Tandartscontrole bij shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Tandartscontrole bij shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:41

Ik vraag me af hoeveel shet-eigenaren de tanden van hun pony laten controleren elk jaar.

Die van mij zijn gister gedaan door de D.A (electronisch met verdoving).
2 mini's die niet worden bereden.
Heb ze alweer een paar jaar (jongste is 4 en hier geboren) en eigenlijk nooit de tanden laten doen. :o
Mijn gevoel bij de oudste zat ik goed -> haken. De jongste was voornamelijk door het wisselen een ongelijk zootje en heeft hij ook wat bijgewerkt.
Moet zeggen dat ik niks kon merken met eten hoor!

Was stiekum wel grappig dat grote ding om hun bakkie open te houden. Moest ook wat schuin, anders kwam hij tegen hun oogsjes aan :roll: Zat te twijfelen of ik een foto moest maken := (toch geen tijd voor gemaakt) Lekker een gedoe met die kleintjes - gelijk zere rug :D
Laatst bijgewerkt door iefke op 09-11-09 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:49

Ik wil mijn bijna 2 jarige ook is laten doen, maar ik ken niet echt tandartsen hier in de buurt ( ik zie dat jij ook uit zuid holland komt, dus mag ik zo brutaal zijn om te vragen bij wie dat was, of je tevreden was en wat het ongeveer kostte? ) Ik zie aan mijn boef ook niets met eten, maar wil voorkomen dat ie dadelijk wel pijn heeft maar niets laat merken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:51

Wij laten het nooit preventief doen.
Wanneer er problemen zijn, laten we uiteraard wel een tandarts komen.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:00

Als de paardentandarts komt. Iedere 2 jaar, dan neemt ze ook altijd meteen de shetten mee!
Ik vind dat hun net zo erg haken zouden kunnen hebben als grotere paarden.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:04

wij laten nooit een tandarts komen, nog nooit geweest.
kijk als er nou iets is, dan laten we 'm komen maar dat is nog nooit gebeurt. vroeger was 't ook niet nodig, waarom nu wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:07

Kim90 schreef:
Ik wil mijn bijna 2 jarige ook is laten doen, maar ik ken niet echt tandartsen hier in de buurt ( ik zie dat jij ook uit zuid holland komt, dus mag ik zo brutaal zijn om te vragen bij wie dat was, of je tevreden was en wat het ongeveer kostte? ) Ik zie aan mijn boef ook niets met eten, maar wil voorkomen dat ie dadelijk wel pijn heeft maar niets laat merken.

Gewoon bij de D.A - voordeel is dat zij het paard of de pony :D kunnen verdoven en dus veel minder stess geeft. Ik laat ze iig altijd verdoven. Zo kunnen ze ook veel makkelijker werken en goed hun werk doen.

Had nu de D.A uit waalwijk.
Heb eerder een x een D.A hier uit de buurt gehad, maar was daar minder tevreden mee (met mijn paard)
Altijd vragen of je mag kijken en voelen - daar leer je van.

Wat het kost, geen idee :o
Doe het altijd samen met het enten en heb er meerdere, dus ....
Ben nu wel bang voor de rekening.... 6 enten en 5 x tanden.... :=

Wat je kunt doen is wat d.a uit de buurt bellen en vragen wat het kost.
Vind zelf de electrische manier een stuk prettiger/sneller ipv met de hand raspen.
Met de hand is veel zwaarder, waardoor ze naar mijn mening toch vaak het niet goed afmaken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:12

Marian_ schreef:
wij laten nooit een tandarts komen, nog nooit geweest.
kijk als er nou iets is, dan laten we 'm komen maar dat is nog nooit gebeurt. vroeger was 't ook niet nodig, waarom nu wel.

vroeger wisten ze wsl niet beter :D

Ik had ook niks gemerkt, maar de wang van de oudste shet was wel beschadigd.

Ik dacht eigenlijk dat door het kleine bekkie er een speciaal ding moest zijn, om de mond open te houden.
Ging dus met dezelfde als van de paarden. Daarom was ik er zo laat mee Sloeg ze dus bewust over door die gedachte - omdat ik het niet vooraf had gemeld bij de D.a :(:)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:14

Mijn shetlander wordt ieder jaar gedaan. Ze heeft hele erge angst voor tandartsen (waarschijnlijk opgelopen bij de oude eigenaar) en kan niet zonder verdoving gedaan worden, omdat ik dat zelf liever heb (verdoving) laat ik haar door Olav Franzel behandelen. Komende maand de eerste keer en hopelijk bevalt het. Ze heeft overgens last van een overbijt waardoor ze ieder jaar móét. Mijn welsh wordt dit jaar voor het eerst meegenomen.

