Einde van het gelderse Ras

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 10:28

bron: Volkskrant za 9 dec 2006

Minister Veerman heeft donderdag op vragen van het CDA geantwoord dat het in zijn voortbestaan bedreigende paard geen extra steun nodig heeft. Eerder schrapte het KWPN al de eis dat een Gelders paard voor 75% moet voorkomen uit zuivere Gelderse ouders.


Einde van dit zeldzame huisdierras..........

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 10:30

Had iemand dit bericht al op bok geplaatst? Ik kon het niet vinden. Terwijl het toch best groot nieuws is.......

zo jammer dit!

leannetje

Berichten: 627
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: sint oedenrode

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:31

hmm,, stom..
Hoezo ga je die eisen ook schrappen, geen wonder dat de koningin niet genoeg fatsoenlijke gelderse kan vinden ..

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:14

Er is in NL nog een erkend stamboek waar de Klassieke Geldersen terecht kunnen. Dat is het I.H.W. www.ihwstudbook.com

Daar wordt het klassieke bloed nog gewaardeerd.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 17:07

Hoe wil dit stamboek dit tegenhouden. Zij zijn lang niet zo groot en machtig als het KWPN stamboek of wel?

Anoniem

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:28

Zolang er liefhebbers zijn blijven er gelderse paarden.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:47

Idd Janne zolang er nog mensen zijn die dit paard willen fokken zullen de originelen blijven. Je moet als stamboek zorgen dat je vasthoudt aan de originele percentages. Dit jaar hebben we een zoon van Elegant gekeurd: Toevallig. Ook voor volgend jaar zijn mensen met Klassieke gelderse hengsten van harte welkom op onze HK.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:53

he, das niet leuk! we gaan toch ook niet met z'n allen besluiten dat het shettenstamboek dicht moet ofzo... laat die stomme minister zn mond houden... trots zijn op NL, dat willen ze toch van de burger... en de mensen die trots zijn op onze mooie gelderse paarden dan?! nee, kan echt niet!!!!!!!

Anoniem

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:05

Het Gelders paard is nooit een ras geweest maar een type.....
Zolang er liefhebbers zijn zal het gefokt blijven worden.

Persoonlijk heb ik de subsidieregeling altijd raar gevonden en heb ik het nooit aangevraagd ondanks dat we zelf Gelderse paarden fokken.
Vind het te gek voor woorden dat paardenhouders geld voor hun hobby kunnen vragen terwijl er in verzorgingshuizen mensen liggen te creperen door geldgebrek.....
Ben dus blij dat die rare regeling nu wordt afgeschaft, hopelijk gaan ze het geld voor nuttige zaken gebruiken.

Anoniem

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:07

Ik vind de subsidie voor het behoud van een zeldzaam huisdierenras of type,hoe je het ook noemen wilt, een stuk nuttiger dan een heleboel andere subsidies! Het gaat hier om een paar keer een paar tientjes, want er zijn immers niet veel gelderse paarden. Geldverspilling zit um wat mij betreft in heel andere dingen en gaat om veel meer euri's..

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:46

Ik heb dan geen Gelderse paarden maar is het niet zo dan er altijd nog wel echte liefhebbers zijn die volgens de "regels" een Gelders paard fokken? met het afschaffen van zo'n regeling zal het toch niet zo zijn dat ook die mensen ineens niet zuiver gaan fokken? het lijkt mij dat de liefde voor je ras niet gebonden is aan een bepaalde regeling, tenzij je enkel en alleen fokt uit geldelijke overweging Knipoog

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 10:01

@ Cloris: men gaat paarden fokken die ze het beste kunnen verkopen. De merrie die dit jaar reservekampioen is geworden is van een tuigpaard, rijpaard en eng. volbloed!!! dat is het probleem... de jury leden.
@ Lia: ik vindt dat je subsidies aanvragen voor het behoudt van een ras niet kunt vergelijken met mensen in verzorgingshuize. Zo is alles om te draaien dat er altijd iets ergers is --> mensen in die verzorgings te huizen hebben het weer beter dan de kinderen in afrika... etc. Toch? Maar goed dit forum ging niet over subsidies aanvragen, maar over het verdwijnen van het Gelderse paard.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:35

ja dat zeg ik, paarden verkopen omdat die het beste verkopen, en subsidie of niet dat gebeurd zowiezo overal, het gaat erom dat mensen die het ras een warm hart toedragen dat inkruisen niet zullen doen

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:50

Nee maar dan moeten ze de daar wel de hengsten voor hebben. En als die niet worden gekeurd, zullen ze niet veel er meer zijn.

