Cruzado paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FiekeVD
Berichten: 24
Geregistreerd: 26-08-06

Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:49

Hoi
uhm ik ben opzoek naar een paard, en heb dus een advertensie gelezen over een cruzado paard te koop. Nou ken ik echt bijna alle rassen uit me hoofd, maar van een cruzado paard heb ik nou nog nooit van gehoord. Is het uberhaupt dan wel een ras? ik hoorde iets over een soort van lusitano achtig paard of heb ik dat fout begrepen?
kan iemand me helpen voor wat info over een cruzado paard?
dankje Haha!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:15

je heb pm

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:21

portugese kruising oid toch? Tussen idd een lusitano en nog wat anders. Weet het niet helemaal precies, maar dacht dat het hier mee te maken had. Er zijn vast meer mensen die er wat meer over weten Haha!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:12

verootjoo schreef:
portugese kruising oid toch? Tussen idd een lusitano en nog wat anders. Weet het niet helemaal precies, maar dacht dat het hier mee te maken had. Er zijn vast meer mensen die er wat meer over weten Haha!


dat is een voorbeeld ja..
ik heb een cruzado espanol, een andalusier x kwpn.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:40

Kijk op Barokke rassen, staat zat info over cruzado's.
Het gaat om een kruising, kan andalusier zijn, lusitano, of een ander iberisch ras.
Als een vd ouders wel papieren heeft, de anda bv, dan kun je een cruzado papier aanvragen, heb je een paard met een half papier , als ik het goed heb.........

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:45

mammaslamma schreef:
Kijk op Barokke rassen, staat zat info over cruzado's.
Het gaat om een kruising, kan andalusier zijn, lusitano, of een ander iberisch ras.
Als een vd ouders wel papieren heeft, de anda bv, dan kun je een cruzado papier aanvragen, heb je een paard met een half papier , als ik het goed heb.........


Goed uitgelegd!
Het is dus GEEN ras, maar een kruising.. dus eigenlijk heb je er weinig aan!! Lachen
een haflinger x anda = cruzado, maar een kwpn x anda = óók cruzado.
Snap je..?

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:27

Ik dacht gewoon spaans ras x ...
Ikzelf heb een Cruzado als verzorgpaard erg leuk beestje Haha!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:16

stond er gisteren nog 1 op de markt in zuidlaren Lachen
een 11 jarige schimmel hengst, super mooi. bereden en braaf, iig dat zeiden ze. E1100,- Haha!

spencer
Berichten: 28
Geregistreerd: 02-02-05

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:29

Die heb ik ook gezien, is gekocht door 2 meisje's was overigens wel een echte zaten papieren bij

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:24

Ik ken het ras zelf niet, maar ik heb mij laten vertellen dat het beter op BKR past.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:20

ah hij is dus verkocht.
Ja ik heb de papieren ook in handen gehad. Mijn buurman had interesse. Weet niet waarom hij hem niet heeft gekocht eigenlijk. Ik was een beetje bang voor problemen. Paard was eigenlijk te goedkoop voor zo'n mooi paard. Hij zag er ook goed gezond uit, en stond er bij te glimmen. Dan vraag ik me altijd af hoe het met de HK zit...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:49

een cruzado hoeft geen kruising te zijn en kan ook een veulen zijn uit 1 stamboek gekeurde ouder en 1 nog niet stamboek gekeurde ouder... snappie? Tong uitsteken
Bvb merrie is goedgekeurd door stamboek, hengst nog niet (maar heeft wel volle papieren) dan heb je ook een Cruzado als je deze met elkaar aanpaart
In principe heb je dan dus wel een 100% Lusitano Pur Sang alleen een Cruzado volgens de wet.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:30

Heb aan de uitleg hierboven niet veel toe te voegen Haha! maar trok mijn reactie want heb zelf sinds kort ook een cruzado (anda x kwpn) en het is een poepie! Kwijl (ja, ik weet; dat vindt iedereen van z´n eigenste Knipoog )
(zie in BKR, lol met mijn cruzado)

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:32

Loolapelooza schreef:
een cruzado hoeft geen kruising te zijn en kan ook een veulen zijn uit 1 stamboek gekeurde ouder en 1 nog niet stamboek gekeurde ouder... snappie? Tong uitsteken
Bvb merrie is goedgekeurd door stamboek, hengst nog niet (maar heeft wel volle papieren) dan heb je ook een Cruzado als je deze met elkaar aanpaart
In principe heb je dan dus wel een 100% Lusitano Pur Sang alleen een Cruzado volgens de wet.

Yup, zo eentje heb ik dus.

Pa is Grelo, APTO goedgekeurde PRE-hengst en moeder is Quincena, wel PRE, maar niet APTA-goedgekeurd. Dus mijn kereltje is een cruzado, terwijl beide ouders gewoon in het PRE-stamboek staan.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:18

Even samenvatting voor degene die een beetje de draad kwijt zijn.

Zowel het Lusitano stamboek als het PRE (officiele anda) gebruiken de naam Cruzado.

Een Cruzado heeft ter aller tijden 1 goedgekeurde ouder.


Dit Kan dus zijn;
Goedgekeurde PRE/Lusitano X totaal ander ras.
Maar ook goedgekeurde PRE/Lusitano X een paard van hetzelfde ras, maar (nog) niet goedgekeurd.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:37

En als 1 van de ouders nou niet een goedgekeurde ouder heeft, hoe het het dan?

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:40

Een paard met 1 goedgekeurde ouder is een cruzado.
Volgens mij kan een veulen hiervan alleen een officiele cruzado zijn als de andere ouder goedgekeurd is.

Wanneer geen van beide ouders goedgekeurd zijn voor de fok, dan zal het officieel gewoon een spaans of portugees paard zijn.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Cruzado paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:47

Sorry voor de late reactie, mijn pc deed het een tijd niet.
Cruzado betekent letterijk "kruising". Er hoeft helemaal geen Lusitano of PRE bloed in te zitten, de ouders kunnen zelfs totaal onbekend zijn, om "cruzado" in het paspoort te krijgen.
Er staat trouwens gewoonlijk wel "Português" bij, en ik neem aan in het Spaans "Español".
Ik heb geen ervaring met cruzado "papieren" (ik bedoel ik wist niet dat het stamboek die afgaf) maar dat zal dan halfbloed zijn. Daarvoor moet natuurlijk wel een ouder bekend zijn bij het APSL of PRE stamboek.
Maar de term "cruzado" op zich zegt absoluut niks over de ouders.
Als gezegd kunnen beide ouders gewoon Lusitano zijn, maar als ze niet ingeschreven staan, krijgt het veulen geen APSL papier en gaat door het leven als "cruzado". Toch is het een Lusitano.
Neem bv twee Haflngers of Fjorden. Ook zonder papieren geven die een duidelijk herkenbaar en "echt" Halflinger of Fjorden veulen, alleen kan het geen papieren krijgen.

Een Lusitano x ander ras, hier in Portugal gefokt, zal gewoonlijk Luso-**** of ****-Luso worden genoemd.
Zo heb je de Luso-Arabe (x Arabier), em Anglo-Luso (x Engels volbloed), deze woren als ras/type erkend.

Op mijn site (die binnenkort weer wordt aangepast) staat wat info over cruzados en Portugese rassen.