welk barok paard voor langbenig persoon?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 13:42

ik ben erg geïnteresseerd in barokke paarden, heb zelf een fries gereden, tot ie overleed Boos! en rij nu weer kwpn-ers. toch blijven de barokke rassen trekken... zei vroeger altijd dat ik een haflinger of anda zou willen, weet inmiddels dat ik voor een haf echt te groot ben (ben 1,74, maar met erg lange benen) en de meeste lippizaners en anda's zijn ook niet erg groot. nu vind ik kladrubers erg gaaf, maar zijn die in NL of Belgie ergens te koop? (niet voor nu, moet eerst studie afmaken...)
ook trekken lusitano's wel, maar zijn die over het algemeen veel groter dan anda's (die komen meestal niet ver boven de 1,60 (althans bij mij op stal niet) en dat is echt te klein. wil ook geen paard boven de 1,70 of die erom bekend staan zwaar in de hand te zijn. (Heb operatie aan handen ondergaan en kan daar, zeker in de winter, erg veel last van hebben)

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:10

Hoi,

Ik heb een Lusitano van 1.58m en ben zelf 1.78m met lange benen. Ben er (volgens mij) niet te groot voor Bloos . Maar meningen verschillen natuurlijk. Hiervoor had ik een merrie van 1.70m en dat paste ook. Alleen vond ik de langere rug niet zo mooi staan.

Lusitano's zijn toch ronder en vullen je langere benen goed aan.
Mijn Lusitano is trouwens klein vergeleken met de Lusitano's die in Nederland voorkomen. Veel Lusi's zijn boven de 1.65m. Bijvoorbeeld bij Stal de Roovere, waar ze grote maten fokken.
Alle volle zussen van de mijne zijn 1.65, alleen zijn broers zijn dezelfde maat.
Afbeelding

Succes met je zoektocht (en je gezondheid)!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:34

Ik heb een Lipizzaner van 1.57 en ben zelf 1.77 met ook erg lange benen. Het ziet er niet raar uit omdat ze heel erg uitgezwaard is en een flinke body heeft. Daardoor komen mijn voeten er niet onder uit, ook al heb ik mijn beugels goed lang! Het valt me altijd mee als ik foto's van mezelf op mijn paard terug zie in ieder geval Haha!
Bij barokke paarden kun je je wel eens vergissen in stokmaat omdat ze gewoon veel groter tonen door hun volume in het lijf.

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:40

Ik ben zelf 1.86 met vrij lange benen.
Ik rijd 2 Lusitano's van 1.58, voor foto's zien mijn profiel... Knipoog

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:52

zit idd wel wat in, dat barokke paarden zwaarder zijn. ik rij nu zelf een hele lichte kwpn-merrie van heartbreaker en das echt een sprietje op beentjes :s daar kom ik dus echt wel ver onderuit met mn benen, ook al is ze over de 1,60...

en de fries die ik vroeger reed was 1,68, dus daar kwam ik niet onderuit (was ook nog van het oude type, dus sowieso al massiever, maar ik vind die van het oude type gewoon veel aansprekender...)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:53

is trouwens een super mooi paard die lusitano op die foto Dizzy... is dat de jouwe?

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:48

Skippy01 schreef:
is trouwens een super mooi paard die lusitano op die foto Dizzy... is dat de jouwe?


Dank je Bloos
Ja, hij is van mij. Heb hem sinds zijn 13e maand en nu is hij 7.
We doen veel samen, maar hij houdt het meeste van buitenrijden en we gaan ook vaker een weekendje weg.

Seraphino is een Isabell-palomino. In de winter bijna wit (geel zoals de meeste leken dan zeggen) en in de zomer deze kleur (inclusief grasbuikje Vork ):
Afbeelding

De foto bovenaan dit topic is een maand geleden geleden gemaakt met ondergaande zon, vandaar de rose kleur Haha!

Zoals je al schrijft zijn ze ronder dan een kwpn-er. Vergelijkbaar met de Fries. Ze groeien ook lang door. Zo is een Lusitano van 4 smaller dan hij met 7 is.
Voor meer info kun je bij www.lusitanovrienden.net kijken of op het lusitano-forum http://www.lusitano-nederland.nl/Forum/index.php

Veel plezier met de zoektocht naar je droompaard!!

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:47

fijn topic. Hoewel ik al wel wist dat je langer kan zijn voor een barokke paard vanwege zijn vorm, zie ik nu echt ontwijze lengteverschillen, wat nog steeds goed staat. Ook fijn voor mij om te zien Knipoog

