Vinden jullie een tinker ook barok?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:04

Nou de vraag lijkt mij duidelijk.
Als voorbeeld hier ikzelf met mijn Aileen:
Afbeelding

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:26

Persoonlijk vind ik een tinker niet barok, het is meer een koudbloed type.

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:35

Nee, ik vind een tinker vanwege z'n koudbloedigheid geen barok type, alhoewel een sierlijke tinker met veel behang wel een ontzettend sjieke uitstraling kan hebben Lachen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:38

tinker is idd meer koudbloed, als tinker barok zou zijn, zou een shire en clydesdale dat ook moeten zijn, want staan in het zelfde type, maar tinker is kleiner... zijn echt koudbloeden...

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:41

vind het ook geen barok paardje

Jitske_
Berichten: 389
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:54

Nee, bij een barok paard heb ik toch een ander plaatje!
Volgens mij valt de tinker officieel gewoon onder de koudbloeden.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:56


PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:37

Ik vindt ze ontzettend stoer maar ze zijn niet barok.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:29

ik vind ze ook niet barok zoals al gezegd, eerder koudbloed.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 00:05

ok maar een paard kan toch koudbloed en barok tegelijk zijn?
Een fries is zeker barok maar behoort ook tot de koudbloeden.
(ja, ik weet dat ik nu een heleboel friezenfans over me heen krijg, maar strikt genomen is het wel zo!)

Andere vraag; wat is volgens jullie de definitie van een barok paard?

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 03:12

Daar heb je dan weer helemaal gelijk in beantsje. Al sla je me dood, ik heb er geen verstand van Haha!

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:31

beantsje, dat klopt niet, ook al denken veel mensen van wel. Lees de post van Supertje in het eerder aangehaalde topic maar, een fries is geen koudbloed Knipoog

Een barok paard is één van de barokke paardenrassen: andalusïer, lippizaner, lusitano,fries, kladruber, knapstrupper, en (ik heb het gevoel dat ik er ééntje vergeten ben, maar weet zo 123 niet welke Bloos ). Gebruik de zoekfunctie maar eens, daar is laatst nog een heel topic over geweest.

Dus helaas, een tinkie is echt geen barokkie Haha!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:58

kjoetie volgens mij ben je er geen vergeten hoor, zijn er volgens mij 6. ja, er zijn mensen die andere rassen erbij willen zetten, maar in NL zijn dit de enige erkende barokken. mss in het buitenland dat men daar nog anderen er onder laat vallen.

en friesen zijn inderdaad warmbloeden... zijn ook ontstaan (net als alle andere warmbloeden) omdat men een wat sjieker paard wilde voor voor de wagen en die toch zwaar genoeg was om te werken. zo is ook de groninger ontstaan en de gelder.... beide ook warmbloeden...

FV_Whisper

Berichten: 173
Geregistreerd: 15-01-06

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:20

kjoetie schreef:
beantsje, dat klopt niet, ook al denken veel mensen van wel. Lees de post van Supertje in het eerder aangehaalde topic maar, een fries is geen koudbloed Knipoog

Een barok paard is één van de barokke paardenrassen: andalusïer, lippizaner, lusitano,fries, kladruber, knapstrupper, en (ik heb het gevoel dat ik er ééntje vergeten ben, maar weet zo 123 niet welke Bloos ). Gebruik de zoekfunctie maar eens, daar is laatst nog een heel topic over geweest.

Dus helaas, een tinkie is echt geen barokkie Haha!



Wordt de Frederiksborger er niet ook wel eens tot gerekend? Misschien dat je die vergeten bent. Maar ja, dat is ook een beetje een twijfelgeval, aangezien daar ook veel paarden bijzitten die van ene moderner tuig/sportype zijn, hetzlefde verhaal voor de knapstrupper, daar zitten er ook veel bij van een sport type

Voor is barok een term die terugslaat op een periode in de 17e eeuw, doorlopend naar de 18e: Tijd van pruiken, veel overdadige versieringen in de kunst als schoonheidideaal, tijd van grote koningshoven, tijd waarin de rijkunst echt kunst werd, waarin hoge school rijden herontdekt werd en opnieuw vorm gegeven. De tijd waarin het spaanse paard het edelste dier op aarde was, hét paard voor de koningen. Barokke paarden zijn voor mij dan ook rassen die in deze periode zijn ontstaan (dit plaatje past overigens wel heel goed bij de lipizzaner, hoezo bevooroordeeld ik? Vork ) of die aan het ideaal van deze tijd voldoen (spaans gebouwd, lange manen en staart, beetje een ramshoofs, dat werd als edel beschouwd in deze periode) Lusitano en Andalusiër zijn afstammilinegn van die 'oer'-Spaanse paard, Frederiksborger, Kladrubber en Lipizzaner zijn de perfecte voorbeelden van paarden die in deze periode ontstaan zijn, knabstrubber is nog weer een verhaal apart en friezen hebben ook de nodige invloed aan spaans bloed ondergaan.

