Fokdoelen van het NMPRS en ander ministamboeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Fokdoelen van het NMPRS en ander ministamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 11:47

melanie_h schreef:
Ik zat even eens te kijken hier in dit topic en opzich heel leuk al die beoordelingen van de paardes.
Maar even een vraagje naar welke standaard beoordelen jullie eigenlijk. Ik kan me voorstellen de shet naar het shetstamboek dit is een redelijk duidelijk fokdoel, maar de rest van de paardjes :?

melanie_h schreef:
randalinpony schreef:
Waarom denk jij dat er voor de rest van de paardjes geen duidelijk fokdoel is?

De paardjes moeten een replica van een rijpaard zijn. De paardjes dienen fijn gebouwd te zijn. De hengsten dienen een hengstenuitstraling te hebbben.(schrijft het nmprs)

Welk rijpaard?, Arabier, KWPN, Quarter, tuiger, PRE enz.
Worden allemaal anders beoordeeld en bepaalde punten is een heel verschil een arabier keuren of een tuiger keuren. ;)

Het is heel eenvoudig: onder rijpaard versta ík een modern sportpaard. Heb je nog keuze genoeg. ;)

In Nederland valt onder 'rijpaard' ook meestal een modern sportpaard, die andere rassen die jij noemt zijn wat ze zijn: afzonderlijke rassen met eigen standaarden.

Het moderne sportpaard daarentegen heeft vooral een functioneel exterieur en bewegingsapparaat nodig om te kunnen voldoen aan de eisen vanuit de sport.
En dat geeft vanzelf een bepaalde standaard.

De andere rassen hebben meestal een uiterlijk en bewegingen die passen bij hun respectievelijke gebruiksdoelen of het historische gebruik.
Logisch dat een quarter anders in elkaar zit dan een arabier, maar voor deze discussie verder totaal niet van belang.

Aan de andere kant staat het natuurlijk iedere individuele fokker vrij om te fokken wat hij graag ziet. Als iemand minifjorden wil fokken, staat niets hem in de weg. Alleen zal dat wel bepaalde consequenties hebben voor de resultaten op keuringen.

Overigens stond eerder in het fokdoel van het NMPRS 'dressuurpaardje', denk dat dat veel duidelijkheid schept over wélk paard bedoeld wordt.

Voor zover ik zie wordt een AMHA meer richting een arabier gefokt op dit moment, hoewel individuele fokkers ook zeer afwijkende maatstaven kunnen aanleggen. Het is tenslotte ook hún investering.

XElienX schreef:
Citaat:
het is bekend dat sommige stamboeken graag een wat luxer dier zien (NMPRS BMP AMHA), maar geen van alle stamboeken zal graag een franse stand, steile schouder, weke rug etc. en wel een ruime krachtige draf, goede stalp, schuine schouder, veel uitstraling, correct beenwerk etc.

En verder ben ik het met Elien eens: íeder paardje hoort op een degelijk fundament te staan en een functionele bouw te hebben. Anders hoort het domweg niet in de fokkerij thuis. ;)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 30-12-10 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 11:52

Overigens voor degenen die zich in het exterieur van het paard willen verdiepen, Het paard in patjes van Gert van Veen is een zeer interessant boekje. Helaas is het niet meer verkrijgbaar maar misschien is het tweedehands nog te vinden.

Het behandelt de KWPN-fokkerij vanuit het scoreformulier maar is voor iedere fokker nuttig denk ik.

http://www.bol.com/nl/catalog/product-r ... tion=books

Misschien dat er nog meer mensen zijn die een aanrader hebben wat betreft boeken op het gebied van exterieurbeoordeling bij paarden?
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 30-12-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:05

mooi topic kan dit worden, hij krijgt van mij een stipje +:)+

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:00

Kom maar op met die foto's zou ik zeggen. ;) Heel leerzaam voor vooral de beginnelingen zoals ik :D

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:17

Zal ik dan maar de eerste foto plaatsen ? Ik ben nog vrij nieuw in de minipaardjes en heb voor mezelf een idee wat ik graag zou willen verbeteren aan Viga, ben heel benieuwd of ik dat met mijn beginnersoog goed zie! ;) Dit is Viga, op foto 3 maandjes drachtig maar dat is nog maar zo minimaal, vijf jaar oud op foto ?

