Sportregister Nederlands Shetland Pony Stamboek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FrannieTJE

Sportregister Nederlands Shetland Pony Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 12:51

Geachte heer, mevrouw,

Het Nederlands Shetland Pony Stamboek heeft het idee om het Sportregister te starten, daarom is het NSPS momenteel bezig met onderzoek naar de belangstelling voor een NSPS Sportregister. Voor het NSPS is het van groot belang om te weten of en hoeveel interesse er is naar het Sportregister en wat er verwacht wordt van het Sportregister. Een enquête om uw mening te geven kan gedownload worden vanaf de website van het NSPS http://www.nsps.nl/NewsDetail.aspx?NewsId=217. Onder de volledig en serieus ingevulde enquêtes wordt een presentje verloot.

Alvast hartelijk dank namens,
Het Nederlands Shetland Pony Stamboek.

Dennis

Re: Sportregister Nederlands Shetland Pony Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:09

Het op in de sup shetlanders en minipaarden plaatsen is misschien handiger, daar krijg je meer reacties.

Ik heb vorige week al gereageerd.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:35

F-AM -> SMP

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:38

Krijg mn stipje er niet op , dus even zo

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 15:36

Nicole288 schreef:
F-AM -> SMP

dankjewel :)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:16

Ik zal de vragenlijst printen en opsturen. Maar misschien kun je hier nog iets op toelichten? Wat is de toegevoegde waarde voor mijn pony's. Nu is mijn streven een 1e pr. kroon elite predikaat. (preferent is voor mij niet haalbaar) Is het de bedoeling om het aantal sportpredikaten uit te breiden?

De toevoegingen elite of prestatie zeggen toch al iets over het feit dat een pony mogelijkheden heeft voor de sport. Ik fok grote- en middenmaatse pony's met de insteek dat ze goed bruikbaar zijn voor de sport (met name aangespannen) wat zou voor mij nu de toevoegende waarde zijn van een sportregister? Ik zie het nog niet helemaal, maar wellicht ben ik wat vastgeroest in de oude situatie en kan iemand me even losweken :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:26

Helaas geen mogelijkheid tot invullen als je een niet NSPS geregistreerde pony hebt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:31

Wat is uberhoud een sportregister :o?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:18

Ik heb hem ook ingevuld. Ik weet ook niet precies wat ze met een sportregister bedoelen. Misschien een deel voor de shetten groter dan 1.07m?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:15

Dennis, weet jij wat ze precies bedoelen/willen met het sportregister? Wordt het idd. wellicht iets voor uit de maat gegroeide shetten of zelfs kruisingen? Ik kan me er nog niet zoveel bij voorstellen.

En het formulier geeft hier ook geen duidelijkheid over, is het een en-en situatie stamboekpony en sport of stamboek of sport?

Mijn formulier ligt nog te wachten, omdat ik eerst precies wil weten waar het omgaat, dat het bv. geen snelle manier is om sneller inkomsten te generen uit nieuwe leden door de maatstaven aan te passen waardoor eventuele raskenmerken verloren gaan. Worden de sportpony's dan ook gekeurd op exterieur of gaat het om de prestaties. Of kan elk veulen welke niet voldoet aan de huidige stamboek eisen in het sportregister worden opgenomen?

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:36

Hierbij voor iedereen weer wat duidelijkheid, oftewel de antwoorden op de tot op heden gestelde vragen.

stef schreef:
Helaas geen mogelijkheid tot invullen als je een niet NSPS geregistreerde pony hebt

Ook zien wij graag reacties van mensen met pony's die een Shetlander uitstraling hebben en die niet bij het NSPS geregistreerd zijn.
U kunt uw niet bij het NSPS geregistreerde pony's onder I&R pony's aangeven (zie blok hoeveel pony's heeft u).

JudithO schreef:
Ik heb hem ook ingevuld. Ik weet ook niet precies wat ze met een sportregister bedoelen. Misschien een deel voor de shetten groter dan 1.07m?

