hoe een shetlander keuringsklaar maken voor een nmprs keurig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

booster

hoe een shetlander keuringsklaar maken voor een nmprs keurig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:04

de titel zegt het al.
ik wil me shetlander inschrijven bij het nmprs.
het lijkt me ook leuk om dan in 2010 een keer met haar naar de keuring te gaan om te kijken hoe ze het doet daar.
maar hoe maak ik haar keurings klaar?
wat moet je daar allemaal doen en je pony kennen?(bv draven aan de hand stappen en het stilstaan etc)
en hoe moet je pony eruit zien?
bv manen aan 2 kanten of aan 1 kant geschoren of niet etc?

Brainless

Re: hoe een shetlander keuringsklaar maken voor een nmprs keurig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:06

Je kunt het beste gaan kijken bij keuringen en veel vragen stellen.
De meeste mensen vinden het leuk dit met een beginner te delen.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:06

een shetlander inschrijven bij het nmprs kan niet dan moet je bij het shetland stamboek zijn

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:18

MiSz_SaNdY schreef:
een shetlander inschrijven bij het nmprs kan niet dan moet je bij het shetland stamboek zijn

ze heeft geen stamboek papieren daarom ken ik haar niet inschrijven bij het nsps maar ken haar wel inschrijven bij het nmprs alleen staat er dan ouders onbekent.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:19

Brainless schreef:
Je kunt het beste gaan kijken bij keuringen en veel vragen stellen.
De meeste mensen vinden het leuk dit met een beginner te delen.

ik wou inderdaad eerst gaan kijken om ervaring op te doen maar ik weet niet waar en wanneer het in de buurt iets is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:21

Dat kun je opvragen (bv op de site) van het stamboek.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:24

oke ik zal hun eens mailen

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:49

in augustus is er maar 1 in 2010 dat is de gene waar ik naar toe wou met haar

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:04

MiSz_SaNdY schreef:

Klinklare onzin, waar heb je dat vandaan???
Ook 100% NSPS Shetten kunnen bij het NMPRS ingeschreven worden; sommigen lopen zelfs bij beiden.
Niet dat dat laatste slim is overigens; bij het NSPS willen ze vaak het tegenovergestelde zien als bij het NMPRS

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:37

De merrie keuring is op 28 augustus in Bunschoten.
De keuring is vrij makkelijk je pony moet inderdaad kunnen stilstaan, stappen en draven aan de hand dat is alles.
Tja hoe moet ze er uit zien? Die keuze is aan jou, ik zelf scheer ze niet omdat het vrij laat in het jaar is en ik mijn paardjes dag en nacht heb buitenlopen (wel een schuilstal natuurlijk) Manen mogen gevlochten worden maar ook los, als jij ze aan een kant wilt ook geen probleem. Meer vragen laat het maar weten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:07

Mijn hengstveulen staat ook ingeschreven bij het NMPRS. Dit was vooral omdat zijn moeder wel bij het NSPS ingeschreven staat, maar zijn vader is onbekend. (merrie was gedekt voor ze van mij was) We wisten nog niet zeker of we hem zouden houden, en om zijn toekomst iets zekerder te stellen wilden we hem wel in een stamboek hebben. Hij heeft ook op de keuring gelopen, en een 2e premie behaald. Hij was het enige basis hengstje, dus de enige shet. Iedereen liep ons aan te kijken, hij was niet geschoren en was veel steviger en groter dan de luxe hengstveulens. Er waren veel luxe hengstjes die een 3e premie hadden gekregen, ook veel met een 2e, en in verhouding maar weinig met een 1e. Velen vonden de jury ook streng, maar wij hebben met ons basis hengstje toch wel even een 2e premie in de wacht gesleept!
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je niet al te veel van anderen moet aantrekken als ze zeggen dat je 'maar' een basis pony hebt. Naar mijn idee moet je af en toe ook teruggrijpen naar de basis om sommige kenmerken er goed in te houden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 11:48

bedankt voor de info en tips.
ik vraag me wel af hoe weet je van te voren of je shetje er wel tussen past.
of ze wel goed genoeg is om het even zo te zeggen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:02

Tsja, ik heb zelf weinig ervaring met het NMPRS, maar als ik de keuze had had ik onze merrie (fokmerrie) zeker bij het NMPRS ingeschreven ipv. bij het NSPS. Zij is 100% shet maar eigenlijk 'te luxe' gebouwd; luxer hoofdje, dunnere beentjes, etc.

