Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:31

Idra schreef:
Ik ken het er wel mee eens zijn dat ik het bijvoorbeeld ook vreemd vind dat de Woeste Hoeve bijna uitsluitend met Grelo fokt. Of zo komt het toch op mij over.
Ok, Grelo is een goed hengst, maar toch niet alle merries passen bij die hengst?

Nu, in Spanje wordt er ook vaak niet slim gefokt, dus...

Verder denk ik dat Residelca een erg goede fokkerij is, maar hun type paarden staat mij niet zo aan. Ik vind dat ze dat stukje extra aan uitstraling wat missen. Maar dat is puur smaak, dus niet erg relevant voor kwaliteitsdiscussie.
Die paarden op de site die Ureo postte hebben wèl die uitstraling die een PRE imo moet hebben.


Hoi,

De oudere merries bij WH (een stuk of 5) komen uit dezelfde bloedlijnen (vader Relampago) waardoor in theorie Grelo op al deze merries zou moeten passen want daar is hij op uitgezocht. Ze hebben ook een aantal veulens met Enterado gefokt (die hebben ze inmiddels 6 jaar) en vorig jaar hebben ze een nieuwe dekhengst voor de jonge merries gekocht, Navarrico. Neemt niet weg dat er veel Grelo'tjes blijven komen Knipoog

knolle_krack

Berichten: 2242
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: Sintmaartensbrug

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:20

wat zeker een leuke site is voor barokke paarden>>
www.miriamfrenk.net astu en waarschijnlijk ook jonge paarden.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:06

Ik vind het dus ook jammer dat er heel veel met dezelfde hengsten wordt gefokt.. maar persoonlijk kijk ik verder dan dat; kwa bloedlijnen kan het heel goed overkomen maar er zijn meer punten om op te letten.
NIet dat de hengsten waarmee gefokt wordt niet goed zouden zijn, nee maar ik zou zelf graag meer hengsten gebruikt zien worden om dus ook te voorkomen dat het een grote eenheidsworst gaat worden.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:44

Idra schreef:
Ik ken het er wel mee eens zijn dat ik het bijvoorbeeld ook vreemd vind dat de Woeste Hoeve bijna uitsluitend met Grelo fokt. Of zo komt het toch op mij over.
Ok, Grelo is een goed hengst, maar toch niet alle merries passen bij die hengst?

Nu, in Spanje wordt er ook vaak niet slim gefokt, dus...


Grelo past idd erg goed op de fokmerries van de Woeste Hoeve. En daarbij heb je enig idee wat een goede hengst kost en daarmee bedoel ik dus een echt goede hengst. Die koop je niet voor 10.000 Euro ik denk dat je dan eerder boven de 100.000 Euro moet gaan denken. Dus als je een goede hengst op stal hebt staan die met de merries fijne veulens fokt zou ik ook niet zomaar een andere hengst erop zetten. En dan moet je ook weer dekgeld gaan betalen.

Ik weet dat ze bij de Woeste Hoeve een heleboel verstand van fokken etc. hebben dus mi is je laatste opmerking ook niet op zijn plaats. Knipoog

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:23

Misschien een vooroordeel, maar ik vind het echt opvallend hoeveel anda`s die in Spanje gefokt en beleerd zijn super angstig voor mensen zijn of heel gespannen.

Anderen misschien daar ook een mening over?

Als ik jou was zou ik gewoon in Nederland/België 1 halen!

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:08

[quote="kistaah"]
Misschien een vooroordeel, maar ik vind het echt opvallend hoeveel anda`s die in Spanje gefokt en beleerd zijn super angstig voor mensen zijn of heel gespannen.

Anderen misschien daar ook een mening over?

Dat zal ook vast komen, omdat in Spanje de veulens/paarden tot minstens hun 3e jaar de campo's opgaan, komen ze dus ook niet in mensenhanden, terwijl ze hier vanaf veulen in handen komen.
De mentaliteit is daar ook anders, allemaal wat harder, zal er ook niet aan bijdragen dat je een makkelijk paard krijgt.........
Zover ik weet, wordt er ook al gauw een stang in gedaan, dat is voor een jong paard ook nogal wat, ik heb zelf ook hengsten op stal zien staan wegkwijnen in Spanje, schrikachtig, wit vd ogen te zien, dat is vast niet voor niets.....

DonPerignon
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:06

Mijn ervaring is totaal anders. Bij ons op stal staan 8 PRE's (6 hengsten en 2 merries). 6 van de 8 zijn in Spanje opgegroeid en ik zie geen verschil met de 2 die in NL zijn opgegroeid. Ze zijn allemaal heel mensgericht, absoluut niet bang/angstig of wat dan ook.

Dat ze bang/angstig zijn kan ook komen omdat ze de mensen in NL niet begrijpen.... Er wordt ineens Nederlands tegen ze "gesproken" in plaats van Spaans, misschien /waarschijnlijk zijn ze heel anders gereden en wordt van hen verwacht dat ze de Nederlandse manier van rijden meteen begrijpen. Jammer dat de Spanjaarden dan meteen de schuld krijgen....

