Karakter van een Fries

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 01:44

Hallo!
Ieder ras paard heeft zo zijn eigen karakter. Hoewel de praktijk hier soms nog weleens het tegendeel van bewijst! De Friezen die ik tot nu toe ken, waren meestal rustig, maar een tikkeltje eigenwijs Schijnheilig !

Momenteel heb ik een Fries veulen en ben ik toch wel benieuwd: hoe was en is het karakter van jouw Fries nu eigenlijk? En wat is nou typerend voor jouw Fries?!?

In zou het leuk vinden verhalen te horen van eigenaren of verzorgers van Friezen! Haha!

Groetjes!!

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:59

Zo jij bent nog laat wakker Haha! Ja ik daarmee automatisch ook natuurlijk Knipoog Ik verzorg een fries! Ben je al lid van het barokke huis kamer topic * staat ook onder dit subforum * .
Het is een Friese hengst van 11 jaar, en is ongeveer 1.65 m.
De friezen die ik ken zijn idd vaak rustig, met een koel karakter en betrouwbaar. En je hebt gelijk, soms een tikkie eigenwijs! Ik zelf ben nog niet een wilde tegen gekomen eigenlijk. Ik moet ook zeggen dat Jielt eerder lui dan moe is Nagelbijten / Gniffelen Het valt me soms wel op dat friezen een wat minder sterke achterhand hebben. Heb er nu al een paar gezien, waaronder Jielt. Met buiten rijden gaat het prima, lekker makkelijk recht toe recht aan. Maar in de bak, dus een kleinere ruimte vind hij het veel lastiger om te buigen enz. Ook de galop is héél erg moeilijk. Hiervoor heb ik 2 spaanse hengsten gereden, verder al geheel getrained en met wat meer pit Haha! Dus het is nogal een omschakeling! Vind het wel leuk, maar vind friezen ( heb er op een paar gereden en zie het ook wel eens) toch iets stugger, 'lomper', en wat zwaarder lopen (waar er natuurlijk ook uitzonderingen bij zitten!!). Maar verder hele fijne dieren om mee te werken, voor foto's van Jielt moet je maar eens in me profiel kijken *LOL*

Edit: Zag toevallig een gaaf profiel voorbij komen zeg. Met echt mooie friezen om van te kwijlen!!
Het was de profiel van horseyfries. Ze heeft zelf een friese hengst gefokt en ingereden die ze nu aan het trainen is voor de hogere sport! Zitten paar leuke&mooie foto's bij *LOL* Een kijkje waard!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:01

de fries die ik verzorgd heb, was ook altijd super lief, maar wel eigenwijs, als meneer de wei uitmoest en niet wilde ging ie altijd rennen naar de andere kant van het veld en als je dan daar aankwam rende ie weer terug. ook wilde hij dan wel eens naar je bokken, gewoon om een beetje te kwallen... maar verder was ie super lief... altijd aant knuffelen en als je hem ging poetsen viel ie haast in slaap (was ook al een heer op leeftijd, is inmiddels overleden, vorig jaar)

roebeltje

Berichten: 93
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:01

ik heb ook een verzorgfries,ze is nu ong 4 jaar en ze is best wel schrikachtig maar wel heel braaf ,en in de galop glijd ze heel snel weg achter omdat ze die achterhand neit goed gebruikt ,op het strand gaat het idd wel goed,rechtergalop is echt moeilijk valt ze heel erg naar binne en glijd ze heel snel weg,,volges mij hebben veel friezen moeite met galop,hoor het heel vaak,maar hele leuke beesten om te rijden

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 23:10

Bedankt voor jullie leuke reacties! Prinslover, was inderdaad een latertje geworden gister, ondekte ineens dit gedeelte van bokt en toen ineens was het 1 uur Nagelbijten / Gniffelen . Hoe wordt ik trouwens lid van dat topic 'barokke huiskamer'? Ik ben nog niet zolang bekend met bokt namelijk.

