Overstappen op Andalusier? Tips, trucs, ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Overstappen op Andalusier? Tips, trucs, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 10:31

Hallo,

Ik ben een redelijk fanatieke Bokster, maar op dit gedeelte nieuw. Ik overweeg namelijk een Andalusier aan te schaffen. Maar... geen idee wat ik doe... tips, trucs, ervaringen, waarschuwingen? Iedere tip is welkom. Heb acht jaar eigen paarden gehad. KWPN-ers. En vooral van de laatste viel het karakter me behoorlijk tegen, afstandelijk, koel, ongeinteresseerd en ook gewoon...stout!
Nu pasten we ook niet bij elkaar, dus dat zal meegespeeld hebben.

Nu zou ik die Andalusier niet aanschaffen om shows mee te doen ofzo. Ik ben een recreatie ruiter en zoek gewoon een fijn paard, om mee buiten te rijden, om een dressuurlesje mee te doen, om eens een sprongetje mee te maken en (voornamelijk) om recreatief mee te rijden. Dus ja waarom dan een Andalusier he? Kan ook met een Tinker, Fries, KWPN of iets "merkloos".

Dooskuh

Re: Overstappen op Andalusier? Tips, trucs, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:35

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:55

Andalusiers zijn slim, gevoelig en afhankelijk van het type wat je koopt ook veelzijdig. Mijn vriend heeft een andalusische merrie waar hij TREC wedstrijden mee rijdt, ze springt goed en handig, doet niet moeilijk over een rit van 55 km door zwaar heuvelachtig terrein, is pittig maar wel koel in de kop. Verder doe ik dressuur aan de lange lijnen met haar wat ze ook erg leuk doet. Ze is lief en altijd vrolijk en staken, bokken, slaan en bijten komen in haar woordenboek niet voor. Een super veelzijdig paard dus!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:22

Ik ben een Lusitano kenner dus kan alleen daarvan spreken, maar PRE´s zijn niet veel anders. Het belangrijkste om te onthouden is dat je ze niet moet beledigen. Verder, als ze hier zijn afgericht, met HOGE handen rijden.
Ze zijn erg voorwaarts, maar zeer confortabel. Dat is het grootste verschil.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:15

Die ik op het oog heb, is nog helemaal niet beleerd...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:00

Dat is natuurlijk alleen maar positief, dan hoef je in ieder geval minder rekening te houden met een buitenlands en onbekend verleden, en "spaanse" knoppen......

Hoe oud is het paard wat je op het oog hebt, en is het veulen in NL geboren?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:01

Het paard wat ik op het oog heb is anderhalf, maar wel geimporteerd uit Spanje.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:11

Dat is best lastig hoor.. ik ken aardig wat mensen die de stap naar een Spanjaard hebben gemaakt en toch niet overweg konden met het hoge sensibele karakter.. kom anders eens een paar keer bij ons langs Knipoog je kent Piropo.

Raffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:33

Nou, ze hebben inderdaad een sensibel karakter. Bij mij op stal zijn er 2 gekomen. Moeder en dochter. De moeder is half Spanjaard en de dochter een kwart, maar dat is ze niet aan te zien want ze lijken echt 100%. Maar wat een karakters !!!! Ik dacht dat ze best koelbloedig waren in het hoofd, maar deze zijn zo vreselijk gevoelig. Ik zou echt eerst eens goed kennis maken met het ras en de eigenschappen ! Ik vind ze trouwens schitterend !

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:58

Ik heb echt geen kwaad woord over dit ras. Ik heb er zelf 1 verzorgd, en die mis ik nog steeds iedere dag! Wat ik heb gezien (ik heb ook nog een andere lusitano gereden, en een andalusier meegemaakt op stal) is alleen maar positief. Veel van de dingen zijn hier al gezegt. Het ligt er ook absoluut aan wat voor soort paardje het is, maar ze hebben wel bepaalde eigenschappen. Die ik verzorgde was heel nieuwsgierig, altijd belangstelling naar je, lekker pittig maar koel in het koppie. Pitufo (zo heet ie) was een hele lieve hengst, die heel braaf was en waar absoluut geen kwaad in zat! Je kon alles met m doen, lekker buiten rijden, dressuur rijden, hij deed het met plezier. Het was nooit afwachten hoe die zou lopen, want hij liep altijd super voor je! Ook was die heel leergierig (zoals de meeste) en wou graag dingen leren. Sinds ik deze 2 paarden heb gereden (die kwa karakter heel erg op elkaar lijken) en ik wil echt niks anders meer!! Ik rij nu een fries, die is ook erg lief, maar lang niet zo leuk als Pitufo Verdrietig Dus als ik ooit een eigenpaardje neem, dan word het echt een spaanse!! Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:54

