[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:42

Zet Jorie in een bak aan het werk en hij luistert perfect en heeft niks om te schrikken. Helaas heb ik geen bak, dus hij komt voorlopig gewoon niet weer voor de sulky, behalve in de les. Totdat hij weer hondmak is, verkeersmak is prima. Commando's ook prima. Alleen die blinde paniek zal hij in de bak nooit vertonen, want daar zijn geen onverwachtse dingen zoals een cementwagen die plotseling 5 meter voor zijn neus grind stort of een boxer die niet onder controle is. Het probleem was dat hij schrok en richting de hond ging bij die reactie, waardoor hij de hond nog enger vond en toen was ik hem al kwijt. Voordat je als mens zelfs maar de eerste reactie kunt corrigeren. Ik denk niet dat ik ooit weer een buitenrit met hem doe tenzij in tweespan met Alex ooit als ik het geld bij elkaar gespaard krijg. Ik loop zelf nu na een aantal dagen nog kreupel en ik ben bang om met Jorie te mennen. Dus ik houd het met hem voorlopig nu op wandelen of fietsen. Voor lange lijnen is zijn energie te hoog, vooral nu ik zelf niet zo goed meer loop. Hondmak ga ik oefenen, ik ken mensen met honden die wel onder appèl staan.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:59

Lange lijnen energie te hoog? Juist met lange lijnen kun je ze makkelijk doorpakken door ze op de volte te gooien.

Ook in een bak kun je oefenen.. Ik stamp bijvoorbeeld soms als een olifant ineens onverwachts achter ze aan/ doe de broek weleens gaatjes lager/ zweep plots ergens tegen aan laten zwiepen/ express over pionnen rijden / strengen tussen de benen klemmen etc ... Er is zoveel om mee te ' spelen'


Welk bit rijd je inmiddels? Rijd je met broek? En oogkleppen?

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 01:10

Dan moet je wel een bak hebben. Mijn weides zijn te nat en mijn paddock te klein om fatsoenlijk wat te doen. Misschien als de weides bevroren zijn. Maar net als wat ik in mijn vorige bericht schreef heb ik geen bak tot mijn beschikking. De enige bak die ik kan huren, is echt te zwaar voor Jorie met zijn huidige spieropbouw en leeftijd ook vooral. Ik men met oogkleppen en met broek. Hij schrikt al veel minder eigenlijk, alleen dat heftige schrikken. Ik denk dat hij nooit geschikt gaat zijn voor buitenritten zonder Alex ernaast.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 01:19

Ik doe dit alles in een simpele longeercirkel die nog kleiner is dan standaard afmetingen !

Ik merk dat je vaal excuses zoekt nu ook weer te nat / te klein.
Ik zou je er anders gewoon bij neerleggen dat jullie samen geen team zijn in het span! En dit zeg ik vooral voor de mede weg gebruikers!

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:21

Ingrid beterschap :(:)

StalNollie leuk dier en dat gele halster knalt er lekker uit! Staat mooi.

Sascha, wat een knappe kerels allemaal <3

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:22

Prima dan verkoop ik hem wel, nee, serieus dat zei ik zelf ook al dat buitenritten hem nooit gaan worden in enkelspan. Verder mijn paddock is effectief omdat er een paal in staat als werkruimte hooguit 8 bij 8 meter. Weides zijn 12 bij 12 meter of misschien zelfs nog wat groter. Maar ik denk niet dat mijn vader wil dat daarop ga lopen en we elk jaar daardoor opnieuw gras moeten inzaaien.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:36

Maar is het dan sowieso niet te klein om er uberhaubt ponys op te hebben lopen?

En dubbelspan zou ik helemaal nu niet aanraden? Je pony kan de andere verpesten

Verkopen! Vind het niet eens zo n gek idee

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:46

Fennadev schreef:
Prima dan verkoop ik hem wel, nee, serieus dat zei ik zelf ook al dat buitenritten hem nooit gaan worden in enkelspan. Verder mijn paddock is effectief omdat er een paal in staat als werkruimte hooguit 8 bij 8 meter. Weides zijn 12 bij 12 meter of misschien zelfs nog wat groter. Maar ik denk niet dat mijn vader wil dat daarop ga lopen en we elk jaar daardoor opnieuw gras moeten inzaaien.


