Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

(deze discussie hebben we laatst al gevoerd he Daan
) Het grote voordeel van een veulen tov van een volwassen paard, zeker bij een anda/lusi, is dat je weet wat er mee gebeurd is. Wil je een nederlands gefokt paard, dan zit daar een navenant prijskaartje aan- het is sowieso een duur ras. Als je een spanjaard importeerd is het maar afwachten hoe of wat, het zijn gevoelige paarden en je zou de eerste niet zijn die met een getraumatiseerd paard komt te zitten. Ook prijstechnisch, het houden van een paard is natuurlijk altijd kostbaar én een gok, maar zeker bij een andalusiër, wat gewoon een heel duur ras is, is het het overwegen waard om een jonkie te kopen, als je hem goedkoop kunt neerzetten bij je ouders. Als je volle opfokkosten moet betalen valt dit voordeel trouwens al direct weer weg en zou ik ook voor een wat ouder paardje gaan. Hou er bovendien rekening mee dat een veulen opvoeden geen kattenpis is, dat moet je zorgvuldig doen, en vooral zorgen dat hij kan opgroeien met vriendjes, in een groep. Als je hem dit niet kan bieden zou ik voor een volwassen paard gaan, maar als je hem dat wel kan bieden is het zeker in het geval van een duurder ras als dit wel de moeite waard. Je kunt er dan nu misschien niet zoveel mee doen, maar ik ervaar dat juist als een voordeel, jij waarschijnlijk ook omdat je druk met je studie/werk bent. Tegen de tijd dat hij klaar is om ingereden te worden ben jij er qua tijd en geld (dus extra hebben kunnen sparen! ) helemaal klaar voor.