Het is nog niet uitgekristaliseerd wat precies de randvoorwaarden zullen worden voor opname in het sportregister maar het moeten in ieder geval pony’s zijn die een shetlanderuitstraling hebben en gebruikt worden/zijn in de sport. Het sportregister zal het hoogst waarschijnlijk ingevuld worden voor Shetlanders met een stokmaat boven de 1.07m en Shetlander (achtige ) pony's met een onbekende afstamming.

fiona1 schreef:
Ik zal de vragenlijst printen en opsturen. Maar misschien kun je hier nog iets op toelichten? Wat is de toegevoegde waarde voor mijn pony's. Nu is mijn streven een 1e pr. kroon elite predicaat. (preferent is voor mij niet haalbaar) Is het de bedoeling om het aantal sportpredikaten uit te breiden?
De toevoegingen elite of prestatie zeggen toch al iets over het feit dat een pony mogelijkheden heeft voor de sport. Ik fok grote- en middenmaatse pony's met de insteek dat ze goed bruikbaar zijn voor de sport (met name aangespannen) wat zou voor mij nu de toevoegende waarde zijn van een sportregister? Ik zie het nog niet helemaal, maar wellicht ben ik wat vastgeroest in de oude situatie en kan iemand me even losweken :D

Op dit moment is de Commissie Bruikbaarheid van het NSPS de mogelijkheden om een Sportregister op te starten nog aan het onderzoeken.
Daarbij is het belangrijk om te inventariseren of en hoeveel interesse er is in het Sportregister en wat de verwachting er van is.
Het is nog niet uitgekristaliseerd wat precies de randvoorwaarden zullen worden voor opname in het sportregister maar het moeten in ieder geval pony's zijn die een shetlanderuitstraling hebben en gebruikt worden/zijn in de sport. Het sportregister zal het hoogst waarschijnlijk ingevuld worden voor Shetlanders met een stokmaat boven de 1.07m en Shetlander (achtige ) pony's met een onbekende afstamming.
Sowieso zullen er geen stamboekwaardige pony's in het Sportregister opgenomen worden, wel zullen de eventuele extra's van het sportregister beschikbaar komen voor stamboekpony's van het NSPS.

Rhine_ schreef:
Wat is überhaupt een sportregister :o?

Een sportregister is een “inschrijfboek” net zoals het stamboek, veulenboek, registerboek en de bijsectie zijn.
Het is nog niet uitgekristaliseerd wat precies de randvoorwaarden zullen worden voor opname in het sportregister maar het moeten in ieder geval pony's zijn die een shetlanderuitstraling hebben en gebruikt worden/zijn in de sport. Het sportregister zal het hoogst waarschijnlijk ingevuld worden voor Shetlanders met een stokmaat boven de 1.07m en Shetlander (achtige ) pony's met een onbekende afstamming.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:51

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierbij mij reserveringen heb. Waar ligt de grens? Hoe bepaal je of een pony in het bijsectie of registerboek hoort of in het sportregister. Naar mijn mening moeten de ouderdieren zich dan minimaal bewezen hebben in de sport.

Als het zo open wordt als het nu lijkt kan iedereen dus een shetachtige pony inschrijven in het sportregister, terwijl het dier in de praktijk niet blijkt te kunnen bewegen, of een voor de sport niet geschikt karakter heeft. Wie gaat bepalen of een pony de kenmerken heeft van een shetlander? Of voldoende bewegings- karakter capaciteiten om een sportpony te worden.

Als de eisen strakker zouden zijn bv. een pony volledig nsps gefokt, maar max. 5 cm. uit de maat gegroeid en zich bewezen heeft in de sport (bv. dmv. A-bop / L-proef soortgelijk aan het prestatiepredikaat) Dan in het sportregister komt.

Ik denk niet dat het stamboek op de lange termijn gebaat is bij een open constructie. Veulens moet imo in ieder geval eerst gekeurd worden voordat ze opgenomen worden.

Hoeveel % shetbloed moet de pony voeren, een kleine pony met een flinke scheut welshbloed beweegt naar alle waarschijnlijkheid beter dan een met meer shetbloed.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 10:16

De shetlanpony komt in heel veel kleuren voor.
Eigenlijk mag een shetlandpony alle kleuren hebben behalve de kleur appaloosa.
De meest voorkomende kleuren zijn zwart en vos.
In de mini maat komen de meeste kleuren voor, naarmate de pony’s groter worden komen er minder kleuren voor.
In de grote maat zijn de meeste pony’s dan ook zwart met een paar vossen en bonten.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:43

Het gaat niet mij ook niet om de kleur (een goede pony heeft geen kleur) maar om de rasstandaard. Ik fok stamboekpony's in de grote en midden maat en die zijn idd. zwart omdat ik kleur ondergeschikt vindt aan ras- en beweging.

