[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:12

Stomme vraag maar waarom gebruiken jullie een hooinet?

Ik doe hier gewoon een volledige (kleine) baal in een badkuip en hooibak(ken).
Morsen doen ze hier eigenlijk ook niet veel, maar ik 'ruim' het dan ook 2x/dag op. :)

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:22

Morsen = verspilling en dat is zonde.

Ik heb ook 2 grote bakken, maar los erin vreten ze door terwijl ze best met wat minder kunnen om gezond te zijn. En ik wil niet dat ze zonder hooi vallen. Met een hooinet met fijne mazen gebeurt dat hier eigenlijk nooit.

Als ik zo een ronde baal in de paddock zet is die binnen 3 dagen op. Met een hooinet doe ik er een week mee ofzo. Bijvoorbeeld.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:35

Jolynne schreef:
Stomme vraag maar waarom gebruiken jullie een hooinet?

Ik doe hier gewoon een volledige (kleine) baal in een badkuip en hooibak(ken).
Morsen doen ze hier eigenlijk ook niet veel, maar ik 'ruim' het dan ook 2x/dag op. :)


Verspilling. Maar Jimmy wordt ook echt moddervet anders. Dat is gewoon echt niet te doen.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:42

Caya wordt anders nog dikker zonder net. Ik doe een 2.5 cm net in een 3 cm net om haar vreetbuien te remmen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:51

Heb ik dan precies telkens geluk gehad met pony's/paarden die nooit al te veel morsten op de grond op enkele plukjes na. Hier doen ze met een kleine baal hooi (+-20kg) zo'n 3 dagen, dit is nu wel met 2 pony's en zitten dan ook nooit zonder. Op stal doen ze zelfs elk 1 week met 1 volledige baal, maar mijn hooibakken op stal zijn ook zo gemaakt dan de baal wat knel zit. Heb ook wel hooinetten, maar die gebruik ik alleen voor de op de vrachtwagen en/of shows..vind ze eigenlijk wel wat onhandig om het hooi in te doen. :)

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:53

Jolynne schreef:
Heb ik dan precies telkens geluk gehad met pony's/paarden die nooit al te veel morsten op de grond op enkele plukjes na. Hier doen ze met een kleine baal hooi (+-20kg) zo'n 3 dagen, dit is nu wel met 2 pony's en zitten dan ook nooit zonder. Op stal doen ze zelfs elk 1 week met 1 volledige baal, maar mijn hooibakken op stal zijn ook zo gemaakt dan de baal wat knel zit. Heb ook wel hooinetten, maar die gebruik ik alleen voor de op de vrachtwagen en/of shows..vind ze eigenlijk wel wat onhandig om het hooi in te doen. :)


Jeetje dan eten ze ook wel weinig hoor :')

Jim en Lola eten 3 kwart 15kg baaltje per nacht. Overdag krijgen ze stro. En jim is daarop echt weer veel te vet.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:55

Ze hebben onbeperkt dus ze kunnen kiezen wat ze willen eten en daarboven krijgen ze nog eens brok bij. :+

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 15:26

Willem kan bijna onbeperkt eten maar stopt altijd als hij vol zit en heeft daarom altijd nog wat in zijn net zitten. Bij hem is het alleen tegen verspilling, dat loopt hij door zijn hele box heen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:16


Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:52

Ik geef ook onbeperkt, maar om mijn portemonee te beperken dus wel liefst in slowfeeders. Anders wordt mijn portemonee te dun en mijn pony's te dik :+

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:53

Hier 2 redenen tegen het morsen en om het ze moeilijker te maken zodat ze er langer mee doen. Enkel ons jongste krijgt los hooi overdag al heb ik hem net binnen gehaald met dat het hier begon te gieten en ze niet konden schuilen. Gingen meteen dankbaar onder het afdak gaan staan. Hebben hier altijd wel iets te knabbelen, is het geen hooi dan zijn het takken, blaadjes,...

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:24

Hier ook alleen maar slowfeeders ze doen er langer mee en morsen minder

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:54

Ik heb ook alleen maar hooinetten, ze hebben onbeperkt hooi en morsen veel minder.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:59

Ik heb nu tenminste 2 vette pony's , kunnen ze samen op dieet :')

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:01

Caya heeft geen rem met eten. Die zou zo een hele baal op kunnen , zonder moeite ;-) en dan nog lekkere trek hebben.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:13

Patricia_86 schreef:
Caya heeft geen rem met eten. Die zou zo een hele baal op kunnen , zonder moeite ;-) en dan nog lekkere trek hebben.


