Wie heeft er een cruzado paardje? (en dan Anda x ?? )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Wie heeft er een cruzado paardje? (en dan Anda x ?? )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 14:24

Ik ben benieuwd of er eigenlijk veel bokkers zijn met een anda x ?? ...

Ik heb een merrie van 2.5 jaar oud, uit een KWPN moeder (v.Fruhling) en een Andalusische vader.

Wie nog meer?

Joyce_

Re: Wie heeft er een cruzado paardje? (en dan Anda x ?? )

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:24

Heet dat Cruzado? Nou, weer wat nieuws geleerd. Haha!

Ik rijd een AndaXGelder, Amon, echt een gewéldig paardje!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:03

Ja Cruzado betekend niets meer of minder dan: Kruising!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:11

Yep, deze bokker meldt zich Haha! !
Guillermo is 4 jaar; moeder is KWPN (Iroko) en vader is Anda (Grelo).

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 07:46

Evelienepien schreef:

Wauuww!
Wat voor paardje is het geworden?
Die van mij blijft wel erg klein, de anda was 1.54, en mijn merrie was 1.60.
Maar Mexx is nu ongeveer 1.54, en is 2.5 jaar.
Haar "look" heeft ze helemaal van de Anda, ook haar gangwerk!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:40

ik heb er zelf geen, maar mijn andalusier heeft een haflinger gedekt. Leuk veulentje geworden, hij is nu 1 en ik ben wel benieuwd hoe hij uiteindelij gaat worden!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 21:55

Wilt ie er niet nog één dekken, mies_apollo? haha Haha!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:49

laat maar komen! hij valt op blondjes!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 10:02

Mies_Apollo schreef:
laat maar komen! hij valt op blondjes!

Hahahahaha..... Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:05

Ik heb een cruzado gehad. Fries x andalusier.
Als het goed is zit de nieuwe eigenaar ook op bokt Lachen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:10

Hoi! In mijn profiel zie je hoe hij nu is. Hij is rond de 1.58 maar aangezien hij nog tot z'n 7e groeit en zowel paps als mams 1.62 m zijn heb ik goede hoop! En zo niet dan blijft ie My Little Pony Haha! !

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:12

meld me ook maar dan Haha! ik heb een megabarokke 2jarige dame, kruising andalusier x fries. Foto's in mijn onderschrift Haha! Gisteren gemeten op 1.59m dus dat belooft nog wat Nagelbijten / Gniffelen Ze heeft het hoofd, hals en benen van een andalusier maar het brede van haar moeder, een ouderwets brede fries. En het is een schimmel dus over een paar jaar heb ik als het goed is een sprookjespaard waar je alleen nog een hoorn op moet plakken Haha!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:30

Wauw, Kjoetie ! Heb even in je profiel gespiekt Bloos ! Een hele dame zeg, gaaf!!!!!! En wat een koppie Haha! !

@ Mexxuna: die van jou blijft een showerd Haha! ! Vind de uitstraling wel een beetje hetzelfde Knipoog !

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 23:05

kjoetie schreef:
meld me ook maar dan Haha! ik heb een megabarokke 2jarige dame, kruising andalusier x fries. Foto's in mijn onderschrift Haha! Gisteren gemeten op 1.59m dus dat belooft nog wat Nagelbijten / Gniffelen Ze heeft het hoofd, hals en benen van een andalusier maar het brede van haar moeder, een ouderwets brede fries. En het is een schimmel dus over een paar jaar heb ik als het goed is een sprookjespaard waar je alleen nog een hoorn op moet plakken Haha!

Ja heb Friesje een paar keer gereden toen ik nog bij Femke werkte, in Essen! Lachen

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:33

Evelienepien schreef:

Woow! ben benieuwd hoe die over een paar jaar is, qua kleur. hij lijkt meer andalusier dan kwpn Pling

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:45

Ja ik ook! Hij word volgende week egbracht. Moeder is KWPN van 1.58 en vader is Urgento van 1.63 ongeveer.

hebben jullie ej paard in het Cruzado stamboek laten inschrijven?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 16:05

Blueberry schreef:
Ja ik ook! Hij word volgende week egbracht. Moeder is KWPN van 1.58 en vader is Urgento van 1.63 ongeveer.

hebben jullie ej paard in het Cruzado stamboek laten inschrijven?

Nee (nog niet), want de andalusische hengst is papierloos naar Ned. gekomen. Hij heeft wel papieren en is gechipt, maar die zijn daar achtergebleven.
De huidige eigenaar is er nu van alles aan aan het doen om de papieren in ned. te krijgen, als dat nog gaat lukken.
In dat geval krijgt mijn jonkie gewoon nog papieren...
Moeder is een Fruhling (duits spring bloed).

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:12

en wáárom wil je papieren als ik vragen mag? het heeft verder toch geen toegevoegde waarde? Mijne heeft geen papier. Ik zie er het nut niet van in. Een kruising is toch niet intressant om mee te fokken dus waarom dan dat papier?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:13

Blueberry schreef:
en wáárom wil je papieren als ik vragen mag? het heeft verder toch geen toegevoegde waarde? Mijne heeft geen papier. Ik zie er het nut niet van in. Een kruising is toch niet intressant om mee te fokken dus waarom dan dat papier?