Anoniem

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:51

fleurbartels schreef:
@ Lia: ik vindt dat je subsidies aanvragen voor het behoudt van een ras niet kunt vergelijken met mensen in verzorgingshuize. Zo is alles om te draaien dat er altijd iets ergers is --> mensen in die verzorgings te huizen hebben het weer beter dan de kinderen in afrika... etc. Toch? Maar goed dit forum ging niet over subsidies aanvragen, maar over het verdwijnen van het Gelderse paard.


Volgens mij gaat het bericht daar juist wel over:
fleurbartels schreef:
bron: Volkskrant za 9 dec 2006

Minister Veerman heeft donderdag op vragen van het CDA geantwoord dat het in zijn voortbestaan bedreigende paard geen extra steun nodig heeft. Eerder schrapte het KWPN al de eis dat een Gelders paard voor 75% moet voorkomen uit zuivere Gelderse ouders.


Einde van dit zeldzame huisdierras..........


Fokken heeft te maken met liefhebberij en hangt gewoon weg niet af van subsidie.
Zolas gezegd fokken wij zelf ook met Gelderse paarden en hebben wij altijd afgezien van de subsidie omdat we dat pure nonsens vinden.
Paarden, ook Gelderse, zijn luxe en geen noodzaak.
Er is gewoon weinig vraag naar Gelderse paarden dus worden ze minder gefokt, niemand heeft zin om voor de frikandellen te fokken en je kan ook niet alles zelf houden....
Eerlijk gezegd ken ik zat Geldersen die ik zelf echt niet in de wei zou willen hebben, hoe mooi klassiek papier er ook bij zit.
Fokkerij is een dynamisch iets, het staat niet stil en je moet altijd kijken wat je kan verbeteren en wat je ten allen tijden moet behouden.
Het Gelders is geen ras maar een type en ik vind dat er ook veel meer naar bijv. Oldenburg moet worden gekeken ipv de smalle basis die we hier hebben enkel te kruisen met KWPNrijpaarden.
Het Gelders paard is tenslotte ontstaan uit Duitse lijnen.
Ook onze fokmerrie gaat komend jaar weer naar een Duitse hengst Ja

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:55

Citaat:
In de vacature van de heer Cor Moors (voorzitter herkeuringscommissie GP) is benoemd de heer Jan Pen. De heer Pen was reeds voorzitter van de herkeuringscommissie rijpaard, zowel dressuur als springen.


Bron www.kwpn.nl

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 11:12

@ cloris: het beeld van een ras wordt bepaalt door keuringen en goed gekeurde hengsten. kijk naar de ontwikkelingen van de fjorden/haf/friezen. deze worden steeds luxer. Dit is onstaan door de gebruikte hengsten en het beeld op de keuringen.

nu zal het gelderse veranderen in een kwpn-er. zo jammer, aangezien het karakter uniek is!

@ Lia: idd fokkerij moet je dingen verandeen. KWPN-ers kunnen veel dingen verbeteren in hun fokkerij gezien ze alleen maar op luxe zijn gefokt. daardoor zijn dingen zoals kaken, hoeven, sterke benen totaal vergeten. Iets wat een oud ras, zoals de gelderse, wél heeft.

waarom heeft het Frieze paard wel een comeback gemaakt en is het Gelderse paard niet? volgens mij omdat het verscholen zit in het KWPN stamboek en hierdoor weinig bekendheid heeft.

