Shetlander Longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ghhf

Shetlander Longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:31

Hee!!
Ik heb sinds kort een verzorgshet :D
Maar ik heb een vraagje kan je een shetlander longeren met een longeerzweep?
Of moet je speciale voor shetlander ofzo kopen?

Barst Los!

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:50

ik gebruik gewoon een longeerzweep van 1m80( of 1m50, weet het zo even niet) en dat werkt prima hoor .

M_I_K_A

Re: Shetlander Longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:54

Leuk dat je een verzorg shet hebt!
Je kan best een gewone longeerzweep gebruiken hoor!
Dat maakt helemaal niks uit! Dat deed ik ook altijd met mijn verzorgshet..!

Veel plezier nog met hem/haar!

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 13:09

Dank je :D
Ik ga er dan toch maar eentje kopen want ik zat te twijfelen of wel goed is voor shet,

Dankjullie :D

Klaat topic open voor anderen die willen weten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:27

waarom zou het voor een shet anders zijn dan voor elk ander ras?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:29

Jahoor dat kan prima! :) Veel plezier met je shet!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:56

kan prima, heb je het niet echt nodig en vind je het te zwaar dragen kan een menzweepje ook.

heb je het longeren al zonder zweep geprobeert? als geen zweep nodig is scheelt het je aanschaf kosten, mijn shet loopt prima aan de longe zonder zweep.

veel plezier met de shet

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:45

ik gebruik een ponymenzweep, werkt goed genoeg voor mij
maar je kunt ook een gewone longeerzweep gebruiken
en zoals hierboven al wordt gezegd, zonder zweep is makkelijker

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:14

longeren zonder zweep is IMO niet meer dan rondslingeren. Longeerzweep is er niet per definitie voor de overgangen, vind het ook fijn om er even de schouder bijv mee aan te tikken

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:54

ik vind dat echt de grootste onzin die ik ook ooit heb gehoort...
longeren zonder zweep is niet meer dan rondzwabberen.

ik heb echt geen zweep nodig om mn shet aan te sporen, tempo te verlagen, halt te laten houden of meer naar buiten te gaan, ik heb voldoende aan mn stem en mn lichaamshouding

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:28

Met onze shet gebruik ik wel een longeerzweep, maar inderdaad mijn paard kan prima zonder zweep. Lichaamshouding en stem is genoeg.

Henkie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:05

Er bestaan geen speciale longeer zwepen voor shetten :+

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:02

Dit kun je prima doen met een standaard longeerzweep, mits je natuurlijk weet hoe je het gebruiken moet. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:38

marieminime schreef:
ik vind dat echt de grootste onzin die ik ook ooit heb gehoort...
longeren zonder zweep is niet meer dan rondzwabberen.

ik heb echt geen zweep nodig om mn shet aan te sporen, tempo te verlagen, halt te laten houden of meer naar buiten te gaan, ik heb voldoende aan mn stem en mn lichaamshouding

Ik ben het wel degelijk met Stef eens; al vind ik dat de zweep met enkele longe niet veel toevoegd, alleen om voorwaarts te houden. Als je met enkele longe longeert kun je verder ook niets met de zweep in de richting v/d schouder.
Ik vind longeren met enkele longe (of dat nu met of zonder zweep is) zowiezo alleen een beetje rondslingeren en 'beweging' geven. Zelfs simpele dingen als stemcommando's, echte overgangen en stelling en buiging zijn met een enkele longe niet echt te trainen. Daarom longeren we hier ook bijna nooit met enkele longe, alleen dus om ze wat 'rond te slingeren' en beweging te geven.
Voor het serieuze werk, dressuurmatig etc. gebruik ik altijd de dubbele longe, daar kun je zoveel meer mee. Aan de enkele longe vind ik persoonlijk weinig tot geen toegevoegde waarde zitten; je kan ze net zo goed ff in de bak gooien en wat opjagen, dan slinger je ze ook wat in de rondte.