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:48

Ik vind het een mooi hoogbenig diertje maar ze/hij mist lengte. Met name de hals is echt kort. Ook de bovenlijn mocht wat meer lengte hebben. Halsaanzet is ook wat uit de borst en de bovenhalsbespiering minimaal.
Verder mocht zij/hij net wat luxer zijn en wat rassiger.

(denk ik?) :o

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 16:24

Individuele dieren bespreken doen we in dit topic: [SMP] [centraal]exterieur beoordelingstopic

Als je de foto daar zet, zal ik hem graag bespreken, leuke mini.

Dit topic is voor een algemene discussie over wat wenselijk is in de verschillende minipaardrassen en voor vragen van mensen die nog wat onwennig zijn bij alle termen die bij het bespreken van paardjes worden gebruikt. :)

Niet om flauw te doen hoor maar anders loopt straks alles door elkaar. ;)

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:46

Dit is zoals het bij het AMHA in het rulebook vermeld staat.

Citaat:
GENERAL IMPRESSION: A small, sound, well-balanced
horse, possessing the correct conformation characteristics
required of most breeds––refinement and femininity in the mare,
boldness and masculinity in the stallion. The general impression
should be one of symmetry, strength, agility and alertness. Since
the breed objective is the smallest possible perfect horse, preference
in judging shall be given the smaller horse, other characteristics
being approximately equal.
SIZE: Must measure not more than 34 inches at the base of the
last hairs of the mane.
HEAD: In proportion to length of neck and body. Broad forehead
with large prominent eyes, set wide apart. Comparatively short
distance between eyes and muzzle. Profile straight or slightly
concave below the eyes. Large nostrils. Clean, refined muzzle.
Even bite.
EARS: Medium in size. Pointed. Carried alertly, with tips curving
slightly inward.
THROAT-LATCH: Clean and well defined, allowing ample
flexation at the poll.
NECK: Flexible, lengthy, in proportion to body and type and
blending smoothly into the withers.
SHOULDERS: Long, sloping and well-angulated, allowing a free
swinging stride and alert head/neck carriage.Wellmuscled forearm.
BODY: Well muscled, with ample bone and substance.
Balanced and well proportioned. Short back and loins in relation
to length of underline. Smooth and generally level topline. Deep
girth and flank. Trim barrel.
HINDQUARTERS: Long, well-muscled hip, thigh and gaskin.
Highest point of croup to be same height as withers. Tail set neither
excessively high or low, but smoothly rounding at the rump.
LEGS: Set straight and parallel when viewed from front or back.
Straight, true and squarely set, when viewed from side with
hooves pointing directly ahead. Pasterns sloping about 45
degrees and blending smoothly, with no change of angle, from
the hooves to the ground. Hooves to be round and compact,
trimmed as short as practical for an unshod horse. Smooth, fluid
gait in motion.
COLOR: Any color or marking pattern, and any eye color, is
equally acceptable. The hair should be lustrous and silky.

Nergens staat vermeld dat het een kopie moet zijn van een arabier.
In de praktijk is het er van gekomen dat de juryleden meer de arabische look verkozen boven de andere rassen.
Hierdoor is het AMHA imo teveel richting de looks van de arabieren gegaan.
Mijn eigen voorkeur is dat ik meer kijk naar in hoeverre het minipaard gelijkend is aan het grote paard.
Maar ja ik heb het niet voor het zeggen vandaar dat het mijn eigen voorkeur is.
Ik weet dat er in Denemarken een aantal jaren een minipaard stond wat een miniatuur was van en fries.
Geweldig mooi beest alleen doordat hij geen Arabische uitstraling had was het moeilijk met hem in de prijzen te komen.