Anoniem

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:27

Fleur, weet jij eigenlijk wel hoe het KWPN is ontstaan?
Net als het Gelderspaard is ook het KWPN geen ras, het bestaat pas sinds 1970 en is juist ontstaan uit verschillende stamboeken waaronder het Gelderse en Groningse stamboek.
Ook het Utrechts paardenstamboek is hier in opgegaan, hoor je ooit iemand roepen dat het jammer is dat Utrechtse paard is uitgestorven.....
Misschien maakt dit schema het iets duidelijker:
Afbeelding

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 14:38

Lia, ja dat weet ik hoe dat onstaan is.
Maar dan blijft nog steeds het probleem dat de naam van gelderse paard verscholen is in dat stamboek aangezien het gelderse paard nu (totaal) anders is dan een kwpn-er.
leuk schema trouwens.

Anoniem

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:55

Ik zie daar geen probleem in...
KWPN bestaat gewoon uit 3 typen paarden, waarvan het type rijpaard tegenwoordig ook weer is opgeplists in het dressuurpaard en het springpaard.
Als je de Geldersen een eigen stamboek geeft worden ze heus niet beter verkoopbaar, eerder slechter omdat de naam KWPN toch goed bekend staat.
Gelders paard heeft eerder een imago probleem (ouderwets paard met korte pootjes, speknek, ramshoofd en een vierkante kont) en daar kan het KWPN ook weinig aan doen, dat is iets wat de fokkers en gebruikers zelf moeten zien te veranderen.
Ik vind wel dat het KWPN vaker mag benadrukken dat goede sportpaarden veel Gelders bloed voeren, vind dat ze daar te weinig aandacht aan besteden.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 15:03

Internationaal gezien is het idd goed dat het onder het imago van het kwpn stamboek mee lift. Maar nationaal gezien.... weet ik niet... kijk naar de Tinkers. Geen mooie paarden. (sorry als ik hiermee de tinker liefhebber beledig!!) Maar op een één of andere manier erg populair. Dus ligt het eraan hoe je met het imago omgaat en op bepaalde doelgroepen inspringt.
Jouw laatste opmerking ben ik het helemaal mee eens!

Anoniem

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:06

Een Tinker, Fries, Fjord, Haflinger zijn heel herkenbaar en een Gelders paard is dat niet.
Kijk eens rond op de dag van het Gelderse paard en vertel mij dan maar eens aan het einde van de dag hoe een Gelders paard er uit hoort te zien Haha!

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 15:10

nou volgens jouw een ouderwets paard met korte pootjes, speknek, ramshoofd en een vierkante kont! Knipoog

Anoniem

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:42

Dan heb je niet goed lezen, ik zeg dat dat het beeld is wat de gemiddelde Nederlander heeft bij het Gelders paard....
Het Gelders paard heeft gewoon een imagoprobleem, hoe je het ook wendt of keert.
Als ik ergens met Lisa kom en ik zeg dat het een Gelderse Groninger is (heeft nl. 2 papieren, zowel Gelders als Gronings waarmee maar weer eens wordt aangegeven dat het echt geen rassen zijn) is iedereen stom verbaasd want het is zo'n fijne merrie.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Einde van het gelderse Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:52

de naam kwpn staat qua sportprestaties goed bekend, maar qua karakter en gezondheid toch minder hoor... ze hebben OCD in de fokkerij zitten, de paarden worden meestal niet extreem oud en de hengsten worden zorgenaamd op karakter uitgezocht, maar de bewegingstoppers zonder goed karakter komen ook door de selectie heen.

het gelders paard was vroeger wel een op zichzelf staand ras, maar enkele decennia geleden is het opgenomen in het kwpn-stamboek, als gelders type. met het groninger paard is dat precies hetzelfde. dus ja, oorspronkelijk was het gelders paard een huisdierras, en ook niet zo zeldzaam als nu. daarbij, het rijpaardtype van het kwpn heeft nauwelijks body meer, dus we moeten zeker gaan kijken naar duitsland, oldenburger en hannoveraan, misschien ook wel trakhener... die hebben iig meer massa dan de kwpn rijpaarden die je nu veelal terug vindt in het gelderse paard...