Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:49

Ik zit er over te denken om een andalusier veulen aan te schaffen, maar ik heb geen idee waar ik die het beste kan kopen. Is het het 'beste' om er 1 uit Spanje hierheen te halen?

Of wie heeft er tips?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:25

Het maakt niet uit of je hem uit spanje of een goede fokker in Nederland of in Belgie haalt. Als je een PRE (dus 1 met papieren wilt) maakt het ook niet uit. op www.denvinkenburg.nl of bij de woeste hoeve in Belgie hebben ze PRE's. Maar bedenk wel dat aan een PRE ook een behoorlijk prijskaartje hangt Knipoog
Als je ze in Spanje wilt kopen kan het zijn dat de fokker je oplicht (kan net zo goed in NL, maar dan heb je tenminste een poot om op te staan mocht er een rechtszaak van komen), omdat je uit NL komt etc. Uiteindelijk maakt het niets uit, maar ik zou als ik jou was eerst in NL kijken.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:38

Ja ik kijk zelf liever ook in Nederland, want net wat je zegt ja, je weet maar nooit. Maar ik kon niet echt iets vinden qua sites hier in Nederland. Maar bedankt voor je tip, zal even die sites bekijken.

En het maakt niet uit dat er een wat duurder prijskaartje aanzit, heb 1 van mijn paarden verkocht en mijn andere Z-paard gaat er ook uit, dus denk dat ik toch wel een groot deel daarvan kan besteden aan een veulen-beestje Lachen

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:47

haha, dan wel ja Knipoog en wat wil je,een hengst/merrie/ruin?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:51


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:51

Bij de Woeste Hoeve in Nederland, niet in Belgie, www.woestehoeve.com verkopen ze ook veulens zonder papieren. Onze merrie is ook zonder papieren omdat de moeder niet ggk is. Het prijskaartje is voor een hengst met papieren ronde de 5000 Euro en voor een merrie met papieren 6000 Euro voor een merrie of hengst zonder papieren weet ik zo de prijzen niet.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:53

Ik heb het liefst een hengst of een merrie, liever geen ruin.

Thnx voor de tips

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:55

hmm ik hou dit topic eventjes in de gaten, familie van mij wil dus ook in mei wat andalusiers uit spanje gaan halen... maar ik ben dus idd bang dat ze belazerd gaan worden....

zijn er hier misschien mensen die wel goede betrouwbare adressen in spanje weten???

ze willen wat jonge dieren aanschaffen ( van 0-3 ) en ook wat jonge dieren die bijv. net aangereden zijn ... en merries/ruinen, geen hengsten.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:04

Hier een lijstje met goede gerenomeerde fokkers/stallen.
www.andalusiers.com
www.barockpinto.com
www.spaanse-paarden.nl
www.spanish-horses.net
www.special-horses.de
www.stal-baroque.nl
www.andalusier.de

Er zijn in Nederland genoeg handelaren die paarden uit Spanje halen, oa de Vinkenburg doet zaken met El Moralejo in Spanje(www.yeguadaelmoralejo.com).

Weet waar je aan begint, ze belazeren je waar je bij staat, zeker als je de juiste connectie's niet hebt en de taal niet spreekt.
Neem iemand mee die verstand heeft van de juiste papieren als je paarden met vol Apto/Apta papier wilt kopen, ga niet uit van de mooie lange manen en brandmerk, zegt allemaal niets.......

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:33

Als je naar Spanje wil gaan, kan ik je de fokker van mijn paard aanraden, www.mont-rubi.com
Het is een kleinschalige fokkerij in de buurt van Barcelona, dus niet zo ver. Ik heb laatst nog met de eigenaresse gemaild en ze waren net van plan enkele jonge dieren te verkopen, dus je kan ze altijd eens mailen Lachen Zeg gerust dat je het adres hebt van Lobke van Licor, ze zal wel weten over wie het gaat Knipoog

Ik heb mijn paard gekocht als hij hier stond www.rmcr.org , zij verkopen nog steeds paarden (altijd erg goed aangereden, op de engelse manier). Het is een school waar fokkers hun jonge paarden zetten om opgeleerd te worden (zo ook de fokker van mijn paard). Ik heb hem toen wel via een bemiddelaar gekocht, www.andalusier.com , dit vooral omdat mijn spaans toen nog niet veel voorstelde, maar daar betaal je dus ook wel een percent op.