Edit: om even op de vraag van de TS in te gaan: een aparte, speciale longeerzweep voor Shetten bestaat dus niet, en dat hoeft ook niet. Net als een 'groot paard' moet ook de Shet op een voldoende grote volte lopen, dus heb je automatisch ook een lange zweep nodig. Als je een zweep wil hebben voor het longeren, koop dan een normale longeerzweep of een lange menzweep in paardenmaat, zeg maar rond de 1.80m. met slag en klaptouwtje.

Ik heb wel een longeerzweep, maar ik gebruik eigenlijk altijd mijn menzweep, vind ik fijner in de hand liggen en is van fyberglas/carbon dus is een stúk lichter dan zo'n zware longeerzweep. Precies werk als aantikken/begrenzen e.d. is toch al haast onmogelijk met zo'n lomp ding als een longeerzweep.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:46

Hoezo werkt naar de schouder zwaaien niet met een enkele longe? Mijn shetter gaat dan gewoon naar buiten toe als ik dat doe.

Maar goed ik begin de dubbele longe nu eindelijk een beetje onder de knie te krijgen en dat werkt nog veel mooier :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:40

Ik doe het bij idefix wel, bij salsa ook, maar bij boreas niet want die is net een gespannen veer met zweep.
Gewoon kijken naar wat je pony nodig heeft. Ik heb hem in princiepe ook niet nodig, maar vind het voor galop wel fijn, omdat hij dat nog moelijk vind.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:01

JoyCiej007, volgens mij weet jij niet precies wat goed longeren inhoud als jij vindt dat het met enkele longe allemaal maar een beetje rondslingeren is??
Ik longeer mijn paarden via de academische rijkunst en train ze juist met enkele longe. Ik heb een klein rijzweepje en begin vanuit stilstand en zet ze in een nette lengtebuiging vanuit daar zet ik ze op de volte kort om mij heen om de lengtebuiging te behouden, met mijn zweepje zorg ik dat ze niet over de binnenschouder wegvallen en geef ik het tempo aan dat ik hebben wil. Met mijn longe aan de kaptoom vraag ik stelling en als ik mijn zweepje naar de schouder wijs ontstaat er buiging. Die lengte buiging probeer ik vast de houden en zo maak ik de volte steeds groter en dan is het de bedoeling dat ze op de grote volte nog steeds die lengte buiging vast houden, voorwaarts neerwaarts lopen en goed ondertreden. Dit moet in alle gangen kunnen maar dat is moeilijk voor een scheef paard.
Longeren met enkele longe kan dus zeker goed zijn om je paard de gymnastiseren als je maar weet hoe je te werk gaat. Ik krijg overigens les in werken aan de hand via de academische rijkunst.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:09

Ik vind de academische rijkunst dan weer totaal iets anders en niet te vergelijken met andere dingen, maargoed.
Ik geef toe dat ik daar inderdaad weinig van weet. Maar het 'normale', meest gangbare longeren met de enkele longe zoals dat 9 v/d 10 keer gedaan word, is daar niet mee te vergelijken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:31

Maar het normale longeren mag in mijn ogen ook helemaal geen longeren genoemd worden. Onder longeren verstaat tegenwoordig bijna iedereen dat het bedoeld is om je paard rondjes te laten rennen aan een touw zodat zijn energie eruit kan. Nee of je nou longeert met enkele of dubbele longe het doel is altijd je paard te gymnastiseren en dat vergeten of weten heen hoop mensen (niet).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:44

xmarliez schreef:
Maar het normale longeren mag in mijn ogen ook helemaal geen longeren genoemd worden. Onder longeren verstaat tegenwoordig bijna iedereen dat het bedoeld is om je paard rondjes te laten rennen aan een touw zodat zijn energie eruit kan. Nee of je nou longeert met enkele of dubbele longe het doel is altijd je paard te gymnastiseren en dat vergeten of weten heen hoop mensen (niet).

