Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizzaner?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizzaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 12:17

In het algemeen....
zie je dat als mensen besluiten tot de aankoop van een Barok paard ze altijd zeggen "ik wil een Andalusier" en maar weinig "ik wil een Lusitano" of "ik wil een Lipizzaner",

Ik heb me daar al eens eerder mee bezig gehouden toen ik nog veel aan promotie van het Lipizzaner paard deed maar nooit echt antwoord gekregen. Toch vraag ik me echt af: Waar komt het door?

De rassen verschillen niet heel erg veel van elkaar qua uiterlijk en eigenschappen maar waarom dan toch altijd die Andalusier?
In de topics van 'wat zijn de verschillen tussen die 3' is het niet mogelijk een eenduidig antwoord te geven, tuurlijk er zijn verschillen maar zo minimaal dat ik me afvraag waarom mensen die overstappen op een barok paard wel warm lopen voor de mooie Andalusier maar niet voor de evenmooie Lusitano of evenmooie Lipizzaner?

Is dat omdat ze meer gepromoot worden?
Of omdat je ze meer ziet dan die andere 2 rassen en dat dus zowiezo het voordeel al geeft? Ik ben echt benieuwd!

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:08

Ja, dat is een goeie, wat is je drijfveer?
Ik heb ook gekeken naar andalusiers en lusitano's op internet, zag i.d.d weinig verschillen,maar er is gewoon meer te vinden over andalusiers.
Heb een paar lusitano'ds gezien met een flink ramshoofd, dat sprak me direct wer minder aan, had ik bij anda's niet gezien.
Zo ga ik graag op vacantie naar Spanje en heb daar ook stoeterijen bezocht, en dat was voor mij de reden om verder te zoeken naar anda's, ze spraken me gewoon erg aan.
Lipizaners zijn niet in mijn rijtje voorgekomen, vind ik toch te klein en te wit, ik heb nu ook een schimmel, maar die is nog zo mooi donker met 8 jaar, dat het nog wel ff duurt voordat hij evt wit wordt, best kans dat hij lichtgrijs blijft, met donkere manen.
Maar als je er nu een paar op een rij zet(anda's/lusi's), weet ik vast niet wat wie is, dus het is gewoon gevoelsmatig, denk ik.......

xafir

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: renesse

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:42

ik wilde vanaf t begin een lusitano

ik had op wat volwassen lusitano's gereden
en wilde er zelf een ik wilde graag een hele rijtypische ( echt voor de dressuur) en flink aan de maat.
ik vind de lusitano net wat hoogbeniger en eleganter
ik heb nu een volle alter real lusitano een bruine
als 5 maanden oud veulen gekocht hij is nu 3,5 en zo'n 1.63

bruin vond ik ook juist leuk en ja ik ben dus eigenlijk niet eens bij andalusiers wezen kijken

xafir

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: renesse

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:44

de lusitano's met die ramshoofden zijn de veiga's die worden daarop gefokt ik ben in portugal geweest bij verschillende fokkers en ook bij een veiga fokker die hadden enorme hoofden
daar houd ik ook niet van.
lippizaner zijn naar mijn weten wat kleiner en gedrongener vaak ook grof in het hoofd

Anoniem

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:38

Ik denk toch om de uitstraling, ik vind Lippizaners helemaal geweldig, maar over het algemeen toch een ander plaatje dan een Andalusier.
Zo één, Anda´s dus:
http://members.lycos.nl/mandyspaardenpr ... strand.jpg
http://www.rrreyerbos.nl/ras/foto/andalusier.jpg
http://members.lycos.nl/mandyspaardenpr ... _danst.jpg

Is toch weer heel wat anders dan de Lippizaner om te zien:
http://users.belgacom.net/bn033404/ras/lippizaner.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... C02450.JPG

Vind ze beide prachtig, maar vindt ze toch op één of andere manier een hele andere uitstraling hebben.

