fokken met je shet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PiiX_

fokken met je shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 10:45

xElienx

Re: fokken met je shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:55

waarom zou je dat willen?

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 11:23

Waarom ik wil fokken met mijn shet?
waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:26

Als 'waarom niet' de enige reden is dan zou ik er niet aan beginnen. Er zijn al honderden onverkoopbare shetlanderkruisingen die de worst in gaan omdat niemand ze hebben wil.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:31

Fokken is het verbeteren van een ras.
Vermeerderen is veulentjes maken voor ?????

Jou pony is een papierloze kruizing dus daar kan je niet mee fokken, alleen vermeerderen.

Er gaan al duizenden veulentjes per jaar naar de slager. Je kan beter een goed gefokt veulen kopen. Ben je goedkoper uit, heb je geen risico voor je merrie en gaat er weer eentje minder naar de slager. Alleen maar pluspunten dus.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:36

Dennis schreef:

Jou pony is een papierloze kruizing dus daar kan je niet mee fokken, alleen vermeerderen.

Er gaan al duizenden veulentjes per jaar naar de slager. Je kan beter een goed gefokt veulen kopen. Ben je goedkoper uit, heb je geen risico voor je merrie en gaat er weer eentje minder naar de slager. Alleen maar pluspunten dus.

Ik ga hier helemaal in mee. :j

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:42

Waarom wil je een veulentje?
Alleen om een veulentje te fokken of om later een afstammeling van jouw merrie te hebben waar je zelf mee verder wilt?
Veulentjes worden groot, vind je ze dan nog steeds leuk of wordt het veulentje net zoals heeeeel veeeeel anderen afgedankt?
Hoe vaak zie je niet verkoopadvertenties omdat ze "overkompleet" zijn.
Denk hier alsjeblieft goed over na voordat er weer een paardje in de dumphandel terecht komt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:44

PiiX_ schreef:
heb zelf ook een shet x arabier en rijd hem ook maar wel zonder zadel en ik ben 1M92!!!

Ik denk dat we hem niet te serieus moeten nemen ;)
Andere berichten van hem zijn al net zo bijzonder.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:46

Hm, 2 topics geopent vandaag.

De ene om je shet te dekken.
De ander dat je een welsh a hebt gekocht en die wil je ook meteen laten dekken? :?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:49

Lailaa schreef:

De ander dat je een welsh a hebt gekocht en die wil je ook meteen laten dekken? :?

[OPG] 14jaar!!! te oud??
En niet te vergeten het paard waarmee hij 1,35 gesprongen heeft op wedstrijd :j

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:28

Blijheid schreef:
Als 'waarom niet' de enige reden is dan zou ik er niet aan beginnen. Er zijn al honderden onverkoopbare shetlanderkruisingen die de worst in gaan omdat niemand ze hebben wil.

Waarom niet is niet de reden, dit zijn alleen maar toekomst plannen. maar ik moet je gelijk geven daar had ik niet aan gedacht! daarom dat ik het dus vraag!!!!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:29

Dennis schreef:

ja idd daar had ik niet aan gedacht DAAROM dat ik het dus vraag
en btw mijn pony heeft WEL een stamboom.
Maar idd een zeer goed punt!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:30

stormpy schreef:
Waarom wil je een veulentje?
Alleen om een veulentje te fokken of om later een afstammeling van jouw merrie te hebben waar je zelf mee verder wilt?
Veulentjes worden groot, vind je ze dan nog steeds leuk of wordt het veulentje net zoals heeeeel veeeeel anderen afgedankt?
Hoe vaak zie je niet verkoopadvertenties omdat ze "overkompleet" zijn.
Denk hier alsjeblieft goed over na voordat er weer een paardje in de dumphandel terecht komt.

dit is allemaal waar maar ik zou mijn pony niet in de dump handel steken en word ze niet beu omdat ze hun baby haren bij wijze van spreke verliezen!!!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:32

Daphne__ schreef:
PiiX_ schreef:
heb zelf ook een shet x arabier en rijd hem ook maar wel zonder zadel en ik ben 1M92!!!

Ik denk dat we hem niet te serieus moeten nemen ;)
Andere berichten van hem zijn al net zo bijzonder.

Ik vind dit bericht eerder gemeen dan nuttig! Ik denk dat ik dat heb geschreven omdat het een meisje was die te groot zou zijn voor haar shet en ik wou aanweize dat ze er gerust mee kan gaan wandelle en wat crossen , die pony zijn ook niet van chips hoor!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:34

Lailaa schreef:

Dit gaat over dezelfde pony! jij hebt er welsh aan toegevoegd dat heb ik niet gescheven. en ik had er twee omdat er op de ene geen reactie kwam en ik dit graag wou weten , waar trouwens niks mis mee is!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:36

Daphne__ schreef:
Lailaa schreef:

[OPG] 14jaar!!! te oud??
En niet te vergeten het paard waarmee hij 1,35 gesprongen heeft op wedstrijd :j

Ja idd, als je het bericht laast staat erin dat ik hem toen wou kopen wat ik intussen gedaan heb en deze loopt samen met mijn shet leuk op de weide!! (ik spring er nog elk weekend 1.20 mee )