Zoals ik er tegen aan kijken fokken we minipaarden. Nergens staat er een ras omschreven (anders zou het wel miniarabieren, minifjorden, minifriezen etc etc zijn).
Dus probeer ik liever een beeld te vormen bij het paard met op welk ras hij lijkt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:55

Takke, ik vind dat je gelijk hebt hoor, ik constateerde alleen wat ik op dit moment zie.
Juryleden, zeker bepaalde invloedrijke, hebben door hun plaatsingsbeleid wel een hele grote invloed op de fokkerij, want tenslotte wil iedereen een kampioen fokken.

Ik vind zelf dat er een groot gevaar zit in het 'nafokken' van een ras zonder dat het gebruiksdoel dat rechtvaardigt (of erger, zonder dat er een gebruiksdoel ís, en shows lopen zie ik niet als gebruiksdoel.)
Dat betekent namelijk in mijn ogen dat je in het skelet de extremen gaat opzoeken zonder dat uiteindelijk iemand nog weet waar het goed voor is. In de hondenfokkerij zijn daar zat trieste voorbeelden van te vinden.

Zo vind ik de 'flat topline' die vaak in een extreem kort vlak kruis resulteert dat ook nog heel hoog in het paard ligt, samen met een strakke rug, op geen enkele wijze bijdragen aan een functionele bovenlijn.

Enige geluk is dat veel van die op internet voorstelde ponys met 'flat topline' er in het echt een stuk beter vanaf komen omdat je in het echie paardjes gelukkig nog steeds niet kan photoshoppen. :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:58

Interessant topic! Ik vind de rasstandaard van het NAS en AMHA erg duidelijk, maar het NMPRS ben ik nooit 100% wijs uit geworden, ook niet in de periode dat ik nog mee liep met de keuringen.

Zo heb je de basiscategorie (die toen nog wat meer storm liep), wat dus een categorie is voor paardjes zonder luxe bloed. Maar in deze categorie wordt wel regelmatig het meest luxe paardje vooraan geplaatst, ookal is een ander minder luxe paardje ook gewoon correct. Dat is blijkbaar toch wel een pluspunt, begrijpbaar, maar in de basiscategorie vind ik dat dat niet zo mee moet spelen. Ik begrijp dat de basispaardjes uiteindelijk bedoeld zijn om het luxe type te verbeteren, en niet als einddoel, maar er hoeft er maar één te zijn die luxe bloed heeft maar dat niet op papier kan bewijzen, zodoende een leeg papiertje krijgt en die wordt dan wel op kop geplaatst omdat het feitelijk dus wel een luxe paardje is.
Ik vind dat zulke situaties voor onduidelijkheid zorgen wat betreft het ''fokdoel'' bij de basis rubrieken, ondanks dat een basispaardje niet het fokdoel is, maar ik ben bang dat paardjes die minder luxe zijn hierdoor buiten de boot vallen terwijl de paardjes met veel shetlandbloed vaak wel lekker kunnen lopen.
Ik snap verder wel dat dat gebeurd hoor, want luxe is natuurlijk het fokdoel, maar ik vind het wat betwistbaar of dat eerlijk is in de basis rubriek, en na mijn idee zou de jury door dat luxe type heen moeten kijken, en júist in de basisrubrieken meer moeten jureren op correctheid en beweging. Want correctheid en beweging zijn uiteindelijk toch ook de basis van een goed paard?

De luxe rubrieken vind ik verder ook vrij onduidelijk. De ene keer staat er een AMHA vooraan, de andere keer een rijpaardtype met bvb veel Welsh bloed. Blijkbaar kun je dus zelf een richting kiezen, maar hoe eerlijk is dat? Gaat smaak van de jury dan niet veel te veel meespelen? Want een AMHA type is natuurlijk compleet anders dan een rijpaardtype.

Verder vind ik het NMPRS een prettig stamboek, het is nog erg jong en dat is goed te merken, maar ik merk dat ze steeds meer duidelijkheid verschaffen, professioneler worden en mocht ik ooit weer mini's hebben dan weet ik wel waar ik me inschrijf. Bovenstaand is dus absoluut niet negatief bedoeld tegenover het NMPRS, mocht iemand dat denken. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:13

@JuliaMaria: wat is dan het verschil tussen een AMHA en een rijpaardtype (ook even met de door Takke geplaatste standaard van de AMHA in gedachten)?

