Hallo, Wat voeren jullie je shetlander nu in deze tijd? En als ik van plan ben om een shet te kopen, wat raden jullie me aan om hem te voeren qua hooi/voer? Alvast bedankt!
Op dit moment krijgen ze kuilgras en per pony een pavokoek per dag. Ook hebben ze nu nog steeds gras staan, hoewel ze dat niet echt lekker meer vinden.
kuilgras is over het algemeen veels te vet voor shetlanders. shetten hebben aan 'schaal' voer voldoende. het is voornamelijk een kunst ze slank te houden.
hier krijgen de kleintjes wortels, heel schraal hooi en een handje Safe & Sound van Dodson and Horrell (zeer laag eiwit en glucose gehalte)
_Karin
Geplaatst: 04-12-09 23:05
Mijn shetlanders krijgen beide iets anders dit omdat de ene drachtig is. Floor niet drachtig. 's morgens ½ bekertje muesli met een hand daily plus erdoor en een pluk voordroog rond 17 uur paar winterwortels en ½ pavokoek. Rond 22 uur ½ bekertje muesli met een hand daily plus erdoor en een pluk voordroog. Floor wordt 4 á 5 x in de week gereden.
Bonnie drachtig. s morgens ½ bekertje muesli en een pluk voordroog rond 17 uur paar winterwortels en ½ pavokoek rond 22 uur wat slobber met 25 gram fokkerijmineralen erdoor.
ik heb er ook een drachtige dame tussen lopen, maar die heeft gewoon het zelfde rantsoen als de rest. als ik al extra ga voeren, is dit pas in de laatste 3 maanden
_Karin
Geplaatst: 04-12-09 23:09
xElienx schreef:
ik heb er ook een drachtige dame tussen lopen, maar die heeft gewoon het zelfde rantsoen als de rest. als ik al extra ga voeren, is dit pas in de laatste 3 maanden
Bonnie zit nu in de laatste 3 maanden vorig jaar heeft ze namelijk ook maar 310 dagen gedragen.
hanny_jelke
Geplaatst: 04-12-09 23:11
die van ons onbeperkt hooi en 1 handje brok 1 handje muslie. puur voor het idee
Wij hebben hier 4 shetten waarvan de merrie intensief voor de wagen gereden word, en nog wel eens snel te schraal wil worden (ja echt, 100% shet maar al een paar keer te magertjes gehad). De rest van de 3 krijgen s'morgens en 's avonds 1 of 2 handjes muesli (2 er van krijgen met haver er in) met een handje bix, de merrie krijgt naar hoeveel ze werkt vaak meer; meestal wel 3 of 4 handjes bix en 3 handjes muesli. En per pony een halve verkruimelde pavo-koek (anders eten ze het niet maar spugen ze het uit... kieskeurig he) Het gras is kort maar ze kunnen er nog wel wat uit halen; smorgens en savonds krijgt ieders ongeveer een plakje hooi.
Meestal voeren we ook suplementen er bij; lijnzaadolie, in de lente en zomer ook knoflookpoeder/snippers, soms een vitamineboost in poedervorm er bij en soms ook nog een handje lucerne er bij.
Merrie is 6 jaar achtereen drachtig geweest, nu voor het 2e jaar leeg, maar dan kreeg ze na enkele maanden dracht merriebrok bijgevoerd. Ook tijdens de zoogperiode van het veulen bleef ze merriebrok krijgen en voor een shet erg veel aan voer, want zogen in combinatie met intensief werk maakte haar ook vaak schraal.
pubelia
Geplaatst: 05-12-09 00:15
Die van ons krijgt hooi (2 keer per dag) en in de avond een muesli koek (pavo) en een bodempje brokjes (basis) Er word met hem niks gedaan...
diessel
Geplaatst: 05-12-09 12:20
Vrijwel onbeperkt voordroog, voerwortelen en een halve kilo basisbrok voor mijn 15 jarige kleine maats Shet. Ze loopt voor de wagen en onder het zadel en is mooi in conditie.
romy_b
Geplaatst: 05-12-09 12:21
kuil en een handje brok voor het idee, omdat die dat zo lekker vind.
@ Elien: het kuilgras dat ik voer is zeker niet te vet. Het zijn resten die de koeien van mijn vader hebben laten liggen, het 'lekkere' is er dus al uit. En het is zowiezo erg kruidig en stengelig, meer hooiachtig dus. Ik heb 4 pony's, 2 ervan zijn drachtig en de andere 2 zijn veulens, die kunnen dus allemaal wel wat gebruiken. Ook lopen ze 24 uur per dag buiten en verbranden ze dus ook redelijk veel.
Mijn shtter, die hooguit 3x per week wat doet in de vorm van aanspannen of longeren/ wandelen krijgt overdag gras en snachts graszaadhooi. En als het veulen hooi/kuil laat vallen eet ze daar ook een hapje van mee (helaas, want van mij hoeft dat niet, ze is te dik genoeg)
Mijn drachtige rijpaard en shet staan samen in de wei waar eigenlijk geen gras meer staat, ik geef ze een halve baal hooi 2 keer per dag en dr ligt eigenlijk altijd nog wel wat dus je kan het onbeperkt noemen. Verder krijgt ze 2 keer per dag 3 vrouwenhandjes müslie zonder omdat mijn paard merriebrok krijgt.
Minstens 1 keer per week wordt ze gereden door mijn verzorgster en minstens 1 keer per week gaan we een buitenrit maken en neemt mijn vriend dr met de fiets mee. Ze is nu qua gewicht super.
Mijn shetters lopen nu op een stuk waar nog flink gras op staat, die hoeven voorlopig niet bijgevoerd. Maar als het gras op is, krijgen ze zo'n halve baal per dag (zo'n baaltje van 25 kg). Het is natuurhooi uit de uiterwaarden, daar zit best voeding in en mogen ze niet teveel van. Ze zijn trouwens nu met 4.