hey, Welke omheining hebben jullie voor jullie shettie's,eventuele foto's ? Ik bedoel dus draden Met/ZONDER stroom/kippendraad/schapendraad/prikdraad/schrikdraad. Binnekort komt mijn shet en ben wat bang dat ie gaat uitbreken. Hij zal wel met 2 andere paarden op de wei staan mar ben toch niet zeker.
x_Quinta_x
Geplaatst: 22-02-12 11:40
Sowieso geen prikdraad of andere staaldraad. Moesten ze daar doorgaan (een ander paard moest maar een ander de andere aan zitten) dan is dat hetzelfde effect als een kaasschaaf. Ik zou dus kiezen voor een koord MET stroom. Voor mijn shet heb ik 2 stroomdraden. 1 op ongeveer 30 cm en 1 op 50cm. Ik heb deze 2 allebei nodig. De stroom op de bovenste draad voelt ie door zijn dikke manen sowieso niet, maar die draad belemmert hem wel van over de laagste draad te stappen. De onderste draad is laag genoeg dat wanneer hij onder de draad door wil grazen de stroom wel voelt door zijn hoofd. (Mijn shet heeft nog geen enorme voorpluk). Gaat goed op deze manier.
wij hebben voor de wei een bedrijf laten komen die hekwerk zet, dus het is met palen en met gaas. Dit met een stroomdraadje ervoor van ijzer. Werkt prima, zo gaan ze niet ertegen aan hangen om te schuren. Verder hebbben we voor zijn stukje zand in de wei en een andere afgezet stukje in de wei gewoon palen met 2 lagen schriklint. De onderste zit op een hoogte dat ze er niet onder kunnen, en de bovenste zodat ze er niet over kunnen, ertussendoor gaat ook niet. er staat overal stroom op
Tigra_
Geplaatst: 22-02-12 17:09
Wij hebben hier geplastificeerd gaas staan die bevestigd is met een geplastificeerd ijzerdraad aan rvs palen.
De prikpaaltjes met de vele draadjes zonder stroom was geen succes. Die was bedoelt om een gedeelte af te sluiten om te groeien. Maar daar kropen ze gewoon doorheen. Dit jaar gaan we er stroom opzetten want ons stroomdingetje was kapot dus vandaar vorig jaar geen stroom.
Hmm, het is onze weide niet dus houten omheining kunne we niet zetten. Enkel draad enzo..
keona
Geplaatst: 22-02-12 20:15
wij hebben bij onze wei.houten palen met schapengaas en met lange isolatoren 2 schrikdraden er langs(op hoogtes voor de paarden/pony's die er in lopen)
Maestroox3
Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-12 20:17
hier wat foto's, tips wat ik er nog kan bijzetten. paddock/longeercirkel tussenschot tussen 2 weides(stroom) buitenkant van de weides (3draden = stroom)
Poekiemansss
Geplaatst: 22-02-12 20:20
Ik heb schapengaas met 2 lintjes stroom ervoor.. en dat gaat prima!
Anoniem
Geplaatst: 22-02-12 22:06
Ik heb schapenraster.
Dit spul met planken als versteviging. Minder moet ik ook niet neerzetten. Ik heb een stereotype shetlander lopen, laten we het daarop houden.
Bij ons op de wei staan 2 shetten en 3 grotere pony's. Karel is de enige die ontsnapt, en de onderste draad hangt dus ook best hoog. Ik vond hem vorig jaar elke dag helemaal achter de wei bij het riviertje, en ik vond het altijd DOOOOODENG en ik kon er 's nachts niet van slapen, omdat ik gewoon bang was omdat die rivier heel lang is en hij alle kanten in kan. ;pp. Nu vertrouw ik hem meer, maar als het weer zomer en hij ontsnapt weer ga ik vragen of er nog een draad onder bij kan. En nee ik heb echt geen idee hoe hij ontsnapt.
Kippengaas is een mogelijkheid en sterke stroom. Prikkeldraad raad ik wel sterk af, daar lopen ze gewoon door en daar kunnen dan ernstige wondes van voort komen.
keona
Geplaatst: 24-02-12 10:16
gewoon bukken draad omhoog doen en onderdoor lopen/rennen.denk dat hij met alleen nog een draad er gewoon weer onder door gaat hoor
Mijn shet staat achter drie schriklinten, dat gaat prima. Bij zijn vorige eigenaar wilde hij nog wel eens onder het lint doorgaan als er geen stroom op stond.
Een kant gewoon 2 stroomdraadjes en prikpaaltjes. Aan de straatkant hebben we een houten omheining en de weide wordt onderling verdeeld met 4 draden. De laagste op 20 cm, de hoogste op 1,40 omdat mijn welsh er anders overheen springt. Vroeger ontsnapte mijn shet steeds, maar dat kwam omdat de stroom ergens contact maakte en met een nieuwe draad en een ander stroomapparaat gaat het nu erg goed.
Die van mij hebben het gewoon gezellig in de kudde met voldoende eten dus ze blijven gewoon in hun weiland. Waar 2 lagen schrikdraad omheen staan, net als bij de andere paarden. Rondom het gehele weiland een sloot met op het dammetje een ijzeren hek
wij hebben de shet bij ons met veel moeite weten binnen te houden een stroomdraadje dee hem namelijk helemaal niks uiteindelijk is die heel hoog gezet en heeft hij een grote opdonder gehad nu heeft hij verzonnen in de weo te blijven
helaas de bak kan die niet in daar trapt hij de latjes af en gaat onder de bakrand door
xAnnouk
Geplaatst: 29-02-12 11:39
Ik heb hier ook een topic over gemaakt.. Ben voor paaltjes met 3 draden stroom. Ik wilde het liefst houten hekwerk om het weiland en dan binnenin verdelen in 3/4 weilanden maar dat mocht niet van de boer, dus nu doen we het zo. Maar ik hoop nog altijd dat dat idee door mag gaan!
Anoniem
Geplaatst: 29-02-12 12:45
Ik heb houten palen met 3 stroomlinten waar flink wat stroom op staat. Het stuk aan de voorkant wat grenst aan de weg is afgerasterd met een houten hek,waar stroomkoord achter zit. Mijn pony is absoluut geen uitbreker,maar veiligheid boven alles
In de paddock hebben we palen met 2 linten beoband,op de palen een stroomkoord,tussen het beoband stroomlint en eronder nog een draadje. Aan een zijde zit er nog een draadje bij,omdat mijn pony er anders onderdoor zou kunnen Mijn paard heeft het beoband in de hoeken gesloopt,dat is opgevangen met hout,daarna flink stroom erop en ze heeft nooit meer geprobeerd het gras aan de andere kant te eten.