Mini in de stal bij ander paard, drinkbakprobleem!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Mini in de stal bij ander paard, drinkbakprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:40

Mijn mini staat sinds deze maand bij mijn paard in de stal. Geen enkel probleem, ze kunnen het goed vinden. Hooi en kuil wordt op hoogte in de ruif gedaan, zodat de mini alleen de restjes van de grond eet. Overigens eet mijn paard dan de restjes weer van de mini zijn rug, reuze handig!

Maar het gaat niet goed met de drinkbak, ik heb een automatische drinkbak in de stal maar daar kan de mini niet bij. Dus ik heb een flextub in de hoek onder de voerbak staan waar twee jerrycans water ingaan. Dat zou voor de mini voldoende moeten zijn om zeker twee dagen te kunnen drinken (ik ververs het elke dag) maar nou komt het, die grote staat continue alles uit die flextub op te slurpen!!! Elke keer als ik kom, is dus die bak leeg! En leg dat maar eens uit aan een paard dat dat niet de bedoeling is....

Een vaste lage drinkbak is nu geen optie, we gaan op korte termijn van stal veranderen. Overigens is in die stal de drinkbak lager, ik wilde eigenlijk proberen of ik er een opstapje onder zou kunnen maken en de mini dan leren om zelf uit die drinkbak te drinken maar of dat dat te hoog gegrepen is, weet ik niet :D

Wie heeft er nog tips om tot die tijd ervoor te zorgen dat mijn mini wel gewoon kan drinken? Hoe doen anderen dat?

HTM

Re: Mini in de stal bij ander paard, drinkbakprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:53

Het lijkt mij niet zo dat jou paard die bak in 1 keer leeg drinkt.
Dus die kleine zal wel kunnen drinken, maar niet als de bak leeg is.
Misschien tijdelijk nog een bak bijzetten.
Mijn paard van 1.80 drink ook een grote bak (+/- 60 liter volgens mij) op 1 dag.

Ik zou alleen persoonlijk ook wat hooi elders in de stal leggen voor je mini, al dat stof waar die onder staat kan nooit goed zijn voor hem.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:57

Een (groot) paard drinkt minimaal ongeveer 40 liter per dag. Dus het is best logisch dat hij zoveel zal drinken. Al weet ik niet precies hoeveel er in je jerrycans zit?
Bij ons staan er ook een paar grote paarden met een shet erbij. Die hebben zo'n cementkuip in de hoek staan die tot de rand gevuld is. Die krijgen ze nooit met z'n twee in 1 dag leeg, maar die grote drinkt dan ook nog uit de auto-drinkbak.
Maar 65 liter moet genoeg zijn voor een shet en een grote samen hoor ;)

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:03

Inderdaad een speciebak onder de waterbak zetten, wij hebben ook een paard met mini in stal staan en werkt prima , als je twijfeld of je mini genoeg drinkt dat is zeer snel uitgevonden.
Duikt hij meteen de waterbak in als je hem bijvult of niet ..

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:05

Jitske schreef:
Een (groot) paard drinkt minimaal ongeveer 40 liter per dag. Dus het is best logisch dat hij zoveel zal drinken. Al weet ik niet precies hoeveel er in je jerrycans zit?
Bij ons staan er ook een paar grote paarden met een shet erbij. Die hebben zo'n cementkuip in de hoek staan die tot de rand gevuld is. Die krijgen ze nooit met z'n twee in 1 dag leeg, maar die grote drinkt dan ook nog uit de auto-drinkbak.
Maar 65 liter moet genoeg zijn voor een shet en een grote samen hoor ;)

Mijn paard en shet staan ook samen en ik heb ook een speciekuip in de hoek staan, die ik vrij vol gooi. Overigens staat hij bij mij onder de voerbak van mijn paard, waardoor die meer moeite heeft om erbij te komen. De kleine kan onder de voerbak door.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:12

Nee hij duikt er niet gelijk in dus echt heel erg zorgen maak ik me niet maar mijn grote paard zuipt gewoon constant die bak leeg......cementkuip is geen optie, die komt te ver uit de hoek waardoor ik nu al in kan schatten dat mijn reus daar met zijn benen in gaat staan (doet ie in de wei ook namelijk...).

En HTM, onder het stof?? Dat staat ie niet hoor, hij heeft hoogstens hooi of kuil op zijn rug liggen, maar daar krijgt ie niets van. Hoe zou hij onder het stof moeten komen?

De jerrycan is volgens mij iets van 30 liter, er gaan er net geen twee volle in......

