Shetlander kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaa95

Shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:11

Ik wil heel graag een shetlander kopen
(zo zijn er natuurlijk wel meer :o )
Ik heb alles op een rijtje gezet, wat je moet kopen, hoeveel je kwijt bent enzo.
Ik heb een bijbaantje en zit nog op school. Met het baantje verdien ik ongeveer 100 euro p/m.
en dan nog geld van oppasadresjes enzo.
En vanaf juni neem ik nog een baantje erbij. Hier in de buurt staan allemaal weitjes met shetlanders waar
er nog 1 bij zou kunnen. sommige zijn gratis, sommige een kleine bijdrage per maand.
En dan heb je natuurlijk nog hoefsmid,tandarts,veearts,spullen,voer(soms al bij het bedrag van de wei inbegrepen), en ga zo maar door. En ik heb al heel veel gelezen/geleerd over wat je verder allemaal nog moet weten.

Maar nu is er 1 probleem
ik kan mijn ouders niet overtuigen.
Nouja het is zo; als mijn moeder het goed vind, vindt mijn vader dat ook.
maar mijn moeder wilt het er niet eens over hebben!
Ik weet niet hoe ik haar kan overtuigen. als ik met de 1e zin begin is het al; nee ik begin er niet aan.
(Terwijl ik zelf dus voor de kosten zorg)
Ze houdt zelf ook helemaal niet van paarden.
Ik zit nu ongeveer 5 jaar op paardrijden, rij wedstrijden, heb verzorgpony's/paarden gehad.
Maar ik kan haar gewoon niet overtuigen.

weten jullie misschien hoe ik haar kan overtuigen? (dat ik in ieder geval een normaal gesprek met haar erover voeren)

Alvast bedankt! ;)

xxTessa

DeSa

Re: Shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:12

Hoe wil je het gaan doen als ie ziek wordt? Heb je daar geld voor achter de hand?

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:13

Als ik het zo hoor heb je het straks druk met 2 baantjes, school en een oppasadresje... Past de pony er dan nog wel tussen? En zou je het erg vinden dat je straks te groot gaat worden want dat is het risico van een Shet en kan je dus niet meer rijden. Blijf je dan ook naar hem gaan?

Als je duidelijke antwoorden hebt op deze vragen en je kan die aan je ouders overbrengen denk ik dat je voor hen ook een zorg wegneemt, want zo'n beestje kost ook veel tijd naast het geld!

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:15

@DeSa
Jaa. Het is ook tuurlijk niet nu meteen kopen.
eerst sparen voor een rekening voor dierenarts kosten enzo.

@lovehaffie
ik kan er zowiezo niet meer op rijden met mijn 1.73, het gaat mij vooral
om de andere dingen. Zoals vrijheidsdressuur, wandelen, longeren enzo.
Ja tijd heb ik wel. dat werk wat ik nu doe, is om de week, en dan nog soms op zondagmiddag/ochtend. en oppasadresjes is ongeveer maar 1 keer in de maand.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:18

Spaar maar minstens 1500/2000 euro. Mijn shet heeft in een jaar 800,- aan dierenarts gekost.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:18

Tsja,als het niet mag dan mag het niet.
Zo te lezen heb jij echt enorm veel geluk met je verzorgpony's en paarden,
ik snap best dat je een eigen zou willen,
maar net als DeSa zegt,wat doe je als hij ziek wordt,dat kan je echt heel veel geld gaan kosten. En wat ik vermoed van die weilandjes is dat dat van een oudere man met een horde shetlanders is,die kijkt waarschijnlijk niet naar hoe de grond is,als die grond vuil is (dat kun je niet altijd vanaf de buitenkant zien) kan je paard daar ook erg ziek van worden!
hoe wil je het in de winter gaan doen? de balen hooi zijn op dit moment écht ontzettend duur!
want ook shetlanders zijn heel duur (Dat wordt erg vaak onderschat!)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:21

DeSa schreef:
Spaar maar minstens 1500/2000 euro. Mijn shet heeft in een jaar 800,- aan dierenarts gekost.

Niet iedereen besteed overigens zoveel geld aan een shetlander :P

wij hebben er 25 gemiddeld rondlopen. De dierenarts komt hier nooit en we zijn op jaarbasis hoogstens 50 euro kwijt.