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:39

PiiX_ schreef:
Daphne__ schreef:
Ik denk dat we hem niet te serieus moeten nemen ;) Andere berichten van hem zijn al net zo bijzonder.
Ik vind dit bericht eerder gemeen dan nuttig! Ik denk dat ik dat heb geschreven omdat het een meisje was die te groot zou zijn voor haar shet en ik wou aanweize dat ze er gerust mee kan gaan wandelle en wat crossen , die pony zijn ook niet van chips hoor!
Er naast kan ze idd wandelen en crossen, erop (vooral jij met je bijna 2 meter) is hoe noem je dat... :\

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:40

Ik ga met de rest mee. Op het moment staan er zoooveel leuke paarden te koop, voor veel te weinig geld en als men ze niet meer kan betalen worden ze idd geslacht. Ik weet niet hoe oud je pony is maar als je gewoon een veulentje wil voor het hebben dan zou ik er gewoon 1 kopen... dan heeft dat betreffende veulentje nog een kans, maar veulentjes blijven geen veulentjes he? die worden groot. Hou je daar wel rekening mee?

Helemaal niet fokken dus. Waarom wil je fokken met t dier? een stamboom zegt waar hij vandaan komt, jij hebt een kruising dus dat houdt in dat deze papierloos is.

Je moet t natuurlijk zelf weten, maar zoals al gezegd er staan zooooveel leuke veulentjes te koop.. Red jij die van de worst dan maar :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:42

Maar TS, leg eens uit. Het gaat om een shet x kleine arabier, maar heeft wel een stamboom.

Voor zover ik weet kan een kruising niet in een stamboek worden ingeschreven, wat dus al minder waarde heeft. Dus zal er ook geen ingevulde stamboom in het paspoort staan, daar er waarschijnlijk geen dekbewijs aanwezig is geweest. En er is dus geen stamboekpapier aanwezig.
Ik ben heel benieuwd.

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:42

In je OP zeg je dat het om een kruising Shetlander x Arabier gaat en nu heeft ze opeens een stamboom!!!
Mag ik vragen bij welk stamboek je pony is ingeschreven dan?
In ieder geval niet bij het NSPS, want daar worden geen kruisingen geregistreerd.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:45

iti schreef:
Ik ga met de rest mee. Op het moment staan er zoooveel leuke paarden te koop, voor veel te weinig geld en als men ze niet meer kan betalen worden ze idd geslacht. Ik weet niet hoe oud je pony is maar als je gewoon een veulentje wil voor het hebben dan zou ik er gewoon 1 kopen... dan heeft dat betreffende veulentje nog een kans, maar veulentjes blijven geen veulentjes he? die worden groot. Hou je daar wel rekening mee?

Helemaal niet fokken dus. Waarom wil je fokken met t dier? een stamboom zegt waar hij vandaan komt, jij hebt een kruising dus dat houdt in dat deze papierloos is.

Je moet t natuurlijk zelf weten, maar zoals al gezegd er staan zooooveel leuke veulentjes te koop.. Red jij die van de worst dan maar :)

Ja idd goed punt , het is daarom dus dat ik rondvraag en doe. ik snap niet waarom iedereen hier daar zo histerisch over doet. Bedankt in ieder geval!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:47

De reden dat er zo hysterisch wordt gedaan, zoals jij het noemt, voor mij is het gewoon een waarschuwing. Is het gigantische overschot aan paarden en pony's in de markt, en de economische crisis waardoor mensen gedwongen zijn te verkopen, of gewoonweg niet meer bijkopen.
Als jij dan salami gaat fokken, draag je alleen maar bij aan een nog groter overschot.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:48

Ik doe niet hysterisch hoor. Wij hebben een aantal hartstikke leuke tinker twenters staan en een driejarige, maar momenteel verkoop je ze of heel slecht, of gewoon niet. Daarom zou ik gewoon, als je een veulen wil hebben, er 1 kopen. Dan zit je niet met dierenartskosten van een eventuele bevalling. Bovendien is een veulen opvoeden nog niet zo makkelijk als mensen denken.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:48

Janine1990 schreef:
De reden dat er zo hysterisch wordt gedaan, zoals jij het noemt, voor mij is het gewoon een waarschuwing. Is het gigantische overschot aan paarden en pony's in de markt, en de economische crisis waardoor mensen gedwongen zijn te verkopen, of gewoonweg niet meer bijkopen.
Als jij dan salami gaat fokken, draag je alleen maar bij aan een nog groter overschot.

dat bedoelde ik dus ook te zeggen :)

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:49

Miekie74 schreef:
In je OP zeg je dat het om een kruising Shetlander x Arabier gaat en nu heeft ze opeens een stamboom!!!
Mag ik vragen bij welk stamboek je pony is ingeschreven dan?
In ieder geval niet bij het NSPS, want daar worden geen kruisingen geregistreerd.

Ik heb hier inderdaad het paspoort bij me, waar de stamboom op ingevuld is en er staat NSPS. En fokker en alles ziet er vrijwel hetzelfde uit als dat van mijn paard.