Klopt inderdaad wat jullie zeggen van die achterhand en de problemen in de galop, ik las er toevallig vandaag ook nog een interressant artikel over:
http://www.anderspaardrijden.com/html/a ... _galop.htm

Mijn Fries is tot ook super lief en trouw en hij hecht zich snel aan mensen. Ik heb hem nog niet zolang en nu ik eraan kom begint ie al te hinniken Bloos . (misschien denkt ie wel, oh nee dat ellendige mens weer). Maar soms inderdaad erg schrikachtig vergeleken met de andere veulens. Als een vreemde hem wilt aaien schrikt hij altijd super erg! Als het weer een beetje mee zit zal ik eens wat actie foto's van hem maken als hij buiten loopt!

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:48

Noah2006 schreef:
Bedankt voor jullie leuke reacties! Prinslover, was inderdaad een latertje geworden gister, ondekte ineens dit gedeelte van bokt en toen ineens was het 1 uur Nagelbijten / Gniffelen . Hoe wordt ik trouwens lid van dat topic 'barokke huiskamer'? Ik ben nog niet zolang bekend met bokt namelijk.

Klopt inderdaad wat jullie zeggen van die achterhand en de problemen in de galop, ik las er toevallig vandaag ook nog een interressant artikel over:
http://www.anderspaardrijden.com/html/a ... _galop.htm

Mijn Fries is tot ook super lief en trouw en hij hecht zich snel aan mensen. Ik heb hem nog niet zolang en nu ik eraan kom begint ie al te hinniken Bloos . (misschien denkt ie wel, oh nee dat ellendige mens weer). Maar soms inderdaad erg schrikachtig vergeleken met de andere veulens. Als een vreemde hem wilt aaien schrikt hij altijd super erg! Als het weer een beetje mee zit zal ik eens wat actie foto's van hem maken als hij buiten loopt!

Goh het lijkt mijn Fries wel die je zo beschrijft.
Mijn Fries is heel erg onzeker, ik heb hem nu 6 maanden, en hij vertrouwd heel erg op mij.
Maar als een vreemde iets wil dan heeft hij daar duidelijk moeite mee.
hij wil zelfs wegvluchten voor vreemde mensen die hij niet kent, en die hem even vasthouden.
Dat vind hij niet geslaagd. Hij is snel in paniek.
hij is 4,5 jaar en moet nog erg veel leren.
Ook hinnikt hij naar me als hij me ziet of hoort.
Gelukkig wint zijn nieuwsgierigheid het van zijn angst. Haha! Haha!

Angela77
Berichten: 389
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:52

Mijn Aukje is een ontzettend eigenwijze troela, maar zoooo lief!
Ze heeft een behoorlijk eigen willetje en laat zich ook niets afdwingen, maar als je het "met respect" vraagt doet ze alles voor je. Met bange mensen en kleine kinderen is ze erg voorzichtig; ze gaat dan eerder stilstaan dan rennen. Tis echt een paard dat jou vertrouwen geeft als je met haar bezig bent.
Maar wanneer je wat meer van haar vraagt, kan ze nog wel een kop erop krijgen. Clown Geeft ze dan eenmaal toe, dan geeft ze ook écht toe.
Toen ik haar kocht, was ik ontzettend bang. Zij heeft me daar echt vanaf geholpen, nooit een pas verkeerd gezet. We zijn samen "gegroeid"; ik ben nu niet meer bang en zij ook niet. Haha!

Wat betreft dat lui zijn........
Een paar jaar geleden wilde ik Aukje verkopen, omdat ze gewoon niet leek te willen lopen/werken (toen was ik over m'n angst heen Knipoog ).
Maar met consequent rijden kom je een heel eind! Ik heb nu een paard wat vaak zelfs te hard gaat.... én een paard dat het leuk vindt!
Aukje heeft bijna 7 jaar lang alleen maar voor de wagen gelopen, totdat ik haar dus kocht op 10-jarige leeftijd. Ik heb ook héél veel problemen gehad met de galop, dat had ze gewoon nooit gedaan. Maar ook daar kom je met consequent zijn een heel eind. Knipoog

luuntje

Berichten: 14003
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:42

Mijn fries is allesbehalve lui.
Met storm kan ik niet alleen in de bak rijden want dan gaat hij ervandoor.
In galop wil hij ook nog weleens versnellen richting rengalop. Dat is alleen in een bak niet echt handig. Gevolg is dat we dan schuin door de bochten gaan.
Maar goed hier wordt aan gewerkt Haha! .

