Laten staan staat wel schattig.
Maar wegknippen staat ook wel mooi.
Wat doen jullie?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar wegknippen staat ook wel mooi.
Niet zo smakelijk. En baardje scheer ik weer [hele lijf dan] maar als scheren niet hoef laat ik alles verder zitten. ZusJacobs schreef:Bij de oren knip ik bij al mijn paarden het overtollig haar weg, staat toch netter en er komt altijd iets van oorsmeer aan te zittenNiet zo smakelijk. En baardje scheer ik weer [hele lijf dan] maar als scheren niet hoef laat ik alles verder zitten.

senna21 schreef:De 'baardharen' maken onderdeel uit van het orientatiezintuig van een paard.
Door ze af te knippen kan een paard minder 'zien' (=voelen). Dat is heel lastig met eten. Ze kunnen hun voer niet zo goed sorteren.
Het effect is vergelijkbaar met wanneer je mens dikke handschoenen aantrekt en dan de opdracht geeft om kleine knikkers tussen de erwten uit te sorteren.
Ik zou in ieder geval de haren rondom de mond laten zitten.
senna21 schreef:De 'baardharen' maken onderdeel uit van het orientatiezintuig van een paard.
Door ze af te knippen kan een paard minder 'zien' (=voelen). Dat is heel lastig met eten. Ze kunnen hun voer niet zo goed sorteren.
Het effect is vergelijkbaar met wanneer je mens dikke handschoenen aantrekt en dan de opdracht geeft om kleine knikkers tussen de erwten uit te sorteren.
Ik zou in ieder geval de haren rondom de mond laten zitten.
LADPR schreef:Scheer altijd alles weg, behalve dus de tastharen dat is tegenwoordig niet meer toegestaan, wat het toch wel kunstig maakt om er om heen te scheren.

MysticTinker schreef:Ik zou ze niet uitknippen, maar gewoon de oorschelp dichtknijpen en het haarplukjes die eruit steken afknippen.
Als je de oren uitknipt of scheert dan kunnen er vliegen in komen, en die kunnen sowieso viezigheid meenemen, maar het is ook nog eens ontzettend irritant voor een paard, denk maar als je zelf een vlieg vlak naast je oor hoort zoemen![]()
Baard laat ik zelf altijd staan, ik vind het schattig ^^
Maar als je een superstrak sportpaard hebt met korte manen en alles geschoren behalve de tastharen, dan snap ik wel dat iemand dan ook de baard bijknipt/scheert.