Ik weet ook niet of de basis er ooit was bij het NMPRS om het luxe type te verbeteren hoor, dat is een zienswijze die ik nog nooit eerder gehoord heb. Ik zeg niet dat dat niet kan, maar dan worden in veel gevallen toch echt de verkeerde dieren gebruikt, namelijk niet het neusje van de zalm uit een shetlandersstamboek en dan vooral de dieren met eigenschappen die voor het NMPRS al goed uitkomen (geringere rompdiepte, korte fijne hoofdjes, lichter beenwerk en superbewegingen om maar een paar te nomen.)

Het probleem is dat zowel in de basis als in de luxe rubrieken natuurlijk dieren worden aangeboden die gewoon beroerd in elkaar zitten en daar moet de jury ook nog wat mee.
Ik vond trouwens dat er op de afgelopen MK wél een duidelijke lijn zat in de jurering, waarbij correctheid en beweging zeker wel heel zwaar wogen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:25

Sorry verbeteren is niet goed gekozen zie ik nu. De basis is er letterlijk als ''basis'', zo heb ik het in ieder geval altijd begrepen in het verleden. Of zou ik het moeten zien als een mogelijkheid voor papierloze paardjes om toch naar de keuring te kunnen?

Als je een AMHA en een rijpaardtype naast elkaar zet zie meestal je wel verschil in ruglengte, de hals van het rijpaardtype is wat groffer, de beweging is vaak toch weer net anders, de hoofdjes van de AMHA's zijn wat fijner en met de bekende ''dish'' die je bij de rijpaardtypes ook ziet maar wel een flinke tik minder. Er zijn zeker veel overeenkomsten, absoluut, maar er zijn wel kleine dingen die een duidelijk verschil maken. Je kunt een AMHA moeiteloos onderscheiden van een rijpaardtype toch? Waardoor het na mijn idee moeilijk is om een goede rasstandaard aan te geven.

Is dat zo? Wat prettig om te horen. Ik ben al een aantal jaren niet meer op de keuring geweest dus je kan wel aardig zeggen dat ik achter loop (heb daarom eigenlijk ook niet zoveel recht van spreken misschien), maar op dat moment zag het er naar uit alsof kleur en luxe uitstraling meer wogen dan exterieur en beweging, maar goed om te horen dat dat niet zo is uitgekomen. :)

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:39

@JuliaMaria Geef mij eens een goed voorbeeld van een rijpaardtype. Ik vind die omschrijving zo onduidelijk. Een arabier een quarter en een dartmoor zijn ook rijpaarden. Door omschrijvingen als rijpaardtype word het allemaal zo onduidelijk (voor mij dan althans).

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:45

Euhm laten we zeggen Totilas, even voor het gemak want die kennen we allemaal wel. Bij een rijpaard denk ik aan bijvoorbeeld een KWPNer, een dressuurpaard.

Andere rassen vallen natuurlijk ook onder een rijpaard, het is een breed begrip, maar dit is hoe ik het interpreteer en hoe het denk ik ook geïnterpreteerd moet worden. Er is inderdaad geen duidelijke definitie van als je een ras zou willen noemen, maar als ik kijk naar wat veel fokkers bij het NMPRS proberen te bereiken dan neigt dat toch naar een dressuurpaard (KWPN/Hannoveraan/dat soort rassen), en daarom ga ik er stiekem ook vanuit dat dat ermee bedoeld wordt.

Hoe zien jullie dat?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:46

randalinpony schreef:
Individuele dieren bespreken doen we in dit topic: [SMP] [centraal]exterieur beoordelingstopic

Als je de foto daar zet, zal ik hem graag bespreken, leuke mini.

