Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piposansjo
Berichten: 75
Geregistreerd: 18-09-06

Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 23:37

Graag zou ik willlen weten of er eigenaars van Andalusiers zijn die hun paard bitloos rijden en wat hun ervaringen hiermee zijn. Ik wil dit n.l. wel met mijn Anda gaan doen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:59

Wat is een andalusiër anders dan een ander paard? net als wanneer iemand met een KWPN bitloos rijdt wil dat ook niet zeggen dat álle KWPN'ers dus bitloos te rijden zijn. Als jij denkt dat je bitloos kunt rijden, gewoon doen hoor! Knipoog

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:26

Ik rij Goya zowel bitloos als met bit. Hij is waarschijnlijk met een serretta gereden in Spanje, hij heeft wat littekentjes waar die neusriem zit. De druk op zijn neus vind hij niet onaangenaam, echter als ik hard trek dan gaat hij er vol tegenin.
Maar ik zou het als ik jou was gewoon lekker proberen, het zal niet heel anders zijn dan andere paarden bitloos te rijden

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:25

Ik ben het van plan (hoofdstel is besteld en onderweg).

Weet er wel een paar die zonder rijden en die vinden het heerlijk. Juist omdat de meeste Andalusiers zo gevoelig zijn voor zithulpen denk ik dat bitloos goed moet kunnen. Maar ervaren heb ik het nog niet (aan halster kon ik prima figuren en tempowisselingen rijden overigens..dus wel een beetje bitloos)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:26

PatriesjeMR2 schreef:
Ik ben het van plan (hoofdstel is besteld en onderweg).


Welke, de DrCook?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:31

ik reed pablo met een zachte hackemore
dan zette ik hier op bokt een foto en kreeg ik het commentaar dat ik zijn bek opentrok Haha! omdat als die geen zin had met mond in grommende houding loopt , mensen zagen niet direct dat er niks in lag , moest hier altijd wel om lachen Clown
en soms op stalhalster (in de bak ) buiten altijd hack , touwhalster was te scherp voor m
was van plan met een crossbriddle te gaan rijden

inprincipe is een anda een gewoon paard , soms zijn ze wat temperamentvoller dan de basis gelder maar daarbij zijn ze vaak ook wat gevoeliger gereden voor de zithulpen ..

gewoon uitproberen in de bak Knipoog

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:35

Mijn ervaring is dat een Andalusier ook prima op een touwhalster te rijden is.

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:55

soeske schreef:
PatriesjeMR2 schreef:
Ik ben het van plan (hoofdstel is besteld en onderweg).


Welke, de DrCook?


idd Haha!

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:37

soeske schreef:
Ik rij Goya zowel bitloos als met bit. Hij is waarschijnlijk met een serretta gereden in Spanje, hij heeft wat littekentjes waar die neusriem zit.


Er zijn genoeg paarden (ook in in Nederland) die gewoon littekens hebben van halsters omdat ze een dun huidje hebben (vandaar dat die bontjes zijn uitgevonden) en het halster dag en nacht om bleef. Of zelfs ingroeide.
Wat ik zeggen wil, is dat littekens op de neus niet altijd maar vanzelfsprekend door een serreta zijn gemaakt.

Verder heb ik niks toe te voegen, heb heb geen Spans paard, maar een Portugeesje, dat ik van plan ben hoofdstelloos te rijden als het zo uit komt, maar ook met bit, en bitloos hoofdstel. Ik houd van variatie Haha!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:04

Ben ik met je eens Lusitana, maar die van Goya zijn vergelijkbaar met paarden waarbij ik de serretta littekens ook heb gezien. Gelukkig bij Goya niet heel erg.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:02

Ja, ik kan het hiervandaan niet zien, natuurlijk Haha!
Maar ik voel me altijd op mijn staart getrapt Clown
Zou net zoiets zijn als dat ik zou beweren "mijn paard heeft een harde mond, want hij komt uit Nederland waar ze zagen in de mond..." Haha!
Wel waar (dat er heus ruiters zijn die zagen), maar het geeft een vreemd beeld. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en waarom ik vaak reageer met een afzwakkend iets op dat soort dingen. Dat is dus niet persoonlijk, maar om het algemene beeld positiever te beïnvloeden.

