Poetsen van een shetje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wisje72
Berichten: 180
Geregistreerd: 22-05-12

Poetsen van een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 07:49

Ik ben een beetje in de war...

Ik lees hier heel veel hoe jullie met de shets "teuten":poetsen, invlechten, zwemmen...
Nou lees ik gisteren op een site dat je shets dus niet zou mogen poetsen vanwege een vetlaag in hun vacht die hen beschermt... En ook hun manen niet gekamt zouden mogen worden...

Dus mijn vraag: hoe poetsen jullie jullie shetjes en waarmee??

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Poetsen van een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:56

Het klopt over die vetlaag, maar dat heeft ieder paard wel. Kortom vind ik het persoonlijk een beetje onzin..

Ik poets mijn Shetters als ieder ander paard. Gewoon lekker invlechten, roskammen, ... Heb het zo al jaren gedaan en pony is niet ziek geworden of had het nooit koud. Moest hij koud hebben, heb ik hier altijd een dekentje klaar. :)

Trouwens, ik denk niet dat het 'teuten' was, maar 'tutten' :D

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Poetsen van een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:57

Ik poets mijn shet enkel als hij gereden moet worden of als we gaan mennen. In de winter moet je geen uren gaan poetsen idd, das niet goed voor de vetlaag. Maar even een borstel erover heen halen daar gaat ie niet dood van.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:01

Sowieso moet je paarden, die veel buiten staan in verschillende weersomstandigheden niet te schoon willen poetsen. Dan zou je de vetlaag op de huid wegpoetsen en kunnen ze minder bestand zijn tegen regen en koude.

michelle_13

Berichten: 201
Geregistreerd: 13-07-12

Re: Poetsen van een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:49

Gewoon lekker poetsen hoor ! Wassen is alleen niet goed om elke week te doen ... ;)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:38

wisje72 schreef:
Ik ben een beetje in de war...

Ik lees hier heel veel hoe jullie met de shets "teuten":poetsen, invlechten, zwemmen...
Nou lees ik gisteren op een site dat je shets dus niet zou mogen poetsen vanwege een vetlaag in hun vacht die hen beschermt... En ook hun manen niet gekamt zouden mogen worden...

Dus mijn vraag: hoe poetsen jullie jullie shetjes en waarmee??


Geldt dus voor ieder paard, die 24/7 of veel buiten staan. Als je die constant/veel poetst e.d. dan wordt dat 'vetlaagje' (natuurlijk afweersysteem en waterdichtheid) steeds minder. Toen mijn shetmerrie nog intensief voor de wagen werd gereden en getraind, werd ze dus wel vrij vaak geborsteld. Alleen overigens als er tuig op kwam, anders niet. Nu haast niet meer, omdat ze wel altijd buiten staan (met schuilstal) maar bijna niets meer doen. Eens in de 2 weken borstel ik ze eens goed, verder laat ik het gewoon zo. De manen houd ik wel bij, anders komen daar klitten in. Maar waarom zou de vacht van een paard steeds schoon moeten zijn, als er toch geen tuig op komt?

Mijn Welsh A merrie wordt wel bijna dagelijks geborsteld, omdat die op dit moment intensief voor de wagen loopt. Zij is op dit moment ook niet meer geheel 'waterdicht' en moet af en toe echt een regendekentje op hebben, anders staat ze echt te shaken van de kou. Mietjespoown............... :+ shetten hebben nergens last van.

wisje72
Berichten: 180
Geregistreerd: 22-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 12:10

Het gaat er niet om dat ze schoon moeten zijn, maar heb 2 meiden (11 en 5) die zich vreselijk verheugen om met de beestjes te gaan tutten (jackytje, hier noemen ze het teuten, maar
tutten mag ook ;) )
Zal wel niet elke dag worden, maar zal ze dan hoofdzakelijk met een zachte borstel laten poetsen. Onder toezicht natuurlijk!
En mochten ze dan eens vies zijn kan mama met de harde borstel aan de slag... (niet alleen de meiden verheugen zich op onze "gezinsuitbreiding" :D )

Mandy66

Berichten: 441
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:54

Elk paard heeft een beetje vetlaag :) Ik poets mijn Shetje als enkel paard ook.
Dus een beetje onzin dat je je Shetje niet vaak mag poetsen omdat je anders bang bent dat de vetlaag weg gaat :)