Superwomen: Een verdoving is alleen minder stressvol voor jou en de tandarts, een paard wil weten wat er gebeurd, emoties kunnen tonen en wil dat er geluisterd wordt. Met verdoving is een paard geestelijk nog bij maar lichamelijk niet waardoor hij niet kan uiten wat hij voelt en meemaakt. Dit kan een hoop stress geven in het koppie.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 04-11-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:15

idd vroeger wisten ze niet beter, en nooit problemen mee gehad.
en zou ik nou ieder jaar de tandarts moeten laten komen, omdat ze nou een paardentandarts hebben.

nee sorry, die mag komen als het nodig is anders niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:19

mijn fries van 16 is pas vorige week voor het eerst een tandarts bij geweest...hij heeft onder verdoving achter en voor haken weggehaalt.
Dit nadat ik zelf zag dat er haken zaten,gewoon mondklem erop en met een zaklamp kijken.
Ik had het graag zelf weggevijlt maar dat ging niet in mijn eentje.

Mijn andere paard van 23 heb ik de emaillepunten van weggevijlt 6 maanden terug....de dierenarts heeft hem ook gedaan onder verdoving...hij brak zelfs door de verdoving heen en was vervelender dan mijn fries.

Ik hou het zelf in de gaten,en probeer het zelf te verhelpen...lukt dat niet komt de dierenarts.

Je kunt wel iets zien aan de manier van eten,kwijlen,hooi in water soppen,knoeien....als het paard gewicht begint te verliezen ben je eigenlijk te laat.

Ik heb het mijn hoefsmid eens gevraagt hoe dat vroeger ging.
Hier op het franse platteland had de hoefsmid een mondklem en vijl bij zich...eens per jaar keek hij het (trek)paard eens in de mond en deed wat nodig was.....60 jaar geleden...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:26

Marian_ schreef:
idd vroeger wisten ze niet beter, en nooit problemen mee gehad.
en zou ik nou ieder jaar de tandarts moeten laten komen, omdat ze nou een paardentandarts hebben.

nee sorry, die mag komen als het nodig is anders niet.

Wanneer is het nodig? Niet l*llig bedoeld!

Ik vond het al best l*llig tegenover de pony dat haar wang stuk was...

(Vroeger gingen mensen ook niet naar tandarts ;) , vind het nu toch beter)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:28

geerke schreef:
Ik heb het mijn hoefsmid eens gevraagt hoe dat vroeger ging.
Hier op het franse platteland had de hoefsmid een mondklem en vijl bij zich...eens per jaar keek hij het (trek)paard eens in de mond en deed wat nodig was.....60 jaar geleden...

ok, dus toch wel...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:32

xmarliez schreef:
Superwomen: Een verdoving is alleen minder stressvol voor jou en de tandarts, een paard wil weten wat er gebeurd, emoties kunnen tonen en wil dat er geluisterd wordt. Met verdoving is een paard geestelijk nog bij maar lichamelijk niet waardoor hij niet kan uiten wat hij voelt en meemaakt. Dit kan een hoop stress geven in het koppie.

hmm, ze hebben geen schrik van de D.A dus denk wel dat het mee valt.
Daarbij had ik het er nog over met de D.A en die gaf ook aan dat hij met een tegenstribbelend paard toch minder goed zijn werk deed (kon doen)

Vind het eigenlijk voor de D.A ook wel belangrijk, want anders zijn ze lichamelijk zo stuk.
Ik vond het met verdoving al best zwaar om er 5 te doen (helpen hoofd omhoog houden) Laat staan als ze zouden tegenwerken... :(:)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:41

Als je ze van te voren al laat verdoven weet je ook niet hoe ze het doen zonder die troep in hun lichaam. Dierenarts verdoven hun paarden (bijna) altijd, ookal laat het paard alles doen zonder verdoving. Bij hun gaat het meer om het geld -> verdoving is weer 30 euro (of hoeveel dan ook) erbij. Lichamelijk maakt het voor de dierenartsen niet uit, paard staat zowel met als zonder verdoving op de zelfde plek en werkt hetzelfde mee, het is aan de DA hoe hij met het paard omgaat. Olav Franzel werkt zonder verdoving zélfs bij de bangste paarden, het gaat alleen om geven en nemen, vertrouwen en respect. Deze man straalt zoveel rust uit naar mensen en paarden toe dat paarden alles van hem kunnen hebben, juist door zijn eerlijke handelen.
Het is inderdaad zwaar om hun hoofdjes telkens vast te moeten houden. Ik kreeg de laatste keer echt lamme armen...