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:53

Nouvel schreef:
Ik ben zelf 1.86 met vrij lange benen.
Ik rijd 2 Lusitano's van 1.58, voor foto's zien mijn profiel... Knipoog


foutje... Clown
zie dat ik mezelf wel erg lang had ingeschat... Bloos

ben 1.76... Knipoog

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:38

Je hebt ook friezen met stokmaten van boven de 1.70, dat is al lang geen zeldzaamheid meer. Overigens vind ik de combi's hierboven ook allemaal mooi en ik vind de amazones ook niet te groot ogen voor het paard. Mijn fries is "maar" 1.62, maar ik ben zelf ook niet zo groot, 1.65 dus dat past ook prima Lachen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 19:55

het probleem bij mij met 'gewone' paarden, kwpn-ers dus, zit em erin dat die paarden zo smal zijn en daardoor ga ik mn hakken optrekken bij het rijden, om toch maar bij die buik te kunnen. vandaag ook weer, zat op een paardje dat steeds achter de teugel dook en dan langzamer ging draven, enige manier om dat op te lossen is flink naar voren draven leek mij, maar dan moet ik mn hakken echt wel optrekken, vandaar dat barokke paarden, met meer massa dus, mij handiger lijken (naast het feit dat ik ze gwoon mooier en eerlijker vind dan kwpn-ers, die puur op beweging gefokt worden) om mijn hakken-optrek-probleem te verhelpen. op mn oude verzorgfries trok ik nooit mn hakken op en op de appaloosa die ik laatst reed (ook meer massa dus) ook niet... alleen appaloosas zijn ivm overbouwd zijn gewoon niet erg geschikt voor mijn grote liefde: dressuur...

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:16

Wat ook wel scheelt is dat ze vaak heel gevoelig op het been en op de zit zijn, dus dat je ook minder krachtig in hoeft te werken met je benen...

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:19

als je wat zoekt, die schimmel van die groep paarden in Marrum, op die kwelder, die op dat eilandje vast zaten, die is echt mooi en ziet er barokke uit!!
misschien dat ze te koop is??

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:21

Ja ik had haar ook gespot, leuk dier. Er liepen ook leuke friezen tussen.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:26

ja klopt, en mooie bonten.
ik was daar vandaag, die witte vind ik echt wel heel bijzonder leuk!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:11

kan best een leuk paardje zijn hoor (heb die niet gezien), maar ik wil pas over een jaar of 3 à 4 een paardje kopen (eerst studie afmaken). wil me alleen op tijd (ja weet het, zeeeeeer op tijd) oriënteren, zodat ik straks echt zeer duidelijk weet waarnaar ik op zoek ben...
momenteel heb ik een bijrijdpaardje waar ik mn handen vol aan heb (ze heeft net 6 weken stil gestaan omdat vorige bijrijder niet meer kwam en mevrouw is nu nogal stijf en nukkig...)
maar omdat ik zelf een tijd een fries heb gereden en ik altijd al verliefd ben op spaanse/portugese/lippizaner- paarden en ik dus vrij lange benen heb, dacht ik "ik begin maar vast wat rond te vragen"

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:08

Hoi Skippy,

Wij hebben een klassieke fokkerij en trainingsstal. We fokken andalusiers, lipizzaners en frederiksborgers. Graag nodig ik je uit om een keertje bij ons te komen kijken. Neem je fototoestel mee. Kun je in levende lijve proberen en achteraf zien hoe grappig het is dat al deze mensen gelijk hebben. Onze nederlands kampioenshengst siglavy allegra is 1.53 en ik durf te wedden dat het niet gek staat. Misschien vind je het leuk om een kijkje op de website te nemen? www.moravita.com

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:56

Hoi, mijn Lipizzaner is 1.59 hoog en ikzelf meet 1.76 met redelijk lange benen. Toch ziet het er totaal niet raar uit.... Ik denk dat je gewoon de stoute schoenen eens moet aantrekken en een aantal paarden moet gaan rijden. Bekijk jezelf dan eens kritisch aan de hand van foto's of een videofilmpje, hoe jij op een dergelijk paard "staat". Waarschijnlijk zal je zien dat het over het algemeen niet misstaat als je een Barok type paard rijdt.

Dit is een foto van mijn Lipizzaner afgelopen zomer, door zijn "rondingen" ziet het er naar mijn mening niet raar uit. Overigens krijg ik van Jan en Alleman altijd te horen dat hij meer toont dan een paard als een pony.......
Afbeelding

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:44

Leuk! Nog een lipi fan! Hij staat je inderdaad hartstikke goed. We waren nieuwsgierig naar zijn vader en moeder?
Groetjes Moravita

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:12

1.59 is volgens mij ook gewoon paard. Knipoog
Staat idd prima. Leuk paard overigens Haha!

sofje
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-09-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:35

Worden paarden niet steeds groter gefokt?
Echt zo dat paarden in de 1,50 klein zijn..
Ik reed laatst op een fries die rond de 1.68 zat en mijn god.. dat was echt een reus.. Wow!
ik ben dan ook niet zo groot (1.65) maar ik vind niet snel iemand te groot voor een paard. Lachen
Zijn barokke rassen niet ook wat ronder dan de gemiddeld warmbloed? dus ik denk niet dat je snel te groot bent voor je paard.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:48

Een paard is officieel paardenmaat als hij 1,58m of groter is.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:54

Mijn vriend is 1.85 en zijn Andalusische merrie is 1.54, dat kan prima ze is erg breed en heeft een enorme nek dus het valt helemaal niet op dat zij zo klein is.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:22

Napoleon is er een van jullie Strana Ja

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: welk barok paard voor langbenig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:54

Hihi. Leuk he! Zag er al zo bekend uit.... ps een lipizzaner van 1.48 is nog steeds een paard hoor! Deze voor diegene die het over de 1.58 had waarbij je niet meer bij de e pony's mag starten maar bij de paarden moet. Ik neem aan dat je dat bedoelde? Groetjes