Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stef schreef:Helaas geen mogelijkheid tot invullen als je een niet NSPS geregistreerde pony hebt
JudithO schreef:Ik heb hem ook ingevuld. Ik weet ook niet precies wat ze met een sportregister bedoelen. Misschien een deel voor de shetten groter dan 1.07m?
fiona1 schreef:Ik zal de vragenlijst printen en opsturen. Maar misschien kun je hier nog iets op toelichten? Wat is de toegevoegde waarde voor mijn pony's. Nu is mijn streven een 1e pr. kroon elite predicaat. (preferent is voor mij niet haalbaar) Is het de bedoeling om het aantal sportpredikaten uit te breiden?
De toevoegingen elite of prestatie zeggen toch al iets over het feit dat een pony mogelijkheden heeft voor de sport. Ik fok grote- en middenmaatse pony's met de insteek dat ze goed bruikbaar zijn voor de sport (met name aangespannen) wat zou voor mij nu de toevoegende waarde zijn van een sportregister? Ik zie het nog niet helemaal, maar wellicht ben ik wat vastgeroest in de oude situatie en kan iemand me even losweken
Rhine_ schreef:Wat is überhaupt een sportregister
fiona1 schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierbij mij reserveringen heb. Waar ligt de grens? Hoe bepaal je of een pony in het bijsectie of registerboek hoort of in het sportregister. Naar mijn mening moeten de ouderdieren zich dan minimaal bewezen hebben in de sport.
Als het zo open wordt als het nu lijkt kan iedereen dus een shetachtige pony inschrijven in het sportregister, terwijl het dier in de praktijk niet blijkt te kunnen bewegen, of een voor de sport niet geschikt karakter heeft. Wie gaat bepalen of een pony de kenmerken heeft van een shetlander? Of voldoende bewegings- karakter capaciteiten om een sportpony te worden.
Als de eisen strakker zouden zijn bv. een pony volledig NSPS gefokt, maar max. 5 cm. uit de maat gegroeid en zich bewezen heeft in de sport (bv. dmv. ABOP / L-proef soortgelijk aan het prestatiepredikaat) Dan in het sportregister komt.
Ik denk niet dat het stamboek op de lange termijn gebaat is bij een open constructie. Veulens moet imo in ieder geval eerst gekeurd worden voordat ze opgenomen worden.
Hoeveel % shetbloed moet de pony voeren, een kleine pony met een flinke scheut welshbloed beweegt naar alle waarschijnlijkheid beter dan een met meer shetbloed.
fiona1 schreef:Het gaat niet mij ook niet om de kleur (een goede pony heeft geen kleur) maar om de rasstandaard. Ik fok stamboekpony's in de grote en midden maat en die zijn idd. zwart omdat ik kleur ondergeschikt vindt aan ras- en beweging.
Maar om het keuren op exterieur en beweging.
Persoonlijk vind ik dat bv. een pony uit 100 % Shet en 50% Shet-en 50 % Welsh niets te zoeken heeft bij het NSPS hier is een ander stamboek voor. Het Ned. minipaarden stamboek.
Als het sportregister zou zijn voor 100 % NSPS ouderdieren waarvan de veulens op 3 jarige leeftijd uit de maat gegroeid zijn en bv. op 5 jarige leeftijd een sportprestatie geleverd hebben gelijk aan het prestatiepredikaat vind ik dat prima.
Maar als er veulens worden toegelaten waarvan de afstamming niet bekent is, en dus de toekomstige bruikbaarheid ook niet zet ik mijn vraagtekens bij de belangen van het stamboek.
Ik vrees dat ik persoonlijk geen belang heb bij een sportregister zoals deze nu in de pen zit. Mijn doel is juist om pony's te fokken die zowel in de keuringsbaan als in de sport op topniveau mee kunnen draaien. En ik probeer te bewijzen dat je geen ander bloed nodig heb om een goede sportpony te fokken, maar dat Shetland pony gefokt naar de rasstandaard van het NSPS hele goede sportpony's kunnen zijn.
JudithO schreef:Zou het dan ook zo zijn dat je pony dus in het 'gewone' stamboek staat, en tegelijkertijd ook in het sportregister?
Als het zo is dat pony's uit het registerboek erin mogen, dan is dat voor mij wel een plus. Ik heb een zoon van een stamboekmerrie, maar de vader is onbekend. Maar hij is wel een rastypische shet, en komt uit in de grote maat (hij is nu 2 jaar en 98 cm hoog).
Als deze pony op een bepaalde leeftijd met goed gevolg een keuring doorstaat en een sportproefje aflegt, is dit imo precies de doelgroep. Een pony uit het basisstamboek (waarschijnlijk zijn moeder) zal gewoon stamboekmerrie blijven en hoeft dus niet in het sportregister omdat dit niets voor haar toevoegd.Volkomen papierloos toelaten vind ik niet zo'n goed idee. Dan ga je toch wel een grens over.
Het behalen van een minimaal niveau steekt me ook eigenlijk wel een beetje. Een bepaald niveau is natuurlijk wel wenselijk, een pony die geschikt is voor de sport door zijn bouw of karakter heeft in een sportregister niets te zoeken
Want juist door het feit dat je bij het KNHS aan bepaalde eisen zit, worden wij vaak een beetje aan ons lot overgelaten. Zoals bijvoorbeeld zo'n verplichte minimumstokmaat. Een ander voorbeeld is de mendurance, hier worden de hartslagwaarden ook niet aangepast aan de kleinere maat. Lijkt me toch een beetje vreemd om een shet te gaan vergelijken met een pony van 1,40m hoog.
Dus als er op dat gebied wat aanpassingen komen, ben ik voor.Ze willen juist wedstrijden organiseren, vanuit een sportregister omdat je dan niet hoeft op te boksen tegen pony's van 1,40 maar tegen allemaal gelijkwaardig gebouwde pony's strijd
Ook vind ik dat er op het gebied van bitloos wat meer toegestaan moet worden. Zoals het nu is, kunnen wij alleen maar meedoen met de wedstrijden aan de hand en met de nieuwe lange teugelproef categorie bitloos. Voor mijn merrie is het momenteel dus gewoon niet haalbaar om een ABOP-proef te lopen, omdat dat niet bitloos mag.Dit is waarscijnlijk een moeilijk onderwerp, evenals hengsten op een wedstrijd ivm de veiligheid, jouw pony kan prima aan de hulpen staan bitloos, maar dit is niet voor iedereen gelijk. Ik ben wel voor bepaalde eisen omtrent de optoming
Nog allemaal puntjes dus waar wel wat mee gedaan zou kunnen worden!