[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:08

Anne, wat een leuke pony's! <3

Mandy, hippe deken heeft Max weer!

Miranda, 800 gram is best wat, maar als Jimmy daar goed onder voelde en niet te warm was is het prima toch.
Elk paard is anders. Sommige hebben het sneller warm als andere. Voor Willem zou bijvoorbeeld 300 écht te fris zijn. Die staat in de winter met 600 gram (en niets te warm daaronder). Nu trouwens onder zijn rhino wug 200 gram, het was hier best wel warm ineens.

Leuk Jenny dat jullie meedoen. Lijkt me een mooie omgeving! Helaas veel te ver voor ons.

En wat betreft hooi: ik heb geen idee hoeveel Willem krijgt in kg's. Stalhouder voert dit. Hij krijgt iig 3x per dag een flinke berg.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:57

Hier hebben ze geen dekens op al zou ik aan het gehalte dat ze nu smerig zijn soms wel de neiging hebben om er een regendeken op te gooien :') . Nu ja als ik wil wandelen even een zweetdeken er op te verdoezeling.

Deze die mijn dekens te leen heeft omdat ze haar veulen heeft moeten scheren (hardnekkige luis) had met de ergste kou 400 of 500 op geloof ik.

Hooi krijgen ze hier gewoon onbeperkt, blijven ze het beste onder en zo heb ik het meeste rust in de kudde.


Vandaag 2de keer met oogkleppen gemend met de B pony, heeft maar 1 keer even vooruit geschoten maar verder deed die het erg goed. Zelfs een eerste drafje gedaan met hem met de groom op de wagen.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:17

Afbeelding
de laatste.. vandaag mocht hij los bij de andere dus even showen.

heb borstje geschoren. morgen kijken wat het doet.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:32

Mijne staan nu onder een 200 grams wug. Hooi zitten ze nu op 14 kilo met z.n drieën. Eten dan zga onbeperkt. Soms gaan ze op dieet dan eten ze 12 kilo met z.n drieën.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:09

StalNollie schreef:
Hebben jullie ponys nu met werken ook zo last van de warmte hier een d pony redelijk wat winter haar maar nu dus snel nat bezweet en buiten adem niet voorruit te branden op been .

Misschien hals borst scheren of jullie tips/ ervaring


Hier zijn Alex zijn beentjes altijd bezweet nu en de hals ook, zijn lijf is wel geschoren. Dus binnenkort doe ik de benen volledig. Gisteren ongeveer het pluis gehalveerd en toen was ie zo chagrijnig dat het voor mij gevaarlijk werd.

Mijne staan onbeperkt in het hooi, geen idee hoeveel kilo.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:29

Floor heeft voornamelijk 340 grams opgehad, met de ergste drie dagen kou 400 grams op, daarna weer 340 grams, nu inmiddels 200 grams en vanavond gaan zijn buik en benen kaal dus dan laaf ik hem maar even onder 200 grams. Ik voel morgen dan wel even of hij het te warm vind.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:45

Woooow 800 gram :wow: maar als hij daar goed onder voelt is dat natuurlijk prima!

Toliene stond gister en vandaag onder 300 grams zonder hals. Maar heb net weer 400 grams met hals opgegooid. Dinsdag wordt het namelijk 6 graden max met regen... en kom morgen niet op stal, dus net maar alvast gewisseld :)

Gister een fijne wedstrijd gereden met Tolien, we gingen naar huis met 2 keer een 1e prijs & 181,5 en 196 punten. Brave Toliene :)

Afbeelding

Afbeelding

Mandyy

Berichten: 30485
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:49

Ik zag het al voorbij komen. Super goed! Gefeliciteerd!

Ik heb vandaag met Max gefietst..
hij vond het maar al te mooi. :D

Hoorde onderweg iemand zeggen 'pf en dat met die korte pootjes!'
Euh sommige mensen fietsen met hun honden die nog kortere pootjes hebben. Grr. :roll:

Volgend weekend komen mn ouders een keertje mee naar stal. Hebben Max al zon 3 jaar niet meer gezien. :+

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:56

Geinig om te lezen wat de pony's aan dekens dragen. Eigenlijk zou het extra interessant zijn als we ook weten hoe de beesten gestald staan en hoeveel ruwvoer ze krijgen.

Ik voer ongeveer 5 à 6 kilo hooi voor mijn pony per 24 uur. De ene dag eet ze wat meer dan de andere dag. Ze staat in een groepje van vier in een paddock paradise en loopt,rent en speelt heel wat af. Wij voeren onbeperkt en wegen alles af. Afgelopen week hadden ze op dinsdag en woensdag een 'vreetdag' met ruim 50 kg per 24 uur. Op donderdag,vrijdag, zaterdag deden ze aan een vrijwillige hongerstaking en aten ze krap 25 kg per 24 uur. Iedere dag is het weer een verrassing.

