Tsjerk 328 nakomelingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Tsjerk 328 nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 23:29

Wie hebben er allemaal een tsjerk staan?

daar ben ik wel eens benieuwd naar. Ik heb er 1 staan maar dat is niet echt een leukerd. Zeer
dominant valt aan in de wei in de stal is het haar terrein dus moet je vooral als vreemde niet in
de buurt komen.

terwijl als ze eenmaal uit stal is is het een vreselijke lieve aanhankelijke merrie. Onder het zadel
is ze zeker gaaf ze straalt kracht uit en wil nog eens de volle 100% voor je gaan. Buiten is het ook
een hele lieve makkelijke fries.

nou laat maar horen

Anoniem

Re: Tsjerk 328 nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:32

Kijk eens in mijn profiel, Albert is van Tsjerk!

Superlief beest, wel ontzettend sterk, en maakt daar soms ook wel gebruik van, als ie weet dat dat kan!
Maar een rasecht knuffelpaard!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 09:10

die van jou ken ik wel maar meerdere zie ik nooit. Ik zie hier maar heel weinig tsjerk friezen voorbij komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:02

Ik had er helemaal overheen gelezen dat dit topic van jou was joh Clown

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:03

whahahahaha sukkeltje Tong uitsteken

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:03

ik wil wel weten wie allemaal een tsjerk heeft maar blijkbaar weinig mensen

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:15

Ik heb een Tsjerkveulen van 3 weken oud. Een ontzettend lief veulen, mooi koppie erop Lachen Het is een heel nieuwsgierig beestje, moet wel zijn energie kwijt ( of dat is gewoon veulens eigen *LOL* )

Er zijn genoeg nakomelingen van Tsjerk, maar volgens mij weinig op bokt Knipoog

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:21

Ik heb een Tsjerk hengst van 4 jaar. Het is echt heetkopje en behoorlijk brutaal. Maar ook ontzettend lief. Gewoon een heerlijke knul. Hij meet 1.68

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:22

Tsjerk zijn eikels onder het zadel.. Tong uitsteken Maar hebben prachtige koppies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:25

VIPPIEKIPPIE schreef:
Tsjerk zijn eikels onder het zadel.. Tong uitsteken Maar hebben prachtige koppies.

Hier ben ik het niet mee eens!
Albert was echt zooo lief onder het zadel, mits je hem met respect behandelde!

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:26

ik heb een tsjerk (mv tamme) merrie, 10 jaar nu, schat van een dier, wel een eigen willetje (ze kan erg goed bokken Tong uitsteken ) en gaat er regelmatig eens vandoor. Maar schitterend koppie, geweldige knuffel en kan heel mooi lopen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:30

Er wordt gezegd dat Tsjerken niet al te makkelijk onder het zadel zijn. Maar goed een fries met een wat feller karakter, lijkt mij persoonlijk erg ideaal.

Vandaar ook onze keuze voor Tsjerk, aangezien de merrie af en toe wat flegmatiek kan zijn en dat met Tsjerk wilde verbeteren Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:32

Hoe groot zijn jullie tsjerken eigenlijk?

Albert zal nu rond de 1.70 m zijn!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:33

Schat, het is algemeen. Veel Tsjerks zijn klootzakken. Kan ik niks aan doen. Daar tegenover staat dat het vaak plaatjes zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:34

Grappig dan dat er daar 2 op stal stonden, en allebei ontzettend lief!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:35

Ze zeggen ook dat het de friese Jazz is Bloos Maar ik denk dat het voor elk dier anders is Ja En de opvoeding heeft ook veel invloed Ja

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:36

Ja. Het wordt over meer Friese Hengsten gezegd, niet alleen Tsjerk. Heb er een heel lijstje van. Tong uitsteken

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:37

Welke dan nog meer Knipoog
Ons veulen is heel lief, maar hij komt ook ontzettend veel in de handen Ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:38