Maar om het keuren op extrerieur en beweging.

Persoonlijk vind ik dat bv. een pony uit 100 % shet en 50% shet-en 50 % welsh niets te zoeken heeft bij het NSPS hier is een ander stamboek voor. Het Ned. minipaarden stamboek.

Als het sportregister zou zijn voor 100 % NSPS ouderdieren waarvan de veulens op 3 jarige leeftijd uit de maatgegroeid zijn en bv. op 5 jarige leeftijd een sportprestatie geleverd hebben gelijk aan het prestatiepredikaat vind ik dat prima.

Maar als er veulens worden toegelaten waarvan de afstamming niet bekent is, en dus de toekomstige bruikbaarheid ook niet zet ik mijn vraagtekens bij de belangen van het stamboek.

Ik vrees dat ik persoonlijk geen belang heb bij een sport-register zoals deze nu in de pen zit. Mijn doel is juist om pony's te fokken die zowel in de keuringsbaan als in de sport op top-niveau mee kunnen draaien. En ik probeer te bewijzen dat je geen ander bloed nodig heb om een goede sportpony te fokken, maar dat shetlandpony gefokt naar de rasstandaard van het NSPS hele goede sportpony's kunnen zijn.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:41

Ik sluit me aan bij Fiona1. In de statuten van het nsps staat dat we met z'n allen werken aan handhaving cq verbetering van het ras. Dus als het de bedoeling is om ook papierloze (of half papier) shetten mee te laten doen (onder de vlag van het stamboek), ben ik er echt niet voor. Sorry voor de eigenaren van deze pony's onder ons ;-) Ook zie ik dan dus liever niet die uit de maat gegroeide pony's terug, omdat deze ook niet rastypisch meer zijn. Als ik het antwoord hierboven van de TS goed lees, houdt het voor mij dus al op hier 'ja' tegen te zeggen.

Wat ik me afvraag is hoe men dit wil gaan doen?! Wanneer is een pony een sportpony en mag hij onder die rubriek meedoen? Als je 1x in de maand aangespannen rijdt, of 2x in de week? Als je op wedstrijden komt, en dan al vanaf de B of pas vanaf de M? Ik roep maar wat.

Worden er ook aparte keuringen cq rubrieken op reguliere keuringen georganiseerd voor dit sportregister of gaat het met name om predikaten door prestaties?

Ik denk dat er genoeg goede stamboek shetlanders zijn om mee aangespannen te rijden en dat dit ook zeker te combineren is met keuringen (en dan hoef je echt niet achteraan te lopen). We fokken immers naar goede, correct gebouwde pony's en dat is voor beide onderdelen van belang. Ik ken een aantal shetlanders waarbij dit goed samen gaat. Zal vast niet voor elke shet opgaan, maar daarom zie ik dit hele verhaal niet echt als toegevoegde waarde...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:24

nee hoor Arianne, snap ik helemaal :j
Een register in de zin van stamboekpapier zou voor mij ook geen meerwaarde hebben. Echter als er door een sportregister wellicht meer shows/wedstrijden georganiseerd worden waaraan je met pony's zonder afstamming ook aan mee kan doen, heeft het voor mij wel meerwaarde :j

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 08:26

fiona1 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierbij mij reserveringen heb. Waar ligt de grens? Hoe bepaal je of een pony in het bijsectie of registerboek hoort of in het sportregister. Naar mijn mening moeten de ouderdieren zich dan minimaal bewezen hebben in de sport.
Als het zo open wordt als het nu lijkt kan iedereen dus een shetachtige pony inschrijven in het sportregister, terwijl het dier in de praktijk niet blijkt te kunnen bewegen, of een voor de sport niet geschikt karakter heeft. Wie gaat bepalen of een pony de kenmerken heeft van een shetlander? Of voldoende bewegings- karakter capaciteiten om een sportpony te worden.
Als de eisen strakker zouden zijn bv. een pony volledig NSPS gefokt, maar max. 5 cm. uit de maat gegroeid en zich bewezen heeft in de sport (bv. dmv. ABOP / L-proef soortgelijk aan het prestatiepredikaat) Dan in het sportregister komt.
Ik denk niet dat het stamboek op de lange termijn gebaat is bij een open constructie. Veulens moet imo in ieder geval eerst gekeurd worden voordat ze opgenomen worden.
Hoeveel % shetbloed moet de pony voeren, een kleine pony met een flinke scheut welshbloed beweegt naar alle waarschijnlijkheid beter dan een met meer shetbloed.

