anda....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

anda....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:19

ik ga komende zaterdag naar een anda van 9 maanden kijken, een hengst zonder pre papieren, wie kan mij wat advies geven over de dingen waar ik vooral op moet letten? aangezien ik in het verleden alleen met kwpn en arabieren heb gewerkt is dit een beetje nieuw voor mij.

groetjes loesje

Woody2015

Re: anda....help mij met adviesen over aankoop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 21:27

pre schreef:
ik ga komende zaterdag naar een anda van 9 maanden kijken, een hengst zonder pre papieren, wie kan mij wat advies geven over de dingen waar ik vooral op moet letten? aangezien ik in het verleden alleen met kwpn en arabieren heb gewerkt is dit een beetje nieuw voor mij.

groetjes loesje

HippoLogic

Re: anda....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:06

1: het omhoogschoppen van een topic is niet toegestaan. Beetje geduld en er komt heus wel een antwoord. Lachen

2: Als je geen ervaring met andalusiërs hebt moet je iemand meenemen die er verstand van heeft.
Wat is je doel met dat paard?

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 06:12

Inderdaad wat wil je met het paard, als je de springsport in wil zou ik het niet doen.
Het belangrijkste met wat voor paard je ook koopt is of er een klik is

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 07:16

cojolly schreef:
Inderdaad wat wil je met het paard, als je de springsport in wil zou ik het niet doen.
Het belangrijkste met wat voor paard je ook koopt is of er een klik is

dat vind ik ook maar laat hem ook keuren en neem iemand mee die er verstand van heeft....

ik wist ook veel over paarden op mn 16 de en ging toen mijn eigen paard kopen lees mn verhaal ik mn profiel eens...
neem een deskundige mee dat bespaart je een hoop ellende.

gr gemma

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 10:29

hallo alle,

ten eerste weet ik niet wat omhoogschoppen van een bericht is, haha wilde eigenlijk alleen de tekst veranderen en dat is dus niet gelukt. aangezien dit mijn eerste forum is waar ik ooit op heb gezeten is ook dit allemaal nieuw. sorry als ik me daarbij niet aan de regels hield. beetje nieuw allemaal haha.

xx loesje

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 10:31

owjah wat ik met het paard wil is eigenlijk echt dressuur en het bos in enzo. ik heb vroeger altijd veel wedstrijden gesprongen en eigenlijk ook altijd op springstallen gewerkt maar mijn passie ligt daar niet meer, klein sprongetje is leuk maar meer niet. maar zoals ik heb begrepen zijn anda's toch wel heel goed voor de dressuur en recreatief, toch?

alvast bedankt voor het advies.

xx loesje

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 11:09

een van de paarden waar ik na zou gaan kijken, die vrouw heeft me net nog wat foto's doorgestuurd en het valt me op dat ze wat x benig staat achter! dat kan ik dan beter uit me hoofd zetten, ofnie? xx loesje

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:36

als ik jou was zou ik gewoon een kenner mee nemen. Via foto's is het altijd moeilijk te beoordelen. En andalusiers zijn inderdaad goed voor dressuur en recreatie, sprongetje vaak ook.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:17

Algemene dingen om op te letten bij een jong dier:
Hoe reageert hij op zijn omgeving: is hij nieuwsgierig naar mensen of juist niet. Hoe beweegt hij aan de hand en los in alle gangen. Vraag of hij veel in handen is en hoever zijn basisopvoeding is. Hij is nog maar een peuter, maar hopelijk is hij al wel halstermak, kan hij meelopen en voetjes geven.

Weet je al waar je hem neer wilt zetten: een negen maanden oud veulen is nog maar een peuter natuurlijk.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:43

ik wil hem touwens in opfok zetten bij mij in de buurt echt een super adres. hij staat op dit moment ook in opfok en is sinds oktober in nederland. het paard waar ik eigenlijk voor ga kijken is een hengst en wil hem voorlopig ook hengst laten zolang als hij het toelaat. toevallig staat er ook een andere in de buurt maar zoals ik op de fotos zag heeft die x benen achter dus ik denk niet dat die een optie is en qua type is het ook niet echt wat ik zoek. ik was gewoon meteen verliefd op de hengst, zijn uitstraling bouw gewoon alles haha.

hij komt dan gewoon in een opfok met andere hengsten, dat leek mij het beste, of denk jij van niet?

xx loesje

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:52

Als je naar een PRe gaat kijken altijd iemand meenemen die verstand van deze paarden heeft=regel 1 Haha!

Vanaf de foto is het moeilijk beoordelen of een paard goed o9p zijn benen staat. Daarvoor moet je hem toch echt in het echie zien.

Ik ben van mening dat je een paard zolang mogelijk(tot een jaar of 3) in de opfok moet laten staan, de kudde voedt elkaar op. Daarna een paard ook niet alleen zetten, natuurlijk Knipoog

Als jij verliefd bent, je hebt het geld ervoor over en je neemt iemand mee die verstand van PRE's heeft... gewoon gaan kijken of het in het echt ook is wat je ervan verwacht. Maar niet overhaast beslissingen gaan nemen, ik zou ook eens rondkijken voor vergelijkingsmateriaal.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:12

pre schreef:
ik wil hem touwens in opfok zetten bij mij in de buurt echt een super adres. hij staat op dit moment ook in opfok en is sinds oktober in nederland. het paard waar ik eigenlijk voor ga kijken is een hengst en wil hem voorlopig ook hengst laten zolang als hij het toelaat. toevallig staat er ook een andere in de buurt maar zoals ik op de fotos zag heeft die x benen achter dus ik denk niet dat die een optie is en qua type is het ook niet echt wat ik zoek. ik was gewoon meteen verliefd op de hengst, zijn uitstraling bouw gewoon alles haha.

hij komt dan gewoon in een opfok met andere hengsten, dat leek mij het beste, of denk jij van niet?

xx loesje

Eerlijk gezegd vind ik een gemengde kudde het beste. Bloos
En dat je ze zoveel mogelijk in handen hebt...

Als ik sommige verhalen over *de* opfok lees (niet uit de kudde mogen halen/niet op mogen zoeken/en andere spookverhalen) dan krijg ik een heel (hopelijk!) verkeerd beeld van *de* opfok. Tong uitsteken

Maar goed: een veulen zou ook niets voor mij zijn. Veel te lang wachten.... Bloos

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 21:20

heb net gehoord dat er iemand met ons meegaat die er zeker verstand van heeft! Haha!

xx loesje

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:25

Leuk!! hou ons op de hoogte!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:43

Leuk! Wel een foto toestel/filmcamera meenemen! Dan kun je thuis nog eens kijken. Tip: Laat iemand anders dan de foto's/film maken: jij bent toch alleen naar het paard aan het kijken. Haha!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 09:27

haha goeie tip van die foto;s! ik ga nu zometeen aanrijden, ben echt heel nerveus!

x loesje

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:19

Ik ben benieuwd Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:27

Succes.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:00