Geven jullie ook wel eens les aan bijrijdertje van je shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

Geven jullie ook wel eens les aan bijrijdertje van je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 21:00

Zoals de titel al zegt : geven jullie ook wel eens 'les' aan het bijrijdertje van je shet?
Les kan natuurlijk op veel verschillende manieren worden opgevat, vandaar dat ik het ook tussen aanhalingstekens gezet heb ;) Zeg zelf maar wat jullie daar onder verstaan.

Het gaat over mijn broertje van 5 jaar (zonder ervaring qua paarden, omgang, rijden... ) die ik graag af en toe op een leuke manier wat dingen wil leren.
Ik had gedacht aan dingen zoals: uit de weide halen, halster aandoen, paard leiden, vastzetten, poetsen... En dan ook dingen zoals zonder zadel 'rijden' , overgang leren van stap naar halt en van halt naar stap (later draf) en op een correcte manier teugels (eerst met halster en halstertouw) vasthouden en sturen.

Heb de zoekfuctie van bokt gebruikt en momenteel bezig met dit topic door te lezen. Maar natuurlijk is het ook wel een verschil tussen volwassenen die een diploma als instructeur hebben en bijna dagelijks les geven aan kinderen met manegepony's & een 15jarige die elke week eens wat leert aan haar broertje met haar eigen shet, dus wou ik hier een topic over openen ;)

Wil het ook leuk en interessant houden en niet te veel in een keer willen, dus wat doen jullie dan om een leuke les in te vullen?
Denk maar aan dingen corrigeren op een positieve manier en met grapjes en spelletjes (zoals ... ? :+ )

bedankt :)

grietje14

Re: Geven jullie ook wel eens les aan bijrijdertje van je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:24

Nou eigenlijk zou ik dan wel zulk soort dingen doen
die je daarnet zegt, en misschien een beetje
horsemanship leren als diegene het wi.
Ik zou gewoon lekker veel afwisselen, de ene keer zonder zadel, andere keer wat dressuur.
En dan ondertussen dingen zoals paardje uit de wei halen, halster om doen etc. gewoon elke dag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:24

Goh, ik heb vorig jaar wel wat "les" gegeven aan mijn verzorgster. Als zij op mijn pony aan het rondhobbelen is is het wel leuk (ook voor haar) als ik af en toe wat tips kan geven, omdat ik op dat moment de pony ook zie lopen. Maar ik ben geen goede lesgever, verder dan wat tips komen we niet :+ Ze heeft er ook maar een paar keer opgezeten dus ik ga dit jaar zien wat er komt ...

Ze is wat ouder natuurlijk maar ik laat haar alles zelf met [***] doen en steek af en toe een handje bij, geef hier en daar wat tips en laat haar wat oefeningen doen (slalommen tussen emmers enzo) en daar blijft het bij, dus ik vrees dat ik je niet erg hard kan helpen :+

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:40

toen ik mijn zusje van 3 soms op Dawn zette dan zei ik wel:
'rug recht, handjes goed, schouders naar achteren en hakken naar beneden'
en nu doet ze dat automatisch.
tips kunnen geen kwaad hoor, en als je broertje het leuk vind, waarom niet :D

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:57

ik geef wel serieus les aan isabel :j
maar die rijd al 2 jaartjes op de manege dus die kan het wel redelijk :j
ze hobbelt er trots zonder zadel op rond en luistert heel goed, meestal maak ik de ''les'' leuk door een sprongetje, volgen, tikkertje, moeilijke oefeningen, grapjes maken ect!

Vere_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:10

Geen flauw idee lotte. :=

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:01

hmm, in de toekomst wil ik daar zeker mee bezig gaan. :)
heb momenteel geen verzorgster/bijrijder en daar ben ik ook nog niet naar opzoek gewoon omdat ik het niet nodig heb want ikzelf heb genoeg tijd voor blacky.
maar zo nu en dan rijd een meisje bij ons op stal op hem en dan zeg ik wel eens wat ze moet doen bijv. voltes rijden etc. maar niet echt serieus les.
maar zodra ik iemand heb wil ik daar ook echt iets mee gaan doen.
en dan wil ik ook het liefst een onervaren iemand zodat ik diegene echt kan leren rijden! :))
want dat lijkt me helemaal geweldig.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:59

