Hoe rijdt je het friese paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wartertje

Hoe rijdt je het friese paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 16:31

Hallo, ik heb een verzorgfriesje van 7 jaar. Het is een ruintje en is meer geleerd in de koets, het is echt een recreatie paardje, hij werkt 2x per week voor mij. Nu loopt hij altijd netjes gebogen, maar zo snel als hij moet wordt, loopt hij niet meer aan de teugel en gaat hij op het bit hangen, ik krijg hem dan niet meer aan de teugel, nu had ik gedacht om hem eens te longeren met hulpteugel, zo door z'n bit aan z'n zadel, dan kan hij niet anders, maar doet hem dit geen pijn? of krijgt ie daar later last van? Ik neem vanaf volgende week les bij een lesgeefster, maar wou toch even kijken of ik het probleem niet zelf kan oplossen. Dit is de 1e keer dat ik een fries paard verzorg, dus het is ook een nieuwe ervaring, hij doet alles, maar als ie moe word, doet hij niet veel meer, ik rijd hem ook met zweep, maar hierdoor gaat hij heel erg versnellen en krijg ik hem nog slechter naar beneden. Wie kan mij een beetje helpen? Bloos

Talishe

Re: Hoe rijdt je het friese paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:41

Vaak zijn Friesen niet goed voor het been, ikzelf rij er twee bij en één daarvan kan heel lui zijn. je moet heel veel overgangen rijden, kort achter elkaar. dus telkens rustig draven , dan iets naar voren rijden en dan gelijk weer terug rijden. zo wordt ie lekker actief en als t goed is gaat ie dan zelf je hand volgen.
over het aan de teugel rijden zou ik me niet te druk maken, zorg eerst maar dat hij blijft lopen, ook al is hij moe. wat je ook kan doen is rijden tot dat ie moe is, dan even een tijdje stappen en daarna weer verder rijden. zo leert ie dat hij niet mag stoppen als hij moe is, maar als jij vindt dat hij klaar is. Les rijden helpt ook erg goed, super van je dat je dat gaat doen!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:21

Weet je, dat vind ik altijd zo kort door de bocht: Vaak zijn Friezen niet goed aan het been. Dat ligt er helemaal aan hoe je je paard traint.
Maar ik ben iig wel met je eens dat overgangen rijden een goede oefening is om dit te verbeteren. Zo worden ze veel actiever en idd over aan de teugel rijden niet te druk over maken. Dat komt wel al ie voorwaartser is.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:34

Gewoon, zadel erop, hoofdstel in en gaan met die banaan Haha!
(of natuurlijk zonder al die 'hulpmiddelen', voor de nh'ers onder ons)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:48

Ik sluit me bij Wendely aan wat betreft zo'n vooroordeel, grote onzin natuurlijk.

Keet is net ohz en gezien een rotklap nog niet veel meegemaakt, in ieder geval bouwen we alles rustig op. Vooral hard werken aan de galop, laatst een goed artikel gelezen hoe je het zoal het beste kunt opbouwen met galopperen.
Verder zonder hulpteugels en dergelijke, ook gaan we het bitloos proberen.

En in hoeverre we het doen met hoellang/hoe opgebouwd etc. Da's nog een kwestie van ontdekken Clown

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 19:55

Hee ja ik snap het wel! Maar ik rijdt hem nu al een tijdje, en het werd wel eens tijd dat hij leert om aandacht voor mij te hebben, hij zou nooit bokken stijgeren of weet ik veel wat, maar een beetje netjes lopen mag hij altijd wel. Maar het was gewoon mijn vraag hoe ik hem erbij kan aanzetten tot naar beneden te lopen, en actiever te lopen. En dat van die hulpteugel, weet iemand daar wat meer van?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:04

Het is denk ik niet verkeerd om met een hulpteugel te longeren, dat doe ik ook met mijn tinker en die reageert daar erg goed op. Hij is in elk geval lekker actief als ik hem ' aan de teugel' longeer en naar mijn idee vind hij het ook wel prettig.
Verder sluit ik me ook aan bij de anderen dat je je paard eerst goed aan het been moet hebben door veel overgangen te maken, dus naar voren en weer terug, naar voren en weer terug... werkt voor mijn paard erg goed.
suc7! Lachen