Dit topic is voor een algemene discussie over wat wenselijk is in de verschillende minipaardrassen en voor vragen van mensen die nog wat onwennig zijn bij alle termen die bij het bespreken van paardjes worden gebruikt. :)

Niet om flauw te doen hoor maar anders loopt straks alles door elkaar. ;)

Oeps, sorry dan heb ik het verkeerd begrepen, ga het proberen te verplaatsen. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 22:15

JuliaMaria schreef:
Citaat:
Als je een AMHA en een rijpaardtype naast elkaar zet zie meestal je wel verschil in ruglengte, de hals van het rijpaardtype is wat groffer, de beweging is vaak toch weer net anders, de hoofdjes van de AMHA's zijn wat fijner en met de bekende ''dish'' die je bij de rijpaardtypes ook ziet maar wel een flinke tik minder. Er zijn zeker veel overeenkomsten, absoluut, maar er zijn wel kleine dingen die een duidelijk verschil maken. Je kunt een AMHA moeiteloos onderscheiden van een rijpaardtype toch? Waardoor het na mijn idee moeilijk is om een goede rasstandaard aan te geven.

Nou ik vind het helemaal niet zo gemakkelijk om een AMHA van een gemiddelde luxere mini uit de andere stamboeken te onderscheiden. AMHA kent een heel grote spreiding in types, van net zo zwaar als een shet tot heel fijn van bot en luxe.
Net als de andere stamboeken, hoewel de nadruk wel in ieder stamboek anders gelegd wordt. Maar ik denk dat naarmate de kwaliteit groeit, die stamboeken dichter naar elkaar zullen groeien.

Wat bedoel je trouwens met verschil in ruglengte, dat AMHA langer zijn?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:38

Zoveel verschil in de fokdoelen zit er niet in.
Ze proberen allemaal een correct paardje te fokken, idd AMHA houd van platte croupe en mag niet groter zijn als 34 inch, maar verder is veel hetzelfde.
NMPRS let ook op ruimte in de beweging, op zijn amerikaans word alleen de standen in beweging beoordeeld.

Ben je zelf wel op amerikaanse shows geweest JuliaMaria?
Want als je alleen naar plaatjes kijkt is het idd behoorlijk misleidend, net als de uitslagen waarbij op shows soms maar 1 of 2 dieren in een reeks zitten, word je al snel 1ste, en op kop van een reeks staan heeft dan meteen een "champion" titel.
Klinkt natuurlijk erg leuk maar stelt dus soms niet eens heel veel voor.

Uitstraling en conditie telt overal ook mee, en ook een wakker alert paardje zal altijd meer punten scoren.
En kleur alleen in de color classes, luxe types staat bij beide sneller vooraan, das nu eenmaal het fokdoel.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:04

Nu ik over de jaren zoveel paarden heb gezien en mee hebt gewerkt, heb ik een heel mooi doel voor ogen kunnen stellen. Ik zie graag een minipaard tussen de 32" en "34", met een verfijnd en correct exterieur. Ik zie een paard graag opwaarts gebouwd, met krachtige gangen. Het hoofdje luxe (met een dish is bij mij gewenst), mooie gedragen hals met een soort knik net achter de atlas. Mooie ontwikkelde schoft met passende bovenlijn. Een bijna rechthoekige romp, wat ik veel heb gezien is dat de romp soms als een trechter lijkt. Voor een hoge romp, achter een smallere romp. De romp mag iets toelopen, maar niet veel. Correct droog beenwerk. Wat vanuit het AMHA wel graag gezien wordt op het moment, maar ik niet graag zie is een hoge staartimplant. :n

@ Randalin; ik ben erg benieuwd naar jou redening waarom een show geen gebruikersdoel is?
@ Meavy: dat over de plaatsing is veelal in Europa, veel minder in de US ;)

Mijn idee is dat het NMPRS met enige regelmaat net iets te veel naar een welsh type grijpt dan naar een paardentype wat zij zeggen als fokdoel te zien.

Sharani

Re: Fokdoelen van het NMPRS en ander ministamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:13

Mooie beschrijving, Maaike. Zo zie ik ze ook graag met dit verschil dat ze van mij ook nog iets kleiner mogen zijn.