Ik moet er idd wel bij zeggen dat Albert als veulen een beetje sterk en ondeugend was Knipoog
Ik en een vriendin konden hem beiden niet uit de wei halen of er in zetten!
En hij liep door de draad (met stroom) heen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:40

Hengsten die bekend staan om hun temperamentvolle karakter zijn o.a. Oege, Leffert, Sierk, Tsjerk, Feitse, Ulbert, Atse, Ulke. Er zijn er zeker nog wel een paar. De nakomelingen van Lute, Jurjen,Tjalling en Oepke gaan meer naar de luie kant. Als sportpaarden zijn Feitse's heel geschikt omdat het echte werkers zijn maar niet echt geschikt als recreatie paard. De nakomelingen van Tsjerk zijn echte keuringspaarden met meestal een heel mooi exterieur maar geen fijne paarden om mee te werken, het zijn nogal heethoofden. De moederlijn is natuurlijk ook heel erg belangrijk. Dit lijstje dus. Het is slechts een selectie, er zijn er nog wel een aantal.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:41

Rypkes schijnen ook goeie sportpaarden te zijn, en volgens mij doen de Dirks het ook wel goed. Lachen

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:44

Persoonlijk lijkt mij een heethoofdige fries heel prettig. Ik rijd naast mijn fries ook een bruine, die heel fel en heet kan worden. Het veulen mag veel pit hebben, is net wat makkelijker dan een die je vooruit moet duwen Ja

De moederlijn van het veulen zijn over het algemeen genomen ook paarden met karakter. Ze staan graag op hun achterbenen *LOL*

De moeder van het veulen is een schat op stal, heeft haar wel eigenaardigheden, zoals opeens iets eng vinden, wat nieuw is. Maar voor de rest 100 % te vertrouwen Ja Wij hebben haar dan ook zelf opgevoed Ja

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:45

Ik heb een Rypke×Dirk, ook heel pittig, maar zeer werkwillig en leergierig. Lenig paard ook. Zeer mooie bewegingen en een zeer luxe type.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:10

VIPPIEKIPPIE schreef:
De nakomelingen van Tsjerk zijn echte keuringspaarden met meestal een heel mooi exterieur maar geen fijne paarden om mee te werken, het zijn nogal heethoofden.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Waarom zouden Tsjerken geen fijne paarden zijn om mee te werken? Mijn Tsjerkhengst is een heet hoofd maar juist zulken gaan voor je door het vuur en zijn goudeerlijk. Ze zijn niet geschikt voor beginners maar een beetje ruiter red zich er mee. Tis wel heel makkelijk gezegt tsjerken zijn geen fijne paarden om mee te werken.... Slapen

Heb je zelf ooit met een tsjerk gewerkt? Anders denk ik niet dat je hierover mag oordelen Knipoog

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:29

Wij hebben 2 Tsjerk (x Piter) merries op stal staan. Een stermerrie van 7 jaar (1.65m) en een stamboekmerrie van 5 jaar (1.60m).
Beide zijn ze enorm verschillend van karakter. Ze lopen beide in de wedstrijden de 7 jarige stermerrie heb ik zelf onder het zadel in de wedstrijden lopen. Kijk maar voor foto's in mijn profiel. Ze is erg fijn te rijden zolang je haar maar eerlijk rijdt. Op stal is het echt een schat van een paard óók voor kleine kinderen. In het land is ze af en toe nog al aan het ouwehoeren, absoluut niet tegen andere paarden. Ze laat alles toe maar meer in de vorm van niet willen komen rondjes om je heen draaien en je met zo'n verrekte kop aankijken van; Haha ik kom toch niet Haha! Verder is het wel een echte Tsjerk qua gedrag een heet en fel type en echt álles wat nieuw is is eng!
Was er mest over het land gestrooid, reken maar niet dat ze de bak in gaat want het land ernaast is veeel te eng Sigaar En allemaal van dat soort pietluttige dingen ik kan er wel een boek over schrijven.