wie heeft zijn shetlander op een manege staan ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

wie heeft zijn shetlander op een manege staan ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 00:26

wij (ik mijn shet en mn fjordenveulen :P) staan nu op een `goedkope` stal. mijn fjord gaat in mei naar de opfok, en komt dan over 2 jaar terug.
daarna wil ik naar een wat `duurdere` manege toe .. ik word helemaal raar aangekeken als ik dit zeg.
het is eigelijk omdat ik dan mijn fjord ga inrijden, en daar heb ik gewoon betere mogelijkheden tot les.
nu kan ik mijn shet natuurlijk niet daar laten staan, dus voor mij de vraag .. zijn er nog meer mensen met hun shet op een manege ?
worden jullie ook zo raar aangekeken ?

Stephanie

Re: wie heeft zijn shetlander op een manege staan ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 02:05

Ik heb wel een tijdje met mijn Shetlander op een manege gestaan. Maar achteraf heb ik haar daar echt geen plezier mee gedaan. Ze heeft zich dood verveeld. Persoonlijk zou ik daar ook nooit weer voor kiezen.

En ja, Flame was onder de kleine manegemeiden een favoriet. Voor het personeel was het 't onderdeurtje'. Ik had niet het idee dat ik echt vreemd werd aangekeken. Wel voel ik mij nog steeds schuldig, omdat ze haar hoefjes tot stompjes had geschraapt van verveling := .

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 02:36

Ik heb mijn shetlander in een "wat grotere" pension stalling staan samen met mijn haflinger, en alle kinderen daar, en zelfs volwassenen vinden hem leuk! Hij krijgt daar meer aandacht van mensen, en hij is echt met ieder paard vriendjes, in tegen stellen tot Renate! :=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 03:08

ik heb ze zo'n beetje bijna aan huis staan, dus niet op een manege. Maar heel eerlijk; ik zou het nooit willen, zelfs niet als ik een 'duur sportpaard' zou hebben.
Waarom niet? de toch vaak negatieve onderlinge sfeer, 'mijn paard is mooier' 'mijn paard is beter', 'ik heb lekker veel setjes', 'jij rijdt je paard niet goed', enz. enz. en daarbij nog eens hordes met ponymeiskes die continu rondrennen en misschien nog wel her en der wat lekkers uit delen ook.

Nee, dat is mij te onrustig, doe mij maar lekker een eigen weiland of gezellig op pensionstalling bij de boer :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 03:18

oke, bij ons is dit op de manege gelukkig niet het geval..
ik snap alleen niet waarom je gelijk zo raar word aan gekeken ?
is een shet echt zo minder dan bijv een kwpn ofzo..?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 03:32

Binky_Zephyr schreef:
oke, bij ons is dit op de manege gelukkig niet het geval..
ik snap alleen niet waarom je gelijk zo raar word aan gekeken ?
is een shet echt zo minder dan bijv een kwpn ofzo..?

Blijkbaar? Ze worden toch nog vaak onderschat.
Ik train mijn shet serieus voor de wagen, en die doet zeker zowel qua snelheid als qua conditie niet onder voor een 'groot paard'. Als zij uitgestrekt draaft dan kunnen grote paarden achter ons een handgalopje maken en rijden dan in het zelfde tempo....
Dan zie je mensen soms wel eens kijken, hebben ze eerst 'dat lieve kleine shetje' geaaid, en 2 tellen later vliegt dat beestje voor bij... :Y)

Edit:
En toen we als enige shetaanspanning met 70 andere deelnemers de plaatselijke koetsentocht reden, reden we naderhand ook in de optocht door het dorp mee. Aangezien ik geen trailer heb ben ik maar al rijdend naar het startterrein gegaan, tocht gereden, intocht gereden, en toen weer terug naar huis. Uitgerekend bij elkaar was dat zo'n 40 km. op 1 dag. Dat wisten de meesten niet....
En dan stap je heel eventjes tijdens de intocht omdat je voorganger er geen vaart in zet, en dan wordt er gelijk geroepen; 'ah gushie kijk dan wat zielig'. Kom je 2 tellen later weer voorbij maar dan in kwieke draf, en dan hoor je: 'heej moet je dat kleine ding zien, knap hoor!'.
:roll: >;)
achja, ik trek me er niets van aan, zou jij ook niet moeten doen :) Mensen die zo raar staan te kijken staan waarschijnlijk nog raarder te kijken als ze zien dat je echt wel serieus en soms ook nog op vrij hoog niveau met 'zo'n shet' bezig kan zijn.
Heb je het ze trouwens nooit gevraagd dan, als je zo'n reactie kreeg?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-02-10 03:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 03:36