Tel daarbij op dat ik haar intensief voor de wagen rijdt en dat ze dus best wat bespiering heeft en zeker niet te dik is, maar echt sportpony-conditie.
Ga je dan naar de keuring, dan kreeg ik dus van de jury (NSPS) te horen dat ze zó konden zien dat ze een menpony/sportpony was.... Erg leuk ja maar juist níet wat ze willen zien bij het NSPS... Onze pony's zijn dus eigenlijk 'te luxe' qua bouw voor het NSPS, en heb je ze dan goed in conditie voor de wagen, dan zijn ze voor het NSPS te 'schraal', daar moeten ze echt een vol hangbuikje hebben en lekker rond zijn. Mennen en keuringen bij het NSPS gaat dus 9 v/d 10 keer niet goed samen.
Bovendien beschikt ze ook nog eens over een zeer spectaculaire draf; iets wat weinig shetten hebben. Ze kan echt heel goed uitstrekken in draf en heeft dan ook echt zweefmomenten. Commentaar jury: 'leuk maar voor het NSPS is een normaal drafje voldoende, dus geen pluspunt op de keuring'.

Met pijn en moeite een 3e premie er uit weten te krijgen; want ik ga het mennen echt niet opgeven voor de keuringen. Nu nemen we haar dan ook voorlopig niet meer mee, want beter krijgen we met deze gedachte van het NSPS toch niet.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:07

Naja wat een idiote opmerking JoyCiej007, ook een NSPS moet toh goed kunnen lopen hoe mooier hoe beter lijkt me.

Aan de TS; 10 april is ook de hengstenkeuring van het NMPRS in Bunschoten, (merrie- en hengstenkeuring is daar altijd), en in juni is er nog een show, daar zou je ook alvast kunnen kijken.
Toiletteren mag je zelf weten, zijn geen regels voor, maar ze willen ze het liefst zo fijn mogelijk zien, dus scheren en de manen mooi glad maken bv helpt al zeker om ze fijner te doen lijken dus geeft je ook meer punten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:47

Tsja; zo is dat dus precies; goed kunnen lopen; als ze correct lopen is het goed, iets 'extra's' hoeft niet en wordt ook niet als iets extra's gezien en/of beoordeeld....
:D hahaha het sinterklaasgeintje is wel erg leuk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:54

Ik zou inderdaad dan ook even 10 april komen kijken op de hengstenkeuring. Heb je mooi een beetje een idee van hoe of wat.

Voor extra beweging worden echt wel extra punten gegeven joycie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:06

wel; ik heb diverse fokkers gesproken die al jarenlang in het vak zitten; heb zelfs een educatieve avond gehad met een soort 'cursus' hoe voor te brengen en keuringsklaar te maken.

Ook hier werd gezegd; extra beweging is mooi en leuk maar zal je niets extra's opleveren qua punten. Dat heeft de jury mij ook gezegd, letterlijk.
maar ik heb het dan dus over het NSPS he....

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 20:25

bedankt voor de tips.
ik ga proberen om naar Bunschoten maa moet even kijken of dat lukt ivm de afstand

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:49

Joycie: Ik heb het over het NMPRS uiteraard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:51

LADPR schreef:
Joycie: Ik heb het over het NMPRS uiteraard.

.... En als je mijn verhaal gelezen had; had ik het dus over het NSPS ;)
Dan zijn we het alsnog met elkaar eens volgens mij :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:54

Geen idee ben niet op de hoogte hoe het er bij het NSPS aan toe gaat.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:36

Bij het NSPS kijken ze naar mijn idee wel naar de 'extra' beweging gekeken in de draf. Op de nakeuring in Heteren dit jaar kreeg ik wel dat idee. Mijn shet liep niet zo denderend, maar kreeg toch een derde premie. Dat kwam mede doordat ze niet goed strekte in de draf. Goed, het was voor ons de eerste keer en de ring was echt veel kleiner dan verwacht, dus dan kunnen we daarop oefenen voor volgend jaar.
De merries die ik 1e premies heb zien behalen die dag, liepen allemaal echt grandioos in de draf, werkelijk waar. Dan ben je echt verbaasd hoe ze dat voor elkaar kunnen krijgen in zo'n kleine ruimte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:55

ik deel de mening/ervaring van Joyce wel betreft het NMPRS. Vroeger was het nog een tandje erger, al liepen ze op 4 poten kreupel, als t maar marshwood was, was het goed. Geloof dat dat inmiddels minder is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:24

Kan ik me niet voorstellen bij het NSPS, ik dacht dat die altijd al zo streng waren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:05

mijn post moet uiteraard betreft NSPS zijn ;)

Lian, ik heb het over de jaren 90 (oe, k wordt oud ;) ), geen idee hoe het nu is.
Vatsige pony's zonder ook maar enige ruimte in de beweging liepen vooraan, en als je dan terug keek: Marshwood, marshwood, en nog eens marshwood.

Daarbij scoor je het ene jaar super met je zwarte, en het andere jaar sta je laatste omdat ze dan ineens weer vosbontes willen zien