Als je bijvoorbeeld te veel je Shetje/Pony/Paard gaat wassen met shampoo dan kan het vetlaagje
langzamerhand weg gaan. bijvoorbeeld als je zelf vet haar hebt en je wast je haren met shampoo gaat het vet in je haar ook weg, bij pony´s dus ook als je ze te veel wast met shampoo. Maar poetsen vind ik noodzakelijk niet erg

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Poetsen van een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:16

Ik poets mijn shetlanders ook. Niet dat ik uren a poetsen maar voor het wandelen dat ik dan het ergste vuil er af borstel. Dat staat toch ook wat netter vind ik. :D

Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:30

Jackytje schreef:
Het klopt over die vetlaag, maar dat heeft ieder paard wel. Kortom vind ik het persoonlijk een beetje onzin..

Ik poets mijn Shetters als ieder ander paard. Gewoon lekker invlechten, roskammen, ... Heb het zo al jaren gedaan en pony is niet ziek geworden of had het nooit koud. Moest hij koud hebben, heb ik hier altijd een dekentje klaar. :)

Trouwens, ik denk niet dat het 'teuten' was, maar 'tutten' :D


Mee eens :)

Anoniem

Re: Poetsen van een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:37

Ik poets haar eigenlijk amper. *schaam*
Mijne is 's winters toch geschoren en loopt altijd onder een goede warme deken,dus daarbij maakt het niet zo heel veel uit.

irene_sarah

Berichten: 161
Geregistreerd: 24-06-11

Re: Poetsen van een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:31

Gewoon lekker poetsen! De meeste pony's genieten daar ook gewoon echt van. En als je merkt dat hij het in de winter toch echt te koud krijgt, kun je er altijd nog een regendeken oid opleggen, dat kan al veel schelen.

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Poetsen van een shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:25

Achjoh, gewoon lekker poetsen. Alleen vaak wassen met shampoo is niet goed, dan was je het "laagje" inderdaad weg.. maar ik heb nog nooit problemen gehad, en poets mijn shetlandertje elke dag :)

Oh en van de manen, dat is al helemaal onzin. Er zijn mensen die zeggen dat shetlanders "wilde" manen moeten hebben, maar dat is gewoon een mening en al geef jij je shet een fjordencoup, waarschijnlijk merkt ie het verschil amper.

lucaa2
Berichten: 1338
Geregistreerd: 15-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:27

ik poets mijn verzorgshetlander gewoon de keren dat ik kom (3 keer per week) en verder heeft ze nog 2 andere lieve poetsmaatjes die haar (als ik er een keer niet ben) ook gewoon poetsen! ik heb nooit problemen met de kou, het zijn shetlanders!! ze komen van de koude bevroren shetlandeeilanden hoor! das wel een stukkie kouder dan de nederlandse vorst :P mijn verzorgshetje heeft het vlak na een flinke poets en wasbeurt echt niet koud als ze daarna ineens met herfstige stortbuien in de wei staat hoor. ik zou me geen zorgen maken :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:47

lucaa2 schreef:
ik poets mijn verzorgshetlander gewoon de keren dat ik kom (3 keer per week) en verder heeft ze nog 2 andere lieve poetsmaatjes die haar (als ik er een keer niet ben) ook gewoon poetsen! ik heb nooit problemen met de kou, het zijn shetlanders!! ze komen van de koude bevroren shetlandeeilanden hoor! das wel een stukkie kouder dan de nederlandse vorst :P mijn verzorgshetje heeft het vlak na een flinke poets en wasbeurt echt niet koud als ze daarna ineens met herfstige stortbuien in de wei staat hoor. ik zou me geen zorgen maken :)


Nu vergelijk je de 'natuurlijke situatie' (originele habitat, shetlandeilanden) met hier.
Alleen worden 'wilde' paarden/pony's in de natuur natuurlijk niet geborsteld en bereden, en wordt er geen gebruik gemaakt van dekens.

Dat klopt natuurlijk niet helemaal hé......... door ingrijpen van ons mensen (poetsen, wassen, etc.) kunnen sommige paarden minder goed tegen koude, wind en nattigheid.