Ik geef les aan de meiden dieOl en Mar rijden. Het gaat allemaal op de speelse manier en vooral veel afwisseling, de ene x mee naar buiten de andere x in de wei, of wandelen of mee op de kar

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:41

Voor mijn shetlander heb ik een aantal jaar een bijrijdster gehad en daar was ik altijd bij om les/aanwijzingen te geven. Zij was al wel een paar jaar ouder als jouw broertje. We wisselden af tussen in de wei in de 'bak' rijden en buitenritten maken. Ik denk dat je het beste niet het doel kunt hebben om hem echt iets te leren maar spelletjes van dingen te maken omdat hij nog zo jong is en waarschijnlijk niet zoveel concentratie heeft.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:51

Ik geef les op Bam Bam aan mijn dochtertje van 8, maar ze bakt er helemaal niks van op hem.... ze zit al ruim een half jaar op les, maar ze is nog steeds niet verder dan de opstaplessen op de manege hahaha. Niet echt een natuurtalentje dus. MAarrrr we hebben lol met onze knol, en ik heb de shet niet voor haar maar vooral voor mezelf gekocht, dus mij maakt het allemaal niet uit. Ik zou het well leuk vinden als ze hem eens wat meer de baas zou worden, want sturen is echt een probleem voor haar... ik ga ze op de manegelessen ook eens vragen daar wat meer aandacht aan te besteden bij haar, want die manegeponys sukkelen lekker makkelijk achter elkaar natuurlijk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:57

Mijn verzorgstertje krijgt elke week een half uur prive dressuurles op mijn merrie :) daarnaast rijdt ze ook nog elke week op de manege. Ze krijgt les genoeg dus.
Als ik er ben en ze gaat rijden, dan gaat ze verder met wat ze in de les geleerd heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:12

Ik begeleid de verzorgstertjes van mijn shetties altijd :j Poetsen, opzadelen en alles wat er bij komt kijken en natuurlijk ook met rijden. Als ik nu een nieuwe verzorgster vindt is het wel de bedoeling dat ze les gaat nemen van een echte instructrice.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:52

Nee ik laat ze altijd lekker rond hobbelen, en kijk af en toe of het nog goed gaat :P hihii

Tenzij ze iets doen wat mij geen goed idee lijkt, dan zeg ik er wat van. Maar verder laat ik ze rommelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:02

les is een groot woord maar ik help soms wel, dit is zowel in het voordeel van mijn pony als het ruitertje.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:14

Ik haal voor mijn ruitertje de pony wel alvast uit de weide want dat is een stukje verder op.
Maar dan mag zij de deken af doen, en poetsen. En het hoofdstel. Meestal doe ik het zadel.
Of dan leg ik het er correct op en dan singelt zij aan.

Meestal rijden we buiten, en dan rijd ik er met de fiets naast. Ik zeg buiten vrijwel niks over haar houding. Maar als we in de bak rijden, dan verbeter ik soms wel iets. Maar les geven is wel een groot woord. :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 20:13

bedankt allemaal voor de reacties :)

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:48

Ik heb de verzorgster van mijn shet leren rijden.
Ik ben gewoon begonnen met inderdaad poetsen, vastzetten, helpen met het tuig opdoen.
En toen rondjes stappen, teugels goed vasthouden en halt houden.
Evenwichtsoefeningen zijn ook altijd leuk.
Bijvoorbeeld de armen omhoog en dan je tenen aanraken. Of een rondje om de wereld (draaien zodat je achterstevoren zit op je pony en weer terug). Dat heeft veel geholpen bij de zit van mijn verzorgster.
Spelenderwijs leren is het belangrijkst, helemaal als je broertje nog zo jong is. Zodra hij kan sturen is een soort parcoursje ook leuk. Bijvoorbeeld hindernispalen neerzetten en er dan omheen slalommen (is dat een woord? :') )

Veel succes ermee en als je meer ervaringen of ideeën wil, mijn PBbox staat open.

EDIT: figuren rijden is ook belangrijk, vooral voor het sturen.

PMFemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:44

Hé hallo,
ik verzorg zelf drie paarden, waaronder twee shetlanders.
in de wei zijn ook nog een paar andere shetlanders met verzorgers die ik af en toe les geef. veel laten zien en zelf laten doen werkt vaak erg goed. Ik ben begonnen met eerst het leren borstelen en opzadelen. daarna het opstappen en belonen en corrigeren. zelf hadden de meisjes die ik les gaf al wel een paar keer gereden, (ookal is het op een shetlander wel anders). veel stappen en later draven. zorgen dat ze goed hun pony leren vertrouwen, en pas als zij het willen verder gaan.
heel veel plezier, het word vast super leuk!