hihi .. :=

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:50

Ik sta met mijn shetlander ook op een manege. In eerste instantie reageerde ze aardig, vonden het leuk dat je een shetlander bij je had. Maar na verloop van tijd werd dat minder, ze keken op je neer als je in de bak ging rijden. Als je een nieuw halster of andere spullen kocht voor je shet, werd er gezegd hoe verwend die shetlander wel niet was. Dat hij meer spullen had als een paard. Ook al word erop je neer gekeken, ik vind toch fijn om een lekkere binnenbak te hebben en een buitenbak, en nog meer voorzieningen.
Ik denk als je meer met je shet doet, ´als alleen poetsen en losgooien en heb in de wei zetten´ het wel fijn is dat je meer mogelijkheden heb.
Veel succes met je keuze! :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:55

oke ..
het is voor het grootste deel voor mijn fjord.. maar met mijn shet ben ik nu ook redelijk sirieus bezig met de lange lijnen en af en toe een tuigje op. wil binnekort beginnen voor de kar en af en toe rijdt er een meisje op dusja .. sirieus ben ik wel bezig :)

bedankt voor je antwoord !! :)

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:09

Bij de manege bij mij in de buurt is de beruchtste manegepony een shet :P.
Ik zou als ik jou was gewoon doen wat je denkt dat goed is, laat de rest maar l*llen, en ga lekker aan het werk met je beestjes :). Het gebeurd héél vaak dat er op manege's zo;n sfeertje hangt, maar wanneer je je er niks van aantrekt wordt het voor anderen ook saai om je belachelijk te maken ;) Hoewel sommige mensen erg ver kunnen gaan helaas...
Veel suc-6 met inrijden :)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:24

Mijn shetlander staat nu in een pensionstal, nu sinds een jaar, en ze heeft 7 jaar alleen maar op het land gelopen,
Er staan in totaal 7 shetlanders, ik was altijd heeel erg tegen op pensionstallen, gezien de sfeer onder dat rare paardenvolk :D en was bang dat mijn paarden het niet prettig zouden vinden, maar in tegendeel heb ik het idee, mijn NRPS is nu gewoon handelbaar, heel rustig, lief en nieuwschierig, leergierig, terwijl hij op het land gewoon echt gevaarlijk was, angstig, nerveus enzo. Mijn shetlander vind alles prima, als ze nu buiten staat, met een groepje, maakt ze meestal binnen een uur al de draden van de omheining los, dan vind ze het genoeg geweest en loopt ze naar stal. Vandaag liepen ze dus met zn 2tjes over het erf naar stal :+

Voor mij is het hier ook een pluspunt dat ik hier het hele jaar door aan het werk kan, op het land had ik geen licht en kon dus alleen in de zomer iets met ze doen, gezien ik fulltime werk. Mijn NRPS is bijna 3, en hier kan ik hem lekker beleren, want heb een bak en kan les nemen.

Die hier "Villa Salena", het optrekje van mijn shetlander en NRPS saampies
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door qt_shetties op 13-02-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:29

mijne ook, mijn vorige heeft er jaren gestaan en dat was juist 1 van de meest populaire pony's, liep ook weleens een lesje mee enzo, dus nee, ik ken dat gevoel helemaal niet. Heb dat gevoel weleens op een dressuur(pension) stal gehad, maarja, daar telde je zowiezo niet mee als je geen GP paard met dito afstamming had

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:37

Mijn shetlander staat op een 'dressuur stal'. En persoonlijk heb ik er geen moment spijt van gehad. Iedereen is gek met hem, en hij is gek met iedereen. Ik moet wel zeggen dat ik het gigantisch heb getroffen met die stal. We gaan regelmatig met z'n allen uit, bolwen, bbqen etc. En het belangrijkste van allemaal Jol heeft het hartstikke goed daar. Hij wordt iedere dag binnen en buiten gezet, gemest, opgestrooid, gevoerd en in de zomermaanden een paar uur per dag op de wei gezet. Vanwege zijn luchtwegen heeft hij aangepast eten, dat hoef ik niet zelf op te halen of extra voor betalen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 21:42

misschien een brutale vraag.. maar wat betalen jullie voor jullie shet ? incl alles?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:45

