Fries goedkoop in onderhoud?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:12

Hmm niet helemaal waar Fryske: een fjord is ook een paard, maar er zullen genoeg pony's zwaarder zijn. Dus blijkbaar weet niet iedere simpele ziel dat... overigens mag je ook best je woordkeus aanpassen, heel vriendelijk klinkt dat niet. Ik probeer er gewoon achter te komen waarom ze in een boek een fries goedkoop in onderhoud noemen, want een fries is zwaarder en groter dan mijn pony, heeft dus meer eten nodig, meer oppervlakte, en dat terwijl die goedkoop in onderhoud moet zijn Verward
Vandaar dus mijn vergelijk....

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:28

Fryske schreef:
@ Welshcofan: Wat weer een paar heerlijke vooroordelen geef je daar. Alle friezen die ik heb gereden (dat zijn er nogal wat) hebben/hadden normale hoeven en dito ijzers. En zwaarder? Hoeveel weegt dan een fries en hoeveel een laten we zeggen KWPN-er?

@ Mentjuh: Ook ijzers zijn weer een verzinsel van de mens en dus voor geen enkel paard nodig, de probleem gevallen daar gelaten. En niet wassen??? Ook dat is onzin. Een fries wordt net zo vies als ieder ander paard.


ja dat klopt wel maar moet iets verzinne.. ik zou ook echt neit weten waarom ze goedkope zijn in de onderhoud...

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:41

Welshcobfan schreef:
een fries heeft ook meer land nodig dan bv een kleinere en lichtere pony. Friezen vertrappen sneller hun land (als het nat is) vanwege het gewicht en de breede hoeven. Dus of het nou echt goedkopere is.... nee denk van niet Knipoog

flauwekul!
er zijn friezen met hele brede hoeven,maar ook kwpners
mijn fries heeft hele normale hoeven en qua gewicht weet iik niet of ze zwaarder is
ze is 600 kilo,ik denk dat er ook kwpners zo zwaar zijn,dus dat zullen het verschil in kosten niet zijn!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:45

Rixke: er is al op reageerd, en ik heb al een reactie daarop gegeven. Beter lezen is soms een hele kunst Knipoog

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:53

Welshcobfan schreef:
Hmm niet helemaal waar Fryske: een fjord is ook een paard, maar er zullen genoeg pony's zwaarder zijn. Dus blijkbaar weet niet iedere simpele ziel dat... overigens mag je ook best je woordkeus aanpassen, heel vriendelijk klinkt dat niet. Ik probeer er gewoon achter te komen waarom ze in een boek een fries goedkoop in onderhoud noemen, want een fries is zwaarder en groter dan mijn pony, heeft dus meer eten nodig, meer oppervlakte, en dat terwijl die goedkoop in onderhoud moet zijn Verward
Vandaar dus mijn vergelijk....


Het is maar net hoe je leest en daarbij zelf je intonatie kiest. Daarbij lees jouw reactie eens op Rixke en bedenk eens hoe die zal overkomen bij haar.

Dan nog blijf ik jouw vergelijk een vergelijking van appels en peren vinden. En bovenal niet duidelijk gesteld.

Een fjord mag dan wel een paard zijn maar welke pony's dicht jij dan meer kansen toe om zwaarder te zijn?



Er zijn al veel boeken die over de fries de mist in gaan. Zo zijn er nog legio mensen die de fries een koudbloed noemen etc etc. Daarom geloof ik allang niet meer wat ze in boekjes schrijven.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:55

kortom een fries is niet gedkoper in onderhoud dan andere paarden!

Jessica15
Berichten: 439
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:42

ik heb een fries paard kost even veel als al de andere paarden ze eten even veel als anderen Het is dus niet zo dat een fries paard goedkoop in onderhoud is ..

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:58

Fryske schreef:
Yvette26 schreef:
Maar je kan een Fries idd misschien op het land laten staan 24/7.


Dat kun je met ieder paardenras.
Wij mensen zijn stallen gaan bouwen en dekens gaan ontwerpen.


Maar wij mensen zijn ook rassen gaan fokken Knipoog Sommige rassen kunnen beter niet de gehele winter 24/7 buiten staan. Bijvoorbeeld in verband met mok.