Maar ik dwaal weer vreselijk af.

Op zich zou het makkelijk moeten zijn op een Iberiër die in zijn thuisland is afgericht, om bitloos te rijden, want ze worden hier op de zit gereden en leren om "van het bit af te blijven" (weet het even niet anders uit te drukken), en zullen het dus niet missen in die zin Haha!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:25

Ben ik het helemaal mee eens Lusitana, maar je hoeft je niet op je staart getrapt te voelen. Idd, mensen hebben snel vooroordelen. Kan me voorstellen dat je dan ook mensen anders wilt laten kijken
Het kan natuurlijk wel van een halster zijn, meerdere "ingroeiïngen" laat maar zeggen. Ik weet het niet, is ook niet zo belangrijk hihi.
Maar goed, weer even on-topic hihi

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:35

Ik heb vandaag op mijn Portugeesje bitloos gereden. Ik heb nl geen passend hoofdstel nog (wat ik heb, blijkt te groot)! Even in de wei sturen, stoppen en achterwaarts geoefend en daarna de oudste buurt van Góis door. Heb helaas geen foto. Wel een eerdere foto van haar met het halstertje waarmee ik reed. Ik vind zelf de touwtjes erg dun (ik heb het gekregen)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WIKCSYBG

Het was de tweede keer dat ik op haar zit. (Maar het is en goed doorgereden paard)

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:42

Ik rij niet bitloos, maar ik weet dat Dusi hier op bokt haar Lipizzaner al een poosje bitloos rijdt omdat hij een bit niet prettig vond. Misschien kan zij je een en ander vertellen van de ervaringen.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:38

Hoi,

Heb geen Anda maar een Lusitano die ik bitloos heb ingereden en het eerste 1/2 jaar alleen bitloos gereden heb (hij was toen nog hengst).
Toen in oktober (met 3 1/2) de wolfstanden getrokken zijn heb ik met halster en hoofdstel gereden en zo langzaam omgeschakeld naar een bit.
Beviel me erg goed en het paard snapte me meteen (sturen, halthouden). Doordat ik al veel met hem gewandeld heb, kon ik de tweede keer dat ik er op zat meteen naar buiten.

Nu rij ik afwisselend met bit en bitloos. Meestal 2 keer in de week bitloos. Kom net terug van een lange bosrit waar ik bitloos gereden heb en mijn handpony (met halster) mee heb genomen.... geen probleem allemaal. Zelf vind ik dat hij bitloos beter op mijn zit reageert.... verder is er geen verschil bit/bitloos. Ik rij geen dressuur met mijn bitloze hoofdstel.

Zelf heb ik nu enkele jaren het hoofdstel van de Singlefooter-vereniging (lijkt op een halster). Daar heb je (volgens mij) de minste kans op verlammingsverschijnselen (en/of met een gewoon halster)
De bitloze hoofdstellen die gekruist onder de kaak gaan wrijven over een aangezichtszenuw en die kan beschadigd worden als je er te wild mee omgaat.....

Hier een foto van mijn Seraphino met zijn bitloze hoofdstel:
Afbeelding

Afbeelding

En hier de eerste keer dat ik op hem reed (heb hem met een side-pull ingereden -extra stof om de neusriem-):
Afbeelding

En nog samen op bezoek bij een vriendin:
Afbeelding

Misschien een beetje veel foto's Bloos

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Wie rijdt er zijn Andalusier bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:47

weet je wat ik zo leuk vind? Wij beleren alle paarden met halster, dus zonder bit... Andalusiers, Lipizzaners en Frederiksborgers maar ook de kwpners. Gaat eigenlijk altijd goed. Gewoon doen zou ik zeggen. Als je gewoon op je zit rijdt heb je dat bit helemaal niet nodig. Het is ook leuk om af te wisselen. Succes. Voor vragen mag je natuurlijk altijd pb en