Over het couperen van staarten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Over het couperen van staarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:41

nav een ander topic waar deze discussie offtopic was:

Ik stond eigenlijk flink te kijken toen ik een blaadje van de KVHT onder mijn neus kreeg met de uitslag van een keuring erin. Inclusief foto's.
Elke bels die op de foto stond (incl jaarlingen) was gecoupeerd. Goh, dacht, dat mocht toch niet meer?
Nee, in nederland mag de ingreep niet uitgevoerd worden, in Frankrijk wel. Dus wat doen we? We gooien onze nederlandse paarden op de trailer, reizen af naar frankrijk, laten ze couperen, en brengen ze vervolgens voor de Nederlandse keuring.
En dáár gaat het naar mijn idee fout.
Zolang een stamboek gecoupeerde paarden toe laat op de keuring, wordt het couperen nooit verbannen natuurlijk.
Moet het stamboek niet gewoon zeggen: Als je een paard hebt dat na 2000 geboren is, mag je niet mee doen? Tenzij je een DA verklaring hebt dat er medische noodzaak voor het couperen was?

het huidige nut van het couperen is weg, argumenten als: Hij kan zijn staart niet op tillen e.d. gaat voor sommige paarden misschien op, maar dat kan je ook anders oplossen (onderaan de staartwortel afknippen bijvoorbeeld)
Naar mijn idee slaat het stamboek de plank volledig mis.
Meningen?

Barmat

Re: Over het couperen van staarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:44

Stef, ik kon het niet méér met je eens zijn dan dit Ja

Couperen voor het mooi (of het mooi is laat ik even achterwege) is in mijn ogen een verminking van een totaal gezond en normaal functionerend dier. Niet alleen staarten, maar ook oren.

Het blijkt dat veel "liefhebbers" van de Belg een gecoupeerde staart nog steeds preferen boven een normale staart. Daarom wordt het nog steeds aangemoedigd het te blijven doen. Kom je als Belg met hele staart op een keuring, kun je het wel vergeten... de wereld andersom dus

Wat mij betreft mag er een streng verbod komen, in ieder land! In de hoop dat mensen eens in gaan zien dat verminking gewoonweg niet kan!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:46

Verder nog... ik heb "minder" problemen met het kort(er) afknippen van de staart.
Echter..... de oorsprong van het couperen is om te voorkomen dat het paard met de staart tussen het werkgereedschap kwam, het had toen wel een "functie". Maar wie ziet er tegenwoordig een Belg nog ophet land werken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:48

Wij hebben 2 trekpaarden op stal (pension) de ene is een bels MET staart, de ander is een knoepert van een percheron waarbij de staart net onder de staartwortel is afgeknipt (alleen de haren dus). Geslachtsdelen zijn beschermt tegen weer en wind, ze hebben een vliegenmepper, ze hebben hun evenwichtsorgaan, en ze zijn gewoon compleet...
En owhja, die bels met staart heeft gewoon mooie dikke billen hoor, die zie je met staart ook!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:36

ik vind het ook niet kunnen, gister haden wij ook een keuring.
voor haflingers en belgen. en alle belgen hadden haast geen staart.
natuurlijk waren er een paar met wel. maar dat vind k ook veel mooier.
maar echt zeilig.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:44

In belgie is het ook verboden, maar ken hier verschillende stallen waar je je paard kan brengen om te couperen en/of brandmerken...
tjah...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 16:22

dus moet het stamboek regels instellen, zolang het stamboek het niet doet, blijf je dergelijke praktijken houden

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:18

stef schreef:
dus moet het stamboek regels instellen, zolang het stamboek het niet doet, blijf je dergelijke praktijken houden

idd, ofwel verbied je het niet, ofwel verbied je het goed !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:01

RPA ---> BKR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:15

stef schreef:
het huidige nut van het couperen is weg, argumenten als: Hij kan zijn staart niet op tillen e.d. gaat voor sommige paarden misschien op, maar dat kan je ook anders oplossen (onderaan de staartwortel afknippen bijvoorbeeld)
?