En ik had m inderdaad onder de voerbak gezet, zodat die grote het misschien niet handig zou vinden maar helaas!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:15

Ik heb mijn mini en paard ook samen op stal gehad, maar als ik het hooi of kuil in de hooiruif deed dan zat de mini helemaal onder het hooi of kuil, en van beide komen stof.
Ook probeerde mijn mini uit de ruif te eten en kreeg daardoor stof in zijn ogen, en liep vaak met een ontstoken oogje.
Nu staat die niet meer bij het paard en heeft die ook geen last meer van zijn ogen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:18

Niet moeilijk doen, gewoon een tweede ernaast zetten. Paard kun je niet leren dat hij daar nietvan mag drinken, aan gaan klooien met opstapjes voor je mini... ehm, tja, hoe gevaarlijk en volgepropt wil je de box hebben. Gewoon een tweede flextub ernaast en probleem opgelost ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:36

Wat is er mis met een automatische drinkbak lager hangen? Is een kwestie van 2 boutjes los draaien over t algemeen.
Opstapjes enzo vind ik echt onzin. Een paard moet op een normale manier bij zijn water kunnen en daar niet allerlei halsbrekende toeren voor overhoop moeten halen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:39

In deze stal ga ik geen aanpassingen meer doen, zodra de matten op maat gesneden zijn gaat ie naar de andere stal. Daar zou dat misschien wel kunnen, moet ik de boer even lief aankijken! Op zich maakt dat voor mijn grote vriend natuurljik niet uit, die drinkt ook uit de sloot en uit die bak die op de grond staat dus die hoeft niet perse een "hoge" waterbak te hebben.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:41

Ik heb een opstapje voor mijn shet.
Dan kan ze altijd van stal wisselen als het moet en worden mijn muren geen gatenkaas.
Net zoiets als een blok voor vrijheidsdressuur. Ze snapt het prima en geloof ook niet dat
ze er problemen mee heeft. Anders ging ze buiten wel gelijk naar de drinkbak en dat doet ze niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:46

Oh dus het kan wel? Hahaha ik bedacht het gisteren als grapje maar als de stalhouder het niet ziet zitten om de drinkbak te verlagen zou ik het dus wel kunnen proberen......

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:49

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Waarom ga je he-le-maal niet in op de makkelijkste oplossing: nog een waterbak erbij?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:51

Nou zo makkelijk is dat toch niet? Dat houdt in twee waterbakken in een stal, leiding die denk ik gesplitst moet worden.....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:52

Oh wacht, je bedoelt een flextub erbij....ja ok, dat zou kunnen ware het niet dat ie dan meer in de stal komt in plaats van dat ie nu voornamelijk in de hoek staat. Ik vrees dat mijn joekel er dan dus gewoon in gaat staan of omver trekt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:52

Nee, lezen wat er eerder geschreven is: twee flextubs in plaats van 1 ;)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:53

Als tijdelijke oplossing is misschien een veulenvoerbak iets? Als je die vult met water kan de kleine er wel uit drinken en de grote niet. Of zeg ik nu iets heel geks?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:53

ja dat schreef ik er al onder.....

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:57

Je hebt ook grotere specikuipen bij de bouwmarkt, gaat 65 liter in en ik heb het idee dat je het daar langer mee moet redden. Mijn paard en shet drinken samen uit zo'n ton en die redden het er ruim een dag mee. Deze tonnen kosten maar 7.99 bij de Praxis :j .

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:33

Of zo'n rechthoekige van 90 liter. Omdat ie smal en recht is, neemt het niet zoveel ruimte in als een ronde.

KAD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:34

grotere bak neerzetten, of natuurlijk 2 keer per dag vullen

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 01:23

Misschien houdt je grote paard niet zo van de automatische drinkbak. Hij dronk er eest wel uit, maar verkiest nu dan toch de normale bak. Ik heb al eens een paard meegemaakt dat van was voor de automatische drinkbak, die hebben ze uiteindelijk een bak in de stal gehangen ><

Dat was even offtopic. Ik zou inderdaad een bak erbij zetten of grotere bak kopen. En anders, weet niet of het een optie is, de shet toch even apart zetten totdat ze naar de andere stal gaan waar je de aanpassingen kunt maken die je wilt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 01:28

Kan je niet een klein hoekje van je stal afzetten met lint? En dan een paar boven elkaar. Dat de mini er net onderdoor kan maar je grote paard er niet tussen door of bovenlangs kan?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 01:34

Ik ken iemand die had de waterbak onder de automatische waterbak staan. Diegene die had een gat van 1 cm in de waterbak gemaakt en de lepel van de waterbak 24 uur per dag heel zachtjes aanstaan.zij had toen eerst 4 emmers in de waterbak gedaan om hem al een beetje vol te krijgen. Zo hadden beide paarden 24 uur per dag vers water. mocht het water wel op zijn en de grote gaat drinken dan valt er vanzelf weer water in de bak eronder

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:23

Slimke schreef:
Ik heb al eens een paard meegemaakt dat van was voor de automatische drinkbak, die hebben ze uiteindelijk een bak in de stal gehangen ><

Er moest bang staan, niet van, sorry heel erg typefoutje (type vaak met mijn mobile en dan krijg ik sneller zulke fouten).