Ronde jonge Lusitano en schuivend zadel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Ronde jonge Lusitano en schuivend zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 10:17

De 6-jarige merrie die ik rijd is nog super rond en heeft praktisch geen schoft...

Ik heb er een County dressuurzadel op liggen met wijde kamer.
Volgens de fysio ligt het zadel goed op haar.

Maar doordat ze zo rond is schuift het zadel ontzettend opzij ondanks goed aansingelen en netjes op de juiste plek leggen...

Ik vind dit echt heel vervelend met rijden, omdat je het toch steeds recht aan het trekken bent en zij dus iedere keer een ruk aan haar rug krijgt denk ik, lijkt me voor haar rug, en ook voor mijn zadel niet ideaal...

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien een oplossing voor?

Moet ik gewoon afwachten tot ze uitgroeit en meer schoft krijgt?
Kan ik iets aan het zadel laten doen?
Of zou ik toch naar een ander zadel uit moeten kijken?
(liever niet, want ik vind dit zelf een ontzettend fijn zadel... Bloos )

Cyrina

Re: Ronde jonge Lusitano en schuivend zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:27

Als je zadel schuift, past hij ook niet goed.
Schuiven en goed passen gaan niet samen.
Veel barokke paarden hebben dit probleem, door hun bouw.
Je hebt goede zadels die speciaal voor barrokies gemaakt zijn. Ik heb zelf een zaldi ( www.andalusiers.info ) en die bevalt mij uitstekend, maar er zijn er nog veel meer.
www.equihof.com

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:31

Hi,
zit met hetzelfde probleem met mijn lusitano. Praktisch geen schoft, breed, rond en ook nog eens overbouwd. Diverse zadels geprobeerd en 1 zelfs helemaal opnieuw "opgebouwd" in Passierfabriek aan de hand van exacte maten. Helaas nog steeds geen gewenst resultaat, zadel blijft schuiven en glijden en inderdaad voor de rug niet fijn als je steeds moet corrigeren.
Ben er inmiddels achter dat het niet zozeer in de breedte van de kamer ligt, maar dat hele kussenverhaal voor schuiven en slecht passen zorgt.
Wat ik heb begrepen van zadelmaker en iberierkenner is dat een zadel met hoog doorlopende kussens bij schoft + flexibele boom een oplossing kan zijn.
Ik zit zelf nu met smart te wachten op een besteld zadel die aan deze eisen voldoet. Misschien kun je eens proberen een iberisch zadel te lenen van iemand om te kijken of dat verschil maakt? Ik kan me voorstellen dat je liever niet je County wegdoet (heb er ook 1 gehad, was er weg van!), maar als het niet goed ligt...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:33

In dergelijke gevallen kan het zijn dat geen enkel zadel echt goed passend te krijgen is, in de zin dat het niet meer schuift.
Toch zou ik als ik jou was er wel eerst een goede zadelmaker bij halen om te kijken wat die kan doen met vulling.
Ik weet niet waar je woont, maar ik ken iemand in het midden van het land die erg goed is en mij ook al eens goed heeft geholpen bij een "hopeloos geval".
Als je geïnteresseerd bent in de naam, dan PB me maar.
Als dat echter ook niet helpt, wat ook wel eens het geval is als een merrie drachtig is, dan zou een voorsingel uitkomst kunnen bieden. Bij Divoza hebben ze er twee soorten te koop. De duurste heb ik wel eens in werking gezien en die doet het erg goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 10:46

Bedankt voor jullie snelle reakties! Pling

Ik laat er in ieder geval binnenkort even een zadelmaker naar kijken.
Het zadel op de andere merrie ligt ook niet helemaal lekker, dus ik wil ze beide na laten kijken en evt. aan laten passen (of misschien omruilen, als dat beter zou zijn...).

Lukt het echt niet, wordt het inderdaad een zoektocht naar andere zadels...
(maar omdat het niet om mijn eigen paarden gaat liever niet... Clown )

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:49

Een goed passend zadel is het belangrijkste.

