Shethengstje kan niet meer in de wei met anderen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Shethengstje kan niet meer in de wei met anderen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 16:31

(ik weet niet of het hier goed staat, sorry..)

Heb sinds 4 weken (en 3 dagen :+ ) mijn verzorgshettie gekocht :)
Dolgelukkig natuurlijk, maar nu stuit ik op een probleem..
Hij is bijna 6, en nogsteeds hengst. Gaat allemaal prima, in de hand geen problemen mee, hinnikt soms een keertje maar daar houd het wel mee op. Kan zelfs tussen de merrie's in de bak lopen als ik bijv. aan het longeren ben.
Maar nu dus het probleem.. Hij heeft al die tijd (vorig jaar ook) met nog 3 andere kleintjes op het land gestaan, ging al die tijd prima. Tot een paar weken terug.. De 2 kleinste waren een paar keer flink gebeten, en 1tje lag er zelfs in de sloot, en dat kwam waarschijnlijk dus door kimo..
Dus die 2 kleinste mochten er niet meer bij, en bleef hij samen met die ander staan. Maar ook die heeft hij nu flink gebeten , dus die wilen ze er ook niet meer bij hebben...
En nu staat hij dus in zijn eentje op het land, wat dus niet bepaald gezellig voor hem is natuurlijk.. En verder wil (of kan) niemand zijn pony/paard bij hem in de wei hebben..

Dus wie o wie heeft er een oplossing?
Casteratie heb ik al aan gedacht, wou het eigenlijk niet, maar als het niet anders kan, moet het maar.. Ik betwijfel alleen of het wel veel zin heeft, aangezien hij al bijna 6 jaar is! Hij heeft overigens nog nooit gedekt, maar hij weet wel duidelijk dat hij nog wat tussen zijn benen heeft hangen :P Dus of het qua gedrag wat zal schelen.. ik denk het niet.. Wat denken jullie?

Of weten jullie anders iets waardoor hij zich niet in zn 1tje gaat vervelen op het land? Pion/stok/bal vind hij harstikke leuk, maar houd hem niet de hele dag zoet..

capopjekop

Re: Shethengstje kan niet meer in de wei met anderen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:45

Ik zou toch voor castratie kiezen, vaak worden ze er toch rustiger en wat liever van, omdat ze de hormonen niet meer door het lichaam hebben stromen. Wellicht dat hij bij merrie's braver is? Of het echt veranderd weet je pas als je het geprobeerd hebt. Ik zelf heb mijn shet al vroeg laten ruinen, zodat hij lekker bij iedere pony in de wei zou kunnen.

En aangezien je niet met hem dekt, is hem hengst laten geen meerwaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:46

Het is voor het beestje fijner denk ik om te castreren. Dan kan hij lekker bij de rest in de wei!
Die hormonen worden gelijk een stuk minder. Of hij hengstengedrag houdt is van te voren moeilijk te zeggen, het wordt sowiezo minder.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:02

Castratie kan zeker wel een stuk schelen!
ik had een hengstje wat echt onhandelbaar was bij andere paarden maar ook in de hand en nu is het de liefste die ik rond heb lopen en wordt hij zelfs een beetje gepest omdat hij te goed is :=
dat zegt natuurlijk niet dat dat bij jouw hengstje ook zo zal zijn, maar ik denk toch dat het zoals de anderen ook al hebben gezegt toch wel scheelt vanwege zijn hormonen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:10

Als je moet kiezen tussen castratie of alleen staan, dan zou ik het wel weten. Geen enkele pony hoort alleen te staan; ook een shethengstje niet. Dan kun je er nog zoveel speelgoed bij in gooien en er nog zovaak mee gaan knuffelen; het zijn en blijven groepsdieren die compleet ongelukkig worden wanneer ze zonder soortgenootjes komen te staan.

Gewoon castreren dus. Wat is de meerwaarde er van om hem hengst te laten? Zo te horen gaat het hier niet om een goedgekeurde dekhengst, dus fokwaarde heeft hij ook niet, je loopt alleen maar het risico dat hij zou kunnen uitbreken en wél een merrie dekken.