Verder is mijn mening dat shows juist wel het gebruiksdoel zijn van AMHA's.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:14

Ondanks dat ik welshjes geweldig vind, ga ik wel mee met de (te?) grote welsh invloed bij het NMPRS.
Aan de andere kant... tja, de kampioenen (die over het algemeen flink welsh voeren) zijn over het algemeen wel prima correcte dieren die er uit springen...
lastig...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:47

stef schreef:
Ondanks dat ik welshjes geweldig vind, ga ik wel mee met de (te?) grote welsh invloed bij het NMPRS.
Aan de andere kant... tja, de kampioenen (die over het algemeen flink welsh voeren) zijn over het algemeen wel prima correcte dieren die er uit springen...
lastig...

'te' vind ik een groot woord. persoonlijk vind ik het nederlandse minipaardje nog niet echt een ras opzich, maar we zijn op de goede weg. het is een jong stamboek, dus dat is logisch. een 'perfect' minipaardje kan worden gecreeërt door je juiste combinatie van de verschillende rassen. welshjes geven beweging, uitstraling, front, correctheid. nsps heeft beweging en een goed fundament, AMHA geeft luxe, verfijning en verkleining, German classics geven type, uitstraling en beweging, en ga zo maar door.
daarnaast denk ik dat het percentage welshbloed binnen het stamboek nog wel mee valt ten opzichte van de andere rassen. er komen denk ik meer volle AMHA's voor dat dat er paardjes met een vleugje welshbloed voorkomen. het valt alleen op doordat ze het goed doen binnen het stamboek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:51

Klopt Elien, maar die volle AMHA's zijn niet zo talrijk vertegenwoordigt bij de kampioenen als de partbred welshjes. En ik zeg niet dat dat niet terecht is, maar waar wil je als stamboek nou naartoe? Naar een pardbred welsh of een minipaard?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:13

persoonlijk vind ik de welshje binnen het NMPRS geen typische welshjes. ze zijn veel luxer en kleiner dan de gemiddelde A Welsh. maar ze hebben wel de correctheid, uitstraling, opwaartse bouw en beweging van de welsh

een volle welsh van 98cm van het NMPRS type
Afbeelding

een welsh A hengst, zoals het welshstamboek ze 'graag' ziet
Afbeelding

maar dat is mijn mening ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:37

Een gebruiksdoel, is een vorm van arbeid waarbij het paard wordt ingezet.

Een show is een rondje waarbij je laat zien of het paard aan een gebruiksdoel voldoet. De show als doel op zích heeft, zoals ik al zei, het gevaar in zich van fokken naar extremen (als de rasstandaard 'dish' zegt - de AMHA standaard zegt zelfs 'slight dish- is er een groot gevaar dieren met een steeds grotere dish in te zetten) die voor het dier zelf een groot gevaar in zich dragen, namelijk dat gezondheid en welzijn voor een heel groot deel worden losgelaten, omdat dat in de show ook niet zon grote rol speelt als in een vorm van gebruik.

Ieder zijn ding en mensen die graag shows lopen moeten dat vooral doen, maar als 'het lopen van shows' je gebruiksdoel wordt, mag je in je fokkerij wel erg op je tellen passen. En als 'klein' je fokdoel is, helemaal.
Overigens vind ik het bij de tuigrubrieken anders liggen.

En dit verhaal gaat net zo goed op voor de andere stamboeken waar minis uit de wei gehaald worden, eventueel getraind worden voor dat ene rondje merriekeuring en de rest van het jaar broedmachine en grasmaaier zijn.

Even heel simpel: ik fok voor een hoge klassering in de ring, maar als wat men daar wil zien, te ver gaat afwijken van wat wij een correct, gezond en bruikbaar paardje voor in het tuig/als kinderpony vinden, dan verliest de keuring ook zijn waarde. ;)
Maar daar maak ik me bij NAS en NMPRS niet zo druk om. :)

Kaisa schreef:
Citaat:
Mijn idee is dat het NMPRS met enige regelmaat net iets te veel naar een welsh type grijpt dan naar een paardentype wat zij zeggen als fokdoel te zien.