Toch scheelt het bij mij dat ik met een krukje opstap.
Hierdoor blijft mijn zadel om te beginnen al goed liggen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:06

Ik zou toch echt naar een ander zadel kijken. Er zijn nog zat die wel goed zitten Lachen
Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 08:34

soeske schreef:
Ik zou toch echt naar een ander zadel kijken. Er zijn nog zat die wel goed zitten Lachen
Succes!

Ja, ik laat er eerst binnenkort even een zadelmaker naar kijken en evt. wat andere zadels passen zodat ik kan kijken of het veel verschil maakt.
En als het dan echt niks wordt, dan maar sparen voor iets anders...

Ik heb trouwens wel ontdekt dat het met een katoenen dekje veel beter gaat dan met een pad.
Dan glijdt het zadel veel meer, denk door de gladde onderkant...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:02

Op mn ronde fries schoof mn County met XW boom ook altijd heen en weer.. met zon bontje eronder ging het nog iets. Ik heb nu een Fryso zadel fit 5 van www.tweespan.com en dat ligt als een huis! Bij ons op stal staan ook Anda's en zij hebben bv zadels van Amerigo en BR (prijsgunstig), ligt ook goed.

Succes!

rianne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:55

Equihof heeft nu ook Barefoot zadels! Misschien is dit iets voor je paard?

http://www.equihof.be en dan naar de webshop.

groetjes,

rianne

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 17:09

Starbreeze, bedankt voor je tip!
Van de week is harnessmaker geweest en hij heeft het zadel bekeken.
het lag op zich niet slecht, en hoefde ook niet opgevuld te worden. De boom was ook wijd genoeg, maar heeft eigenlijk niet helemaal het goeie model voor deze brede, ronde dame...
Voorlopig kan het geen kwaad, maar als ik intensiever en meer zou gaan rijden was het volgens hem wel verstandig eens naar iets anders uit te kijken. Hij adviseerde Zaldi vanwege het model van de boom...
Ik heb geen ervaring met die zadels, dus dan moet ik eens op onderzoek uit! Knipoog

rianne25, bedankt!
Ik ga even op de site kijken!

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:03

Ik heb zelf nog een Zaldi New Kent van 1 jaar oud liggen.
Bij Ensueño had het echter wel de neiging te schuiven(maar dat was nadag Ensuieño ronder en breder was geworden en de bommaat dus te klein was geworden). En het was te lang voor hem(door de keilkussens), daarom heb ik nu een ander zadel.

Maar de Zaldi New Kent is een heel fijn en net zadel wat heerlijk zit. Als het aangepast had kunnen worden voor Ensueño had ik ook niet voor een ander gegaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 19:50

Bedankt voor je reaktie!

Heb jij een idee hoe het zit met de boommaten van Zaldi?
Ze heeft een wijde kamer nodig, maar aan wat voor boommaat moet je dan bij Zaldi denken?
En wat voor boommaat had jij dat 'ie te smal is geworden?

(Ze is echt rond en heeft weinig schoft...)

Clijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:45

Ik had eerst ook een zadel op mijn andalusier die ontzettend schoof. Hij heeft niet zoveel ruggengraat. Ik heb er nu een kieffer dressuurzadel op liggen en dat is het eerste zadel dat niet schuift. Hij heeft inmiddels wel iets meer schoft gekregen..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:21

Nouvel schreef:
De 6-jarige merrie die ik rijd is nog super rond en heeft praktisch geen schoft...

Ik heb er een County dressuurzadel op liggen met wijde kamer.
Volgens de fysio ligt het zadel goed op haar.

Maar doordat ze zo rond is schuift het zadel ontzettend opzij ondanks goed aansingelen en netjes op de juiste plek leggen...

Ik vind dit echt heel vervelend met rijden, omdat je het toch steeds recht aan het trekken bent en zij dus iedere keer een ruk aan haar rug krijgt denk ik, lijkt me voor haar rug, en ook voor mijn zadel niet ideaal...

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien een oplossing voor?