De rest lossen we zelf wel op. Mocht het iets zijn wat niet over gaat dan gaat die weg...

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:23

@flappaashaas
het weiland waar ik het liefst zóú willen, is van een vrouw die zelf 3 shetlanders heeft, gewoon normale grond (3 weilanden), worden heel goed verzorgd enzo.
Ja die prijs van de dierenarts is tuurlijk wel waar. Maar daarom wil ik zowieoz echt nog tijdje wachten omdat ik tuurlijk echt eerst heel veel geld moet hebben voor onverwachte dierenarts kosten enzo.. :o

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:23

Pony is nu helemaal gezond, het heeft alleen even wat gekost ;)
En ik ben nu eenmaal geen boer die om de centjes denkt, denk meer aan mn pony.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:26

robert45 schreef:
DeSa schreef:

wij hebben er 25 gemiddeld rondlopen. De dierenarts komt hier nooit en we zijn op jaarbasis hoogstens 50 euro kwijt.

De rest lossen we zelf wel op. Mocht het iets zijn wat niet over gaat dan gaat die weg...

Ja op die manier kan ik ook wel 25 shetlanders houden....

Dat wat niet over gaat jammer dan.

@Ts. Ik ben bang dat als je ouders het niet willen dat je toch zal moeten wachten.

Wel vind ik het goed dat je eerst wil sparen.

Wat je kan doen is alle kosten wat je per maand kwijt zou zijn en wat je verdiend op papier zet.
Geef aan dat daarnaast wil sparen voor ziektekosten

Misschien ziet ze dan dat je er verantwoordelijk mee bezig bent

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:28

@DeSa
Sorry, ik wil hier geen boze discussies gaan veroorzaken. :o

maar ik heb wel nagedacht over al die kosten, heb het ook allemaal opgeschreven enzo, uitgezocht hoeveel en alles.
én idd een extra rekening voor onverwachte (dierenarts)kosten.
Dus niet dat ik nog nergens over heb nagedacht en niet weet wat ik allemaal kwijt ben enzo..... :o

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:31

@Lotus83
Ja dat was ik idd van plan. ik heb het (paar dagen geleden) alleen voor mezelf opgeschreven,
nouja de kosten op een rijtje. En hoeveel je dan (ongeveer) kwijt bent per maand.
Nu moet ik het alleen nog aan m'n moeder laten zien.. (alleen die zie ik zondag pas weer)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:33

Tessaa95 schreef:
@Lotus83
Ja dat was ik idd van plan. ik heb het (paar dagen geleden) alleen voor mezelf opgeschreven,
nouja de kosten op een rijtje. En hoeveel je dan (ongeveer) kwijt bent per maand.
Nu moet ik het alleen nog aan m'n moeder laten zien.. (alleen die zie ik zondag pas weer)

Waarom wil je graag een shetlander?

Je zou natuurlijk ook een paar jaar kunnen door sparen en een leuke pony kopen (paard, je bent vrij lang) waar je meer mee kunt....

Gewoon even een vraag die in me opkwam, als jij gewoon een shetje wil is dat natuurlijk helemaal leuk

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:34

Oké dat is dan wel weer een pluspunt,
ik ken nl. vooral ouderen met een horde shetjes die ze in een wei gooien (om het even wat minder sociaal te zeggen) en er vervolgens wat water en soms hooi bijdoen.

ik ben wel enorm blij dat mijn ouders de DA betalen,de rest (alle spullen,hoefsmid en ontwormtabletten,enz.) betaal ik. maar dan is het nog keihard werken (ik verdien 20 euro p/m.)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:35

robert45 schreef:
DeSa schreef:

Dan heb je mazzel, maar als ze echt ziek worden dan kun je daar niet op bezuinigen vind ik. Ik was dit jaar ook al zo'n 900 euro kwijt aan alleen de dierenartskosten. No way dat ze dan weg gaan, maar goed als je er zo veel hebt zie je ze mss anders dan ik mijn 3 pony's zie.

Hoe te overtuigen dat is lastig, wil ze niet eens mee naar de verzorgpaarden? Hoe lang heb je die verzorgpaarden al? Dan kun je toch bewijzen dat het geen bevlieging is en dat je door weer en wind naar je paardje gaat. Laat zien dat je er serieus mee bezig bent. Nu al sparen is een goede, dan zien je ouders dat je het echt meent en er serieus mee bezig bent.

