Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

stef schreef:dus moet het stamboek regels instellen, zolang het stamboek het niet doet, blijf je dergelijke praktijken houden
stef schreef:het huidige nut van het couperen is weg, argumenten als: Hij kan zijn staart niet op tillen e.d. gaat voor sommige paarden misschien op, maar dat kan je ook anders oplossen (onderaan de staartwortel afknippen bijvoorbeeld)
?
stef schreef:de staartwortel wordt zwaar door de hoeveelheid haar die eraan hangt lijkt me?
Barmat schreef:In dat geval zou ieder koudbloed moeite hebben om de staart te tillen, toch?
En ik vind dat ook onzin als er gesteld wordt dat het anders te zwaar is, gewoon een argument om als "vrijbrief" te zien om er het mes in te zetten... bah bah
maar goed daar gaat het hier niet om
staart, net zoals dat paard tijdens het optreden van goa. En hij gebruikt het ook om vliegjes weg te slaan, natuurlijk niet als hij ingebonden is. 
maar dat zal d particulieren houders die het o zo mooi vinden, natuurlijk niet weerhouden om er eentje met een gecoupeerde staart te houden 
bromfiets schreef:Bij ons op stal staan ook een aantal belgen, maar die worden allemaal nog ingespannen en hebben dus ook allemaal een korte staart.
De veulens die geboren worden, worden geselecteerd op kwaliteit en degenen die later ook in het span aan het werk moeten worden wel gecoupeerd en degenen die waarschijnlijk als rij- en knuffelpaard worden verkocht mogen hun staart houden.
De eigenaar is zelf zeer actief binnen het stamboek en er komen daar zoveel mensen op visite die zeggen: een knol met lange staart komt bij mij nooit het erf op. Het is alleen wel een fabeltje dat dat vooral oudere mensen zijn die vasthouden aan tradities. Ik denk zelf dat je er weinig aan kunt veranderen....