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, ik wil alleen maar even laten weten dat het ook anders kan. Ik ging eerst uit van het makkelijkste -> DA in ons dorp maar ik kijk nu wat verder, juist voor mijn paard. Het zijn vluchtdieren en dieren die laten merken als er wat is en een verdoving zorgt dat al die signalen niet meer zichtbaar kunnen zijn.

geerke

Re: tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:51

toch vind ik persoonlijk een roesje prettiger...vooral als 600 kg niet echt meewerkt....alleen als het nodig is...als het zonder kan is dat natuurlijk veel beter,dat ben ik met je eens.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:55

Geen shet, maar mag ik toch reageren?

Ik laat mijn paard haar tanden en kiezen elk jaar nakijken, is dat niet gewoon een basis verzorgingsding? (voor mij in ieder geval wel)

Ik heb 1x elektrisch laten doen en was blij dat er een roesje in zat. Al dat getril in het koppie. Maar gewoon met hand veilen, zonder roesje, vind ik toch fijner. Nou is mn paard ook heel meewerkend, dat is een prettige bijkomstigheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:05

Ik let vooral op hoe ze eten. Zolang ze niet overdreven knoeien en proppen maken laat ik ze niet ieder jaar nakijken (mijn welsh ook niet). Mocht ik het idee hebben dat het niet helemaal oke is, of het is lang geleden dan laat ik ze wel nakijken. Mijn dierenarts is tevens tandarts dus bij de enting laat ik hem dan even kijken.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:11

Mijn shet wordt elk half jaar gecontroleerd :)

Meestal wordt hij eens in de 2 jaar behandeld. Ik merk nu dat zijn snijtanden weer aan het rommelen zijn en heb dus een afspraak gemaakt met de tandarts.
Volgende week gaan we naar de kliniek waar zij mee samen werkt en dan kijken we of er weer wat uit moet. Vorig jaar maart zijn er 4 snijtanden getrokken en ik vrees dat er nu weer één of twee uit moeten.
Mijn tandarts controleert zonder verdoving en als zij echt moet behandelen worden ze zowiezo verdoofd. Zijzelf mag dat als tandarts uiteraard niet, dus daarom komt er een dierenarts mee.
Ze heeft gelukkig een speciale mondsperder voor kleine pony's dus Zorro past daar precies in :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:32

geerke schreef:
toch vind ik persoonlijk een roesje prettiger...vooral als 600 kg niet echt meewerkt....alleen als het nodig is...als het zonder kan is dat natuurlijk veel beter,dat ben ik met je eens.

idd. Er zijn volgens mij (!) maar weinig paarden die braaf zullen blijven staan met zo'n electrische rasp.
Controle is idd zonder roesje

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:51

Mijn pony's worden minstends 1x per jaar gecontroleerd. Vanaf dat ze gaan wisselen (vanaf een jaar of 2,5 dus).

De hoefsmid komt toch ook voor onderhoud en niet voor opknap werk? Waarom de gebitsverzorger of tandarts dan wel alleen voor opknap werk laten komen?

Als je een gebit regelmatig laat controleren hoeft er minder gedaan te worden en is het minder stressvol.
Nu er wat regelmaat in zit bij mijn pony's vinden ze het veel minder eng. En omdat er minder gedaan hoeft te worden zijn ze sneller klaar en verliezen ze hun gedult niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:40

Kreeg ook van de D.a te horen dat veel shetjes geen gebitscontrole krijgen..... vandaar dat ik eraan dacht om eens een topic aan te maken.
Komt het toch wat meer onder de aandacht ;)
Klopt idd Dennis dat ook de hoefsmid onderhoudt doet en geen opknapwerk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:55

Ik zeg het wel leuk hoor, dat de hoefsmid onderhoud en niet op knapt. Maar het is bij veel pony's toch net als bij gebits verzorging wel dat de smid op komt knappen (spreekt deze smid uit ervaring).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:02

Onze paarden worden ook elk jaar gecontroleerd [dus lichamelijk, tanden etc]. Zonder verdoving, ze laten het alle drie [paard en twee pony's] gewoon toe :) Knappe paarden!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:23

mijn pony wordt ieder jaar gecontroleerd, mijn hoefsmid is ook tandarts dus dat kan dan mooi in 1 keer :) vorig keer het 1 en ander bijvijlen, viel allemaal mee.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:35

Bij ons worden de pony's 1 keer per jaar preventief bekeken en als er iets is, uiteraard behandeld.