Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jitske_
Berichten: 389
Geregistreerd: 15-12-06

Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 16:03

Ik ben me aan het orienteren op deze rassen. Van mensen die deze rassen alle goed kennen zou ik graag weten wat de karakterverschillen zijn. Ik lees dat Lippizaners moeilijk zijn en Lusitano's juist heel makkelijk, klopt dat?

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:08

Het Lusitano ras is allerminst een heel makkelijk ras. Ze hebben veel sturing nodig, wat ze uiteindelijk wellicht werkbaarder maakt. Maar Jolynn (boktnaam) eens. Zij heeft zelf een Lusitano en is ook lid van de Lusitano vereniging. Zij kan je er heel veel over vertellen en je indien gewenst, misschien doorverwijzen naar anderen die er veel over weten.

Jitske_
Berichten: 389
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 16:24

Dank je. Ga ik doen! Ik heb heel veel vragen!

Muppetjuh
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:52


moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:46

Moeilijk is niet het goede woord. Karakter... dat is het meer. Ik zeg zelf vaak dat de lipizzaners je spiegelen als geen enkel ander ras. In dat opzicht vind ik Andalusiers gemakkelijker omdat ze iets minder eenkennig zijn. Frederiksborgers zijn in dat opzicht echt ideaal. Het intelligente en gevoelige van de lipizzaner/andalusier maar lang niet zo kwalijknemend. Iets cooler in het hoofd, maar geweldig voor alle takken van de paardensport. Van aangespannen tot klassieke hoge school sprongen

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:57

Moeilijk vind ik zoiezo niet echt een stempel wat je op een heel ras kan zetten.
Ik denk dat het heel veel te maken heeft met je eigen karakter.
Zo noemde de mensen waar ik een paar paarden voor reed mij altijd het arabieren meisje, waarom? ik had nooit geen problemen met arabieren, klik was er eigenlijk altijd.

Terwijl ik de klik niet echt heb met koudbloeden, ja tuurlijk zijn er uitzonderingen en kan ik een mooie tinker of wat anders heel erg waarderen, maar ligt mij net iets minder.

Ga lekker op onderzoek uit en laat je begleiden door iemand die verstand heeft van paarden, niet dat je het zelf niet kan, maar een ander ziet soms meer dan jou!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:34

Ik vind de Lusitano ( de mijne dan) wel gemakkelijk, maar heel slim. Pling
Met dat slimme moet je om kunnen gaan, ik moet haar eigenlijk altijd een stapje voor zijn.
Ze is heel koel in haar hoofd en niet snel van iets onder de indruk, maar ze is absoluut geen doetje.
De lusitano is wel redelijk eenkennig, hoewel ze wel gek op mensen is! Iki merk wel dat ze andere mensen uitprobeert ( doen andere paarden ook maar zij net iets meer als gemiddeld, zeg maar)
Nog vragen, stel ze me maar hoor.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:51

Ik ga mee met Jolynn. Ik vind ze niet niet moeilijk. Ik woon in "Lusitano-land" en als ze moeilijk zouden zijn, zou je ze hier niet bij de "boeren" (en dat zijn hier geen paardenmensen van huis uit) vinden. Het is niet alleen de elite die rijles heeft gehad die ze hebben.
Wellicht worden ze in Nederland als moeilijk ervaren omdat er anders mee omgegaan wordt? Hier zijn ze enorm nonchelant met paarden, op het enge af, maar het gaat altijd goed. Hengsten rijden gewoon door elkaar, ook met kinderen erop.
Manlijke paarden worden gewoolijk ook hengst gehouden, omdat ze geen reden zien tot castratie. (Moeilijke paarden worden wel gecastreerd, maar je ziet hier heeeeel weinig ruinen, daarintegen zijn bijna alle buitenlandse sportpaardenrassen hier wel gecastreerd)
Ze zijn enorm koel in het hoofd en zullen niet snel op hol slaan of bokken, dus wat is er zo moeilijk aan? Ze zijn voorwaarts, maar dat vind ik persoonlijk juist prettig.
Ze zijn wél slim en dat kan tegen je werken als je daar niet mee om kan gaan. Maar als je er gebruik van maakt, is het juist een voordeel.
En ja, ze zijn gewoonlijk eenkennig en hechten zich sterk.

Verder is karakter natuurlijk een individueel iets. Je kunt ook niet alle Nederlanders over een kam scheren. Je kunt zeggen wat de gemeenschappelijke deler is, om het zo te zeggen, maar de paarden onderling kunnen natuurlijk erg verschillend zijn.
Hier staat trouwens de Alter Real bekent als "koppige rotknolllen". In Nederland lopen ze er mee weg. Dus, nogmaals, het zal ook wel wat te maken hebben met de ruiters en de manier van omgang en rijden!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:54

Het Lusitano ras is allerminst een heel makkelijk ras. Ze hebben veel sturing nodig, wat ze uiteindelijk wellicht werkbaarder maakt.

Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens Bloos

Lusitano's zijn ook heel erg eenkennig.
Zelf vind ik dat fijn, maar het heeft ook nadelen.

Jitske_
Berichten: 389
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 01:30

Je kan inderdaad niet alles over een kam scheren maar ik merk toch wel veel dingen die steeds terugkomen.
Eenkennig en zich sterk hechten, wat ik me daarbij afvraag, zijn het introverte paarden? Of zijn ze juist heel openlijk in hun 'mening' zich maar? Ik bedoel, ik vind KWPN'ers soms zo, hoe moet ik het zeggen, nou ja, of jan er nou aan komt of piet, het maakt ze niet zoveel uit, zo algemeen. Ik hoop niet dat ik nou van alles over me heen krijg natuurlijk Knipoog

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:59

Mijn ervaring met de meeste Lusitano's is dat ze niet introvert zijn, maar in eerste instantie terughoudend, alsof ze de kat uit de boom willen kijken. Als het ijs eenmaal gebroken is, zijn ze juist heel open.

Ik vind een Lusitano niet echt moeilijk, maar ze passen zeker niet bij iedereen. Zo vind ik ze niet geschikt voor beginnende ruiters of bij mensen die direct angstig gaan zitten knijpen als een Lusitano zijn/haar temperament toont onder het zadel, of mensen die snel hun geduld verliezen.
Ik heb 3 Lusitano's en zijn alledrie heel verschillend van karakter en uiterlijk, maar een aantal zaken zijn echt opvallend. Hun wil om te werken en nieuwe dingen te leren, ze zijn puur en eerlijk, vurig maar handelbaar, aanhankelijk en eenkennig. Dat laatste is, zoals Dizzy ook aangeeft, niet altijd heel fijn, zoals dierenartbezoeken of verzorging door andere mensen.
De vergelijking met andere rassen vind ik moeilijk te maken, ik heb heel bewust de overstap van kwpn naar iberisch gemaakt, maar dat had meer een andere reden dan alleen het karakter. Net zo goed als dat er tussen de Lusitano's ook een enorm verschil kan zitten, daar kunnen ook behoorlijke lastige exemplaren tussen zitten.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:10

Lipizzaners moeilijk... tja sommige mensen zouden het zo kunnen noemen. Er zijn ontzettend brave Lipizzaners waar je iedereen zo op weg kunt sturen, maar er zijn ook types waar je echt aan moet rijden. Ik denk dat dat voor alle rassen zo is natuurlijk.
Bij de Lipizzaners komt dat denk ik voornamelijk omdat Lipizzaners ontzettend op hun baas gericht zijn. Bijvoorbeeld mijn merrie, ze is bestempeld met moeilijk. Maar ondanks dat ik niet "swerelds beste ruiter" ben Haha! , gaat ze voor mij door het vuur en kan ik er mee lezen en schrijven. Een vriendin die heel goed kan rijden zat er laatst op en zij krijgt niet zo 123 voor elkaar wat ik even daarvoor wel 123 met haar kan doen. Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met de grote persoonlijkheden die Lipizzaners zijn. Ze hebben een eigen karakter een eigen willetje en willen graag met je meewerken maar je kunt ze niks afdwingen, het zijn echte persoonlijkheden dus. Ze zijn je beste maatje en alles werkt echt op vertrouwen. Hoe sensibel ze ook zijn, als jij als baasje zegt dat het goed is, of dat ze best langs dat enge ding kunnen lopen dan gaan ze ook. Misschien iets wat scheef of met een lang oor... maar ze gaan!!
Ik denk dat je kunt zeggen dat je je Lipizzaner even moet leren kennen, en hij/zij jou ook en dat als jullie elkaars vertrouwen gevonden hebben... pas dan maar op, want je wilt niks anders meer. Ik ben volledig aan dit ras verkocht! Ja

Anoniem

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:19

Dus Lusitano's zijn in de regel iets moeilijker dan Anda's? Ligt dat aan de bloedlijnen die gebruikt zijn? Ik dacht dat ze beiden van de zelfde stamvaders komen alleen zijn ze eigen stamboeken gaan gebruiken.

Dat ze hengst blijven vind ik altijd fascinerend. Idd waarom niet onze KWPN-ers, dan zou je toch zeggen dat de barokke rassen makkelijker zijn dan het KWPN ras. Toch zegt men altijd dat deze rassen alleen voor ervaren ruiters geschikt zijn, zal dan ook wel de reden zijn dat de KWPN-ers vaak weer terug moeten of weer doorverkocht worden.

Mijn diepe wens is ooit een Anda en omdat ik ze zo lief, koel in het hoofd en attent vind, vraag ik mij steeds af wanneer ik er aan toe bent. Gek dat je dat bij een KWPN-er niet zo snel hebt, terwijl er daar toch heel wat onbetrouwbare, moeilijke paarden tussen zitten.
Ik heb altijd het gevoel dat een lusitano of anda bezitter dit paard koopt voor altijd en dat ze alleen bij omstandigheden weg moeten, maar KWPN-ers voor een tijdje, zolang het met de wedstrijden naar verwachting gaat en snel genoeg gaat, zo niet dan moeten ze weg, zijn ze te moeilijk.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:27

Russel, waarom twijfel er aan of je er aan toe bent?