Als je zadel scheef naar opzij zakt, kan er druk op de ruggewervels komen doordat de kussens tegen de doornuitsteeksels drukken. Dat is inderdaad niet lekker voor het paard. Als je het zadel dan weer over de rug naar de andere kant trekt/duwt wring je het zadel nogmaals over de rug. Ook niet goed voor je zadel.

Nouvel schreef:
Moet ik gewoon afwachten tot ze uitgroeit en meer schoft krijgt?

Je paard krijgt nooit meer schoft. De schoft bestaat namelijk uit de hoge dooruitsteeksels van de eerste ruggewervels. Het kan lijken of paarden soms meer schoft krijgen, maar dat is dan het gevolg van spiernecrose (afsterven van weefsel) door een knellende zadel. De spieren vallen weg en de schoft lijkt hoger. Dat wil je niet. Knipoog KWPN-ers (en andere rassen) worden trouwens wel gefokt op een hoge schoft, een zadel blijft dan makkelijker liggen. Iberische rassen hebben nu eenmaal een rondere bouw met weinig schoft.

Nouvel schreef:
Kan ik iets aan het zadel laten doen?
Of zou ik toch naar een ander zadel uit moeten kijken?
(liever niet, want ik vind dit zelf een ontzettend fijn zadel... Bloos )

Je zegt dat de fysio het zadel goed vind passen. Daar ga ik dan ook vanuit. Schuift het niet naar voren of naar achteren? Bij veel paarden met weinig schoft schuift het zadel ook nog naar voren. Dan heeft het zeker niet de juiste pasvorm.

Wanneer begint het zadel te schuiven? Stap je met een opstapje op? Houd je bij het opstappen aan de achterkant van het zadel vast waardoor je het zadel al direct scheef trekt?

Een schuivend zadel kan ook veroorzaakt worden doordat de ruiter erg scheef zit en/of een slechte balans heeft. Misschien heb je meer druk op je ene beugel dan op de andere? Scheef zitten en een schuivend zadel kan ook komen doordat de ruiter aan een kant 'inknikt' in zijn middel.

Heen en weer schuiven kan ook komen doordat je paard (erg) scheef is. Hij heeft dan een bolle en een holle zijde waardoor het zadel in wendingen naar een kant gedrukt wordt, waardoor het scheef gaat liggen. Zakt je zadel telkens naar dezelfde zijde of ligt dat aan de wending (naar links of rechts).

Is je zadel in de loop der tijd scheef gereden en moet het wellicht worden opgevuld?

Misschien zou je een second opinion vragen mbt de pasvorm en een zitles nemen om te kijken of er misschien nog iets aan jouw houding kan veranderen zodat het zadel minder schuift.
Veel succes. Het is en blijft erg moeilijk om een juist zadel te vinden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:25

Misschien is de Zaldi Schooler wat voor je? Die ligt over het algemeen goed op ronde paarden.
Die is te koop bij trekking saddles, in NL. Er zijn testzadels. Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 14:01

PeruaansePas, bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Ik heb er inderdaad fysio en zadelmaker naar laten kijken.
Het zadel is niet scheef en ligt qua boombreedte goed.
Maar, wat ik hierboven al aangaf, schijnt het model van de boom niet optimaal te zijn voor haar ronde rug. Vandaar dat de zadelmaker ook aanraadde om eens een Zaldi te proberen...

Met opstappen probeer ik zoveel mogelijk iemand erbij te hebben die het paard vast houdt en het zadel tegenhoudt. Daarbij stap ik zo vlug mogelijk op, zodat het zadel zo min mogelijk opzij schuift.
Doe ik het niet zo wil haat zadel wel eens iets naar links schuiven met opstappen...
Tijdens het rijden schuift ook wel eens naar rechts, dus het is niet zo dat het altijd 1 kant op schuift (het schuift niet naar voren volgens mij, dat kun je duidelijk zien aan de haren op de rug als je het zadel eraf haalt en dat heb ik nog nooit gezien en ook niet gevoeld).
Ik heb wekelijks priveles en niet het idee dat ik scheef zit, ik merk wel dat als het zadel scheef komt te liggen ik het met mijn zit ga compenseren en dus inknik naar 1 kant...