Anoniem

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:40

Valt mij op dat ze om te beginnen altijd al een heel ander koppie en behang hebben en juist die geven toch een belangrijk punt mee voor de uitstraling, vind ik dan.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 18:43

Ik merk al dat ook dit moeilijk uit te leggen is uit jullie antwoorden... grappig Haha!
Lusitano's en Lipizzaners hebben over het algemeen inderdaad dunnere en minder manen dan een Andalusier, ik had al zo'n vermoeden dat dat mee speelde.
Dat een Lipizzaner echt wit is Clown , tja een schimmel Andalusier en schimmel Lipizzaner zijn toch gelijk. Ze worden beiden zwart geboren en kleuren beiden zowiezo naar wit.

Ook vind ik het wel jammer dat als je de Andalusier en Lipizzaner qua foto naast elkaar zet dat je dan van de Andalusier een mooie actie foto pakt en van de Lipizzaner een stand foto. Dan moet je beetje zoeken naar dezelfde soort foto's.
Oke ze verschillen zeker van uitstraling, maar het geeft al een ander beeld dan een mooie actie foto in de zon en zo'n fletse foto op stand, als je de Andalusier bijv. met deze foto's vergelijkt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:28

ik hou ze echt niet uit elkaar hoor Knipoog ik zou zeggen dat die 2e foto ook een andalusier is...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 19:28

Nope... zijn 3 Lipi's Lachen

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:37

dat bedoel ik Knipoog
Is echt zo moeilijk om het verschil te zien. Is al eens een topic over geweest, 1 iemand had het goed gereden wat voor paard wat was... Staat nog wel ergens bij deze forums in BKR...

Lidewijke

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Leuven / Brecht

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:58

Ik vind Lippi's veel en veel mooier dan Anda's en Lusitano's Knipoog

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 20:05

Ja ik ken de topics soeske... 9 van de 10 keer zie ik het ook wel hoor, maar soms is het lastig. De Lipizzaners vis ik er meestal wel uit. Maar juist omdat ze zo op elkaar lijken zowel qua uiterlijk als ook de kenmerken van het gedrag en rijden... vroeg ik me af, waarom nou meestal voor de Andalusier wordt gekozen terwijl de Lusitano en Lipizzaner toch ook pracht dieren zijn?!!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:19

Het zijn inderdaad pracht dieren... Nouja, ik heb zelf een andalusier, waarom juist die keuze weet ik niet... Zat op internet te zoeken naar andalusiers (marktplaats) en daar zag ik 2 bij mij in de buurt. En 1 is het geworden... Dus eigenlijk omdat die wel aardig in de buurt woonden en de prijs me aansprak op dat moment

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:33

Waarom ik voor een andalusier heb gekozen?? Ik had er eentje als verzorgpaard. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een Andalusier. Als er een paard bijkomt weet ik niet of ik voor een Lusitano of een Andalusier zou gaan. Van beide rassen loopt veel moois rond. Maar wie weet ga ik voor een ander ras..een Groninger bv die vindt ik ook erg stoer Haha!

Ook de Lipizzaner vindt ik erg mooi, maar spreekt me minder aan(dan de PRE of Lusitano). Diegenen die ik heb gezien hebben vaak een wat minder ontwikkelde achterhand en qua uitstraling is het niet precies waar ik direct een klik mee heb. Daarnaast heb ik voor mezelf de grens voor een paaard op 1.60 gezet. en dat wordt toch lastiger als je een Lipizzaner zoekt.

Maar ook een Lipizzaner sluit ik niet uit... zo wilde bv ik perse geen schimmel...en wat heb ik nu...juist, een schimmel Clown

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:03

ik vind dat er tussen lusi en anda vaak weinig verschil is, dan moet je het net weten. anda en lipi vind ik weer een ander verhaal, ik vind lipi's in het werk vaak wel mooi, maar op stand helemaal niet zo, idd grof in het hoofd en wat langer/dieper in de rug. Dan vind ik een anda/lusi op stand gewoon mooier. Bovendien zijn lipi's vaak toch net een fractie kleiner, wat in nederland toch als belangrijk gezien wordt.

dus samengevat denk ik dat een anda meer op show is gefokt en daarom vaak uiterlijk net wat aantrekkelijker/populairder/bekender is dan een lipi. Maar een anda/lusi maakt voor mij persoonlijk niet veel uit, ik ga voor het plaatje en het karakter, wat voor ras d'r achter zit zal me verder echt worst wezen Clown

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:28

Grappig dat veel mensen denken dat een Lipizzaner altijd een stuk kleiner is dan de Anda's of Lusi's!