Mijn P.R.E heeft wel papieren, maar is ruin, dan kun je zeggen dat dat papier geen toegevoegde waarde heeft omdat hij toch niet kan dekken, maar toch zit er een prijskaartje aan, wat er niet aan zou zitten als hij compleet papierloos zou zijn.
Ik kan me dus voorstellen, dat bij deze cruzado ook de ping ping meespeelt, al is het maar een half papier, qua verkoop(evt) altijd beter te verkopen, is dat niet aan de orde, is het maar net wat voor waarde je er zelf aan hecht..........

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:28

Ik heb ook een Cruzado. Maar zo noem ik dat nooit, tis een kruising tussen een NRPS pony en een Lusitano hengst. Qua uiterlijk is ze een miniatuur Lusitano geworden van ongeveer 1,45m. Ze zal nog iets groeien, maar waarschijnlijk wel onder de 1,50 blijven steken.
Ze is echt mijn droompaardje. De moeder heb ik ook, dus ik heb haar van dag 1 mogen meemaken.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:03

mammaslamma schreef:
Blueberry schreef:

Mijn P.R.E heeft wel papieren, maar is ruin, dan kun je zeggen dat dat papier geen toegevoegde waarde heeft omdat hij toch niet kan dekken, maar toch zit er een prijskaartje aan, wat er niet aan zou zitten als hij compleet papierloos zou zijn.
Ik kan me dus voorstellen, dat bij deze cruzado ook de ping ping meespeelt, al is het maar een half papier, qua verkoop(evt) altijd beter te verkopen, is dat niet aan de orde, is het maar net wat voor waarde je er zelf aan hecht..........

een papier bij een PRe snap ik dan wel weer. Dat is je bewijs dat je een raspaard hebt! Maar een crusado is altijd een kruising. en ik neem aan dat mensen daar niet snel mee gaan fokken. Misschien dat ik nogwel ene crusado papier aanvraag hoor, maar ik zie het nut er nog neit heel erg van in. zijn vader is Urgento II een ggk PRE. Opa loopt GP en volle broer van zijn vader ook. Mams is M springen. Dus ik verwacht wel dat het een leuk veelzijdig beestje word!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:31

Ik heb ook een cruzado een 2 1/2 jarige PRE/Andalusier (hengst) maal grote maat Welsh Cob ( merrie) Hij is inmiddels ruin, 157 cm, dus al mooi aan de maat en ziet er uit als een PRE.

Hij heeft officiele papieren, ditmaal van de Welsh Pony en Cob vereniging. Daar kan hij wel naar de keuring en had hij als dekhengst WEL gebruikt kunnen gaan worden. Nl. als WElsh Part Bred.

Voor mij heeft een cruzado papier wel degelijk een bepaalde waarde, ik weet nl. zeker wie zijn vader en moeder zijn in dit geval. Wat niet wel zeggen dat je ook niet veel plezier kunt beleven aan een papierloze kruising.

Er komen zoveel huis-tuin-en-keuken-paarden ( vergeef me de uitdrukking) uit spanje die allemaal uitgescholden worden voor andalusier of minstens kruising andalusier maar waar soms geen druppel PRE bloed in zit. Wij onnozele hollanders betalen daar echter wel vaak teveel geld voor. Alleen maar omdat er weleens wat PRE bloed in zou kunnen zitten. In Nederland kun je ook genoeg gewoon leuke bruikbare kruisingen kopen zonder RE bloed. Wil je beslist een zuivere of gekruiste PRE ( of Lusitano) dan is een papiertje erbij wel een extra zkerehid, zeker als je er ook extra voor moet betalen

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:08

Hmm, ja klinkt logisch. Ik heb de ouders gezien en weet 100% zeker dat zijn vader een ggk PRE is. Maar stel ik wil hem later verkopen dan is het dus ana te raden een crusado papier erbij te hebben? Mag ik vragen hoeveel meer een paard waard is met zo'n papaier?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:42

Ik heb zelf een Cruzado Portugues, of te wel een Portugese kruising, een kruising met een Lusitano dus. De moeder is een New Forest.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:19

Crusado papieren kun je niet meer aanvragen als je veulen al gespeend is.
Er moet een officieel dekbewijs afgegeven worden, waarna na de geboorte het veulen opgegeven moet worden aan stamboek van de vader ( of de moeder). Hierna wordt veulen gecontroleerd via het stamboek en gechipt en wordt er een paspoort afgegeven met de afstamming erop.

Wanneer de moeder een zuivere andalusier (of lusitano is) en de bader wat anders kun je natuurlijk ook een crusado papier aanvragen

Heb je een crusado met een "blanco " papier, of geendekbewijs dan kun je dat normaal gesproken niet meer met terug werkende kracht aan vragen.

Papieren alleen bepalen natuurlijk nooit de waarde van je paard. Zijn uiterlijk, graad van africhting, karakter, stokmaat, gezondheis enz. zijn verder ook van groot belang