Onze zelfgefokte hengst hebben wij afgelopen oktober 2009 laten ruinen; hij was toen 4,5. Ook zeker niet vanwege z'n gedrag maar meer om praktische redenen, weide-indeling e.d. omdat wij hier ook altijd wat merrie's hebben lopen. Hij heeft altijd samen gestaan met zijn volle broer, ook hengst. Hij was altijd erg makkelijk in de omgang, ook tijdens wandelen e.d. en toen zijn broer als hengst verkocht is, heb ik hem samen gezet met mijn ruintje; natuurlijk gaat het er in het begin best hard aan toe, maar dat is even rangorde uitvechten. Na een tijdje is dat meestal wel weer over, al heb je er soms hengsten tussen zitten die het nooit zullen leren.

Qua gedrag is hij nu echter wel veranderd; toch nog wat minder 'hengst', het ruintje vind het nu ook leuk om hem uit te dagen om te gaan spelen.

De volle broer die we hebben verkocht is ook 'laat' gecastreerd, op z'n 3e geloof ik. Die was qua gedrag wel af en toe flink moeilijk, niet alleen naar pony's maar ook naar mensen. Van wat ik heb gehoord van z'n nieuwe eigenaresse is dat héél erg bijgetrokken.

Kortom; gewoon laten castreren; laat de pony er niet de dupe van worden dat jij hem zo graag persé hengst wil laten, want zelf heeft hij daar ook niets aan, laatstaan dat hij er gelukkiger op wordt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:12

gewoon castreren die handel, wat heb je eraan?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:17

Ik heb zelf een mijn zesjarige hengst samen met mijn ruin op de weide staan. Ik heb altijd gezegd dat zolang het goed gaat ze bij elkaar blijven staan en Bismarck hengst blijft. Maar wanneer het fout gaat laat ik hem zelf ook liever castreren dan alleen te zetten.

Ik zou dus als ik jou was je hengstje castreren, paarden horen niet alleen te staan en als hij als hengst niet in een groep past kun je hem in ieder geval nog een kans geven als ruin.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 07:29

Ja precies dat had ik ook. zolang het gaat, is het prima zo, gaat het niet meer, dan houd het op..
Vind het wel jammer, maar het belang van het beestje gaat natuurlijk voor!
Wil hem ook echt niet de hele dag in zn eentje hebben staan.. Vind ik ook weer zo sneu :S Kan het best voor eventjes, maar niet nog de hele zomer..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:44

Waarom vind je het jammer dan?
Als zijn gedrag er alleen maar op vooruit gaat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:43

Idd waarom jammer? Het is in mijn ogen alleen jammer dat hij niet meer kan dekken, maar dat heeft dus alleen zin als hij goedgekeurd is.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 13:02

Ik hoopte in de toekomst nog een veulentje met hem te fokken, daarom vind ik het jammer :)
En qua gedrag is er niks mis met hem.. Hij is harstikke lief en rustig, en ik kan hem gewoon longeren terwijl er merrie's of ruinen in de bak zijn, het doet hem niks. Ook als ik langs het land loop met hem, en er staan paarden kijkt hij er niet eens naar om. Het is ook jaren goed gegaan, maar sinds 2 weken valt hij ineens paarden aan... Baal er ook echt van dat ik het nooit zie. Want als ik naar hem toe ga in het land, staat hij altijd alleen, en kijkt niet naar de rest om.. Vind het daarom ook zo moeilijk te geloven dat hij ineens zo doet :P
Maar ik ga maandag denk ik maar de DA bellen... zit niks anders op helaas. En dan maar hopen dat het niet voor niks is!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:36

fokken met een niet goedgekeurde hengst? Heeft hij wel papieren??

Alsjeblieft doe dat niet; er lopen al genoeg papierloze shetveulens rond, dat is geen fokken maar vermeerderen voor in de worst. Daar heb je niets aan en het veulen al helemaal niet. Als je er eentje bij wil, koop er dan gewoon 1, ga niet meehelpen aan het toch al overgrote overschot aan (papierloze) shetpony's!

Wel goed dat je wel inziet dat de situatie op deze manier niet langer houdbaar is. De pony zelf zal er zeker niet minder op worden, in tegendeel. Je zal hem er alleen maar een groot plezier mee doen ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:44

Gewoon casteren...dit gedrag wordt niet beter en alleen maar erger. Het zou zonde zijn als hij de rest van zijn leven alleen zou moeten staan.
Ik heb nu een 3-jarige staan die zijn hormonen niet meer in de hand heeft. Hij is wel goedgekeurd maar zijn welzijn gaat voor het dekken. Ik wil niet dat hij alleen of binnen moet staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:49

Ik heb zelfs een definitief goedgekeurde 1e premie meervoudig kampioenshengst gecastreerd voor zijn eigen plezier. En hij was al braaf(zo braaf dat hij kinderlesjes liep met beginners er op tussen de merries), maar is nu zo enorm veel blijer en gemoedelijker geworden.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:38

Ja ik heb een meisje van me oude stage gebeld (heb 3 jaar op een kliniek gelopen) en die gaat het even allemaal voor me navragen enzo :) Dus zn balletjes gaan eraf

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:21

Bellatrix schreef:
Waarom vind je het jammer dan?
Als zijn gedrag er alleen maar op vooruit gaat?