Tinkers zijn in Ierland ontstaan als ziguener paarden, het type paarden dta vooral op het gebruik gefokt is en de mooi te onderscheiding donkere kleur. Fokken ging niet ehct met bijzonder beleid, allerhande paarden werden ervoor gebruikt, vaak werd een merrie voor een nacht bij de hengst neergezet zonder dat de eigenaar van de hengst er iets van merkte Haha! Er werd nog wel wat op type gefokt, een zware merrie kreeg een lichtere hengst, maar de onstaans geschiedenis van de barokke rassen en de tinkers verschilt dus nogal

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:07

ik wilde er net eens goed voor gaan zitten Whisper, maar je was me voor Haha!

Ja Frederiksburger is een beetje een twijfelgeval, maar dat zou hem kunnen wezen Haha!

Overigens is de "luxe" fries zoals we die nu weer veel meer zien , de originele fries vanuit de barok. Toen het uiteindelijk economisch slechter ging en het niet langer alleen "luxepaarden" waren is er zwaarder bloed in gekruisd om een zwaarder paard te fokken dat zowel op zondag voor de koets, als doordeweeks op het land kon werken. Ikzelf heb toch een voorkeur voor deze zware jongens Bloos Maar van origine is het dus het hoogbenige paard zoals we die nu weer meer en meer zien.

ik vind persoonlijk een tinker ook echt niet op een barok paard lijken, afgezien van het feit dat er veel haar aanzit ...kunnen hartstikke leuke pony's bijzitten,zowel zwaarder als luxe, maar barok.. nee dat niet.

Waarom stel je deze vraag eigenlijk TS? Gewoon nieuwsgierigheid hoor Lachen

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:13

Een barok paard is strikt genomen een paard van het type/ ras dat in de barokke tijd (1600-1750) populair was als rijpaard voor de adelstand en koningen. En toen was de Tinker, als hij al bestond, gewoon een zigeuner trekpaard.
Barok is dus niet (alleen) (vierkants)paard met weelderige manen en staart, maar ook edel een rijpaard "geschikt voor en koning" .
Tinker is engels voor "prutser" ... in andere landen heten ze gewoon zigeuner paard of zigeuner trekpaard en dan is het dus wel duidelijker dat ze niet vallen in het plaatje barok.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:17

Een Alter Real en de Karthuizer zijn ook Barokke paarden, als het dan al niet subcatagorien zijn. Lachen
Ik vind Tinker ook geen Barok, simpelweg omdat het ook geen hogeschool paarden zijn.

De Fries ook niet, maar die heeft een flink portie Barok bloed.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:22

Fries is toch echt een officieel barok paardenras hoor Haha! Roane, waar baseer je het op dat het geen barok paard is "maar wel een flinke portie barok bloed heeft?" Een Amazone of 2 geleden heeft er een heel stuk ingestaan over de geschiedenis van het friese paard, moet je eens kijken of je dat kunt vinden, denk dat dat wel verhelderend kan werken Knipoog

Ik vind het wel grappig dat mensen zelf gaan bedenken dat ze een barok paard hebben (of niet natuurlijk- het is ook maar een plakkertje, een paard wordt er niet minder mooi of lief door) terwijl toch inmiddels (ook hier in het topic) wel min of meer duidelijk is wat er onder valt en wat niet. Kennelijk is er dus toch nog veel onduidelijkheid over de term "barok". Tuurlijk heb je grensgevalletjes, maar dat is meer in het geval van kruisingen enzo.. De hierboven genoemde rassen zijn barok, de rest niet Haha!

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:30

Roane schreef:
Een Alter Real en de Karthuizer zijn ook Barokke paarden, als het dan al niet subcatagorien zijn. Lachen
Ik vind Tinker ook geen Barok, simpelweg omdat het ook geen hogeschool paarden zijn.