Ilzas schreef:
Dus ja waarom dan een Andalusier he? Kan ook met een Tinker, Fries, KWPN of iets "merkloos".

Antwoord:Omdat het comfort van het Iberische paard ver boven dat van welk paard dan ook staat. Als je er ooit een hebt gereden, wil je nooit meer wat anders.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:04

Lusitana schreef:
Ilzas schreef:
Dus ja waarom dan een Andalusier he? Kan ook met een Tinker, Fries, KWPN of iets "merkloos".

Antwoord:Omdat het comfort van het Iberische paard ver boven dat van welk paard dan ook staat. Als je er ooit een hebt gereden, wil je nooit meer wat anders.

Inderdaad! Ja
Aan de Ts: Ik raad het je absoluut aan, alleen kijk uit met de Anda's uit Spanje, je weet nooit hoe ze be(of mis)handeld werden. Maar ik kan geen kwaad woord over dit ras bedenken, heerlijke paarden.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 09:29

cloris schreef:
Dat is best lastig hoor.. ik ken aardig wat mensen die de stap naar een Spanjaard hebben gemaakt en toch niet overweg konden met het hoge sensibele karakter.. kom anders eens een paar keer bij ons langs Knipoog je kent Piropo.

Nou, ik hou me aanbevolen!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 09:30

Lusitana schreef:
Ilzas schreef:

Dus!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 09:20

Het zijn heerlijke paarden, maar het moet wel bij je passen. Ze zijn extreem gevoelig en intelligent.
Als je daar niet goed mee om kan gaan en je paard te weinig biedt, dan kan het nog best eens tegenvallen. Daarom is het heel belangrijk dat je eerst goed kennis maakt met het ras.

Het zijn geweldige paarden, ik wil nooit meer anders!! Maar dat ze koelbloedig zijn zoals veel mensen denken, nee dat niet Haha!
Het is te vergelijken met Arabieren, maar dan in een robuustere(en mooiere, vind ik!) verpakking, zoiets. Maar als het bij je past.....GENIETEN!! Pling

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:25

Een goede andalusier is in elk geval koel in het hoofd. Het zijn paarden die graag voor je aan het werk willen en eigenlijk geen fouten willen maken.

Een andalusier is wel heel gevoelig. Je kunt ze door verkeerde benadering eerder kwetsen dan een ander ras.

Samenwerking is het motto.
Als je ze echter het gevoel geeft dat je het samen doet, dan werken ze ook echt samen met je. Dat is een heerlijk gevoel en een diepe vriendschap wordt zo opgebouwd.

Denk dat bovenstaande ook voor de Lusitano geldt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:46

Zeker, maar ik krijg altijd het idee (door fora, ik ken geen andalusiërs) dat Lusitanos veel makkelijker zijn. Of misschien komt het omdat ze er hier laks mee om gaan.
Wel moet je ze niet beledigen, maar foutjes en onhandigheden wworden gewoonlijk wel vergeven.

Het zijn meedenkers die je soms vóór zijn en dat is ook iets waar veek ruiters aan moeten wennen. Dat prompte reageren als ze maar denken dat je een hulp geeft. Als je omkijkt om met iemand te praten , heb je al een piroutte te pakken, bij wijze van spreke (of letterlijk, al eens meegemaakt Bloos )
Als je bewegingen worden als hulpen opgevat, dus je moet heel bewust rijden en dat is eigenlijk ook het mooie. Je wordt vanzelf een beter ruiter, je hebt meteen reactie op wat je goed of fout doet.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:43

Lusitana schreef:
Zeker, maar ik krijg altijd het idee (door fora, ik ken geen andalusiërs) dat Lusitanos veel makkelijker zijn. Of misschien komt het omdat ze er hier laks mee om gaan.
Wel moet je ze niet beledigen, maar foutjes en onhandigheden wworden gewoonlijk wel vergeven.

