Waarom altijd dikke shetlanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Waarom altijd dikke shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:49

Het valt me op dat als ik foto's bekijk van shetlanders ze altijd zo dik zijn :oo
Waarom? Ik snap best dat ze er wel aanleg voor hebben, maar dat ze dan zo dik moeten zijn?
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 25-02-09 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald.

Aradis

Re: Waarom altijd DIKKE shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:51

De meeste shetlanders die ik zie zijn niet echt dik. Meer bol en helemaal met wintervacht. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat de meeste shetlanders minder training hebben en minder spieren.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:51

Shetlanders eten eten eten eten en eten. Ze hebben inderdaad ook een aanleg om dik te worden, ze kunnen zegmaar leven op lucht. ;) Maar je moet natuurlijk altijd proberen je pony goed op gewicht te houden, al is dat niet altijd even makkelijk.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:52

Ze zijn nou eenmaal snel te dik....ze hebben er aanleg voor.
Oorspronkelijk komen ze van de shetland eilanden waar ze heeeeel erg schaars staan...
Bijna alle kleine beetjes zijn al teveel voor een shet.

Wat ook meespeelt is dat mensen denken dat een shet 24/7 op het land MOET....
En dat terwijl die van mij ook op stal staan en gewoon mooi slank zijn....
Dan denk ik.......wat is er nou beter dan?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:54

Dat komt omdat ik altijd een veels te lieve stalhouder tref, die mijn pony teveel voert. :+
De stalhouder die ik nu heb, die let er gelukkig op!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:54

Shetlanders worden vaak ook minder getraint als een grotere pony. Omdat er weinig mensen zijn die nog op een shetlander passen. En de shet vaak gebruikt wordt als grasmaaier en kuddemaatje voor een groter peerd. Onze shet is iig. wel in super vorm :+ Door twee bijrijdstertjes :D

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:55

van nature kunnen ze overleven op weinig en schaal voedsel. en door de dikke vacht die ze hierbij tevens aan maken, hebben ze die energie ook niet tot nauwlijks nodig om zich warm te houden.

in (o.a.) nederland is het gras veel te rijk voor deze paardjes en worden ze vaak veels te veel bijgevoerd met krachtvoeders ed.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:57

Ik voer liever een heel klein beetje krachtvoer (pavo aura koeken..) zodat ze wel hun vitamines en mineralen binnen krijgen....
De mijne staan dus niet zoveel op de wei.....meer in de paddock..

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:58

Wij hebben een speciaal stuk voor onze shetlander waar ze zeg maar "een balansdag" houdt. De ene dag bij de paarden in de wei,de andere dag op het schrale stuk ( geen modderwei,maar speciaal ingezaaid). Met asl resultaat een keurige shetlander op gewicht. Als brok krijgt ze enkel een handje vitaminebrokjes.Ik geloof dat het voor geen enkel dier goed is om moddervet te zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:59

mijn sheyje eet door. mn kwpn er staat weleens te slapen in de wei maar de shet eet maar door....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:02

hier krijgen ze alleen hooi en wortellen.
mn pony's die ik in training heb zien er allemaal mooi strak en gespierd uit.

binnenkort krijg ik voer van het merk Dodson & Horrell (Save & Sound), ter aanvulling en met name als lekkernij na het trainen.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door xElienx op 24-02-09 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:03

Totdat je op een keuring komt. Echt wat een scharminkels lopen daar rond zeg...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:04

@xElienx: Ik heb een keer een jonge shet gehad met een tekort aan bepaalde mineralen...hij is hier heel ziek van geworden en heeft het maar net gered. (hij had steatitis..)
Daarom ben ik hier wat voorzichtig mee geworden....ik heb ook een 2 jarige staan...

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:06

Nog iets waardoor Shetlanders te dik worden: de onweerstaanbare drang van mensen om ze te voeren. Zo ook mijn opa, die naast ons woont. Hij geeft ze groenten zoveel als hij kan, en er valt niet meer aan hem uit te leggen dat dat niet goed is. Ik heb het opgelost door hem hooi te geven dat hij kan bijvoeren, worden ze tenminste niet zo dik van en heeft hij toch wat te knabbelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:07

Paula schreef:
Totdat je op een keuring komt. Echt wat een scharminkels lopen daar rond zeg...

Meen je dat?
Mijn pony's zijn altijd veel te mager voor de keuring (kijk maar op mijn site en in mijn profiel, zien er heel slecht uit :+ ).

Wat ik een gezonde conditie vind en wat een mooie keurings conditie is zit nog al een paar kilo verschil in. In keurings conditie komt Roos echt geen Z proef door, dan zit al het vet veel te veel in de weg.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:09

De meeste shetten krijgen geen training, ze eten ook echt de hele dag door.

Mijn shetlanders zijn totaal niet dik, die staan altijd dag en nacht in een inloopstal met een beetje hooi en 2 tot 3 keer per dag biks, op het zand met een klein beetje gras, in de zomer staan ze af en toe op gras.
Ze krijgen ook veel beweging.