:P

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:13

Ik geef ook les aan 2 kinderen van 4 en 5. Vooral bij de jongste oefenen we veel met evenwichtsdingen. De eerste les hield dat in dat we gingen kijken of ze zonder handen durfde te stappen (dus armen in de lucht) ondertussen zit ze rustig achterstevoren op de pony en kan ze nog sturen ook :)) Verder zijn we ook al bezig met figuren leren. Het meisje van 5 pakt dat al heel behoorlijk op. Kan ondertussen voltes, gebroken lijnen, van hand veranderen etc. Het is goed om dingen spelenderwijs op te pakken (dus ook lekker laten gymnastieken, oren aanraken, staart aanraken terwijl ze erop zitten) zodat ze vertrouwd raken met de pony. Maar ze kunnen ook zeker al het een en ander van het echte rijden leren :j Soms doen we ook spelletjes. Dan zet ik een aantal pionnen uit in een rechte lijn en moeten ze opdrachten uitvoeren. Hinkelen met de pony aan de hand, achterstevoren slalommen, een zweep uit de eerste pion halen en dan in de achterste pion weer neerzetten. Met een aardappel de overkant halen zonder dat ie valt. De mogelijkheden zijn eindeloos ;) En ze vinden het prachtig om te doen :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:15

Niet meer... Sinds lesgeven mijn broodwinning is geworden en daar ook best wel veel geld aan opleidingen, cursssen en informatie dagen uit geef, sta ik niet meer mijn vrije uurtjes les te geven aan bijrijders.
Ik geef les met ontzettend veel plezier, maar de uren dat ik al in de bak sta vind ik genoeg.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:16

Lili & Eline : dankje voor de leuke voorbeelden van oefeningen :)

de andere ook bedankt natuurlijk :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:05

ik geef mijn verzorgsters altijd lesjes.
ze kunnen al behoorlijk rijden ( maar niet dankzei mij )

wat ik doe longeren met hun erop of hun leren longeren
veel springwerk en dan vooral het passend rijden de theorie krijgen ze op de manege ( waar ik in hun groep rijd)
dressuur matig dus bv de gallopverbeteren aan de volte

ik merk dat ze echt qua zit vooruit zijn gegaan.
ik leer ze ook om rustig een paard te benaderen in een wei enz.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:20

Hmm.. ik zit even te denken aan de lessen die wij altijd gaven op de Kapberg. Dit is een manege voor mensen met een beperking en ze zijn daar ongelooflijk inventief op het gebied van speels les geven. Zo kun je als je bijvoorbeeld iets met bakletters wil doen (ik neem aan dat je broertje nog niet kan lezen en dit is meteen een goede oefening voor als hij daar al wel intresse in toont) plaatjes oplakken die beginnen met de desbetreffende letter:

Aap, Fiets, Beer, Molen, Citroen, Hond, Eend en Kaas. Op die manier zou je dus zelfs al iets van figuurtjes met hem kunnen oefenen en heeft hij meteen wat letterkennis. (De A is van Aap etc.) Ik neem aan dat hij al wel op de basisschool zit dus dat moet wel lukken.

Verder hadden we ook vaak thematische spelletjes als de datum zich daarvoor leende:
Eieren zoeken met pasen (waren 'verstopte' tennisballen, die ze dan te paard moeten zoeken en verzamelen, eventueel hulp van een begeleider met het pakken.)
Pakjes door de schoorsteen gooien en over daken lopen met Sinterklaas.
(Over een 'parcours' stappen die met balken is omlijnd van emmer naar emmer en in de emmers dan weer tennisballen gooien.)
Als je er een leuk verhaal bij verteld: Stel nou dat Amerigo ziek wordt! Nou laten wij onze paarden dan daarvoor maar trainen! etc. Dan maak je het meteen een stuk leuker.
Ook als er geen speciale gelegenheid voor is een verhaal maakt een spel duizend keer spannender. Denk aan de de cliché thema's zoals bijvoorbeeld piraten, ridders (uitermate geschikt ;-) ) etc.
Bij een ridder'thema' kun je bijvoorbeeld gaan ringsteken.