Het zijn meedenkers die je soms vóór zijn en dat is ook iets waar veek ruiters aan moeten wennen. Dat prompte reageren als ze maar denken dat je een hulp geeft. Als je omkijkt om met iemand te praten , heb je al een piroutte te pakken, bij wijze van spreke (of letterlijk, al eens meegemaakt Bloos )
Als je bewegingen worden als hulpen opgevat, dus je moet heel bewust rijden en dat is eigenlijk ook het mooie. Je wordt vanzelf een beter ruiter, je hebt meteen reactie op wat je goed of fout doet.

Nou weinig verschil hoor bovenstaand is ook een prima omschrijving voor het Spaanse paard

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:56

Ik zou inderdaad eens hier en daar gaan kijken bij mensen met Andalusiërs of Lusitano's (naar mijn idee is er ook niet veel verschil...) en eens rijden.
Zodat je kunt ervaring hoe ze zijn qua karakter, in de omgang en met rijden.

Mijn ervaring is (maar ik heb ook niet de makkelijkste getroffen... Clown ) dat ze een stuk gevoeliger zijn dan de gem. Kwpn'er e.d.
Ze vergeven je minder snel iets dat je fout doet, ze slaan goede, maar ook slechte ervaringen heel snel op in hun geheugen om niet snel meer te vergeten...
Ik vind ze daarentegen ook weer mensgerichter dan veel andere paarden, ze richten zich heel duidelijk op degene die veel met ze omgaat en kijken echt even de kat uit de boom als een 'vreemde' iets van ze moet...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 14:57

In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor al jullie reacties!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:18

cloris schreef:
Lusitana schreef:

Nou weinig verschil hoor bovenstaand is ook een prima omschrijving voor het Spaanse paard

Vlak de Lipizzaner niet uit, je zou het zo over mijn Lipizzanermerrie kunnen hebben hierboven...

Kijk welk paard je het meest aanspreekt, het belangrijkste is dat je een klik hebt met je paard. Zoek en kijk rustig rond, neem je tijd en maak je veel informatie eigen. Wens je in ieder geval heel veel plezier tijdens je zoektocht!!!!

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:55

Mijn vriendin heeft 2 Andalusiers, waarvan 1 Cartujano?
Deze is erg slecht behandeld geweest in Spanje, en je ziet het resultaat daarvan ook op zijn neusrug.
Een vreemde knobbel.
Dit paard was in het begin niet eens te benaderen, en hield dan ook alles angstvallig in de gaten.
Mijn vriendin heeft hem nu een half jaar, en zij kan hem nu poetsen, (wat ook een probleem was)
en voorzichtig werken aan de lange lijnen gaat ook.
Hij is super gevoelig, maar heeft nu duidelijk een sterke band met haar.
Ik neem mijn petje voor haar af, want dit vergt zeer veel geduld, maar zij zal er straks waarschijnlijk een heel leuk paard aan hebben.
Ik vermoed ook wel dat hij haar favoriet is. Haha!

Ik vind het prachtige dieren!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:28

nou ik heb momenteel een veulen en heb ook geen rijpaard

dus ik had bedacht dat dit de uitgelezen kans was om van alles uit te proberen wat met paarden te maken heeft

dus ook mijn lijstje staat met Andalusier rijden verzorgen enz om ze te leren kennen

maar nou is er in mijn omgeving niet iemand die ik ken met zo'n paard
weten jullie een stal waar ze die mogelijkheid bieden?

sorry dat het een beetje ontoppic is maar het is natuurlijk ook van belang voor mensen die intresse hebben in dit ras en de paarden willen leren kennen

bedankt groetjes nathalie

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:42

Dat maakt toch niet uit? Is toch gezellig zo?