Maar Fenna waarom is wegbrengen geen optie? Zou toch juist fijn zijn als er iemand naar kijkt die hem even goed doorpakt. Even helemaal anders dan jij die je vervolgens weer op weg kan helpen. Dat is misschien wel de oplossing om er alles mee te kunnen doen wat je wil.

Soms is wat je doet niet fout maar misschien niet de juiste aanpak voor de pony. Ik zou het eens overwegen. Ik heb chayton zelf beleerd maar heb ook wel een moment gehad dat ik dacht deze is mij te heftig. Uiteindelijk heeft een andere aanpak geholpen en vanaf dat moment was het prima.

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:47

Het is suboptimaal, het liefst zou ik het 1 grote paddock zonder weides maken, maar het is niet mijn land. Ze spelen er wel prima in, maar niet optimaal. Als ik ze al in tweespan doe is de planning iets van over 2 jaar dit te doen, zeker niet nu. Jorie is erg onderdanig, hij vertrekt dan niet uit koppigheid/nepangst, maar echte angst. Alex is veel dominanter en heeft Jorie al eerder geleerd door aan de hand met beide te lopen dat verkeer niks is. Als Alex erbij is, kijkt Jorie eerst hoe Alex reageert voordat hij besluit om zelf te gaan. Wegbrengen is ook geen optie wegens dat ik dan niks meer kan met Alex en Alex dan alleen komt te staan en de hele wereld af hinnikt. Daarnaast heb ik maar iets van 100 euro op mijn bankrekening staan nu door mijn studie.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:52

Hinniken doen ze een enkele uur gaat vanzelf over. Dus dat moet geen excuses zijn.
Juist die teveel gehecht zijn moet je mey regelmaat van elkaar weg halen.! Zie het hier zoveel ze hangen teveel aan ellaar ze moeten op eigen benen staan krijg je veel fijnere ponys van!!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:52

Leuke pony stalnollie. Is dat die toen met Jill aan kwam bij jou of een hele andere?

Ingrid wat vervelend zeg!!

Ahh Patricia wat een schattige foto! Zo een heb ik er nog van Bente.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:59

Ik weet niet hoe groot Jorie is maar ik zet m zonder problemen naast een van mijn pony’s in tweespan en wens m dan heel veel succes. En je weide kan nu niet te nat zijn. Mijn weide is kleigrond en kurkdroog. Er valt geen regen. Wegbrengen is natuurlijk ook weer zoiets maar aan de andere kant denk aan je pony en je eigen veiligheid.

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:10

@Sappos 82 cm, komt misschien nog 1 cm bij. Hij accepteert eigenlijk alles wat ouder is als hem automatisch als leider. Hij is echt totaal niet dominant, alleen wel aan het puberen. Ze hinniken hier gerust een hele middag of dag als ik de ander meeneem. Alex eerst niet en nu nog meer dan Jorie, want ze staan maar met twee. Ik denk dat ze al heel anders zouden reageren als ze midden tussen andere paarden zouden staan. Hier was afgelopen week de grond erg nat, mijn wei ligt laag, is gelukkig wel zandgrond. Hoe het nu is, weet ik niet. Ik zit in Yerseke Zeeland wegens mijn studie al sinds maandag.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:28

@Fenna; vervelend dat er weer iets gebeurd is.. :(:) Het is ook lastig om met al dat goedbedoelde commentaar om te gaan hoor maar de mensen hier denken vooral aan het welzijn van de pony’s en de veiligheid van de andere weggebruikers en jouzelf. Een losgeslagen Shet is ook echt heel gevaarlijk. Natuurlijk doe jij dat allemaal niet expres maar helaas gebeurt het wel :j

Gaya was eerst ook heel rillerig buiten en het was niet veilig om doordeweeks of alleen op pad te gaan. Ze schrok óveral van en was non stop aan het springen en liep de hele weg als een Hackney de weg over. Dat moet je zien als training bij die jonge pony’s. Ik ging (en eigenlijk nog steeds) alleen langs de weg op zondagochtend met iemand erbij naast de fiets. Dan is het erg rustig en kan die gene altijd even stoppen en haar vasthouden als er iets spannends gebeurde. En dat gebeurde best vaak. Ook vooruit kijken is super belangrijk. Een vrachtwagen die zand gaat storten kun je écht zien aankomen. Een hond niet nee maar toch zou je pony na een sprongetje opzij of een paar naar voren bij je moeten blijven. Het gaat nu na bijna 2 jaar een heel stuk beter maar dit kost wel tijd.