Wij hebben geen trage of slome pony's door de vacht of het verharen ervan. Wel hebben we weer een klein strookje van de hals geschoren. Dat beetje ventilatie vinden ze altijd wel heel fijn.

Over scheren gesproken; hebben jullie nog tips over olie voor de scheermesjes en waar de mesjes te laten slijpen? Dat mag nu onderhand wel eens een keertje gebeuren :Y)

Netjes Linsey! Jullie gaan goed met de wedstrijden!

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:06

Goed bezig Linsey! Knappe Toliene <3

Ik laat mijn messen altijd slijpen bij Firma Jorna. 1x bij welkoop gedaan maar die messen heb ik verpest terug gekregen, dus dat doe ik niet meer. Dan maar iets meer kwijt voor de verzending

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:11

Ja hier ook bij Jorna.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:12

@Mandy hier ook gefietst met Alex vandaag, mijn vriend wilde dat ik meeging naar de mediamarkt en de fiets is dan makkelijker dan de sulky. Na het fietstochtje, onderweg naar de waterbak, met zijn nieuwe schoenen:
Afbeelding
Oh ja en hij ergerde zich hier al aan hoe Jorie de achtervolging inzette _O-

Mandyy

Berichten: 30485
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:37

Ik laat mn messen bij EJ slijpen.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:48

Ik laat ze ook slijpen bij EJ!

Leuk Mandy! Och pff ja sommige reacties van mensen |o Die denken ook dat ze de leukste thuis zijn.

Linsey nogmaals gefeliciteerd :)F

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:50

Linsey wat een leuke punten! Gefeliciteerd!

Ik heb gisteren trouwens jullie tips meegenomen en het scheren ging stukken beter dan vorige keer.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:04

Lekker Linsey! Gefeliciteerd!

Ik wou zeggen Fenna! Alex is mooi geschoren :)
Laatst bijgewerkt door Kiekeboefje op 11-03-18 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:06

linsey wat een lekkere speknek.

sakvis ik haal gewoon van die simpele olie op de markt bij de garenkraam ( verkopen dus garen/riemen/knopen etc) heb dan wel maar een simpel scheer apparaat van sectolin.

hier geen idee qua hooi hoeveelheid de grotere vooral werkende ponys als op is gooi ik bij. en de shet krijgen toch wel verdeeld over de dag maar dat doe ik echt puur op gevoel en kijkend naar de mest en de buikjes en hoe het hooi aanvoelt ( voer kuil en heb nu een pak wat vrij vet is)
fenna ziet er goed uit je scheerwerk, al doende leert men. en je pony ziet er in zijn algeheel goed uit vind ik.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:10

Bedankt voor jullie warme welkom, lief dat jullie aan ons gedacht hebben :* Sjors loopt weer zo goed als goed en is blij dus ik hoop met heel mijn hart dat dat nu zo blijft. Hij kreeg begin januari een terugval door verschillende omstandigheden, hij heeft in het totaal 4,5 week op de kliniek gestaan (eerst 1,5 week en na een week thuis nog 3 weken).
Afbeelding
Afbeelding

Ymor schreef:
Vervelend dat het niet goed ging met Sjors Ayla! Hopelijk gaat het nu beter. Ik vind je foto’s op Instagram of Facebook steeds zo leuk!! Het is echt zo’n stoer mannetje.

Hier goed nieuws! Na het weekend mogen de pony’s veilig van de dam af.
<3

En wat fijn dat je pony's weer mee naar huis mogen Romy!

Ik heb veel gelezen en zal nog op een aantal dingen reageren:

Wat betreft dekens: Sjors is helemaal geschoren, zijn benen niet meer sinds oktober en hij heeft max. 500gr en 200gr hals op gehad. Momenteel staat hij onder 200gr met 0gr hals. Hij staat wel s'nachts op stal en heeft vanaf januari tot midden februari niet/amper buiten gestaan.

Hooi: in september kreeg hij onbeperkt, dat is vanaf december afgebouwd naar zo'n 3kg tot 4kg per dag, zo is hij mooi afgevallen.

Auto: ik heb een Peugeot 306 1.4 met een 60 liter tank en ik tank gemiddeld 1x in de 2 weken. Toen Sjors op de kliniek stond (45km enkele reis) tankte ik 1x in de week. Verder gebruik ik mijn auto voornamelijk naar werk (10km) en in mijn vrije tijd. Naar school/stage ga ik met het openbaar vervoer.