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:10

Dik zijn shetlanders vaak omdat ze idd gewoon veelte veel koolhydraat en vetrijk eten krijgen. Voor deze kleintjes doet een goed rantsoen wonderen! (voor elk paard eigenlijk)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:51

Ligt eraan naar wat voor keuring je gaat := Bij het NSPS zien ze ze graag "rond" bij het NMPRS (minipaardenstamboek) moeten ze eruit zien als een minipaard en geen shet dus.

Mijn pony krijgt minimaal te eten maar is toch redelijk aan de maat. Op stal opsluiten heeft verder geen nut, die breekt ie af := Hij vindt buiten lopen gewoon heerlijk, alleen regen hoeft niet zo van hem. Mijn mini appaloosa wordt helemaal niet snel dik. Ze staan wel samen dus ik moet een balans vinden tussen een jonge pony in de groei die niet snel dik wordt en een pony die snel te dik is ;) Is lastig

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:40

CHL schreef:
Dik zijn shetlanders vaak omdat ze idd gewoon veelte veel koolhydraat en vetrijk eten krijgen. Voor deze kleintjes doet een goed rantsoen wonderen! (voor elk paard eigenlijk)

die van mij krijgt hooi en als mn grote paard (wat klinkt dat stom :o ) bix krijgt krijgt zij een wortel. verder krijgt ze niks!! nja af en toe een stukje brood maar dat is niet dagelijks. en hopelijk volgende maand weer op het weiland!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:08

Sappos schreef:
Ligt eraan naar wat voor keuring je gaat := Bij het NSPS zien ze ze graag "rond" bij het NMPRS (minipaardenstamboek) moeten ze eruit zien als een minipaard en geen shet dus.

Er word over shetlanders gepraat, dus ga ik er van uit dat er shetlanders bedoeld worden. Anders hadden ze wel wat anders gezegt. (maar ook Welshjes, KWPNers enzo worden in 'beste conditie' voor gebracht, dus het is niet alleen een verschijnsel bij het NSPS)

Een krome dikke kan voor een mooi gebouwde en bewegende pony staan die gewoon op gewicht is op de keuring.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:10

Citaat:
Een krome dikke kan voor een mooi gebouwde en bewegende pony staan die gewoon op gewicht is op de keuring.

?

anoushka

Re: Waarom altijd dikke shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:15

mij was het ook opgevallen dat de shetlanders zo dik zijn in nl, die van ons heeft nu nog veel vacht maar is helemaal niet dik hij eet hooi mee met onze paarden en krijgt een handje voer(waar ik woon in spanje heb je geen gras weide

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:22

Vet verbloemt idd gebreken. Dit is waarom sommige paarden en ponies juist voor keuringen ver gevoerd worden.

Overigens zijn niet alleen Sheltlanders te dik. Bijna alle paarden in Nederland zijn te dik.
In de eerste plaats omdat men niet meer zo goed weet hoe een paard er uit hoort te zien, (dat vind men dan mager) en in de tweede plaats, en dat is genoemd, omdat het gras totaal ongeschikt is voor paarden. Hollandse weilanden zijn ooit ingezaaid voor koeien. Die moeten melk produceren en hebben dus heel andere behoefte s (overigens zijn die levenslang aan de diarree, het gras is van nature ook niet zo goed voor hen
maar ja, het levert de hoogste melkproductie). Hooi van zulke landerijen is dus ook te rijk.
Dan zijn er nog een aantal (eigenlijk best veel als je ze op gaat sommen) rassen, waaronder de Shetlander, die van oorsprong op schaars gebied leven en dus wat je noemt "sober" zijn. Hun lichaam gaat heel zuinig om met wat ze binnen krijgen.
Vergelijk het met iemand die gewendt is op rijst te leven, die dan plots alle dagen patat gaat eten, dan krijg je hetzelfde effect.
Om dezelfde reden is hoefbevangenheid bij dergelijke rassen juist een gevaar.
Als je goed wilt zijn voor een sober ras, dan houd je ze slank. Dat betekent in Nederland dus in een piepklein weitje, aan de ketting of op stal met gecontroleerd voer en eventueel naar buiten op zand.
En natuurlijk de teveel binnengekregen caloriën laten verbranden door werk in verhouding.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:23

Dennis schreef:
Er word over shetlanders gepraat, dus ga ik er van uit dat er shetlanders bedoeld worden. Anders hadden ze wel wat anders gezegt.

ik denk eerlijk gezegd niet dat het er nou echt toe doet of het een 100% shet is of dat er shet-bloed inzit. in nederland is het shet-type pony gewoon veels te vaak te dik. De lopen dus ook op NMPRS keuringen. 1 van mijn merries is wat btreft aanleg om dik te worden ook een echte shet, terwijl er maar 50% shet-bloed in zit. zij wordt gewoon vet van een normale hoeveelheid hooi. haar kun je dus echt niet onbeperkt hooi voeren.

Sappos

Re: Waarom altijd dikke shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:26

Maar er wordt bij de basisrubrieken van het NMPRS ook over "shet" gesproken ;) Vandaar.
Ik denk dat een groot deel van de pony's gewoon overvoerd wordt. Ze kunnen echt op niks leven zo lijkt het...