Jitske_
Berichten: 389
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:10

Ik snap wel een beetje wat Russel bedoelt. Het zijn echt bijzondere paarden lijkt mij. Het ligt je of het ligt je neit. Het klinkt mij eigenlijk heel goed. Volgens mij is dat wat je graag wil met je paard, een echt maatje, een echte band.
Dat lijkt mij het speciale aan deze rassen.

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:17

God als ik dit zo lees, denk ik: wat moet ik eigenlijk met een KWPN-er. Wat me er inderdaad zo stoort aan die van mij, is dat ze nooit iets van mij aanneemt, terwijl ik haar nooit iets aangedaan heb.

Jitske_
Berichten: 389
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:27

Ilzas, oh dus jij stapt straks ook over Lachen
Kijk dat bedoel ik een beetje met het aard van zo'n paard. Hoe lang heb je die van jou? Heb je het idee dat je er niet echt een band mee hebt?

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:40

Met mijne hoe een schat het ook is is het niet mijn maatje maar leert hij mij dingen. Ik houd enorm van hem maar liever heb ik een paard wat ook een keer zijn neus tegen me aan legt en dat soort dingen . Hij hinnikt wel naar me enis wel aan me gehecht maar op een andere manier dan ik graag zou willen .

Anoniem

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:59

labe schreef:
Russel, waarom twijfel er aan of je er aan toe bent?



Ik ben altijd bang dat ik ze over de emmer trek, omdat de meesten met stang en trens ingereden zijn en daar heb ik geen ervaring mee.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:56

Nou, dat vind ik al heel positief dat je dat over jezelf durft te zeggen.
Maar dat van die stang + trens is een beetje vastgeroest idee hoor, er zijn er zat die op een enkel trensje worden (in)gereden.

Heb je al eens op een Andalusier of Lusitano gereden? Misschien is het een idee om eens ergens op een stoeterij te gaan kijken waar je de mogelijkheid hebt eens te rijden?

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:59

Jitske_ schreef:
Ilzas, oh dus jij stapt straks ook over Lachen
Kijk dat bedoel ik een beetje met het aard van zo'n paard. Hoe lang heb je die van jou? Heb je het idee dat je er niet echt een band mee hebt?


Precies. Loop al twee jaar het vuur uit mijn reet voor dat dier. Ze is wel een soort blij als ze mij ziet, maar lijkt soms alleen een soort blik van herkenning te zijn: ah, you: Pavo!

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:04

Bokt liep vast, per ongeluk twee keer verzonden.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:42

Ik vind de intelligentie van al deze rassen een heel belangrijk punt! Dat is ook iets wat in het rijden naar voren komt en kan ook wel eens tegen je werken...
De P.R.E. spiegelt ook enorm overigens Knipoog Is redelijk koel in de kop en als je een goede band hebt zijn ze vrij eenkennig, ze accepteren iemand anders wel maar "onder protest"
Ik heb wel eens het idee dat dingen zoals slaan en er/of gemeen gedrag, ook bij veel PRE's iets is waar ze boven staan maar dat basseer ik even op mijn eigen Spanjaard Knipoog.

Anoniem

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:48

labe schreef:
Nou, dat vind ik al heel positief dat je dat over jezelf durft te zeggen.
Maar dat van die stang + trens is een beetje vastgeroest idee hoor, er zijn er zat die op een enkel trensje worden (in)gereden.

Heb je al eens op een Andalusier of Lusitano gereden? Misschien is het een idee om eens ergens op een stoeterij te gaan kijken waar je de mogelijkheid hebt eens te rijden?



Als ik het financieel iets beter weer voor elkaar heb, leg ik wat geld weg en wil ik gaan lessen op een anda. Het grote gevaar is dan dat ik verkocht ben!!!! Mijn eigen knollie is geen wonder, gewoon bosknol, maar wel een hele speciale. 2 paarden onmogelijk, wel de hoop mijn knollie over een paar jaar op een wei te plaatsen als bejaarde en dan een anda te kopen, heb dus nu een paar jaar om mij daar op voor te bereiden, lessen, juiste adressen, e.d.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:08

Ik heb niets met dat "lessen" op een PRE of Lusitano... die worden idd vaak allemaal met stang (en of trens) gereden en zijn volgens zeggen, allemaal hoog opgeleid en dan kan je nog niets vergelijken... want neem van mij aan; elk paard rijdt anders, mijn Piropo zit en reageert weer heel anders dan Suevo van DinkeyGirl...
Gewoon bezig zijn met de dressuur en het correct uitvoeren daarvan vind ik veel belangrijker, zoek er een die bij je past!! en ga DAAR dan mee lessen, daar heb je veel meer aan Knipoog