Ik denk wel dat een gemiddelde Fries gemakkelijker op gewicht te houden is. Ze zijn geregeld eerder iets te zwaar dan te mager.

Echter, het blijft per individu verschillend en daar moet naar gekeken worden Haha!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:28

Het goedkoop kan ik niet echt plaatsen.
De kosten voor stalling zijn gelijk aan een ander paard. Buiten laten met nat weer lijkt mij vragen op mok en andere vervelende kwalen.
Let er wel op dat je zo wie zo een gezond paard koopt, maar dan kun je nog tegenover onverwachte uitgaven komen te staan. Blijven dieren.

havermout
Berichten: 854
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:46

mentjuh schreef:
kortom een fries is niet gedkoper in onderhoud dan andere paarden!



Lijkt mij de juiste samenvatting en conclusie Haha!

Ik ervaar 't zelf ook zo.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 08:51

off-topic: ik wilde even zeggen dat ik de TS een behoorlijk penny vind na het zien van de eerste post en haar andere berichten, over het feit dat ze een fries wil aanschaffen neem ik maar met een korreltje zout Nagelbijten / Gniffelen

on-topic: tsja ik heb hier vanalles voorbij zien komen, maar bij die van mij is het toch echt goedkoper. Hij staat bij zijn eigenaar thuis op stal met veel weiland. stroo en hooi halen ze goedkoop bij een boer (wat nog van goede kwaliteit bleek te zijn ook Clown ) de bak mogen we lenen van de buren. en het voer wordt ook ergens ingeslagen.
verder staat hij ook op ijzers, we hebben dan net wel een ander duur dressuurzadel gekregen maar goed. wij staan in ieder geval goedkoper dan de manege waar ik nog paarden voor anderen rijd...`!

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:18

Even afgezien van het feit penny of niet, denk ik dat een Fries in het voer toch voordeliger zal kunnen zijn dan menig veel bloedvoerend rijpaard.
En dan bedoel ik vnl. in het krachtvoer.
Sta je ergens in pension, dan maakt het natuurlijk niets uit. Daar rekent men voor ieder paard het zelfde bedrag en dat zou ik ook moeten betalen voor onze Welshcob,die toch echt een heeeeel stuk voordeliger in het voer is dan de gem. KWPNer.
Ondanks dat hij ook inde sport loopt. En Welshcobfan. Hij doet in gewicht en hoefomvang niet onder voor een doorsnee Fries.

T.S. in dit soort boeken bedoelenze dus met goedkoop in onderhoud, dat een bepaald ras minder eisen stelt in voer en stalling. Al het andere omheen, ja dat ligt aan je eigen wensen en portemonnee.

Edit: Taalfout. Bloos Haha!

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:09

nou,ik heb 2 friezen,waarvan 1 merrie,met niet zulke hele goede voetjes,dus die staat op ijzers,haar zoon heeft wel goede voeten..

verder staan ze op stal,en ze vreten echt veel..zeker die merrie,die eet meer als mijn andere paarden...dus goedkoop..nah..valt wel mee.

verder krijgen ze gewoon krachtvoer en alle andere benodigdheden die de andere paarden ook krijgen,overigens is mijn merrie al drachtig als er een hengst naar kijkt,dus of ze moeilijker vruchtbaar zijn,geen idee,ik heb er in ieder geval geen last van Haha!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:10

Ach wat zal ik zeggen Tong uitsteken

If you think I am high maintenance...
You should see my horse!!!!!! Ziek

black21
Berichten: 129
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Fries goedkoop in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:51

ik snap wel wat ze bedoelen maar de discussie hier slaat eigenlijk nergens op vind ik.

je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt en dat geldt niet alleen voor een fries. verder kun je pech en mazzel hebben als het gaat om de gezondheid van je paard. je kunt het nog zo goedkoop proberen te doen allemaal maar als ze iets krijgen waarvoor je een dierenarts moet laten komen kan het ineens een heel duur verhaal worden.

als je aan een paard begint moet je naar mijn mening altijd rekening houden met evt. extra kosten Knipoog