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:53

Wat ik altijd zeg:
Als je geen verstand hebt van het met hulpteugels longeren en met bijzetten. Ga er níet mee lopen klooien, vraag dan iemand die je kent om te helpen die er wél verstand van heeft.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:14

Nageeflijkheid onder het zadel bereik je niet door te longeren met bijzet. Ga rijden, rijd door tot ie wat moeier word, maar ga stappen voor ie echt gaat hangen, even lange teugel en dan weer oppakken. Ik weet ook niet hoe lang je per keer rijd, maar in de bak rijd ik zelden langer dan 3 kwartier, enkel met les of als ik echt iets door moet pakken wat langer. Om conditie op te bouwen op een onspannen manier kun je ook gaan buitenrijden, dat vind ik altijd super werken, ook buiten kun je dressuurmatig wat dingetjes meepakken (zo wijkt mijn tinkertje buiten beter dan in de bak) maar houd je ze wat frisser in het koppie.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 18:50

Wenk:: bedankt voor de info! maar ik kan met hem niet naar buiten, buiten doet hij niets anders dan stijgeren, bokken en schrikken, van zelfs maar een paaltje! Er is geen hebben aan, ik ga met hem nu elke week aan de hand naar buiten, zodat hij leert om naar buiten te gaan, dit gaat best goed.
wendely schreef:
Wat ik altijd zeg:
Als je geen verstand hebt van het met
hulpteugels longeren en met bijzetten. Ga er níet mee lopen klooien,
vraag dan iemand die je kent om te helpen die er wél verstand van heeft.

Weet je, ik kom hier om info vragen, niet om afgekraakt te worden! Ik bedankt alle mensen die hier mij tips komen geven weet je, en als je toch geen info hebt, hou je er dan buiten, ik probeer het ook alleen maar te verhelpen, ik kan ook niet alles!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:52

Heb je ook geen braaf paard in je omgeving waar je mee naar buiten kunt? Mijn paardje helpt nogal eens om (jonge) paarden verkeersmak te maken...

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 20:10

Er staat nog een 2 jarige op stal, deze kan ik niet meenemen. Voor de rest geen paard, ze staan bij mij achter. Maar ik ga de overgangen eens proberen, zo krijg ik hem actiever, zo gaat hij zich niet zo snel vervelen. Maar toch bedankt!!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:22

Ik zeik je absoluut niet af hoor! Ik geef je alleen maar een tip, ik vind niet dat je zoiets via het internet kunt uitleggen. Dat moet je gewoon zien om goed te begrijpen! En het is tog goed als je iemand vraagt die er wat meer verstand van heeft? Die kan je juist alleen maar beter helpen. Tuurlijk snap ik je dat je het probeert te verhelpen en daar probeer ik je bij te helpen maar wat ik dus zeg ik vind niet dat je zoiets over het internet kunt vertellen. Als er iemand is die het je kan laten zien wordt het veel duidelijker voor je Lachen

rianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:07

Ik denk dat wendely het goed bedoelt. Ik zou het ook zeggen. Je kan het best eens proberen, maar als je er zelf geen verstand van hebt, vraag dan iemand bij je stal of iemand die er verstand van heeft. Heeft hij geen conditionele achterstand?? Want na hoeveel tijd wordt hij heel erg moe??
Probeer veel overgangen te rijden, steeds als hij weer begint te hangen, overgang naar de stap en als hij weer goed aan de teugel loopt weer aandraven zo niet dan weer stappen.
Ik denk niet dat je dit met een hulpteugel kan oplossen.
Hangt hij weer, dan weer voorwaarts drijven en weer zodra hij weer goed loopt weer rustig opvangen. Veel schakelen in de gangen. Zo kan je ook veel overgangen rijden in de draf zelf, heel langzaam en weer voorwaarts. Ik zie dit probleem vaak, als je vaak hetzelfde tempo rijd. Probeer dus veel overgangen te rijden en veel te schakelen in de gangen die je rijdt. Probeer het eens, zo niet dan hoor ik het wel weer. En ik las dat je ook les krijgt binnenkort. Ik denk dat, dat ook goed voor jullie is! Iig veel succes!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:57

