hoe zit het met kleur schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annae

hoe zit het met kleur schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:32

hoi,
ik heb de laatste tijd veel advertensies zitten kijken en daar kom je regelmatig de kleur bruinschimmel tegen. hoe zit het nou precies met schimmels, worden niet alle schimmels wit??
groetjes

ps. wat hebben jullie voor je Andalusier/ Lusitano betaald Geld, geld! ?

Buitenzinnig

Re: hoe zit het met kleur schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:40

In principe worden alle schimmels langzamerhand, of heel snel wit.
Voor Goya heb ik incl. zadel, hoofdstel, poets spul en deken €3750 betaald. 8 jaar, geen PRE, ruin

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:33

Ik heb een zwartschimmel, die wordt zeker niet wit maar Zilver... en dat scheelt alles in schoonhouden kan ik je zeggen, hij is nu omgedoopt naar vliegenschimmel overigens.

Mijn merrie is een bruin(schimmel) en langzamerhand zal ook zij wit worden.

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:20

oké en bruin blijft gewoon bruin neem ik aan en zwart blijft zwart
maar hoe zie je het verschil tussen zwart en bruin schimmel en heb je nog meer kleuren schimmels. heeft de ene bruine vlekkjes en de ander zwartje???? Tong uitsteken

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:28

ik dacht zelf dat een bruinschimmel, een schimmel is waarvan het net lijkt of hij in het zand heeft gerold. (haha hoe leg je het uit???) Dus zandkleurig. en een zwartschimmel maar dan met een donkere/zilverachtige gloed. Zo heb je ook een roodschimmel (rossig) en een blauwschimmel (blauwig).
Zo heb ik het tenminste altijd begrepen.
even gegoogled en deze kwam tevoorschijn: http://193.121.174.81/vcm/trekpaard/haarkleur4.jpg

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 00:09

oké heeeel duidelijk Lachen Knipoog

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:57

Onze 2 jarige PRE hengst is nog steeds zwart. Zijn vader is een bruinschimmel en was ook pas heel laat lichter aan het worden. Ik denk dat onze hengst heel donker zal blijven.
Afbeelding

Deze is zondag gemaakt. Geen mooie foto, maat het is een idee Haha! .
Hij zal ooit wel licht worden, maar wanneer??????

Dit is zijn vader Polaco II, een bruinschimmel. Hij is 10 jaar en nog heel donker.

Afbeelding

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:36

Piropo is ook pas na zijn 10e jaar echt lichter geworden;
Dit was in 2000
Afbeelding
2006
Afbeelding

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:47

woooh dat verschil is echt inmens, zeker die laatste dan heb je echt ineens een ander paard Lachen

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:56

tyrtje schreef:
woooh dat verschil is echt inmens, zeker die laatste dan heb je echt ineens een ander paard Lachen

Ja maar het gaat geleidelijk en je ziet het pas weer echt als je die oudere fotos bekijkt Haha!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:07

Bruinschimmels zijn wel heel bijzonder, ik vind het een mooi kleurtje. Jammer dat het wit worden soms net te snel gaat, ik vind als ze nog 'appelig' zijn ze zo mooi!
Hier foto's van mijn merrie, ook vrij lang donker gebleven omdat ze een zwarte moeder heeft, maar inmiddels toch bijna helemaal 'wit' geworden.

2000
Afbeelding

2005
Afbeelding

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:27

ja ook daar is het verschil iel erg groot Knipoog

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:16

Mijn Lipizzaner kreeg ik als bruine, inmiddels is hij schimmel met stippen, ik noem het maar even vliegenschimmel Haha! Langzaam aan beginnen de stippels op zijn billen weg te gaan en krijg ik een wit paard ervoor in de plaats Haha! Zie hier het verschil in 6 jaar (!) tijd........

Afbeelding

Afbeelding

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:18

Ik vind haar heel mooi geworden juist zo Pling

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:30

cloris schreef:
Ik vind haar heel mooi geworden juist zo Pling

mijne Bloos Haha! ? of die van Napoleon? (das een mannetje namelijk Clown )
Ik vind haar ook mooi geworden hor, maar dat grijze appeltjes, kweet niet heeft toch iets...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:33

Volgens mij bedoelt ze iets anders,een bruinschimmel wordt bruin geboren en wordt uiteindelijk wit.Een zwart schimmel wordt zwart geboren en later is die wit.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:21

marleen_usar schreef:
Volgens mij bedoelt ze iets anders,een bruinschimmel wordt bruin geboren en wordt uiteindelijk wit.Een zwart schimmel wordt zwart geboren en later is die wit.

Een bruinschimmel is een schimmel met bruin. Alle schimmels worden in de kleuren bruin, zwart of vos geboren. De ene is met 6 maanden al wit en de ander wordt nooit helemaal wit en dat is dan een bruin of zwart schimmel.
Je heb ook schimmels die elke seizoen een andere kleur hebben. In de winter donker en in de zomer heel licht. Dat is een verandelijke schimmel.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:19

PhiaBink schreef:
Een bruinschimmel is een schimmel met bruin. Alle schimmels worden in de kleuren bruin, zwart of vos geboren. De ene is met 6 maanden al wit en de ander wordt nooit helemaal wit en dat is dan een bruin of zwart schimmel.
Je heb ook schimmels die elke seizoen een andere kleur hebben. In de winter donker en in de zomer heel licht. Dat is een verandelijke schimmel.

Dan vraag ik me toch af wat Nap is?! Kreeg hem heel donkerbruin met zwarte benen (beetje lastig te zien op de foto). Hierna werd hij steeds lichter maar kreeg hij bruine stippen en een witte ondervacht. Héél langzaam (gaat me niet snel genoeg Bloos ) vervagen de bruine stippen op zijn billen en word hij egaler wit....

Kortom, wat voor schimmel heb ik nou eigenlijk Verward

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:01

die van mij is al in 10 maanden aan zienlijk verkleurt
Afbeelding
Afbeelding

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:59

napoleon schreef:
PhiaBink schreef:

Dan vraag ik me toch af wat Nap is?! Kreeg hem heel donkerbruin met zwarte benen (beetje lastig te zien op de foto). Hierna werd hij steeds lichter maar kreeg hij bruine stippen en een witte ondervacht. Héél langzaam (gaat me niet snel genoeg Bloos ) vervagen de bruine stippen op zijn billen en word hij egaler wit....

Kortom, wat voor schimmel heb ik nou eigenlijk Verward

Dat kan je eigenlijk over een paar jaar zeggen. Ze kunnen blijven verkleuren tot een jaar of 12. Ik denk dat Atje nooit helemaal wit wordt. In april wordt hij 2 en is nog zo zwart als de nacht met hier en daar een witte haar. Sommige blijven hier en daar bruine of zwarte haren houden, andere worden echt helemaal spier wit.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:01

Kan zijn dat Nap vliegenschimmel is net als Capriola. Die krijgt ook bruine stippen, die in de winter vervagen en in de zomer weer terug komen.