Ik zou het wel jammer vinden als mijn hengst gecastreerd word, ik ben niet van plan om ermee te fokken. Maar ze hebben vaak meer front en lef door de hormonen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:27

Ja precies, vond het juist ook erg leuk aan hem! Het is een echte stoere vent :P
Ze hebben toch vaak weer iets meer uitstraling dan een ruin..
Maar helaas is hij op het land niet zo braaf al in de hand.. Heb een afspraak gemaakt, en volgende week komt de DA

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:43

als hengst net gecastreerd is waneer mag die weer bij merries lopen?
gaat om schetlander hengst en merrie haflinger

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:44

dat schetje is de ene dag erg lief en de andere dag een draak.
meisje gaat hem zo wie zo castreren dan kunnen ze samen maar ook wegens zijn gedrag

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:48

Denk dat dat toch nog wel een tijdje duurt. Het hengsten gedrag blijft sowieso nog wel een tijdje

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:58

ik heb mijn shet gecastreerd toen hij zes was, erna is hij direct omgeslagen in gedrag naar anderen toe.

Hij beet elk paard groot of klein tot bloedens toe op de knieen en sleurde twee volwassenen achter hem aan als hij een ander paard zag. Ik heb hem geruind want ik had geen fok plannen en vond een leven alleen echt niets, plus het probleem dat bijna niemand een hengst op stal wilt

Ik vind het zeker het proberen waard, bij mij was anders alleen verkopen nog een optie, maar nu heb ik inmiddels al vier jaar een maatje voor het leven!

de front van een hengst heeft hij nogsteeds * die dikke hengsten nek *

hij kwam alleen wel sneller paar kilo's aan :o

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:56

Mijn mini hengstje is onder tussen 11 jaar en toevallig dit jaar een veulentje van hem lopen die na spenen bij mij op stal komt. Hierdoor ga ik van stal verhuizen. Mijn hengstje staat nu altijd met ruinen en kan ook gewoon bij mijn merrie op de wei, maar toch laat ik hem en zijn veulen straks allebij castreren, zo kan hij gewoon met de rest op de wei zonder dat ik problemen ga krijgen :)

Na 11 jaar hengst te zijn denk ik dat hij aardig zijn hengstengedrag gaat houden... hoef hem daar niet om te castreren maar vind het eerlijker om het wel te doen, zodat hij lekker overal in de kudde kan lopen :)

Ik zou als ik jou was lekker over gaan op casteren, zonde dat je er geen veulen mee hebt kunnen fokken, maar ach er zijn er zoveel leuke te koop :)

Ik heb dan wel met een papierloze hengst gedekt, maar dit met de gedachten dat ik niet voor de worst fok, en dit is eenmalig en al had het niet zo geweest had ik er ook geen shet bij gekocht... Daarnaast is mijn hengstje altijd in de kudde geweest dus heeft hij een paard waardig bestaan als hengstje :)

Wat ik hem overigens waarschijnlijk zeer binnenkort ga afnemen :(:)

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:45

Ja daar ging het mij ook om :) leek me gewoon erg leuk om een eigen gefokt veulentje van me pony te hebben. zou hem/haar dan ook zeker niet verkopen.
Maar helaas.. morgen komt de DA en is het einde van kimo als hengstje. voel me er nogsteeds rot over.. maar ja, moet doen wat het beste is voor hem :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:48

Je hebt nu iig voor het welzijn van je pony gekozen en dat is goed van je! Tuurlijk is een eigen gefokt veulen erg leuk, maar dat weegt niet op tegen een ongelukkige eenzame pony toch?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:15

nee precies :) al moet ik zeggen dat hij zich sinds ik gebeld heb voorbeeldig gedraagd :P
Hij vind het nu heerlijk alleen op de wei, staat niet meer bij het hek te wachten tot hij naar binnen mag, en zelfs om hensgtige merrie's maakt hij zich nauwelijks druk.. Rot pony :+ :P