Supplementen: Sjors kreeg altijd al vitamine E en sellenium, Gluco Balance en magnesium naast zijn krachtvoer maar hier wisselde ik nog wel eens in. Sinds september krijgt hij vast vitamine E en sellenium, Gluco Balance en magnesium. Geleidelijk kwam daar 25g Pavo Vital (vitaminebrok), een hand luzerne (Meijten Optiform), lijnzaadolie en Maagsupport van de paardendrogist bij (ivm medicatie). Inmiddels heb ik de magnesium vervangen door MSM extra van de paardendrogist.

Welkom terug Anna! Jou ken ik nog wel, Guus ook. Jij had ook een merrietje toch..? :) Hopelijk zeg ik nu niets pijnlijks.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:20

Kiekeboefje: Leuk dat je mee gaat doen aan een menrit!

Lori: Fijn dat het mennen goed ging met je B-pony. Hoeveel pony's heb jij in totaal? En ook pony's waar je op rijdt?

StalNollie: Leuke foto! Lekker showen. :D

Linsey: Gefeliciteerd met je winstpunten en prijzen!

Mandy: Fijn dat je lekker gefietst hebt met Max. En leuk dat je ouders volgend weekend eens op stal komen kijken!

Ayla: Fijn te lezen dat het weer goed gaat met Sjors! Wat had hij als ik vragen mag? Mijn merrie heb ik helaas een kleine drie weken geleden zeer onverwachts moeten laten inslapen.. :(

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:25

Oh jeetje wat verdrietig Y;( Mag ik vragen wat ze had?

Sjors werd in september hoefbevangen. Dit was vrij snel onder controle, maar in januari werd hij het weer door verkeerd bekappen/beslaan in combinatie met (weinig maar fructaanrijk door vorst) gras en suikerrijk ruwvoer. Dit kregen we helaas niet zo makkelijk onder controle, daarom heeft hij ook op de kliniek gestaan, daar ging hij nml wel goed. Het bleek dus aan het hooi te liggen en daarom staat hij nu ook op een andere stal, waar hij ook niet meer op het gras komt.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:41

Ayla: Ik stuur je even een PB! Doordat ik het er erg moeilijk mee heb ben ik er nog niet aan toe gekomen om het aan iedereen die het "moet" weten te vertellen en ik vind het ook een beetje vervelend als ze het op internet moeten lezen.

Bah, hoefbevangenheid is zo'n vreselijke rotziekte. Fijn dat je er bij Sjors op tijd bij bent geweest en de vooruitzichten goed zijn.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:47

Mooi dat Sjors nu weer de goede kant op gaat!
@Herfstwind, nog veel sterkte met het verlies :(:) (Ik had gelezen voor je edit, maar hou het voor me)
Het ging mij al aan het hart toen Jorie hoefbevangen stond afgelopen oktober, nog geen week na zijn castratie. Hij moest dus op gras staan en is daardoor hoefbevangen geraakt, 's middags nog niks aan de hand en 's avonds om 7 uur heb ik de da moeten bellen, pony wilde niet lopen en eten. Eerst de opgezwollen balzakken afgespoeld, want dacht dat ie daar pijn aan had. Maar nee, dus toen meteen hoefjes gevoeld, allevier pulsatie. Hoefjes afgespoeld en toen tijdens het terugbrengen naar de paddock de da gebeld. Bleek dat zijn wonde ook ergens ontstoken was geweest en dat dat misschien ook wel een handje had geholpen met hb worden. Maar het blijft een kloteziekte. Vond gras al niks omdat Alex ervan gaat jeuken, maar nu blijkt Jorie ook nog eens gevoelig ervoor te zijn. Wil nu het liefste van het land 1 grote paddock maken, maar dat willen mijn ouders niet.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:51

Fenna: Bedankt! :(:)

Aan de andere kant weten de mensen die echt dichtbij mij/Zoë staan al dat ik mijn allerbeste vriendin kortgeleden heb moeten laten gaan. Ik heb haar moeten laten inslapen in verband met de gevolgen van (chronische) hoefbevangenheid. Op dit moment zit ik alweer huilend achter mijn laptop dus een uitgebreid verhaal gaat even niet lukken.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:54

Wat vreselijk voor je herfstwind :(:)

Gelukkig gaat weer beter met Sjors Ayla.

Linsey gefeliciteerd!

Fietsen met pony lijkt me ook leuk om te doen :j

Hier nog steeds geen veulen :')

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:57

Zamora: Wanneer is je merrie uitgerekend?