voor 10 euro of zo dit singeltje is maar heel klein.
nicky_rilana
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik
kan je niet bij een grote manege in de buurt een beetje rondvragen of ze een klein ruitertje (10-12) weten die een beetje pittig kan rijden en niet bang is, misschien kunnen zij je dan met dat kindje in contact brengen