Grond voor eigen shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

Grond voor eigen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 19:16

hallo iedereen!

even wil ik wel zeggen dat ik nieuw ben en ik niet weet of deze vraag hier hoort :o

mijn vraag: achter onze tuin staat een stuk grond dat te koop staat en onze buren zouden het stuk achter hun tuin kopen en wij ook als ik goede cijfers haal op school! daar zou dan een shetlandertje opkomen <3 maar nu is mijn vraag, ten eerst heeft daar jaren mais op gestaan en is dat een probleem? het is ongeveer 1875 vierkante meter groot. verder hoe hoog en hoeveel moet de afsluiting zijn voor een shet want ik hoor veel dat het meesters zijn in ontsnappen :D

bedankt voor jullie reacties!!!
Laatst bijgewerkt door iefke op 03-09-10 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

iefke

Re: [Hoofdpagina] eigen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:30

WZ -> SMP

capopjekop

Re: Grond voor eigen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:16

Vergeet je niet dat paarden gezelschapsdieren zijn? Dus een shetje alleen houden is niet echt een strak plan, je maakt het diertje gelukkiger met een soortgenoot. Verder is het volgens mij geen probleem dat er mais op heeft gestaan. Je kunt een loonwerker de wei in orde laten maken voor paarden. Ik zou als ik jouw was speciaal paardengras laten zaaien. Daar zit minder fructaan in. Of de wei groot genoeg is vind ik moeilijk te zeggen, ik ben nogal slecht in afmetingen enzo.

Ik zou zorgen dat je een stuk verhard en een stuk met zand maakt. Dan kunnen ze ook in de winter naar buiten. Voor hek hekwerk zou ik kiezen voor prikpaaltjes. Hier kun je 2 of 3 draden aan bevestigen. Zorg ook voor een goed stroomapparaat. Shetjes hebben snel door wanneer er geen stroom opstaat en dan gaan ze aan de wandel.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:18

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 18:14

op welke hoogte moeten die draden staan? doe je er best nog wat van dat schapengaas fzo rond of enkel draad? :?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:16

Ik zou er sowieso 2 opzetten, anders is echt echt niet leuk voor 1ntje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:46

Gewoon over het stokje verdelen. Ik heb nu zo'n blauw prikpaaltje met 2 touwtjes. De bovenste zal op de een meter zitten en de onderste op 40/50 cm. Je zou er nog eentje bij kunnen spannen, moet je alleen even kijken hoe je de verdeling maakt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:51

Wij hebben 3 stroomdraadjes, en het middenstuk 2 soorten gaas, 2x houten planken en stroomdraad. Shet ging eerst door het gaas heen :7

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:51

TS, ik denk dat het het handigst is als je een stroomdraadje op 20 cm doet, een stroomdraatje op 50 cm doet, en 1 op 70cm
eventueel ook nog 1 op een meter.
Ook moet je zorgen voor stroom.
want het zijn boefjes! :P
heb je ook een schuilstaltje? of ga je die eventueel maken?
dan zou ik een klein pad aanleggen met zand, naar de stal.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 20:20

ik zou een schuilstalletje erop zette en alleen is inderdaad maar alleen!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:21

Dus er komt geen maatje? ;) Dat beest moet voor een behoorlijk lange tijd alleen gaan staan omdat jij zo graag voor je eigen plezier een shetlandertje in je achtertuin hebben staan?

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 20:18

Millanka schreef:
Dus er komt geen maatje? ;) Dat beest moet voor een behoorlijk lange tijd alleen gaan staan omdat jij zo graag voor je eigen plezier een shetlandertje in je achtertuin hebben staan?

ik zou er wel een shetje bijzetten :)) en als dat niet zou mogen van men ouders dan zou ik kunnen vragen of iemand nog een stukje wei zoekt om zijn pony op te zetten :list:

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:20

Je moet ook denken aan de mestafvoer. Dat moet ook geregeld zijn, dat je het kwijt kunt. Je kunt het wel op laten halen. Veel succes!! En inderdaad een vriendje, desnoods zoek je een pony die er bijkomt. ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:36

friends_f_e schreef:
Millanka schreef:

ik zou er wel een shetje bijzetten :)) en als dat niet zou mogen van men ouders dan zou ik kunnen vragen of iemand nog een stukje wei zoekt om zijn pony op te zetten :list:

mooi, moet je zeker doen hoor ;) Er kunnen echt gedragsproblemen komen uit alleen staan, en het is gewoon echt niet leuk voor het paardje.