Ik heb een Trekpaard merrie verzorgd met gecoupeerde staart. Paardje kon haar staartwortel niet optillen omdat deze te zwaar was. Dus afknippen van haar heeft in zulke gevallen geen enkel nut. Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 22:25

de staartwortel wordt zwaar door de hoeveelheid haar die eraan hangt lijkt me?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:22

Ik denk dat er weinig trekpaardliefhebbers zullen zijn die je tegenspreken Stef, het stamboek stelt geen grenzen. Hengsten met staart worden vrijwel niet goedgekeurd, erg jammer.
Je moet er alleen wel aan denken, dat de trekpaardwereld gedomineerd wordt door oudere mensen, die erg aan tradities hangen. Voor een mentaliteitsverandering is volgens mij meer 'jonge aanwas' nodig, die inziet dat het met staart helemaal zo erg nog niet is...Er zijn misschien niet genoeg penny's in het wereldje... Clown

(Het argument: staart is te zwaar vind ik btw echt een non-argument. Mijn bels heeft een staart, onwijs zwaar en dik, met een wortel tot onderaan zijn kont, waar ik ongeveer 3 kwartier over doe om uit te pluizen en hij zwaait er gewoon mee rond zijn schoft! Als een paard zijn staart niet goed kan gebruiken, zou ik eerder denken dat er iets in de wervelkolom scheef zit. )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:45

dat laatste is mijn idee dus ook.
natuurlijk zal je uitzonderingen hebben, maar over het algemeen kunnen ze prima de staart optillen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:51

stef schreef:
de staartwortel wordt zwaar door de hoeveelheid haar die eraan hangt lijkt me?

Zo is het mij ook geleerd, maar paarden in belgie met gecoupeerde staart mogen toch niet meer verhandeld worden, of op wedstrijd en keuring voorkomen.
Heb het artikkel van de wetgeving overlaatst gevonden in het ander topic. Zitten er een paar kenners in belgie bij?
Maar goed ze zeggen dat zal het stoppen, maar er zijn nog veel mensen die het gewoon bij hun eigen paard doen voor de "schoonheid" en die komen niet op keuring. Dus verstrengen van de regels lijkt me ook dat het probleem niet aangepakt word.
De fokkers zullen ook rustig blijven doorgaan zolang er vraag voor is, dat is simpel principe van markteconomie. Ik zie veel mensen de fokkers verwijten, maar als er niemand is om ze te kopen zullen ze ook stoppen.
Verder heeft couperen geen nut meer, integendeel het kan zeker wel eens misgaan zeker in frankrijk, soms heb ik het liever dan dat ze het in het zwart hier laten doen door een dierenarts met ervaring.

Maar goed zolang dat het beeld belg zonder staart er is zal er niks veranderen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:53

In dat geval zou ieder koudbloed moeite hebben om de staart te tillen, toch?

En ik vind dat ook onzin als er gesteld wordt dat het anders te zwaar is, gewoon een argument om als "vrijbrief" te zien om er het mes in te zetten... bah bah

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:00

Barmat schreef:
In dat geval zou ieder koudbloed moeite hebben om de staart te tillen, toch?

En ik vind dat ook onzin als er gesteld wordt dat het anders te zwaar is, gewoon een argument om als "vrijbrief" te zien om er het mes in te zetten... bah bah

Je moet niet weten met welke stomme verklaringen mensen afkomen om hun eigen zielsrust goed te praten.
Zeker die van honden Bloos maar goed daar gaat het hier niet om Haha!