Ik denk persoonlijk dat de Anda's en Lusi's wat populairder zijn vanwege de grotere aantallen waardoor je er ook makkelijker aan kunt komen en dus ook meer bekendheid. Heb een beetje het idee dat veel mensen vergeten dat er niet veel Lipizzaners zijn en de meeste die je ziet van bijvoorbeeld de Spaanse rijschool (wat toch eigenlijk wel de bekendste zijn Haha! ) zijn idd de wat kleinere paarden. Alhoewel ik een paar jaar geleden mijn ogen heb uitgekeken in Piber waar werd verteld dat men daar wat meer in de hoogte ging fokken. Dat was ook goed te zien, grote jonge hengsten, echt geen kleintjes te noemen!

Mijn Lipizzaner meet inmiddels 1.60m en is dus zeker ook geen kleine jongen. Ook is hij de afgelopen 2 jaar een stuk flinker geworden in body. Opvallend vind ik ook in het verschil met Anda's en Lusi's dat Lipizzaners pas op latere leeftijd echt to wasdom komen. Ik kan nu pas zeggen dat mijn Liep een redelijk tot goed figuur heeft.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 10:46

We hebben de hengsten van de Spaanse Rijschool in de stallen mogen bewonderen en ik vond juist dat ze erg groot leken in de stallen. Later hoorde ik in Piber dat er een super leuke ruin te koop stond omdat hij te klein was voor de Spaanse Rijschool!!
Wat het met Lipizzaners is, al zijn ze bijv. maar 1.57 ze hebben wel heel veel body waardoor ze groter tonen, ook als je erop zit! In ieder geval wordt er langzaam bij de Lipizzaners ook meer maat gefokt inderdaad.

De Lusitano's op de afgelopen keuring vond ik toch ook geen kleintjes trouwens. Doordat er bij de Lipizzaners 6 hengstenlijnen zijn heb je veel verschillende types, maar juist daarom denk ik dat er voor iedereen wat wils moet zijn toch?!

Wel zijn Lipizzaners inderdaad laat rijp zoals Napoleon ook opmerkt. Ze zwaren ook pas op latere leeftijd uit, worden dan pas echt mooi 'rond en gezond' zoals je dat zo mooi kunt noemen Haha! Je kunt ze eigenlijk beter pas op 4 jaar inrijden dan op 3, omdat ze gewoon nog erg kind zijn. Wel kunnen ze doordat ze laatbloeiers zijn heel erg oud worden!! Ja
Laatst bijgewerkt door regine op 03-11-06 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 10:58

Wbt mijn orignele vraag:
Ik kreeg op een ander forum een antwoord van iemand op dezelfde vraag:

Andalusiers zijn "makkelijker" verkrijgbaar omdat jarenlang NL-handelaren de Spaanse markt hebben afgestroopt, en de Spaanse fokkers eerder bereid waren paarden te exporteren. Daarnaast is een groot deel van de geimporteerde paarden van een twijfelachtige kwaliteit en is de prijs daar ook naar, en de zuinige Hollander denkt dan een "koopje" te doen. Dat een echt goed Spaans paard (goede bloedlijn, goed voorkomen, gezond, zonder trauma's en met papieren) ook gewoon een stevig bedrag kost snapt iedereen.

Ik denk dat er minder papierloze Lusitano's en Lipizzaners in NL lopen dan papierloze Andalusiers.
Er zijn totaal over de 1000 Andalusiers in NL en er is laatst berekend dat er maar 263 Lusitano's in NL zijn
"

en er zijn zelfs nog minder Lipizzaners in Nederland, maar het aantal daarvan weet ik niet exact.

Begrijp me niet verkeerd, (voordat de hel perongeluk weer losbarst Clown ) ik heb helemaal niets tegen papierloze Andalusiers die discussie probeer ik hiermee niet op te laaien

Klopt de stelling?
De Andalusier is toegankelijker dus daardoor meer gezien, en vooral makkelijker te verkrijgen dan een Lipizzaner of Lusitano.
Laatst bijgewerkt door regine op 03-11-06 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:00

Over het algemeen genomen (op de foto's zie ik inderdaad dat de verschillen steeds kleiner worden) heeft een lipizaner een wat grover hoofd dan een andalusier. De lusitano's die ik ken waren ook iets grover. Dat is een reden waarom ik een Andalusier mooier vind. Overigens vind ik ze allemaal wat klein (ik ben dan ook heel lang....)