Nouja en dát bedoel ik dus met mijn reactie; 9 v/d 10 mensen die dan met een enkele longe longeren, doen dat niet om te gymnastiseren of proberen dat wel, maar in feite is het dan niets meer dan inderdaad energie er uit laten en 'rondslingeren'.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:49

En daarom vind ik het ook raar dat je een ''jong'' paard niet mag longeren, en dat iedereen daar zon probleem van maakt.
Ik vind namelijk ook dat er een groot verschil tussen zit! Met enkel longeren gebeurt er niets met de spieren,
maar met dubbel wel degelijk. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:56

loveidefix schreef:
En daarom vind ik het ook raar dat je een ''jong'' paard niet mag longeren, en dat iedereen daar zon probleem van maakt.
Ik vind namelijk ook dat er een groot verschil tussen zit! Met enkel longeren gebeurt er niets met de spieren,

Mijn hemel, lees alsjeblieft eens, sorry maar de reacties in een ander topic slaan werkelijk waar kop noch spijker, dus waar jij dat 'verstand' vandaan haalt weet ik niet.

Nog 1 x heel duidelijk dan: rondjes lopen = pezen en spieren in de benen gebruiken en belasten. Die eenzijdige belasting door het rondjes lopen = slecht voor jonge pony's waarbij de groeischrijven en pezen nog niet volledig ontwikkeld zijn.
Is het nu duidelijk?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:59

JoyCiej007 schreef:
loveidefix schreef:

Mijn hemel, lees alsjeblieft eens, sorry maar de reacties in een ander topic slaan werkelijk waar kop noch spijker, dus waar jij dat 'verstand' vandaan haalt weet ik niet.

Nog 1 x heel duidelijk dan: rondjes lopen = pezen en spieren in de benen gebruiken en belasten. Die eenzijdige belasting door het rondjes lopen = slecht voor jonge pony's waarbij de groeischrijven en pezen nog niet volledig ontwikkeld zijn.
Is het nu duidelijk?

Van de dierenarts, en van mensen die al 40 jaar paarden hebben :+
En waarom doet iedereen zo panisch over het longeren van een pony van ruim 2 en half?
Sorry hoor, maar als je de hele situatie niet weer (die ik mischien ook wel niet heb verteld :o ) maar dan kan je toch niet
op die manier oordelen? Heb het daar trouwens over de spieren in de buike en in de rug van een paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:09

en ik heb het over de spieren en pezen in de benen, daar hoor ik jou niet over......
De ene DA kan heel wat anders zeggen dan de andere..... diverse DA's hebben het mij altijd zeer afgeraden. Mensen die al 40 jaar paarden hebben, hoeven geen snars van paarden te weten, ik ken ook boertjes die al hun hele leven 'in de paarden zitten', maar als je die bezig ziet dan slaat mij de schrik om 't hard zo af en toe.....

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:12

JoyCiej007 schreef:
en ik heb het over de spieren en pezen in de benen, daar hoor ik jou niet over......
De ene DA kan heel wat anders zeggen dan de andere..... diverse DA's hebben het mij altijd zeer afgeraden. Mensen die al 40 jaar paarden hebben, hoeven geen snars van paarden te weten, ik ken ook boertjes die al hun hele leven 'in de paarden zitten', maar als je die bezig ziet dan slaat mij de schrik om 't hard zo af en toe.....

Deze mensen rijden zelf ook heel veel, en hebben echt een groot hard voor paarden hoor ;) Ook doen ze veel met jonge paardjes enzo. Tja... en wie weet ik mijn dierenarts wel een uber slechte DA, en had ik nooooit moeten gaan longeren toen hij 2,5 was, maar hij is kern gezond, en heeft nergens last van. Nu ga je natuurlijk zeggen wacht maar tot hij 12 is, maar dat zie ik dan wel weer. Ik kan er nu niets meer aan veranderen.