Verder lag ik er afgelopen maandag bijna naast omdat hij schrok van een zonnestraal in de bak Cool .
Gelukkig staat hij gelijk stil als ik ho zeg.

Verder blijft hij rustig als er een ander paard schrikt.
Ook blijft hij braaf stilstaan wanneer ik met krukje opstap.

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:26

pff als mijn paardje in paniek is dan heeft hij gelijk bananen in zijn oren.
Dan denderd hij over je heen als je niet uitkijkt.
Hij moet nog heel erg veel leren.
Maar verder luisterd hij heel erg goed en is hij heel erg leergierig.
Hij is super voorwaarts, dat is wel lekker.
ook als hij wat moe wordt blijft hij toch voor je doorlopen.
Dat is toch wel een pluspunt. Haha!

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 16:29

Ja mijn veulen was laatst ook erg bang en dan kijkt hij niet meer uit. Maar als ze zo jong zijn is dat ook een beetje begrijpelijk, al die nieuwe dingen. Hecht jullie Fries zich ook zo erg aan andere paarden? Die van mij wel namelijk.. hij is altijd met iedereen gelijk beste vriendjes haha.
Dat consequent zijn is inderdaad erg belangrijk, ik doe dat nu ook tegen Noah vanaf het begin en dan weet hij al precies hoe ver hij kan gaan. Ik ben nu bezig met hem halster mak maken, maar in 1 dagje liep hij al keurig mee. Gewoon herhalen en nog eens herhalen Clown op een gegeven moment moeten ze wel hihi.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:08

Ieder paard heeft zijn/haar eigenschappen, iets is imo niet typisch rasgebonden.

Als je een kwpn-ruiter vraagt, zal die ook zeggen dat zn paard bv een tikkeltje eigenwijs is.

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:10

Iedere paard is inderdaad natuurlijk anders...
Hoewel het meerendeel van de fries wel koel in dr kop is..
mijn fries is in haar verleden mishandeld... zij is heel bang... wil met rijden onder je uit, en vertrouwd alleen mij, me bijrijdster en de eigenaar...

havermout
Berichten: 854
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:55

Het verschilt per paard dus ook per fries. Als ik alleen al naar onze friezen kijk zie ik heel veel verschil!

De fries die ik rij is echt een pittige tante, ze heeft erg veel last van spanning en is ontzettend vlug in haar reactie. Ze houdt alles in de gaten en reageert er dan ook op...

Wel grappig is dat mijn KWPN' er echt het tegenovergestelde is. Veel nuchterder en trager dan de fries. Mensen verwachten het juist vaak omgekeerd.

Ik had liever gehad dat mijn fries wat rustiger was geweest want die spanning kan ik vrijwel niet laten afvloeien in de proef waardoor ik echt af en toe de controle verlies. En dat is echt jammer want ze heeft veel talent.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 23:04

Ja tuurlijk is dat zo. Maar uiteraard heeft ieder ras vaak wel bepaalde overeenkomsten! Heel veel Friezen die ik ken blijven naar vreemden dat schrikachtige hebben.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:36

Wij hebben 4 friezen gehad nu nog 2 en 1 drachtig!

Ze zijn allemaal verschillend en hun eigen karakter Knipoog

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 23:53

Ieder paard heeft id zijn eigen karakter en dat is maar goed ook! Toch ben ik dus benieuwd of er nou echt typerende eigenschappen zijn voor Friezen, maar volgens mij zijn ze allemaal erg verschillend als ik het zo hoor Knipoog. Als je bijvoorbeeld naar Fjorden kijkt en Haflingers, vind ik die altijd lekker eigenwijs.Haha!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:05

Nou wij hebben allemaal merrie's

1 merrie is nu 9 jaar oud maar heel dominant maar een echte werker en laat zich niet kennen. Ze kan je flink uitlokken en kijken hoever ze kan gaan! Daarbij is ze ook erg nuchter en doet ze wat je vraagt maar dan moet je eerste en strijd winnen Knipoog