Ik merk duidelijk verschil met verschillende dekjes eronder trouwens, met een pad (kunststof onderzijde) glijdt het zadel veel meer dan met een katoenen dekje, dus ik rijd nu niet meer met pads...

Ik denk dat ik rustig rond kijk voor een Zaldi, ik wil in ieder geval eens proberen of dit veel verschil maakt!

Roane, bedankt!
Ik ga eens rondkijken!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:05

misschien heel stom, maar zon fryso zadel, voor friesen? is dat
niks? mijn schoonzus heeft ook 2 jaar rond gelopen met zadel
problemen. niks pastte en bleef liggen. tot ze dit zadel kreeg!
deze zadels zijn dus juist voor paarden die erg rond zijn en ook
nog eens weinig schoft hebben!
ik heb haar een paar keer gereden, en ben helemaal weg van het
zadel! zit super fijn!

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:15

Informatie over het zadel:
Type: New Kent
Boommaat: 32 1/2
Zit: 18"
Afbeelding

Volgens mij zijn de boommaten vergelijkbaar met andere zadels. Ik weet niet wat je nu voor boommaat hebt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 14:30

PatriesjeMR2, bedankt!
Ik ben bezig om info in te winnen zo hier en daar over de boommaten van Zaldi, omdat ik er niet zo veel verstand van heb...
Ik heb in mijn County een W staan van 'wijde kamer'...
En die boommaat is goed voor haar, maar was is vergelijkbaar met 'wijd'? Verward

Mooi zadel trouwens zeg!

samantha21, bedankt!
Zou ik ook nog eens voor kunnen kijken!

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:49

Ik ken het probleem. Ik ben ook een tijd aan het prutsen geweest. Diverse zadels gepast en gereden, maar niets was passend.

Uiteindelijk via een stalgenootje attent gemaakt op een zadel van het merk equistor. Dit zadel lag goed en schoof ook niet.
Met alle andere zadels kreeg mijn paardje na het rijden allemaal bulten op zijn rug en dit was met dit zadel niet het geval.

Tot op heden ligt het zadel nog super.

succes

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:52

Nouvel. let op, mijn county was XW en pastte op zich wel maar schoof wel, net als jouw zadel nu. Mijn nieuwe zadel is veel breder.

XW is dus smaller dan een fit 5

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:58

Starbreeze schreef:
Nouvel. let op, mijn county was XW en pastte op zich wel maar schoof wel, net als jouw zadel nu. Mijn nieuwe zadel is veel breder.

XW is dus smaller dan een fit 5

bedankt voor je tip!
Ik heb een gewone wijde Kamer (W), waarmee is dat dan vergelijkbaar, weet jij dat?
(Ik vind 'm wel redelijk wijd, want voor de andere merrie is 'ie echt té wijd en die past nu de wijde kamer van KN redelijk)
Hij is breed genoeg op dit moment, maar hij schuift dus nog wel ietsje...
En waarmee zou je dit maat kunnen vergelijken als je het over de maten 30, 31, 32, etc hebt, heb jij enig idee?
Of hoe kan ik hier achter komen?

Rijo, bedankt!
Daar hangt zeker ook een aardig prijskaartje aan, aan die zadels?

Punt blijft een beetje dat het hier niet om mijn eigen paard gaat, en dit soort dingen voor mijn kosten zijn (en ik heb er 2 te rijden)...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:10

Ik heb geen idee en ik denk dat dat een beetje merk afhankelijk is. Klopt dat die W en XW erg breed zijn, mijn Fryso ziet er nog breder uit maar ligt niet echt dichter op de schoft, hij past eigenlijk beter rond de schoft heen ofzo, gewoon breder waardoor hij niet schuift, zelfs niet met opstappen Tong uitsteken . Gewoon passen en proberen!