Dat bij het NMPRS op dit moment vaak (maar echt niet altijd) paardjes op kop lopen die welshbloed en dus ook welshuitdrukking hebben is omdat gebruik van (de juiste) welsh A nou eenmaal een makkelijke manier is om een aantal punten in het minipaard te verbeteren, met name in front halslengte/ uitdrukking in de bewegingen. Zonder dat je heel veel aan hoogte erbij krijgt. Waarbij je ook nog gebruik kan maken van dieren uit een goede, gecontroleerde fokkerij waar veel kwaliteit voorhanden is.
Op dit moment bestaat er nog geen écht minipaard met een bredere basis in de fokkerij.

Ik vind de jurering van het NMPRS niet zo onlogisch, van de paardjes die in het luxe type staan, kiest de jury het dier dat verder ook het beste in elkaar zit en beweegt, als dat een paardje is dat nou net wat meer welshuitdrukking heeft, is dat verder geen drama lijkt me. Als het een keer een AMHA, een Bergmann of een NAS is ook niet, trouwens. ;)
Het is een fokkerij in ontwikkeling zoals Elien al zegt.

Waarbij nog even gezegd dat de rasstandaard van welsh en AMHA de normen voor hoofdjes best wel wat overeenkomsten vertonen. ;)

@Stef: het NMPRS wil geen AMHA stamboek zijn, geen Partbred Welsh of wat dan ook maar ze sluit ook geen enkel ras uit, het NMPRS stelt duidelijk in haar eigen fokvisie dat ze door middel van kruisingen tot een Europees minipaard wil komen.
Dan moet je het niet omdraaien en stellen dat het stamboek niet weet waar het naartoe wil omdát welshbloed vaak vooraan loopt.
Met een goede, degelijke en goed bewegende AMHA kan je ook op kop lopen, maar er worden nou eenmaal veel AMHA's voorgesteld die links en rechts steken laten vallen. Mijn mening. ;)

@Kaisa:
Het punt van de trechtervormige romp snap ik niet helemaal, als je ziet hoe het skelet in elkaar zit. Ik vermoed dat het minder met bouw, dan met voedingsregime/wateronthouding te maken heeft eerlijk gezegd.
Een paard met een extreem lange goedgeplaatste schouder en veel schoftontwikkeling (Jazz, KWPN) kan overigens wel een wat meer driehoekig silhouet hebben, weet je zon paardje dan kom het maar brengen want als de minifokkerij ergens behoefte aan heeft is het wel aan meer front in die zin. :)
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... -paard.jpg

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:57

@ Elien: dat er minder Welshbloed binnen het NMPRS is dan AMHA bloed weet ik zo net nog niet hoor. Je geeft zelf al gelijk een hengst aan die volledig Welsh gefokt is en vele dieren binnen het NMPRS zijn ergens aan hem gerelateerd.
Daarnaast een Welsh heeft maat en de kampioenen worden steeds groter en groter en ook wat er aan geboden wordt op de keuring. (Dat is wat ík zie)

@ Randalin: De trechtervorming waar ik op doel heeft wel degelijk meer met de bouw te maken dan met een voeding/wateronthouding. En heel moeilijk is het ook niet, de hoogte van de romp is aan de voorkant (schoft/elleboog) hoger/groter/langer dan de hoogte van de romp aan de achterkant (lendenen/heup). Een paard kan iets toelopen, maar niet te veel.

Waar in mijn ogen de laatste aantal jaren de gehele fokkerij veel steken laten vallen, is de achterhand. Iedereen kijkt steeds meer naar voorhand/hals etc, maar vergeten dat bij de beweging ook de achterhand mee telt. Op de HK van het NMPRS in 2010 heb ik veel paarden gezien die de achterhand niet meenemen in de beweging :n Ontzettend jammer, want IMO begint de beweging juist bij de achterhand.

Daarnaast zou ik op keuringen graag gaan zien dat er 'blind' gekeurd wordt. Laat de jury maar keuren zonder dat ze een fokker/eigenaar, een stalnaam, ouders etc. :j Daarnaast zie ik graag dat de veterinaire keuring vele malen strenger wordt, iets waar al jaren over gepraat wordt maar niks mee gedaan wordt.