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 11:04

Hoe lang ben je? Ik rij een Lipizzaner van 1.57 en ben 1.77 maar dat is een prima combi, vind niet dat ik te groot lijk als ik mezelf op haar zie.

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:05

Ik denk idd dat het gedeelte over het aanbod klopt. Er zijn gewoon ook meer van. Ik heb overigens het idee dat de Lusitano snel in populariteit toeneemt de laatste tijd.

Maar het gedeelte over het uitzwaren en laat rijp, dat geldt voor alle 3 de rassen, dus in dat opzicht maakt het niet uit of je een Lipizzaner, KLusitano of Andalusier koopt. Allen zijn op hun best na 7 jaar en voor alle paarden (en vooral de laatrijpe rassen) vindt ik het beter om ze pas met 4 in te rijden.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 11:09

PatriesjeMR2 schreef:
Ik denk idd dat het gedeelte over het aanbod klopt. Er zijn gewoon ook meer van. Ik heb overigens het idee dat de Lusitano snel in populariteit toeneemt de laatste tijd.

Maar het gedeelte over het uitzwaren en laat rijp, dat geldt voor alle 3 de rassen, dus in dat opzicht maakt het niet uit of je een Lipizzaner, KLusitano of Andalusier koopt. Allen zijn op hun best na 7 jaar en voor alle paarden (en vooral de laatrijpe rassen) vindt ik het beter om ze pas met 4 in te rijden.


Eigenlijk ook wel weer logisch dat dat ook hetzelfde is, daar ze al zoveel overeenkomsten hebben!! Wel leuk dat je van zo'n topic toch stiekem wel wijzer wordt... en eigenlijk is het ook weer verkapte reclame voor alle 3 de rassen Clown

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:05

Ik denk dat de bovengenoemde reden wat betreft aantallen heel goed klopt.

Wel vind ik idd ook dat Lipizzaners groter tonen dan ze zijn. De Lipi die wij hebben is 1.54 en ik bne 1.76 met gigantische stelten (om het maar even lomp te zegggen) maar vind het niet storen als ik op onze Lipi rij.
http://i88.photobucket.com/albums/k161/laulau85/_DSF2183.jpgDit is hem met mij erop.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook veel anda's heb gereden en maar 2 lipi's en 1 lusitiano.
En over het algemeen hebben de Anda's en Lipi's toch mn voorkeur. Waarom ik weet het niet.
Denk dat het toch komt door de klik die ik met die paarden had. Vooral met enkele Anda's.

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:04

Ik ga me ook even lekker in de discussie mengen, hihi. Hoewel wat laat. Wat mij heel erg opvalt is dat veel mensen inderdaad, nog, niet heel veel over de lipi weten. En hoe kun je ook? Eerdere stellingen over de veel grotere aantallen anda's en zelfs lusitano's zijn natuurlijk een belangrijke reden. Als je aan veel mensen vraagt wat ze zo mooi vinden aan andalusiers is dat de enorme bos prachtige manen en volle staart naast het geweldigen karakter. Tja en dat is meestal niet het geval bij de lipizzaners. Hoewel wij bijvoorbeeld ook een lipi schimmelhengst hebben met prachtige zwartgrijze bos manen!!! En ook hun karakter vinden wij fantastisch. (Mag je natuurlijk vanuit gaan anders fok je niet al 20 jaar lipizzaners...) Ze zijn gewoon nog niet zo bekent en ik denk, verbeter me als ik me vergis, dat ze toch over het algemeen nog iets eenkenniger zijn. Grappig detail; probeer maar eens een bereden lipizzaner te kopen. Bijna niemand verkoopt zijn paard.... Maar ik hoor graag jullie mening. Als je er nog een paar wilt zien kijk dan eens op onze website www.moravita.com

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:16

Mooie site hoor Knipoog en jullie wonen daar ook mooi, mooie stallen ook! Waar ligt Coevorden eigenlijk ongeveer?