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:36

@lotus
Ja klopt, alleen dat is zoveel duurder. ze eten 3/4x zoveel (haha misschien beetje overdreven) en dan zou ik op een stal moeten staan met een bak, en alles wat daarbij hoort, een shetje kan gewoon op een weilandje (geen bak ezo nodig zegmaar).

of zit ik er helemaal naast, hihi :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:39

Ligt er maar net aan hoor, je shetje wil ook graag een schuilstalletje als het kan en op die manier kun je een paard ook houden. Een bak heb je alleen nodig als je wilt rijden, dus als je meer van buitenritten houd dan kun je ook best bij een boer stalling zoeken. Enne als je met je shet wil gaan mennen of iets dergelijks dan is een bak ook wel handig. Een shet verschilt niet zoveel van een groot paard qua kosten, alleen eten ze wat minder.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:39

Inderdaad even hard sparen en laten zien dat je de verantwoordelijkheid aan kan. Mijn vader was er absoluut op tegen, hij heeft zelfs gezegt dat wanneer ik een pony zou kopen ik het huis kon verlaten. Veeel gepraat, kosten onder zn neus gedrukt en uiteindelijk is hij akkoord gegaan onder protest :+ Jaar later heb ik er 3, een 4e op komst en hij rijd mijn ponys rond in de trailer :o

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:41

Citaat:

Citaat:
Dan heb je mazzel, maar als ze echt ziek worden dan kun je daar niet op bezuinigen vind ik. Ik was dit jaar ook al zo'n 900 euro kwijt aan alleen de dierenartskosten. No way dat ze dan weg gaan, maar goed als je er zo veel hebt zie je ze mss anders dan ik mijn 3 pony's zie.

Hoe te overtuigen dat is lastig, wil ze niet eens mee naar de verzorgpaarden? Hoe lang heb je die verzorgpaarden al? Dan kun je toch bewijzen dat het geen bevlieging is en dat je door weer en wind naar je paardje gaat. Laat zien dat je er serieus mee bezig bent. Nu al sparen is een goede, dan zien je ouders dat je het echt meent en er serieus mee bezig bent.

Ja, m'n moeder ziet wle dat ik er verantwoordelijk mee bezig ben. heb ook een kreupel paardje, een half jaar elke dag met plezier gedaan, alles geprobeerd en dat wist zij ook, (paardje is helaas wel daardoor overleden) en ze weet hoeveel ik om die beestjes geef. (vooral toen dat paardje werd ingeslapen)
dus dát weet ze wel.
En ook dat ik paarden zowiezo nooit opgeef. hoe dan ook.

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:44

capopjekop schreef:
Ligt er maar net aan hoor, je shetje wil ook graag een schuilstalletje als het kan en op die manier kun je een paard ook houden. Een bak heb je alleen nodig als je wilt rijden, dus als je meer van buitenritten houd dan kun je ook best bij een boer stalling zoeken. Enne als je met je shet wil gaan mennen of iets dergelijks dan is een bak ook wel handig. Een shet verschilt niet zoveel van een groot paard qua kosten, alleen eten ze wat minder.

Ja mennen hoeft van mij nog niet persee.
gewoon al het wandelen, ik vind het geweldig! Ze hebben op dat weitje ook een schuilstal. En zo'n boer is er niet in de buurt hier, helaas. Nouja wel eentje van een half uur fietsen, maar daar ben je nóg het dubbele ongeveer kwijt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:44

Hoeveel kan je zelf per maand opbrengen? Want 100 euro p/m is toch écht te weinig hoor, zelfs als je paard kerngezond blijft. Ik heb even uitgerekend wat een paard minimum aan vaste kosten (hooi, stro, voer, HS, ontworming) en heb de goedkoopste prijs van alles genomen. Ik kwam uit op 150 euro per maand. En dan zijn de dierenarts, spullen en eventuele ziektekosten nog niet inbegrepen. Ga je het dan nog steeds redden met je baantjes? Straks kun je de kosten niet meer aan of heb je door je baantjes geen tijd meer voor 'm, en moet je hem alsnog verkopen. Klinkt cru en onmogelijk maar ik kan je zo twintig meiden in de buurt opnoemen wie het is overkomen. Denk er goed over na! Spaar eerst een kleine 2000 euro (en dan is dat buiten de aankoop van de pony gerekend!) aan 'noodgeld'. Wat je moeder betreft moet je haar misschien een brief schrijven? Heb ik ook gedaan om m'n pony te krijgen! Maak puntjes waarin je aantoont dat een eigen pony jou ten goede komt (bv meer verantwoordelijkheid, een nuttige vrijetijdsbesteding) en een lijstje met 'beloftes' als je je eigen pony krijgt (bv minder op de computer, de afwas dagelijks doen). Zo'n brief heeft m'n moeder overtuigd. Mag het dan niet, dan mag het niet. Zo simpel is het. Ze blijven je ouders.