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:59

DonPerignon schreef:
Mijn ervaring is totaal anders. Bij ons op stal staan 8 PRE's (6 hengsten en 2 merries). 6 van de 8 zijn in Spanje opgegroeid en ik zie geen verschil met de 2 die in NL zijn opgegroeid. Ze zijn allemaal heel mensgericht, absoluut niet bang/angstig of wat dan ook.

Dat ze bang/angstig zijn kan ook komen omdat ze de mensen in NL niet begrijpen.... Er wordt ineens Nederlands tegen ze "gesproken" in plaats van Spaans, misschien /waarschijnlijk zijn ze heel anders gereden en wordt van hen verwacht dat ze de Nederlandse manier van rijden meteen begrijpen. Jammer dat de Spanjaarden dan meteen de schuld krijgen....

Ik denk niet dat een dier woordelijk iets verstaat, maar dat het de klank van een woord is en hoe het gezegd wordt.
Met het rijden kan ik me wel iets voorstellen dat een Spaans gereden paard er aan moet wennen om Engels gereden te worden. Is het paard daar ook op een Engelse manier gereden, dan mag het totaal geen verschil uitmaken. Een goed opgeleid paard kan door iedereen die een normale paardenopleiding heeft gehad gereden worden.

Ik heb nog steeds een 1 1/2 jarige PRE hengst te koop. Onbedorven van geest en lijf! Loopt in de opfok en is helemaal naar je eigen hand te zetten.

Lisenka

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Onnen

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:10

Wij hebben een superlief, barok hengstveulen te koop. Vader is Grelo, moeder is Lagartera. Hij is zeer mak in de omgang en ook heel lief bij de hoefsmid. Op onze website www.reiderhoeve.nl zie je foto´s van hem. Je mag altijd langskomen om te komen kijken. Ook als je meer wilt weten over de PRE in het algemeen kun je altijd even contact met ons opnemen.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:50

Lisette: Ik wou de Woestehoeve niet aanvallen, ik maakte enkel een bedenking. Die laatste opmerking sloeg eerder in het algemeen over het minder slimme fokken in Nederland en België bij sommige fokkers.
Elksevree heeft een duidelijk antwoord gegeven, waarvoor dank.


Ik heb een half jaar in Spanje gewerkt met PRE's en ik heb geen enkele angstige meegemaakt. Het is dus zeker niet nodig om te veralgemenen, Kistaah.
Mijn eigen hengst komt ook uit Spanje en toen ik hem ging uitkiezen heb ik ook geen enkel bang paard meegemaakt en slechts 1 van de 10tal hengsten die ik ben gaan bekijken stond in barre omstandigheden gestald (prikkeldraad, heel kleine donkere stalletjes en litteken seretón op zijn neus). Maar zelfs dàt paard was een erg vriendelijk dier, mesngericht en heel koel in het hoofd.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:52

Andalusiers gaan voor je door het vuur. Ook al worden ze niet goed behandeld, soms blijven ze lief tegen mensen. Velen zijn ook totaal hun vertrouwen in de mens kwijt, doordat ze niet goed behandeld zijn. Mijn Andalusier van 8 is op zijn 6e naar NL gekomen, ik ben zijn 5e baasje in 2 jaar tijd. Hij is ook nog wantrouwig, gewoon bang om weer weg te moeten, hij kan nog niet van iemand houden laat maar zeggen..

plimmo
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-11-06

k kan je wel helpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:59

k zou er ene in nederland kope. bij ons hebbe we 3 andalusier veulentjes van een GOEDGEKEURDE andalusiese dekhengst. als je contact met me opneemt stuur ik je wat fotos door. ze zijn alleen niet wit. we hebben ook volwassen andalusiers

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:01

Leuk om te lezen dat iedereen zo zijn eigen mening heeft. Persoonlijk zijn wij heel erg positief over de familie van Poppel van WH. We hebben daar al 4 andalusiers gekocht dus ik denk dat dat genoeg zegt. Over het Spanje verhaal; weet waar je aan begint. je zult niet de eesrste zijn die thuiskomt met een paard waar het papier van een spaanse stier bij zit.... En het verhaal de papieren volgen nog moet je nooit geloven. Veel zgn betrouwbare handelaren die ze met vrachtwagens vol naar nederland halen willen gewoon snel geld verdienen. Vaak worden ze voor de deuren van het slachthuis weggehaald... Het ergste is nog dat de anda daardoor een slechte naam krijgt en dat de echt goede steeds zeldzamer worden en dus duurder!!! Ook de spaanse fokkers zijn niet gek. Liever verkopen ze hun knallers niet de echt goede paarden zijn minstens zo duur, zo niet duurder dan dat ze in Nederland zijn. Is tenminste onze mening en ervaring.