Dit dus . Maar ach ik heb zelf ook geen rem, dat scheelt :') :')

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:22

Floor heeft een rem op het hooi gelukkig! Er staan er wel 2 die dat niet echt hebben, dus als Floor niet op past hebben die alles op.
De enige klacht die floor heeft is dat het erg lang duurt voor hij uit zijn winter vacht is, hij houd zijn haren heel lang vast, en gevoelige achterhand, met name bij de lendenen.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:36

Vandaag met ons dianne naar de kliniek( sta er nu te wachten loopt uit)
Kijken of we wat kunnen vinden waarom ze niet dikker word

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:43

Ome Willem is ook wel redelijk uniek wat betreft eten :+ Veel lust hij niet qua krachtvoer en dingen als Likits eet hij ook niet. Een beetje ermee spelen of af en toe een likje maar dat ding heeft er een jaar gehangen zonder echt op te zijn gegeten := Heb hem nu weggehaald want hij keek er niet meer naar om en het werd stoffig en vies.

Oh en hij was ‘s nachts een keer aan de wandel gegaan (box niet goed gesloten) en toen heeft hij in het voerhok alleen een hapje uit zijn eigen voerton genomen en verder helemaal niets terwijl alles open was :')

Mandyy

Berichten: 30484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:45

Dat heeft hij netjes gedaan. Max heeft een keer uit allerlei tonnen zich flink vol gevreten.

Gisteren had hij een moertje in zn hoef en liep daardoor niet lekker. Gelukkig was dat het, snel opgelost zo.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:18

Haha Willem is gewoon heel braaf! Hier trekken ze alles overhoop als ze de kans krijgen.

Oei dat is niet lekker, kon je hem er zelf uitvissen Mandy?

Doen jullie manen trouwens trekken,knippen of snijden? Hier eentje met lange manen die kort gaan zodra ze geschoren wordt.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:26

Hoi iedereen, ik heb een tijdje niet alles mee gelezen en niet mee gepraat, maar ik kom graag weer inhaken vanaf hier :)

Lola had toch al een sportcoupe Miranda? Ik knip normaal gesproken :+

Bij ons op stal wordt er onbeperkt hooi gevoerd vanaf de grond/uit hooiruiven. Eventueel mag er een hooinet/slowfeeder opgehangen worden, maar deze moet je dan zelf elke dag of meerdere keren per dag vullen. Ik voer eigen hooi en zet dat klaar in afgewogen manden wat Sjors 3x per dag krijgt (s'ochtends, s'middags en s'avonds).

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:31

Ayla schreef:
Hoi iedereen, ik heb een tijdje niet alles mee gelezen en niet mee gepraat, maar ik kom graag weer inhaken vanaf hier :)

Lola had toch al een sportcoupe Miranda? Ik knip normaal gesproken :+

Bij ons op stal wordt er onbeperkt hooi gevoerd vanaf de grond/uit hooiruiven. Eventueel mag er een hooinet/slowfeeder opgehangen worden, maar deze moet je dan zelf elke dag of meerdere keren per dag vullen. Ik voer eigen hooi en zet dat klaar in afgewogen manden wat Sjors 3x per dag krijgt (s'ochtends, s'middags en s'avonds).


Bij Lola knipte ik het altijd, maar dat kwam omdat zij zulke dikke manen had.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:35

Mandy: klinkt vervelend, gelukkig kwam je er gauw achter!

Miranda: ik trek de manen af en toe en verder houd ik het bij met knippen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:40

Ik knip de manen, tenminste als ik er eraan mag/kan komen ivm keuringen en vriendlief :D

Bij Brave deze keer alles afgeschoren en hij begint nu een hele kleine fjordenboog te krijgen, moet zeggen dat het hem wel sportief staat en ik het misschien ook wel zo laat. Z'n showcarrière zit er toch op, volgend jaar gaat hij voor het laatst mee, maar dat is dan enkel voor hem zelf eens te kunnen voorbrengen en hele leuke foto's van ons samen te hebben. Dus voor de jury's hoef ik toch niet meer te doen, naast dat hij dit jaar zijn levensgoedkeuring heeft behaald.