In Belgie kan je best eens kijken op www.spaansepaard.com , de vereniging van de PRE's, met een overzichtje van alle fokkers en verkoopsadressen.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 17:54

Super tips, dank!

Ik ga even alle sites rustig bekijken Lachen

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 17:57

Volgens mij kan ik beter ook alvast spaans gaan leren Tong uitsteken

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:03

Ik heb een betrouwbaar adres in Spanje, het is een Nederlandse die in Spanje een fokkerij heeft overgenomen.
Dus geen taalbarrieres enz.
Ik krijg zo af en toe paarden van haar om in Nederland te verkopen, echt hele goed!! Ik heb momenteel een hele gave 2,5 jarige hengst staan (staat bij eenmaal andermaal-commercieel Haha! ).

Zelf hebben wij nu een jaarling merrie van haar gekocht, kan super lopen!!! Tong uitsteken
Wel is het zo, dat ze daar tot 2 jaar gewoon vrij in een grote groep lopen. De jonkies zien er daarom vaak een stuk minder charmant uit, dan een die in nederland geboren is, met een stalletje en super voer. Maar worden daardoor heel sterk.

Prijzen voor veulens zijn daar vanaf 4000.

Als iemand meer wilt weten, kun je mij PBen

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 16:40

Misschien nog meer tips of adressen?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 00:03

Ik heb een heel mooi jaarling hengst te koop. Barok type en 100 % PRE. Vader Polaco II is Nederlands en Belgisch kampioen, volle zus Flamenca in Wanroij 3de geworden en een half zus Guapa is sub kampioen jonge merries en bewegingskampioen. Athletico staat net over de grens in Belgie bij Maaseik. Zijn vader, moeder, volle zus en half zusje kan je ook bekijken. Zijn vader is van Residelca en zijn moeder hebben we bij Residelca gekocht, dus is het een Residelca fokprodukt, maar dan door ons gefokt.

UREO
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 00:05

_Veronique_ schreef:
Ik zit er over te denken om een andalusier veulen aan te schaffen, maar ik heb geen idee waar ik die het beste kan kopen. Is het het 'beste' om er 1 uit Spanje hierheen te halen?

Of wie heeft er tips?


www. andalusian-horses.eu

UREO
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 00:10

mammaslamma schreef:
Hier een lijstje met goede gerenomeerde fokkers/stallen.
www.andalusiers.com
www.barockpinto.com
www.spaanse-paarden.nl
www.spanish-horses.net
www.special-horses.de
www.stal-baroque.nl
www.andalusier.de

Er zijn in Nederland genoeg handelaren die paarden uit Spanje halen, oa de Vinkenburg doet zaken met El Moralejo in Spanje(www.yeguadaelmoralejo.com).

Weet waar je aan begint, ze belazeren je waar je bij staat, zeker als je de juiste connectie's niet hebt en de taal niet spreekt.
Neem iemand mee die verstand heeft van de juiste papieren als je paarden met vol Apto/Apta papier wilt kopen, ga niet uit van de mooie lange manen en brandmerk, zegt allemaal niets.......


Als ik sommige websites zie wordt ik al misselijk van hun onprofessionele rijstijl en dezelfde afstammewling van paarden.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:51

UREO schreef:
mammaslamma schreef:
Hier een lijstje met goede gerenomeerde fokkers/stallen.
www.andalusiers.com
www.barockpinto.com
www.spaanse-paarden.nl
www.spanish-horses.net
www.special-horses.de
www.stal-baroque.nl
www.andalusier.de

Er zijn in Nederland genoeg handelaren die paarden uit Spanje halen, oa de Vinkenburg doet zaken met El Moralejo in Spanje(www.yeguadaelmoralejo.com).

Weet waar je aan begint, ze belazeren je waar je bij staat, zeker als je de juiste connectie's niet hebt en de taal niet spreekt.
Neem iemand mee die verstand heeft van de juiste papieren als je paarden met vol Apto/Apta papier wilt kopen, ga niet uit van de mooie lange manen en brandmerk, zegt allemaal niets.......


Als ik sommige websites zie wordt ik al misselijk van hun onprofessionele rijstijl en dezelfde afstammewling van paarden.


Pardon!