fiona1 schreef:
Het gaat niet mij ook niet om de kleur (een goede pony heeft geen kleur) maar om de rasstandaard. Ik fok stamboekpony's in de grote en midden maat en die zijn idd. zwart omdat ik kleur ondergeschikt vindt aan ras- en beweging.
Maar om het keuren op exterieur en beweging.
Persoonlijk vind ik dat bv. een pony uit 100 % Shet en 50% Shet-en 50 % Welsh niets te zoeken heeft bij het NSPS hier is een ander stamboek voor. Het Ned. minipaarden stamboek.
Als het sportregister zou zijn voor 100 % NSPS ouderdieren waarvan de veulens op 3 jarige leeftijd uit de maat gegroeid zijn en bv. op 5 jarige leeftijd een sportprestatie geleverd hebben gelijk aan het prestatiepredikaat vind ik dat prima.
Maar als er veulens worden toegelaten waarvan de afstamming niet bekent is, en dus de toekomstige bruikbaarheid ook niet zet ik mijn vraagtekens bij de belangen van het stamboek.
Ik vrees dat ik persoonlijk geen belang heb bij een sportregister zoals deze nu in de pen zit. Mijn doel is juist om pony's te fokken die zowel in de keuringsbaan als in de sport op topniveau mee kunnen draaien. En ik probeer te bewijzen dat je geen ander bloed nodig heb om een goede sportpony te fokken, maar dat Shetland pony gefokt naar de rasstandaard van het NSPS hele goede sportpony's kunnen zijn.

Het is niet de bedoeling dat het sportregister een open karakter krijgt. De vergaarbak van het NSPS is de Bijsectie en dat blijft ook zo !
Het sportregister is bedoeld voor pony’s die voldoen aan bepaalde standaarden en daarbij zich tevens bewezen hebben in de sport. Dus een pony die zoals jij omschrijft niet kan bewegen of karakter technisch niet voor de sport in aanmerking komt zal niet worden opgenomen in de sportsectie maar komt gewoon net zoals nu in de bijsectie of het stamboek (tijdens de stamboek opname wordt niet op karakter gescoord)
Alleen pony's van 3 jaar en ouder zouden door middel van een inspectie (te denken valt hierbij aan een (soort van) stamboekopname waarbij de inspecteur bepaald of de pony aan de raskenmerken qua type en beweging voldoet), proef of iets dergelijks opgenomen kunnen worden in het sportregister. Het gaat dus niet alleen om de beweging maar ook zeker om de rasstandaard. Daarnaast moet ook bewezen worden dat de pony in de sport wordt/ werd gebruikt.

Voor wat jouw persoonlijke doelstelling betreft kunnen we dat als NSPS alleen maar onderstrepen. Een pony die in de keuringsbaan en in de sport op hoog niveau kan meedraaien is een paradepaardje voor ons stamboek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:35

Maar een pony zonder afstamming heeft toch geen raswaarde?

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:41

En nu snap ik jou op mijn beurt helemaal Stef ;-) Ik gun iedereen dat ze aan veel dingen mee kunnen doen. Ik denk alleen dat dit veel makkelijker zou kunnen dan er een sportregister aan te hangen waarbij in mijn ogen de regeltjes moeilijk te bepalen zijn.

Effe kijken, ik ben de kluts alweer kwijt: Sportregister is voor pony's die zich bewezen hebben in de sport? Dus je kunt daar pas inschrijven als je al goede resultaten hebt gehaald? :?

En inderdaad, ik blijf ook zitten met die rasstandaard. Als je pony's van boven de 1.07 toe laat, wordt het moeilijk beoordelen nav de uitgangspunten.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:42

Ik heb persoonlijk niet zo heel veel moeite met iets uit de maat gegroeide pony tot 1,10 op 5 jarige leeftijd, dus bv. bij stamboekopmane 1,07m. (worden pony's groter ben je je fokdoel voorbijgestreeft imo)

Als de toelating zo wordt als TS aangeeft (ik zou persoonlijk de leeftijd van de pony's opschroeven naar 5 jaar, om overtraining te voorkomen) heb ik er al minder problemen mee.