De jongste merrie is 3 jaar
Die is echt heel jeugdig eist alle aandacht verleid iedereen om aandacht te krijgen. Is erg happerig en speels in omgang. Leert heel makkelijk en neemt alles snel op. Zeer lenig maar ook eigenwijs en een echte merrie je kan boos op haar worden maar je kan als je tever gaat wat terug verwachten je moet reeel zijn tegen haar.
Het is een paard wat heel graag werkt als je het hoofdstel pakt word ze ineens heel alert en staat te popelen om het bit in te nemen (ze staat dan tussen de kettingen helemaaal naar voren die oren strak naar voren en loopt zenuwachtig heen en weer Je moet oppassen dat ze het leer niet mee hapt met bit in doen zo snel dat ze is! en nee ze krijgt geen snoepjes of suikerklontjes Knipoog )

Dus totaal verschillend Lachen

En iemand zij schrikachtig naar vreemde!

Dat hebben die van mij totaal niet! Hoe meer zielen hoemeer vreugde en hoe trotser ze worden Lachen vooral haalt lienke alles uit de kast om aandacht te krijgen Knipoog

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 01:13

Marliesvr schreef:
Het verschilt per paard dus ook per fries. Als ik alleen al naar onze friezen kijk zie ik heel veel verschil!

De fries die ik rij is echt een pittige tante, ze heeft erg veel last van spanning en is ontzettend vlug in haar reactie. Ze houdt alles in de gaten en reageert er dan ook op...

Wel grappig is dat mijn KWPN' er echt het tegenovergestelde is. Veel nuchterder en trager dan de fries. Mensen verwachten het juist vaak omgekeerd.

Ik had liever gehad dat mijn fries wat rustiger was geweest want die spanning kan ik vrijwel niet laten afvloeien in de proef waardoor ik echt af en toe de controle verlies. En dat is echt jammer want ze heeft veel talent.

Ik ken dit.. Mijn vorige paard was ook een KWPN en die was een heel stuk koeler dan de fries die ik nu heb Knipoog
Maar de karakters komen wel heel erg overeen. En wie weet als deze wat ouder is (hij is nu 4,5)
Dat hij toch ook wel wat rustiger wordt. Knipoog