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:37

Ureo, verklaar je nader............
Wat zou er mis mee zijn , hoe weet je dat, wat is je ervaring, je kunt niet zomaar in het wilde weg wat roepen en het niet onderbouwen, zo werkt het hier niet!

UREO
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:22

mammaslamma schreef:
Ureo, verklaar je nader............
Wat zou er mis mee zijn , hoe weet je dat, wat is je ervaring, je kunt niet zomaar in het wilde weg wat roepen en het niet onderbouwen, zo werkt het hier niet!



ik beveel yeguada resideltica aan omdat hij cartuanas heeft en ook niet altijd met dezelfde hengst fokt verder is het een verzorgd complex. Vele zijn fokkers met minder weet over het fokken zelf

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:04

UREO schreef:
mammaslamma schreef:
Ureo, verklaar je nader............
Wat zou er mis mee zijn , hoe weet je dat, wat is je ervaring, je kunt niet zomaar in het wilde weg wat roepen en het niet onderbouwen, zo werkt het hier niet!



ik beveel yeguada resideltica aan omdat hij cartuanas heeft en ook niet altijd met dezelfde hengst fokt verder is het een verzorgd complex. Vele zijn fokkers met minder weet over het fokken zelf


Goh, onze fokmerrie was een aantal jaren de topfokmerrie daar. Residelca heeft buiten de Cartujano's ook PRE's staan. De bedrijfsleider ken ik al zo 20 jaar en is mijn oude instrukteur. Famosa XLIX hebben we 2 jaar geleden bij Residelca gekocht en ze heeft vorig jaar een hengstveulen van Polaco II gekregen. Famosa is nu weer drachtig van Polaco II. Residelca is ongeveer 3 km van mijn huis vandaan en ik kom er vaak.
Ons jaarling hengst staat al een jaar te koop. Als onbekende fokker raak je niet snel een super gefokt produkt verkocht. Ureo, weet jij iemand voor onze PRE jaarlinghengst????? De vraagprijs is niet de prijs wat Resedelca er voor zou vragen. Al is het wel een Residelca fokprodukt. Alleen de naam van de fokker is niet De Rooij, maar Bink. Dat maakt ook het verschil in de vraagprijs. Haha!

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:43

UREO schreef:
mammaslamma schreef:
Ureo, verklaar je nader............
Wat zou er mis mee zijn , hoe weet je dat, wat is je ervaring, je kunt niet zomaar in het wilde weg wat roepen en het niet onderbouwen, zo werkt het hier niet!



ik beveel yeguada resideltica aan omdat hij cartuanas heeft en ook niet altijd met dezelfde hengst fokt verder is het een verzorgd complex. Vele zijn fokkers met minder weet over het fokken zelf


Heel vaag en niet echt een onderbouwing van je eerdere uitspraak. Ik ben ook benieuwd hoe je aan deze stelling komt...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:27

Wat is het verschil tussen een fokprodukt van 1 van mijn merries en een fokprodukt van Residelca?
Ik kan alleen de naam van de fokker bedenken wat het verschil is. De Rooij is bekend en Bink??????? Voor de rest is ons fokprodukt van dezelfde kwalitiet als van Residelca, alleen de prijs is anders Haha! .

Maar wat mankeert er allemaal volgens jou aan de Yeguada's? Die site die jij hier neer zette werd ik ook niet vrolijk van. Alleen de prijzen zijn abnormaal! Dan enkele foto's met paarden met de oren in de nek, teken dat ze er dus niet mee eens zijn.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:07


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusier veulen, uit Spanje halen of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:52

Ik ken het er wel mee eens zijn dat ik het bijvoorbeeld ook vreemd vind dat de Woeste Hoeve bijna uitsluitend met Grelo fokt. Of zo komt het toch op mij over.
Ok, Grelo is een goed hengst, maar toch niet alle merries passen bij die hengst?

Nu, in Spanje wordt er ook vaak niet slim gefokt, dus...

Verder denk ik dat Residelca een erg goede fokkerij is, maar hun type paarden staat mij niet zo aan. Ik vind dat ze dat stukje extra aan uitstraling wat missen. Maar dat is puur smaak, dus niet erg relevant voor kwaliteitsdiscussie.
Die paarden op de site die Ureo postte hebben wèl die uitstraling die een PRE imo moet hebben.