Het woord "vergaarbak" wilde ik even niet in de mond nemen omdat ik het Ned. minipaarden stamboek al had genoemd, en ik geenzins de indruk wilde wekken dat ik dit stamboek zag als een vergaarbak het is een ander stamboek met een ander doel. Maar dit was wel mijn angst evenals dat mensen bewust shetten gaan kruisen met bv. welsh of kleine hackney's kruisingen om langere benen te fokken.

Maar om even de pony van Stef als voorbeeld te nemen, dit is een echte shetachtige merrie, in de maat en qua type, en als dit soort pony's worden opgenomen in een sportregister heb ik daar geen problemen mee. Haar laatst geboren veulen is echter een stuk fijner en daar zal even mee gewacht moeten worden om te zien hoe het diertje uitgroeid.

Wellicht is het wel iets om te beginnen meer "open wedstrijden" te organiseren voor shetachtige ook op hoger niveau, zodat deze pony's - en eigenaren (die overwegend 10 cm te kort komen in de regulieren wedstrijden in bv. de waterbak van de marathon) ook wat meer gelegenheid hebben om aan wedstrijden mee te doen. Persoonlijk heb ik nog geen ervaring met de regulieren wedstrijden, maar ik zie hier wel een foto's voorbij komen van halfverzopen shetten uit een waterbak. Ik heb ook wel eens voorbij zien komen dat op hoger niveau bij het KNSH een minimale stokmaat gehanteerd wordt, ik heb me hier nooit inverdiept en weet niet precies hoe dit in elkaar steekt, maar het lijkt me dat je dan ergens vastloopt met je shetlander.

Het blijft een beetje een moeilijk onderwerp omdat ik mezelf zie als een echte stamboekfokker, maar ik hier op bokt ook vele mooie papierloze pony's voorbij zie komen en ook 3e pr. merries die ik voor mij verdriet niet in de wei zou willen.

Tevens wil je op een openbaar forum niemand voor het hoofd stoten. En selectie blijft altijd een hekelpunt maar ik denk dat een strenge toelating a la stamboek opname incl. veterinair idd. een must is.

Verder kan het wel een duwtje in de goede richting zijn om de shetlander in de sport te promoten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:01

Zou het dan ook zo zijn dat je pony dus in het 'gewone' stamboek staat, en tegelijkertijd ook in het sportregister?
Als het zo is dat pony's uit het registerboek erin mogen, dan is dat voor mij wel een plus. Ik heb een zoon van een stamboekmerrie, maar de vader is onbekend. Maar hij is wel een rastypische shet, en komt uit in de grote maat (hij is nu 2 jaar en 98 cm hoog).

Volkomen papierloos toelaten vind ik niet zo'n goed idee. Dan ga je toch wel een grens over.

Het behalen van een minimaal niveau steekt me ook eigenlijk wel een beetje. Want juist door het feit dat je bij het KNHS aan bepaalde eisen zit, worden wij vaak een beetje aan ons lot overgelaten. Zoals bijvoorbeeld zo'n verplichte minimumstokmaat. Een ander voorbeeld is de mendurance, hier worden de hartslagwaarden ook niet aangepast aan de kleinere maat. Lijkt me toch een beetje vreemd om een shet te gaan vergelijken met een pony van 1,40m hoog.
Dus als er op dat gebied wat aanpassingen komen, ben ik voor.
Ook vind ik dat er op het gebied van bitloos wat meer toegestaan moet worden. Zoals het nu is, kunnen wij alleen maar meedoen met de wedstrijden aan de hand en met de nieuwe lange teugelproef categorie bitloos. Voor mijn merrie is het momenteel dus gewoon niet haalbaar om een ABOP-proef te lopen, omdat dat niet bitloos mag.

Nog allemaal puntjes dus waar wel wat mee gedaan zou kunnen worden!