Anoniem

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:32

Het allereerste woord dat bij mij opkomt qua karakterbeschrijving is 'intelligent' . Heb onderhand een hoop paarden meegemaakt maar sta er nog dagelijks van te kijken hoe ontzettend slim Katie is. Ze leert razendsnel, je moet der echt ontzettend bezig houden en hoe moeilijker de oefening; hoe leuker. Ze onthoudt werkelijk alles en heeft zogezegd een olifantengeheugen. Verder kan ze razendgoed ontsnappen; ze stond destijds dagelijks op een stuk afgezet erf. Dit zetten we dan af door een touw door een soort paalding te halen, die paal naar achteren te schuiven waardoor je spanning op het touw kon zetten zeg maar. Katie keek dan toe. Na 2x gebeurde dit eigenhandig, ze duwde haar neus tegen het touw aan, de spanning was eraf en zo hing het touw slap, dan stapte ze achteruit om vervolgens op haar dooie gemak eroverheen te stappen, weg te rennen; linea recta naar de groentetuin, die ze dan vond door een zich door een hekje heen te wurmen, een landje in en haar hals uit te strekken naar de groentetuin. Ik heb, met een beetje hulp van inzoomen toen; er 2 leuke foto's van.
Hier onderneemt ze stap 1:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QPFKNACW
Hier onderneemt ze stap 2:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QE873YSQ
Goed, toen had ik uiteindelijk het stuk op een andere manier afgezet, maar aan éen van de uiteindes ervan was de mesthoop, die zette zo als het ware het laatste stuk waar het touw toen eindigde. Ik Keet daar neergezet, kort daarna kom ik aanlopen; banjert ze over de mesthoop (!) en aan de andere kant liep ze ervan af. Los kwam ze naar me toe lopen, met die oren naar voren zo 'Haai!' Clown . En zo gaan we maar door, het is echt een bijzonder slim dier.
Verder ben ik de enige die haar ken, ze is nu 3.5 en ik heb haar verder alleen grootgebracht. Ze is dan ook behoorlijk eenkennig & waardeert het bij lange na niet altijd als iemand anders, al is het maar poetsen, anders doet. Zo begon een vriendin van mij haar een keer te poetsen, toen keek ze behoorlijk boos. Ik zei m'n vriendin dat dat een waarschuwing was, wat haar niks interesseerde. Toen ze vervolgde en Katie wel heel boos keek, borstelde m'n vriendin; lichtelijk geirriteerd verder. Toen plantte Katie vól der hoef op haar voet Nagelbijten / Gniffelen . Je kan zeggen dat was toeval, maar ik stond toe te kijken en zo zag het er zeker niet uit!
Verder is ze heel fijngevoelig en trouw. Ze voelt mij feilloos aan. In Juli dit jaar was ze net ingereden en toen ik er voor de tweede keer op zat, ze schrok, ik eraan hing en ze daardoor in paniek wou vluchten, ben ik op een hekje gevallen. Ik had het één en ander gebroken en heb daar liggen rollen van de pijn, al die tijd (en dat waren zeker 10 minuten) is ze naast mij blijven staan. Toen er iemand aan kwam mij te helpen cirkelde ze langs me heen, maar weg ging ze echt niet! Net als ik is ze heel bang geworden onder het zadel. Zodra ik er ontspannen op zit ontspant zij zich ook, maar ik moet me ook maar iets nerveus voelen of het slaat al direct, extreem, op haar over. Ze anticipeert mij volledig.
En ach, verder is het een pittige tante. Nogal last van de hormonen, sowieso een echte merrie (snel beledigd, je kent het wel Clown ) en zeker rond de hengstigheid is ze al helemaal zo.
Ze is van nature vrij angstig en wantrouwend maar nu ik der al een behoorlijke tijd ken, we veel hebben geoefent met alles, is het verder een koele kikker over het algemeen. Het ligt puur aan mij. We kunnen zo bijvoorbeeld gemakkelijk langs een drukke autoweg lopen, maar als ik een beetje nerveus ben en we op het vertrouwde erf lopen, dan is ze super alert en schrikt ze bij wijze van van alles.
Longeren heeft ze een hekel aan en in dat geval is haar werklust echt 0,0 , het verveelt haar verschrikkelijk en ze is of niet vooruit te branden; of ze wordt ontzettend heet. Vrijheidsdressuur en dergelijke, dat doet ze weer onwijs goed. Dat bedoel ik dus met snel vervelen etc.
En ze is vreeeeselijk kieskeurig. We hebben 3 soorten hooi die ieder paard op stal eet, maar Katie eet er maar één van. En zo gaat dat dus ook met supplementen (bijna alles moet op kruidenbasis, anders eet madam het niet). Maar brandnetel en appelazijn zijn dan weer verschrikkelijk Rolleyes
Verder gek op aandacht, zo'n paard waarbij je de staldeur opent en met 5 mensen haar bewondere woorden toespreekt; terwijl ze geboeit naar alles en iedereen kijkt. Een shower is ze ook, thuis merk je er niets van; maar in de ring bloeit ze op. Ze heeft een hekel aan veranderingen, vreemde mensen op haar rug.. en ze is al gauw stikjaloers! Als ik in de wei haar sta te aaien worden alle paarden op grote afstand gehouden en als iemand lief tegen zijn paard praat begint ze meteen te schrapen, tis me er ééntje. Nagelbijten / Gniffelen
En ze hinnikt áltijd uit volle borst naar me. En ze is een type alphamerrie, in de kudde heeft ze maar weinig nodig om iets duidelijk te maken en ze fungeert fulltime als pleegmama, álle jonge paarden volgen haar.

Ja, ik vind het echt een heerlijk dier en ik had me niet beter kunnen wensen!

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 23:31

Hoi Mirthe,
die ontsnapping is wel erg mooi zeg, ik lag helemaal in een deuk hier! Wat een slimme dieren zijn paarden toch, ze weten het ook altijd donders goed he!! Vooral dan nog even lekker doorlopen naar de groententuin, erg slimme zet Haha!. Het lijkt soms wel of ze je gedachten kunnen lezen. Als je je humeurig voelt, gaan zij zich ook humeurig gedragen.
Hiervoor reed ik op een new forest merrie en die wist ook altijd te ontsnappen, precies op het moment dat ik wat hooi aan het verdelen was. Uiteindelijk was ze bang buiten het terrein en kwam ze altijd weer terug lopen met een kop van 'verdorie ver weg gaan durf ik toch niet'. En dan ging ze toch maar weer de stal in. Altijd lekker eigenwijs. Heb je haar ook vanaf veulen? Mijn fries veulen moet ook niet veel van anderen hebben. Het liefst blijft hij achter een ander paard staan of achter mij. Laatst ging ik met hem wandelen en liep hij zo dicht achter mijn aan dat hij bijna op mijn hielen stond hihi. Hij verstopt zich als het ware achter mijn rug. Toch best wantrouwend is hij hoor, maar helemaal niet gemeen naar andere paarden. Ik heb hem bijvoorbeeld zien happen, of uit zien halen naar een ander paard.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:36