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:43

Qua grond oppervlakte is het niet groot genoeg om je paarden en hele jaar van te kunnen voeren, maar het is wel groot genoeg voor 2 shetjes oid als je ze maar bijvoerd. Er zijn namelijk ook een heel hoop paarden die heel veel in een stal staan van 9 vierkante meter.

Dus dan is het toch super als de beestje lekker naar buiten kunnen en hun pootjes kunnen strekken.

En het is inderdaad verstandig om een verhard stuk erin te maken want in de winter kan een weitje nogal blubberig worden.

Ik wens je heel veel succes met het halen van de cijfers en ik hoop voor je dat je ouders het stukje kopen! :D:D:D:D

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:33

meelanor schreef:
Qua grond oppervlakte is het niet groot genoeg om je paarden en hele jaar van te kunnen voeren, maar het is wel groot genoeg voor 2 shetjes oid als je ze maar bijvoerd. Er zijn namelijk ook een heel hoop paarden die heel veel in een stal staan van 9 vierkante meter.

Dus dan is het toch super als de beestje lekker naar buiten kunnen en hun pootjes kunnen strekken.

En het is inderdaad verstandig om een verhard stuk erin te maken want in de winter kan een weitje nogal blubberig worden.

Ik wens je heel veel succes met het halen van de cijfers en ik hoop voor je dat je ouders het stukje kopen! :D:D:D:D

maar dat verharden van de wei... welke materialen gebruik daarvoor en hoe

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:35

Je kunt verschillende soorten tegels gebruiken. Zelf heb ik betonnen koeienroosters voor mijn stal liggen. Die kun je 2e hands vaak voor een prikje kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:40

Dé afrastering voor shetlanders is toch wel schapenraster. Houd die van ons iig alweer een half jaar binnen, terwijl het meesters zijn in uitbreken :))

Het ziet er ook nog eens mooi uit :j

Wij hebben raster van 1.25 m hoog.

Afbeelding

Zoiets dus ;)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:43

Bizzybijtje schreef:
Dé afrastering voor shetlanders is toch wel schapenraster. Houd die van ons iig alweer een half jaar binnen, terwijl het meesters zijn in uitbreken :))

Het ziet er ook nog eens mooi uit :j

Wij hebben raster van 1.25 m hoog.

Afbeelding

Zoiets dus ;)

dat is toch geen schapengaas? of bedoel je de hoogte? wel als ik er eentje krijg dan hoop ik dat het eentje is die mooi in zen weitje blijft! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:44

Jawel, dat is schapenraster.
Bij ons dus van 1.25 :j
Stroom houdt ze niet altijd evengoed binnen, dit juist wel :j
EDIT: En een shetlander zoeken die in zijn wei blijft, veel succes :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:47

haha, shetlander proof, zoiets als bizzybijtje laat zien zou ik ook doen, hier kunnen ze echt niet door heen
je moet alleen wel opletten dat de paaltjes dicht genoeg bij elkaar zitten, dat ze er niet met hun hoefjes tussen kunnen komen
en anders nog een stroom draadje ervoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:48

Jij weet hoe mijn oliebol zijn he :D Zelfs die komen hier niet uit _O-

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:48

Wij hebben shetlanders (ook veulentjes) altijd binnen kunnen houden met dubbel (soms driedubbel) draad. Gewoon sterk, breed draad. gooie prikpaaltjes met op de hoeken houten palen.
Een schuilstal, stukje verhard en een maatje zou natuurlijk helemaal ideaal zijn!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:51

Ik heb 1 shet die in de wei blijft :D maar de rest.. :+

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:58

maar als je dus schapenraster hebt, heb je geen stroomlint meer nodig? handig!