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:48

Joycebunny schreef:
Hoeveel kan je zelf per maand opbrengen? Want 100 euro p/m is toch écht te weinig hoor, zelfs als je paard kerngezond blijft. Ik heb even uitgerekend wat een paard minimum aan vaste kosten (hooi, stro, voer, HS, ontworming) en heb de goedkoopste prijs van alles genomen. Ik kwam uit op 150 euro per maand. En dan zijn de dierenarts, spullen en eventuele ziektekosten nog niet inbegrepen. Ga je het dan nog steeds redden met je baantjes? Straks kun je de kosten niet meer aan of heb je door je baantjes geen tijd meer voor 'm, en moet je hem alsnog verkopen. Klinkt cru en onmogelijk maar ik kan je zo twintig meiden in de buurt opnoemen wie het is overkomen. Denk er goed over na! Spaar eerst een kleine 2000 euro (en dan is dat buiten de aankoop van de pony gerekend!) aan 'noodgeld'. Wat je moeder betreft moet je haar misschien een brief schrijven? Heb ik ook gedaan om m'n pony te krijgen! Maak puntjes waarin je aantoont dat een eigen pony jou ten goede komt (bv meer verantwoordelijkheid, een nuttige vrijetijdsbesteding) en een lijstje met 'beloftes' als je je eigen pony krijgt (bv minder op de computer, de afwas dagelijks doen). Zo'n brief heeft m'n moeder overtuigd. Mag het dan niet, dan mag het niet. Zo simpel is het. Ze blijven je ouders.

Ja 100 euro per maand is te weinig. Maar ik les nu 2x per week. en als ik daar 1x vanaf trek, kan ik dat geld weer ervoor gebruiken.
Ga vanaf juni nog een baantje erbij nemen (natuurlijk niet voor 5 dagen in de week, maar gwn als extra).
Mijn vader zou ook voor echte nood kunnen schieten al zou ik het echt niet redden. Maar het is vooral mijn moeder die het er niet mee eens is.
maar dankje voor de tip ;)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:01

Waarom kies je niet eerst voor een huur/lease pony?
Daar betaal je een bepaald bedrag per maand voor en is het toch soort van eigen paard, gaat het toch niet dan word die aan een ander verhuurd, je zitdan niet met het probleem dat je snel je pony moet verkopen ofzo, en als het wel goed gaat kan je op die manier je ouders laten zien dat je het wel kan zonder dat ze zich meteen zorgen hoeven te maken over de dingen die erbij komen kijken als het paard echt helemaal van jou is.
Een huurpaard is in jou geval misschien ook nog even wat goedkoper (DA en hoefsmid worden volgens mij vaak door de verhuurder betaald).

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:10

Citaat:

Ja op die manier kan ik ook wel 25 shetlanders houden....

Dat wat niet over gaat jammer dan.

@Ts. Ik ben bang dat als je ouders het niet willen dat je toch zal moeten wachten.

Wel vind ik het goed dat je eerst wil sparen.

Wat je kan doen is alle kosten wat je per maand kwijt zou zijn en wat je verdiend op papier zet.
Geef aan dat daarnaast wil sparen voor ziektekosten

Misschien ziet ze dan dat je er verantwoordelijk mee bezig bent

je moet niet denken dat we geen geld in onze dieren steken. Alleen ze mankeren nooit iets. Heb het eerlijk waar nog nooit gehad dat er een iets had waar een veearts bij moet komen.

Als we een pony hebben en die heeft medische zorg nodig dan krijgt die dat.

heeft een pony echter is als bv atrose dan is het einde oefening.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:28

@robert45 zoals je het nu stelt, klinkt alweer heel anders al dat je het eerder verwoorde, kwam nogal bot over....