De Fries ook niet, maar die heeft een flink portie Barok bloed.



ik heb hier een heel stoere stevige letlander staan,en die maakt ook hoge school sprongen...

is deze dan ook barok??? Vork

ik vind van wel hoor Ja

Ann

Berichten: 13322
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:14

Lusitana schreef:
...
Tinker is engels voor "prutser" ... in andere landen heten ze gewoon zigeuner paard of zigeuner trekpaard en dan is het dus wel duidelijker dat ze niet vallen in het plaatje barok.

Tinker kun je ook (letterlijk) vertalen als 'ketellapper'. In deze context correcter als zigeunerpaard zijnde van oorsprong. Knipoog

Verder ben ik het er mee eens dat ze niet onder de barokke rassen horen volgens de 'officiële' benaming daarvan. Barok gebouwd zijn sommigen wel. Haha!

Ann

Berichten: 13322
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:29

Roane schreef:
Een Alter Real en de Karthuizer zijn ook Barokke paarden, als het dan al niet subcatagorien zijn. Lachen
Ik vind Tinker ook geen Barok, simpelweg omdat het ook geen hogeschool paarden zijn.

De Fries ook niet, maar die heeft een flink portie Barok bloed.

Hmm, volgens deze site valt de Fries wel onder de barokke paarden, vind ik zelf eigenlijk ook als ik op onderstaande tekst van de site afga (en onze Fries voor ogen heb):
Gemeenschappelijke kenmerken zijn een ronde, gespierde lichaamsbouw, een korte rug, een bewegingsvorm met een hogere knieactie dan de gemiddelde warmbloed en vaak een overvloedige hoeveelheid manen en staart. De rassen hebben daarnaast hun specifieke accenten zoals de zwarte kleur bij de Fries of het kenmerkende hoofd van de Andalusier.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:05

Ann schreef:
Roane schreef:
Een Alter Real en de Karthuizer zijn ook Barokke paarden, als het dan al niet subcatagorien zijn. Lachen
Ik vind Tinker ook geen Barok, simpelweg omdat het ook geen hogeschool paarden zijn.

De Fries ook niet, maar die heeft een flink portie Barok bloed.

Hmm, volgens deze site valt de Fries wel onder de barokke paarden, vind ik zelf eigenlijk ook als ik op onderstaande tekst van de site afga (en onze Fries voor ogen heb):
Gemeenschappelijke kenmerken zijn een ronde, gespierde lichaamsbouw, een korte rug, een bewegingsvorm met een hogere knieactie dan de gemiddelde warmbloed en vaak een overvloedige hoeveelheid manen en staart. De rassen hebben daarnaast hun specifieke accenten zoals de zwarte kleur bij de Fries of het kenmerkende hoofd van de Andalusier.



Lees even terug:
Ik vind de tinker geen barok simpelweg omdat het geen hogeschool paarden zijn.
Zover ik weet zijn Friezen ook nooit gebruikt in de echte Hoge rijscholen, maar hebben wel een portie barok bloed meegekregen.
Dat bedoel ik.

Niet dat een Fries niet barok is. Tinkers hebben simpelweg geen barok bloed, en zijn niet gebruikt voor de hogere rijscholen. Daarom vind ik ze geen Barok.

Ann

Berichten: 13322
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:16

Ahh, op die manier. Ik vat hem nu.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:17

ja maar "barok" staat niet gelijk aan "gebruikt voor hogeschoolrijden" Knipoog dat kan je wel vinden, maar dat klopt niet , als je begrijpt wat ik bedoel.

Citaat:
Zover ik weet zijn Friezen ook nooit gebruikt in de echte Hoge rijscholen, maar hebben wel een portie barok bloed meegekregen.


fries bloed IS barok bloed. Ik denk dat je Iberisch en Barok door elkaar gooit, een Iberisch paard (dus spaans en portugees bloed) is wel barok, maar niet ieder barok paard is een Iberiër. Het klopt dus wel als je zegt dat er een flinke portie Iberisch bloed door de aderen van onze zwarte parels stroomt Lachen
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 19-12-06 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_l0ves_fe

Berichten: 2070
Geregistreerd: 18-07-06
Woonplaats: Schagen

Re: Vinden jullie een tinker ook barok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:18

Ik vind het idd meer een koudbloed paard dan een barok paard..