Ik betaal 75 per maand. En daarbij zit ook een wormenkuur bij in om de 8 weken (en dus ook voer, vlas, wortelen etc). Ik ben wel 'gematst', omdat ik het zelf betaal. :+ Paarden zijn bij ons 175 per maand.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:48

Die van mij staat op een grote pensionstal en vermaakt zich prima. Ik ook er staan er nog drie en is heel leuk maakt niet uit bij ons groot of klein als je maar goed bent voor je paard. Ze hebben met zijn vieren een uitloopstal dat is super.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 21:50

oke dat zijn idd hele andere prijzen als bij ons.. wij betalen voor paarden tussen de 240 en 300 .. voor een shet weet ik het nog niet .. daarom vroeg ik het :)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:56

Ja dat verbaast me niks. Als je nagaat hoeveel aanbod hier is qua pensionstallen kunnen ze ook niet veel vragen. Je hebt hier al een pensionstal met 20 x 60 binnenbak, 20 x 60 buitenbak, longeercirkel, weidegang en stallen voor dik 200 euro per maand.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:56

Binky_Zephyr schreef:
misschien een brutale vraag.. maar wat betalen jullie voor jullie shet ? incl alles?

Ik betaal 105, heb daarvoor een paardenbox (3x3) 2x brok, 2x kuil/hooi, stro of vlas, gebruik van alle faceliteiten, alleen zelf mesten (half pension dus)
Prijs voor een paard is 225 (geloof ik ;) )

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 21:59

ik betaal op dit moment 80 euro incl alles. mesten voeren ezv.
en dan heb ik een stal van 2 bij 3.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:58

Zou misschien wel goed zijn om Tinkerbell op een manege te zetten. Dan komt ze misschien van haar eenkennigheid voor vreemde mensen af :))
Maar ik zelf zou het niets vinden op een manege, gewoon het feit dat daar iedereen zomaar aan je pony zit. :n

Ik sta gezellig op een pensionstal.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:14

Ik heb nooit op een manege gestaan en zou dat ook nooit willen puur omdat bij alle manege's hier in de buurt de
paarden gewoon op stal staan en nauwlijks buiten komen ik zou mijn dieren dat echt NOOIT willen aandoen.

Zelf heb ik wel eens 2 stallen gehuurd met land, waar ze dan in de nacht op stal stonden. Ik kocht hier bodembedekking
en voer en alles daarom heen zelf, mesten ze zelf en zetten ze zelf op stal. Hier stond ik helemaal alleen, en had geen bak
of dergelijke dingen. Betaalde hier 80 euro voor 1 stal. en 160 euro voor 2 stallen (excl bedekking).

Nu lopen mijn pony's dag en nacht buiten op een groot stuk land, verder geen luxe geen stroom geen bak geen schuilstal meer etc.
Wel een super mooi natuurgebied. Er lopen hier nog 3 dieren van de eigenaar van het land bij op. In de winter haal ik hooi voor alle dieren
en zomer's krijgen ze geen bijvoer.. alleen de mijne brok. Al met al kom ik zo richting de 150 euro per maand.

Kellsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:18

Ik zou mijn shet nooit bij een manege laten staan.
al die mensen die constant aan hem zitten, van het ene paard naar het andere paard.
shets horen nou eenmaal buiten en niet op stal.
Aangezien ze bij de manege bij mij in de buurt pas april op het land mogen staat die meer als een halfjaar op stal.
ik ben pas 5 uur thuis uit mijn werk dan mag die misschien een uurtje in de bak (als je dit weer langer doet gaan andere zeiken dat ze ook hun paard willen losgooien).
een uurtje over 24 uur is zo weinig.
Ik heb nu naast me huis me eigen weilandje waar hij ze in en uitloop stal heeft.
Al is het -10 buiten, hagelt het of sneeuwt het hij staat eigenlijk NOOIT in ze stal.
Alleen als ik hooi in ze stal neerleg gaat die erin en is het op dan gaat die snel weer eruit.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:52

Kellsterrr schreef:

:? Ieder paard, groot of klein, hoort buiten. Niet alleen shetlanders.

Kellsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:56

Maaik schreef:
Kellsterrr schreef:

:? Ieder paard, groot of klein, hoort buiten. Niet alleen shetlanders.

jaa, dat vind ik ook wel maar als je een paard van 10 koopt en heeft altijd op stal gestaan met een deken.
en in de zomer gewoon op het land.
dan ga ik hem niet naar buiten gooien in de winter ;)