Ik bedoelde echt niet dat alle friesen slecht voor het been zijn, dus voel je toch niet zo aangevallen (niet naar TS) maar als de TS zegt dat hij het 'niet meer doet' als hij moe wordt dan lijkt het mij dat hij niet helemaal goed naar de hulpen is. anders zou hij, ondanks zijn moeheid, gewoon doorgaan met 'werken'. verder zou je best een keer kunnen proberen om te longeren met een hulpteugel. al zou ik dan wel een ervaren persoon erbij vragen, als je het nog nooit gedaan hebt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:49

Misschien stopt hij wel omdat ze hem teveel aan de voorkant tegenhoudt, wie zal het zeggen?
Ik ben het ook niet eens met de opmerking van WenK dat je nageeflijkheid onder het zadel niet kunt leren door het longeren met bijzet. Ik longeer alle jonge paarden met touwtjes waardoor ze daarop al leren nageven voordat ik erop stap en heb daar later bij het rijden veel plezier van want ze weten al wat nageven op druk is.
Ik kan de TS maar één goed advies geven en ga daarin met Wendely mee: neem goed les want niemand kan je zo per internet even uitleggen hoe je het doen moet. Was het maar zo gemakkelijk......

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:12

Ik rijd meestal zo'n half uur, ik rijdt hem 10 min in en daarna het werk, dan rijdt ik een half uur goed en daarna mag hij uistappen tot ie droog is. Maar hij heeft lange tijd voor de koets gestaan, tot hij hier op stal kwam. Ik heb geen mensen in m'n buurt die er iets van kennen, ze dan gewoon bij mij achter in de wei. Ik vind het wel een goed idee om hem eens wat meer figuren ga laten rijden, hier word hij vanzelf ook soepeler van. Meestal is hij na een kwartier goed rijden al moe. Maar hij heeft 1.5 jaar stilgestaan, buiten dat hij 1x in de 2 weken met de koets naar buiten ging. Dus conditie heeft hij al niet zo veel. In de lessen gaan we hier zeker op verder! Maar ik wou gewoon wat tips om voor mezelf het probleem ook wat op te lossen. Want ik volg maar 1x in de maand, dus die andere weken moet ik het zelf ook kunnen toepassen Clown Nou bedankt iedereen voor de info!! En sorry Wendely voor het boosdoen Bloos

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:14

En dat van die hulpteugels:: Ik heb het al wel vaker gedaan hoor! Maar ik vroeg gewoon of dit een goed idee was Haha! Ik kan het natuurlijk niet perfect, maar ik weet wel ong hoe het werkt Bloos

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:43

Heb je les? Dat is ook heel belangrijk namelijk, kan je ook vragen hoe je je paard het beste bij kunt zetten aan de longe bijvoorbeeld. Het is inderdaad moeilijk uit te leggen via internet als je het paard nog nooit hebt gezien.
Succes in ieder geval.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:55

Het liefst over de rug en met dragende achterbenen Haha!

maar dat geldt voor wel meer paarden Haha!

Bedenk altijd dat 'aan de teugel' eigenlijk hetzelfde is als 'van achter naar voren', m.a.w.: als de energie (die je als het goed is genereert in de achterhand of wat dan ook) ergens op blokkades stuit (door een weggedrukte rug of door een harde hand van de ruiter) dan loopt een paard niet aan de teugel, al heeft hij zijn neus nog zo netjes op de loodlijn.

Neem van Horseyfries aan (want die heeft er echt veel meer verstand van dan ik) dat het inderdaad allemaal niet zo makkelijk is en dat je beter les kunt nemen. Les nemen is niet alleen om dressuur te rijden. Het gaat om het gezond houden van je paard Knipoog

Edit typos en kleine aanvulling

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 21:49

Ik krijg les hoor! en ga hier ook meer in verder! Maar ik denk dat het ligt aan een te luie achterhand, hij wordt namenlijk maar 1 tot maximum 2x in de week gereden. Ik ga hem nu veel meer figuren laten rijden, want ik moet zelf toegeven dat ik dit niet veel gedaan heb Bloos maar dit komt ook doordat ik een bakje heb van 10 op 15m,, nu ga ik in de grote bak en die is 5x zo groot Haha! Dus de figuren worden morgen zeker uitgetest!! Bedankt iedereen!!