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:03

Beste allemaal,
ter verduidelijking ik ben Francisca, 3e jaars student "Equine, Leisure & Sports" (bedrijfskunde en research gericht op de paardensector) en momenteel loop ik een 20 weken stage bij het NSPS. Op dit moment zit ik in mijn 15e week, vanaf de 1e week ben ik al bezig met mijn stageopdracht het NSPS Sportregister. Nu is de Commissie Bruikbaarheid de mogelijkheden aan het bestuderen om een register voor sportpony’s binnen het NSPS op te richten en hierbij bied ik ondersteuning. Na een theoretische oriëntatie waarbij onder andere ook is gekeken naar de invulling van een sportregister bij andere stamboeken, is nu een onderzoek gestart om de interesse naar en verwachting van een sportregister onder gebruikers van Shetland pony’s zowel binnen als buiten het NSPS ledenbestand te peilen.
Alle vragen die via bokt, shetlanderforum of mail binnenkomen stuur ik door naar de Commissie Bruikbaarheid om zeker te zijn van een volledig en correct antwoord. Hierdoor is het dus niet mogelijk om alle vragen direct te beantwoorden, hiervoor hoop ik jullie begrip dan ook het is voor jullie immers ook fijner om een goede uitleg te krijgen.
We hopen medio juni voldoende ingevulde enquêtes te hebben ontvangen om een betrouwbaar beeld te kunnen krijgen van de interesse en verwachtingen. Daarvoor zijn de kritische blikken ook erg van belang om een goed beeld te kunnen schetsen.
Ik hoop dus nog vele reacties binnen te krijgen van leden en niet leden met pony's met bekende en onbekende afstamming.
mvg, Francisca

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:26

Ik heb de enquete ook ingevuld.
Vind het sowieso erg goed dat er gekeken wordt of er mogelijkheden voor sportshetten zijn.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:27

JudithO schreef:
Zou het dan ook zo zijn dat je pony dus in het 'gewone' stamboek staat, en tegelijkertijd ook in het sportregister?
Als het zo is dat pony's uit het registerboek erin mogen, dan is dat voor mij wel een plus. Ik heb een zoon van een stamboekmerrie, maar de vader is onbekend. Maar hij is wel een rastypische shet, en komt uit in de grote maat (hij is nu 2 jaar en 98 cm hoog).

Als deze pony op een bepaalde leeftijd met goed gevolg een keuring doorstaat en een sportproefje aflegt, is dit imo precies de doelgroep. Een pony uit het basisstamboek (waarschijnlijk zijn moeder) zal gewoon stamboekmerrie blijven en hoeft dus niet in het sportregister omdat dit niets voor haar toevoegd.Volkomen papierloos toelaten vind ik niet zo'n goed idee. Dan ga je toch wel een grens over.

Het behalen van een minimaal niveau steekt me ook eigenlijk wel een beetje. Een bepaald niveau is natuurlijk wel wenselijk, een pony die geschikt is voor de sport door zijn bouw of karakter heeft in een sportregister niets te zoeken

Want juist door het feit dat je bij het KNHS aan bepaalde eisen zit, worden wij vaak een beetje aan ons lot overgelaten. Zoals bijvoorbeeld zo'n verplichte minimumstokmaat. Een ander voorbeeld is de mendurance, hier worden de hartslagwaarden ook niet aangepast aan de kleinere maat. Lijkt me toch een beetje vreemd om een shet te gaan vergelijken met een pony van 1,40m hoog.
Dus als er op dat gebied wat aanpassingen komen, ben ik voor.Ze willen juist wedstrijden organiseren, vanuit een sportregister omdat je dan niet hoeft op te boksen tegen pony's van 1,40 maar tegen allemaal gelijkwaardig gebouwde pony's strijd
Ook vind ik dat er op het gebied van bitloos wat meer toegestaan moet worden. Zoals het nu is, kunnen wij alleen maar meedoen met de wedstrijden aan de hand en met de nieuwe lange teugelproef categorie bitloos. Voor mijn merrie is het momenteel dus gewoon niet haalbaar om een ABOP-proef te lopen, omdat dat niet bitloos mag.Dit is waarscijnlijk een moeilijk onderwerp, evenals hengsten op een wedstrijd ivm de veiligheid, jouw pony kan prima aan de hulpen staan bitloos, maar dit is niet voor iedereen gelijk. Ik ben wel voor bepaalde eisen omtrent de optoming

Nog allemaal puntjes dus waar wel wat mee gedaan zou kunnen worden!

Francisca, ik probeer aan de hand van jouw posten, en mijn wetenschap van het NSPS wat toelichting te geven, but please correct me if i'am wrong!

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:36

dit klopt behoorlijk naar mijn weten, alleen over het volledige papierloos toelaten is een puntje.
Dit gebeurt namelijk al, alleen worden deze pony's op dit moment in de Bijsectie geschreven.

Bitloos zal sowieso moeilijk worden, omdat de pony dan een totaal andere aanleuning heeft, en juryleden om dit goed te beoordelen een extra opleiding nodig hebben.

maar als nog zal ik vanmiddag alles naar de commissie bruikbaarheid sturen