van mijn fries, eigenwijs, enorm leergierig(binnen 5min heeft hij iets door) heel erg gehecht aan 1 persoon(luitsterd alleen goed naa rmij) heel aktief(totaal niet sloom) altijd op zoek naar aventuur wil enorm graag werken vind het bijna erg als hij een dag niet onder het zadel mag of op de een of andere manier werken. vind zijn karakter helemaal geweldig heb hem al vanaf jaarling. heb hem nu zelf ingereden. toen ik er voor het eerst opging hield iemand hem vast hij flipt ehelemaal.
2 dagen later was ik alleen nog maar een keertje geprobeert. ben erop gestapt en ben zo met hem weggestapt. gaf geen kik deed geen pasje verkeerd. week erop zat ik er voor de 2de keer op en toen al in draf. nu heeft hij meer spatjes keertje bokken en springen uit vrolijkheid is niks geks. als ik mag kiezen zou ik zo weer een fries nemen(al is het karakter niet te kiezen)

hyke
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:03

ik heb ook een fries maar ik houd het liever algemeen...
friezen zijn in het algemeen toch wel rustiger en betrouwbarer dan paaden die hoger in het bloed staan. natuurlijk heb je ook onder de friezen uitzonderingen... maar kijk maar op wedstrijden hoe braaf een friese hengst is in vergelijking tot een b.v. kwpn hengst! daarbij komt dat het uithoudingsvermogen minder is dan bij paarden die hoog in het bloed staan. mijn merrie (4jr) ,ook fries, heb ik nog nooit met zweep of sporen moeten rijden, ze noemen haar op de stal waar ze staat "friesche volbloed" maar toch is ze super betrouwbaar!!!!!!!!!! ik kan haar ook een week niet rijden(loopt dan wel in de wei) als ik ze dan ga opzedelen is ze wel fris maar toch lief!!

Teadesther
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:39

Mijn fries heeft ook wel duidelijk een eigen mening ja Lachen Of het eigenwijs is...soms ook gewoon drammerig enzo. maar ik kijk vooral naar zijn goede kanten: hij is zelfbewust en vriendelijk. Wel wat gesloten naar vreemden overigens, zeker als ze echt iets van hem willen...Overtuig me maar lijkt hij dan te zeggen Nagelbijten / Gniffelen

Charret
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:59

Jouke is een goedzak met soms nog jongens streken, maar daar is hij ook 3,5 jaar voor. Hij's goed van vertrouwen, kan goed met andere paarden en doet geen vlieg kwaad.
Mijn Fjorden merrie daarintegen is lekker eigenwijs, durft alles en is totaal niet sociaal. Dat is haar enige minpuntje. Jouke is alleen weer een beetje een schijtert, vooral alleen.

snoeppig

Berichten: 1034
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: papendrecht

Re: Karakter van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:05

ik heb een 8 jarige ruin. het is echt een supper fijn paard om mee te werken. hij is binnen 1,5 jaar van de B naar het M1 gegaan en tot nu toe gaat het nog supper. hij leert graag nieuwe dingen en is altijd erg enthousiast. hij is heeel erg aanhankelijk, knuffelt heeel erg graag en je kan alles met hem doen. op wedstrijd is hij nooit onder de indruk van bijvoorbeeld een nieuwe omgevening ofso. hij is erg betrouwbaar en erg voorzichtig met andere paarden. als een paard met hem wil snuffelen ofso dan doet hij het even, doet die andere te ruig of bijt hij hem, dan draait hij gewoon zijn hoofd om of gaat achter me staan.

ik zou egt geen ander paard meer willen. zo een vind ik er nooit meer een.