Bij ons staan er werkende paarden, is echt bijzonder is een aardappelboer en die heeft geen traktor maar trekpaarden, de staart word elke dag mooi ingevlochten en ingezet met een bandage, en dan savonds er weer lekker uit. Plus de nodige kambeurt.
Waarom gaat het bij die mensen, dat paard heeft een Lovers staart, net zoals dat paard tijdens het optreden van goa. En hij gebruikt het ook om vliegjes weg te slaan, natuurlijk niet als hij ingebonden is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:16

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:35

Klopt, en daar werd gezegd deze regel zoals in belgie in te voeren

In toepassing van de Dierenwelzijnswet is het in

Belgie¨ verboden:
— een paard te blokstaarten; deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met een paard dat na 1 oktober 2001 werd geblokstaart;

— een paard dat na 1 oktober 2001 werd geblokstaart toe te laten tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd;

— een paard dat na 1 oktober 2001 werd geblokstaart te verhandelen.

Het houden van een paard dat na 1 oktober 2001 werd geblokstaart is niet verboden.

De Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel heeft

bevestigd dat de voormelde verboden op het tentoonstellen
en verhandelen van geblokstaarte paarden ook van toepassing zijn op dieren die de ingreep in het buitenland
hebben ondergaan. Bijgevolg mag een paard dat in Frankrijk werd geblokstaart in Belgie¨ gehouden
worden, maar is het verboden met dit dier deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden
en om het te verhandelen.

Tataa Haha! maar dat zal d particulieren houders die het o zo mooi vinden, natuurlijk niet weerhouden om er eentje met een gecoupeerde staart te houden

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:46

Bij ons op stal staan ook een aantal belgen, maar die worden allemaal nog ingespannen en hebben dus ook allemaal een korte staart.
De veulens die geboren worden, worden geselecteerd op kwaliteit en degenen die later ook in het span aan het werk moeten worden wel gecoupeerd en degenen die waarschijnlijk als rij- en knuffelpaard worden verkocht mogen hun staart houden.
De eigenaar is zelf zeer actief binnen het stamboek en er komen daar zoveel mensen op visite die zeggen: een knol met lange staart komt bij mij nooit het erf op. Het is alleen wel een fabeltje dat dat vooral oudere mensen zijn die vasthouden aan tradities. Ik denk zelf dat je er weinig aan kunt veranderen....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:48

De regel zoals in belgie invoeren dat kan je doen Lachen
Zullen ze indien ze op wedstrijd of keuring gaan wel moeten Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:51

bromfiets schreef:
Bij ons op stal staan ook een aantal belgen, maar die worden allemaal nog ingespannen en hebben dus ook allemaal een korte staart.
De veulens die geboren worden, worden geselecteerd op kwaliteit en degenen die later ook in het span aan het werk moeten worden wel gecoupeerd en degenen die waarschijnlijk als rij- en knuffelpaard worden verkocht mogen hun staart houden.
De eigenaar is zelf zeer actief binnen het stamboek en er komen daar zoveel mensen op visite die zeggen: een knol met lange staart komt bij mij nooit het erf op. Het is alleen wel een fabeltje dat dat vooral oudere mensen zijn die vasthouden aan tradities. Ik denk zelf dat je er weinig aan kunt veranderen....

Zo iemand kan ik wel aanvliegen van woede weet je...... Boos!

Maar laten we het zó zeggen.... een persoon met dergelijke zieke en misselijkmakende gedachtegang... komt bij MIJ het erf ook niet op Boos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:52

Wat ik erg raar vind is dat het in belgie is en in nederland niet, vaak zijn ze in nederland toch ietsje voor op die spullen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:55

Als de keurmeesters nou eens gewoon ieder dier die gecoupeerd op een keuring wordt aangeboden per definitie diskwalificeren, houdt het allemaal snel genoeg op.
Helaas is dat dus niet het geval...en er is doorgaans toch nog net teveel geld mee gemoeid....

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:56

Ik vind zonder staart mooier. Maar ik laat bij mijn veulens de staart er aan zitten omdat, het gewoon niet mag!Ik vind het ook oneerlijk op keuringen dat paarden zonder staard eerder goed gekeurd worden dan met lange saart. De veulens gaan niet meer naar frankrijk hoor tegen woordig doen ze het in nederland. Hartstikke fout natuurlijk.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:57

ojeej, weer een topic over het couperen van trekpaarden Boos!