Nouja even een paar tips van mijn kant.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:38

Ymor nee dat is een andere
Die met genie/ginny/jill! Aankwam is al verhuisd nu een maand geleden en doet hey onwijs goed en krijg wekelijks updates

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:08

*gaat op handen zitten*

*houd wijselijk dr mond dicht*

*gaat weer braaf verder met het voeren van de winkeldieren*

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:26

StalNollie wat een geweldig mooie pony zeg <3
‘Helaas’ te groot voor mijn kudde O:)

Lillian :')

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:47

Hele leuke aansprekende pony vind ik dit!

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:07

Haar neusje en rondom ogen zouden in de winter witter worden.
Fokkers als de nsps keurmeester weten niet waar het vandaan komt. ( zit geen schimmel in afstammeling)
Dus ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien vind het wel wat hebben.

Ze is erg aansprekend en vooral ook altijd vrolijk. Dribbelt met uitmesten of als je aankomt gelijk naar je toe.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:08

Knap dametje, bijzonder dat witte om de ogen :)

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:20

Fennadev schreef:
Er is een reden waarom ik dit soort dingen hier niet meer zou plaatsen. Als het met iemand anders hier gebeurt is iedereen fcking begripvol en bij mij komt meteen dat wijzende vingertje er weer bij? Waren jullie erbij? Nee, dus jullie weten niet alle details en die ga ik jullie op deze manier ook echt nooit geven. En nee dit was geen gemiddelde hond. Dit was een boxer die bijna over een hekwerk van 1.50 meter kwam springen en in volle sprint vanachter het huis vandaan kwam. En ik span hem nu alleen nog in in een bak totdat ik dit heb opgelost aan de hand.

Edit; erg leuk dit topic, erg leuk.



Ik had mezelf ook heel hard voorgenomen niet te antwoorden.
Maar misschien moet JIJ eens nadenken voor JIJ iets plaatst waar JIJ kritiek op kan krijgen,
en wanneer je dan eens kritiek krijgt niet gelijk in je bekende '' fcking'' slachtoffer rolletje gaan hangen.

My opinion.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:27

Lillian__ schreef:
Ik had mezelf ook heel hard voorgenomen niet te antwoorden.
Maar misschien moet JIJ eens nadenken voor JIJ iets plaatst waar JIJ kritiek op kan krijgen,
en wanneer je dan eens kritiek krijgt niet gelijk in je bekende '' fcking'' slachtoffer rolletje gaan hangen.

My opinion.


_/-\o_

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:08

Nou!
Sorry maar dat vind ik echt een vreemde niet passende opmerking!!

Wat zeggen je ouders inmiddels?
Overigens met een beetje speurwerk kun je gewoon lezen vanaf 18 nov wat er is gebeurd.
En geld? Wat bedoel je ermee.

Er is overal gelijk een maar... Aan vast en ik zie de redenen die je opgeeft niet als obstakels????

Maar ik probeer het hierbij te laten en hoop dat je niet meer de weg opgaat doe je het niet voor jezelf dan voor de andere weg gebruikers!!!!
Nu ben je tot stilstand gekomen tegen een boom het had ook een auto kunnen zijn /fietsers/kinderen?!!!
( gevaar is er altijd laten we day voorop stellen maar 7 nov en 18 nov twee grote ongelukken!)
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 22-11-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:09

Ik denk dat het beter is dat je jezelf permanent ontstipt en ook niet terug komt.

Bij mij ben je zwaar over de grens gegaan met ''Ik had zondag beter dood kunnen zijn. Dat had beter geweest voor iedereen in dit topic''

daarbij LS_fotografie heeft in dit topic gezeten en heeft zelfmoord gepleegd en jij gooit het er zo even op.

NADENKEN VOOR JE IETS SCHRIJFT!!!
Laatst bijgewerkt door Lillian__ op 22-11-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:09

Denk dat ‘t beter is om ‘t onderwerp met rust te laten. Emoties lopen een beetje te hoog op denk ik.