nee er bestaan geen witte friezen Alleen maar pikzwarte
Ja en dat klopt dus niet, als je eens zoekt op chestnut friesians op google, dan zie je dus dat er wel degelijk voskleurige friezen bestaan. Dit is namelijk en kleur die vroeger nog best veel voorkwam bij friezen, en die nog steeds in hun genen verborgen zitten. en zo kan het dus gebeuren dat je uit 2 zwarte friese ouders en voskleurig veulen kan krijgen.
er bestaan wel albino paarden hoor! er is zelfs een ras van de Cremello. Ik denk dat er tussen alle rassen wel een albino zit, dat is gewoon een gebrek aan pigment en dat kan iedereen overkomen. Lijkt wel een beetje op een fries:
Nee albino bestaat niet, er kan wel een veulen geboren worden die albino is maar die gaat meestal binen 24/48 uur dood. Ze hebben een soort foutje in hun darmen waardoor ze dus niet in leven kunnen blijven.
Best mooi, die vossen! Vroeger waren er veel meer andersgekleurde friezen, maar ja die worden hier al jaren uitgesloten van de fok. Wel leuk dat ze ergens toch nog rondlopen.
Nee hoor dat zijn dan cremello's of perlino's en dat is moeilijk uit elkaar te houden. Echte albino's zijn niet onder de paarden, onder andere dieren wel maar niet bij paarden.
In Geleen op de manege staat een wit paard dat precies de bouw heeft van een fries. Ik heb de eigenaren nooit gezien, anders had ik de afstamming wel eens gevraagd. Dat paard is helemaal wit, met sokjes, lange manen en een erg dikke staart, en precies de bewegingen van een fries. Echt een heel gaaf paard!