Keuringen Friese veulens/paarden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noppie

Berichten: 376
Geregistreerd: 31-03-06
Woonplaats: (FRL)

Keuringen Friese veulens/paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:45

Morgen gaan wij ons fries-stamboek veulentje van 7 maanden oud ophalen. Vanzelfsprekend hebben wij daar megaveel zin in. Haha! Wij zijn al enkele jaren in het bezit van een paard en zeer gecharmeerd van het Friese ras. Als het mogelijk is willen wij in de toekomst (waarschijnlijk) ons Fries veulen/paard uitbrengen op een premie-keuring. Maar mijn vraag is hoe dat eigenlijk in z'n werk gaat? Tot welke leeftijd kun je premies etc. behalen? En als je veulen nou geen premie behaalt heeft kun je hem dan later alsnog laten keuren? Zijn zulke keuringen voor Friezen op vaste plaatsen en kan iedereen daarop inschrijven? Heel wat vragen. Ik ben ook al op zoek naar info en vindt hier en daar wel wat, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat precies in z'n werk gaat... Bloos

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Re: Keuringen Friese veulens/paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:47

wij hebben zelf ook een super fries staan, alleen met ervaring hebben wij, omdat hij niet in friesland staat enz en dus niet in het friese wereldje zitten, yvo dus niet hoog haalt, terwijl hij echt een toppertje is.

keuringen worden meestal het hele jaar door op verschillende plaatsen gehouden, dus een beetje de websites in de gaten houden enz. meestal heb je ook van het stamboek een maandblad, waarbij er meestal ook in staat waar er de volgende maanden allemaal keuringen worden gehouden.

Anoniem

Re: Keuringen Friese veulens/paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:54

RPA --> BKR

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart Belgiƫ

Re: Keuringen Friese veulens/paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 00:54

SemiR_4_LiFe schreef:
wij hebben zelf ook een super fries staan, alleen met ervaring hebben wij, omdat hij niet in friesland staat enz en dus niet in het friese wereldje zitten, yvo dus niet hoog haalt, terwijl hij echt een toppertje is.

keuringen worden meestal het hele jaar door op verschillende plaatsen gehouden, dus een beetje de websites in de gaten houden enz. meestal heb je ook van het stamboek een maandblad, waarbij er meestal ook in staat waar er de volgende maanden allemaal keuringen worden gehouden.


Met keuringen over de hele wereld vind ik dit maar een rare opmerking...
Mijn paarden worden ook gewoon ster in Belgiƫ hoor!

Hier vind je de meeste informatie die je nodig hebt:
http://friezen.messageboard.nl/forum/vi ... hp?t=13919

Moonny

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Keuringen Friese veulens/paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:17

SemiR_4_LiFe schreef:
wij hebben zelf ook een super fries staan, alleen met ervaring hebben wij, omdat hij niet in friesland staat enz en dus niet in het friese wereldje zitten, yvo dus niet hoog haalt, terwijl hij echt een toppertje is.

keuringen worden meestal het hele jaar door op verschillende plaatsen gehouden, dus een beetje de websites in de gaten houden enz. meestal heb je ook van het stamboek een maandblad, waarbij er meestal ook in staat waar er de volgende maanden allemaal keuringen worden gehouden.


Ben ik het ook niet mee eens het eerste veulen wat we hebben gehad en hebben laten keuren was 1ste premie en het tweede veulen een 2de premie en ik woon ook echt niet in Friesland.

Er zijn idd op diverse plaatsen keuringen, ik ben toen lid geworden van een fokvereniging van het friese paard in Limburg om me in te laten schrijven voor de veulenkeuring.
Als je veulen geen premie behaald heeft kun je het idd later nog een keer proberen, tot welke leeftijd het gaat weet ik eerlijk gezegt niet. Maar je kan idd een hoop info terug vinden op friezen massageboard of de Phryso (maandblad van het stamboek).
Suc6 met je veulen

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Keuringen Friese veulens/paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:32

Als een veulen geen premie heeft kan het zijn dat het op dat moment niet voor een premie in aanmerking kwam. Ook kan het zijn dat het veulen niet aangeboden is voor een veulenkeuring. merrie: met een merrieveulen kun je ook naar de keuring gaan als enter, twenter, driejarige etc.
met een hengstveulen in principe met 3 jaar of ouder